En lättodlad och lättskött ciklid (:

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias777
    Användare
    • november 2006
    • 1493

    #16
    Lite större med fredliga ciklider är boliviansk fjärilsciklid samt nyckelhålsciklid. Bägge är enkla, rör inte växterna och gräver inte särskilt mycket. Blir ca 10 cm som fullvuxna. .

    Hilsen,

    P[/QUOTE]
    Nyckelhålscikliden är en underskattad ciklid med mycket trevligt beteende och även om den inte har så mycket färg på kroppen så har den super fin färg på ögonen. Den borde du kunna få yngel på med....
    Senast redigerad av Mattias777; 25 augusti 2008, 12:23.


    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

    Kommentar

    • HåkanM
      NCS Medlem
      • november 2005
      • 1294

      #17
      Tja, varför inte Thomasi

      Kommentar

      • Mikael_Wolfbrandt
        Användare
        • oktober 2007
        • 14

        #18
        Precis som många andra nämner här innan så är Palettcikliden ett väldigt bra val om man ska välja en snygg ciklid som är lätt och relativt fredlig. Jag tycker dock att om du ska försöka odla fiskar så är det generellt enklare att göra så i ett artakvarium och i synnerhet när det gäller ciklider. Om du vill ha T ex Röd ciklid så är det inga problem att ha ett par av sådana i ett 100 l förutsatt att det är de enda invånarna.
        trial and error

        Kommentar

        • HenrikV
          Användare
          • februari 2007
          • 697

          #19
          Ursprungligen postat av Mikael_Wolfbrandt
          Röd ciklid så är det inga problem att ha ett par av sådana i ett 100 l förutsatt att det är de enda invånarna.
          Fast det var ju det där med växterna. Fast om man skulle rådfråga mig, så skulle jag skippa växterna. Det är ju fiskarna som är huvudattraktionen i karet. Växter är överskattat...

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #20
            Om det nu ska vara artakvarium så kan man ju fylla akvariet med sten upp till ytan och ha prinsessor. Passar utmärkt med Valisneria i ett sådant kar!
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Olorin
              Användare
              • maj 2005
              • 1554

              #21
              Om röd ciklid är aggressiv eller inte kan diskuteras tycker jag. Jag har haft skalarer som slagit ihjäl varandera i 600 liters kar och jag hade förr i tiden ett par röd ciklid i ett 250 liters tillsammans med diverse tetror guppy och annat. De är överjävlig på att jaga bort fiskar från sina yngel, men de äter inte upp andra tetror eller nafsar fenor enligt min erfarenhet. Å andra sidan är 100 liter ganska snävt och det är möjligt att det skulle bli lite stressigt för de andra fiskarna. Men som med alla lite mer revirhävdande ciklider så är det väl så att man ska ha rätt så många andra fiskar så att de inte kan rikta sin ilska mot enstaka individer. Röd ciklid äter inte växter, men gräver en del(vilket man kan tycka är roligt eller inte) och kan därmed rota upp en del växter som inte sitter så bra, men typ en rejäl svärdplanta rår de inte på.

              Men Palettciklid är snällare än röd ciklid(och därmed även sämre på att vakta sina yngel).

              Apistogramma är härlig fisk, men lite väl vek och klen i hälsan, så det skulle jag undvika som första fisk.

              Fjärlisciklid är faktiskt lite livaktigare än Apisto och en snäll och trevlig fisk. Sen ska man inte glömma bort brun och grön bågciklid som är trevliga små fiskar i ett sällskapskar. Kanske ett lika bra val som Palett faktiskt.
              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

              Kommentar

              • Per B
                Användare
                • september 2005
                • 1250

                #22
                Brun och grön bågciklid alternativt Palettciklid is da' shit!
                mvh Per

                Tanganyika och Västafrika i burkarna

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #23
                  Ursprungligen postat av Per Bjellert
                  Brun och grön bågciklid alternativt Palettciklid is da' shit!
                  Bågciklid kan funka men då måste hannen ha gott om gömställe så att han kommer undan honan. Ja har aldrig haft ett hona me mera häftigt humör än just grön bågciklid. Det är en snygg och häftig art men ack vad hon kokar av ilska när hon vaktar sina små.
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • Olorin
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 1554

                    #24
                    Ursprungligen postat av LN
                    Bågciklid kan funka men då måste hannen ha gott om gömställe så att han kommer undan honan. Ja har aldrig haft ett hona me mera häftigt humör än just grön bågciklid. Det är en snygg och häftig art men ack vad hon kokar av ilska när hon vaktar sina små.
                    Det är ett PLUS i min bok, jag älskar när fiskarna sköter sina små ordentligt. Hade en kompis som hade brun bågis i ett 100 liters med tetror och annat mojs och det gick bra med två kokosnötter som grottor.
                    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #25
                      Ursprungligen postat av Olorin
                      Det är ett PLUS i min bok, jag älskar när fiskarna sköter sina små ordentligt. Hade en kompis som hade brun bågis i ett 100 liters med tetror och annat mojs och det gick bra med två kokosnötter som grottor.
                      I hundra liter kan det gå med tre honor om man har riktigt rejält med jömställen. Då är de snälla mot hanen (men det är viktigare att hålla koll på varandra än att vakta yngel )
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • eveliiinaaB

                        #26
                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Sedan är ju förstås skalaren en ciklid, men dessa kommer bli lite för stora för ditt akvarium på sikt.
                        Skalarer har jag 3 stycken redan... men de är den vanliga svart-silverrandiga odlingsvarianten..
                        Så jag kan ju skryta med att jag har ciklider

                        Kommentar

                        • eveliiinaaB

                          #27
                          Ursprungligen postat av HenrikV
                          Fast det var ju det där med växterna. Fast om man skulle rådfråga mig, så skulle jag skippa växterna. Det är ju fiskarna som är huvudattraktionen i karet. Växter är överskattat...
                          okej, men jag rådfrågar inte dej då XD
                          Växterna sattsar jag nog mest på .. mitt akvarium utan växter blir inte ett sånt akvarium jag vill ha .. Men du har också lite rätt i det XD

                          Kommentar

                          • eveliiinaaB

                            #28
                            Tack allihopa för alla svaren !
                            Jag hinner inte med i tempot, så jag får ta en dag och googla fiskarna dels hur de ser ut och temerament osv.. :b
                            Jag trodde inte att det var såå svårt med ciklider, men det verkar lite svårare än jag tänkt mig.. för helst skulle jag bara vilja stoppa ner några ciklider i mitt nuvarande akvarium, men det funkar nog inte så med ciklider tydligen ..
                            Jag ska försöka hitta min favorit.. men det lär nog ta ett tag.
                            Kommer läsa igenom och kolla upp riktigt vilken art som passar bäst, så något hastköp blir det nog inte ..(:

                            Men tack för alla tips och förklaringar för ett icke-fiskproffs (:
                            Är jättetacksam !
                            /evelina

                            Kommentar

                            Arbetssätt...