En lättodlad och lättskött ciklid (:

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eveliiinaaB

    En lättodlad och lättskött ciklid (:

    Hej !
    Jag är helny här på ciklid.se och blev med här för att jag vill inrikta mej lite mer på ciklider.. jag har haft ett par omgångar med fjärilsciklider men de har inte gett någon framgång i odlingen.
    Jag skulle vilja få tips på en lättskött och lättodlad ciklid !
    Är det palettciklid som gäller, eller finns det någon finare ciklid?

    Tacksam för tips (:
    Simma lugnt !
  • Crenicichla
    Användare
    • november 2006
    • 1055

    #2
    Ursprungligen postat av eveliiinaaB
    Hej !
    Jag är helny här på ciklid.se och blev med här för att jag vill inrikta mej lite mer på ciklider.. jag har haft ett par omgångar med fjärilsciklider men de har inte gett någon framgång i odlingen.
    Jag skulle vilja få tips på en lättskött och lättodlad ciklid !
    Är det palettciklid som gäller, eller finns det någon finare ciklid?

    Tacksam för tips (:
    Simma lugnt !
    Cryotoheros Sajica är ett förslag på en fin ciklid som är hyffsat lätt lekt
    MVH

    Kristofer

    Kommentar

    • Laban
      NCS Medlem
      • januari 2013
      • 196

      #3
      Zebraciklider
      Cheers,
      Laban

      "We Fear No Foe" MFC

      Kommentar

      • Olorin
        Användare
        • maj 2005
        • 1554

        #4
        Röd ciklid är lättast av alla. Enda nackdelen är att den är för lätt så du får säkert massor ganska snart.
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

        Kommentar

        • eveliiinaaB

          #5
          Ursprungligen postat av Olorin
          Röd ciklid är lättast av alla. Enda nackdelen är att den är för lätt så du får säkert massor ganska snart.
          Röda cikliden var snyggast av alla 3 (:
          Är den så jättelätt?

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Det finns ganska många men palettcikliden är ett bra val. De är väldigt snygga när de mår bra och leker.

            Hur stort är akvariet? Vad vill du ha för sällskap? Är det något större så kan ett artakvarium med prinsessor (Neolamprologus brichardi, N. pulcher m.fl. arter) vara något. Golden (Labidochromis sp. "golden" eller L. caeruleus som den ofta kallas) funkar bra i relativt små akvarium (100 cm och uppåt, men kan gp i mindre). Kurvciklid är rätt enkel och om du har ett lite större akvarium så är blåciklid trevlig. Röd ciklid eller röd juvelciklid är också enkel.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av eveliiinaaB
              Röda cikliden var snyggast av alla 3 (:
              Är den så jättelätt?
              Ja, men den är relativt aggressiv och funkar bara i "sällskapsakvarium" om detta är rejält stor. Är akvariet under en meter så är det nog bara artakvarium som kommer i fråga. Detta gäller röd juvelciklid (lifaliili) som trots allt är rätt snäll för att vara en Hemichromis (cristatus är nog ännu snällare). Den röda cikliden som aldrig finns i handel ör stor och MYCKET aggressiv.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • eveliiinaaB

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                Det finns ganska många men palettcikliden är ett bra val. De är väldigt snygga när de mår bra och leker.

                Hur stort är akvariet? Vad vill du ha för sällskap? Är det något större så kan ett artakvarium med prinsessor (Neolamprologus brichardi, N. pulcher m.fl. arter) vara något. Golden (Labidochromis sp. "golden" eller L. caeruleus som den ofta kallas) funkar bra i relativt små akvarium (100 cm och uppåt, men kan gp i mindre). Kurvciklid är rätt enkel och om du har ett lite större akvarium så är blåciklid trevlig. Röd ciklid eller röd juvelciklid är också enkel.
                Jag har ett 100-liters med mycket växter, en stengrotta, trädrot, och ganska grovt grus (som jag nog får byta ut en del av när det blir ciklider nu), fiskarna jag har nu är 3 scalarer, några blackmolly som jag ska försöka bli av med och en stackars gurami som inte har någon att charma, och lite malar..

                Jag tycker nog bäst om den röda cikliden nu, men den verkade förstöra växterna?? Det rekomenderades att endast ha anubias och javaormbunke mm., och det funkar ju inte
                Någon som har erfarenhet av förstörande röda ciklider, eller är de fredliga mot växter?

                Kommentar

                • Crenicichla
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1055

                  #9
                  Ursprungligen postat av eveliiinaaB
                  Jag har ett 100-liters med mycket växter, en stengrotta, trädrot, och ganska grovt grus (som jag nog får byta ut en del av när det blir ciklider nu), fiskarna jag har nu är 3 scalarer, några blackmolly som jag ska försöka bli av med och en stackars gurami som inte har någon att charma, och lite malar..

                  Jag tycker nog bäst om den röda cikliden nu, men den verkade förstöra växterna?? Det rekomenderades att endast ha anubias och javaormbunke mm., och det funkar ju inte
                  Någon som har erfarenhet av förstörande röda ciklider, eller är de fredliga mot växter?
                  Jag hae inte stoppat i rödciklid med det sälskapet, då de är alldeles för agressiva och har andra krav på karet/vattnet än de du har..
                  MVH

                  Kristofer

                  Kommentar

                  • eveliiinaaB

                    #10
                    Ursprungligen postat av Crenicichla
                    Jag hae inte stoppat i rödciklid med det sälskapet, då de är alldeles för agressiva och har andra krav på karet/vattnet än de du har..
                    Okej, det var ju synd
                    Jag vill inte riskera att få växterna försörda heller nu när mitt akvarie är på topp enligt mej

                    Den var ju himlans fin annars den röda cikliden..
                    Men om man ser det såhär, om man vill få en lättodlad och fredlig ciklid och bortser ifrån utseendet, finns det några förslag på det?

                    Jätteglad för alla snabba svar !!

                    Kommentar

                    • Crenicichla
                      Användare
                      • november 2006
                      • 1055

                      #11
                      Ursprungligen postat av eveliiinaaB
                      Okej, det var ju synd
                      Jag vill inte riskera att få växterna försörda heller nu när mitt akvarie är på topp enligt mej

                      Den var ju himlans fin annars den röda cikliden..
                      Men om man ser det såhär, om man vill få en lättodlad och fredlig ciklid och bortser ifrån utseendet, finns det några förslag på det?

                      Jätteglad för alla snabba svar !!
                      Apistogramma Cacatouides är ett förslag på vad som skulle kunna passa i ditt kar, de är lättare att odla än Fjärlscikliden i alla fall.
                      MVH

                      Kristofer

                      Kommentar

                      • Matz Karlsén
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 1127

                        #12
                        Jag skulle rekommendera någon apistogramma. Det finns många att välja emellan. Gå in på artregistret och kolla.
                        To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Ursprungligen postat av eveliiinaaB
                          Okej, det var ju synd
                          Jag vill inte riskera att få växterna försörda heller nu när mitt akvarie är på topp enligt mej

                          Den var ju himlans fin annars den röda cikliden..
                          Men om man ser det såhär, om man vill få en lättodlad och fredlig ciklid och bortser ifrån utseendet, finns det några förslag på det?

                          Jätteglad för alla snabba svar !!
                          Palettciklid
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #14
                            Håller med Ola, palettcikliden är nog den enklaste av de som inte blir särdeles stora och är hyfsat fredliga. De kommer att fungera bra i ditt kar som det är nu, inklusive de fiskar du redan har. De finns i nästan varje akvariebutik och kostar oftast inte särskilt mycket. En klar fördel med paletterna är också att man oftast kan hitta ett etablerat par redan i butiken - de brukar para ut redan i försäljningsakvariet. Jag jobbar i zooaffär, och vi har nyligen sålt tre etablerade par.

                            Apisto är fina men är lite känsligare. Bra apisto för nybörjare är A. cacatuoides samt A. baenschi. Kakaduorna är kanske att föredra eftersom de är vanliga, så vid ett eventuellt dödsfall är det enkelt att komplettera med ny partner. En nackdel med apistona är att de inte är lika långlivade som paletterna.

                            Lite större med fredliga ciklider är boliviansk fjärilsciklid samt nyckelhålsciklid. Bägge är enkla, rör inte växterna och gräver inte särskilt mycket. Blir ca 10 cm som fullvuxna. Kurvcikliden är också ett alternativ som redan nämnts. Nyckelhål och kurvciklid är lite skygga av sig, men bolivianerna är mer framåt.

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Sedan är ju förstås skalaren en ciklid, men dessa kommer bli lite för stora för ditt akvarium på sikt.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...