Bygga filterhörn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slarvid
    Användare
    • december 2007
    • 517

    #16
    Ursprungligen postat av Peter_A_F
    Ja jag är nöjd... den blev väldigt diskret och rymmer ganska mycket med filtermaterial.

    Angående utblåset:
    Det var lite av en nödlösning... pumpen var lite större än jag tänkt mig så hålet i glaset blev lite högt och därför blev utblåset riktat något för kraftigt uppåt och vattnet sprutade nästan över kanten på karet... lösningen var att sätta på Y-kopplingen.

    Jag skall ha en till koppling (vart den nu är!), som jag tänkte smeta silikon på men då måste jag hitta den först...
    Alternativt funderar jag på att jag vända på pumpen och lägga den i botten och dra en slang upp.
    oki! Det ska va rätt bra säger dom, då böhever man inte stänga av pumpen vi vattenbyten!!!
    540 mbuna + 54L yngel

    Kommentar

    • malawialex
      Användare
      • januari 2007
      • 125

      #17
      snyggt med utsmetad silikon eller vad tycker dU?

      jag är iallafall nöjd med detta och har det här i 2burkar
      375l : malawi
      253l : tomt
      222l : yngel malawi

      Kommentar

      • Peter_A_F
        Användare
        • januari 2008
        • 809

        #18
        Ursprungligen postat av malawialex
        snyggt med utsmetad silikon eller vad tycker dU?

        jag är iallafall nöjd med detta och har det här i 2burkar
        Det blev helbra! Den är nästan osynlig trots sin storlek. Får se hur det blir över tiden... men gissar att den kommer att smälta in ytterligare.
        - 720 liter med Malawi.

        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

        Kommentar

        • Cichlidaholic
          Användare
          • juni 2005
          • 1103

          #19
          Svart filtermatta kan ju funka med men det var en bra lösning det där för att slippa se elendet
          4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

          Min Hemsida
          Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

          På min Zoon
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

          Kommentar

          • Peter_A_F
            Användare
            • januari 2008
            • 809

            #20
            Ja, det verkar funka bra hittils och den smälter in så väl att man inte tänker på den alls trots att den rymmer ca 15 liter filtermaterial.

            Jag har funderat på att sätta in en syresten mellan filtermattorna för att syresätta bättre... har för mig att biologiskafilter fungerar bättre ju mer syresatt vattnet är, eller har jag fel?

            Men jag tycker att det låter tillräckligt från karet som det är... kan någon rekommendera en luftpump som låter så lite som möjligt?
            - 720 liter med Malawi.

            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

            Kommentar

            • Peter_A_F
              Användare
              • januari 2008
              • 809

              #21
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Botten är otroligt viktig, det är sant. Sitter mängder med bakterier där. Samtidigt har jag redan träffat ett antal kunder vars filter lagt av när de varit på semester, och firrarna har dött hela bunten. Fast det handlar kanske mer om syrehalten, bakterierna är mycket syrekrävande (liksom en hel del andra processer i akvariet).

              Ett bottenfilter är ruggigt effektivt, men det finns några nackdelar. Kör man det som vanligt så fastnar mycket skit i botten. Går att rätta till genom att köra det omvänt, dvs man pumpar ner vatten under botten och upp genom gruset. Brukar hålla botten ren. Växter brukar inte heller växa lika bra med bottenfilter, tror det kopplas till att syrehalten i botten blir för hög. Driver man bottenfiltret med en svag ström av CO2-bubblor kan det också rättas till. Sist men inte minst, våra grävande firrar kan se till att ett bottenfilter blir i stort sett värdelöst... de rensar snabbt en fläck på botten som blottlägger filtret och så passerar vattnet där i stället för genom gruset.

              Jag kör med bottenfilter i ett Malawikar, och det funkar klockrent. Drivs med en mycket kraftig pump, så det är mycket vatten som passerar nerifrån och upp genom gruset. Har rätt tunt med grus (3-4 cm) ovanför filtret, och botten innehåller nästan ingen skit alls. I det karet funkar dock växterna bra, men de står också i en kruka ovanpå gruset, så vattnet borde gå mycket långsamt genom den.

              Hilsen,

              P
              Citat från: Vattenbyte, myt eller tvång?
              Hej. När jag satte igång mitt 600liters SA-kar i vintras beslutade jag mig efter en hel del problem med troliga förgiftningsfall för att minimera vattenbyten. Så jag har lagt torv under sanden och installerat två pumpar och filtermatta motsvarande 50 liters volym kanske. Sen den sista mars har jag bytt totalt under 200 liter


              Funderar på att koppla utblåset till ett bottenfilter beskrivet ovan... ytterligare ett steg med biologisktfilter. Snurr på ytvattnet står tre stycken fluval 4 och en Hydor Koralia 2 för. Sedan borde insuget till filterhörnet skapa en stadig ström in.
              - 720 liter med Malawi.

              Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

              Lägg till ciklid.org på iGoogle!

              Kommentar

              • Peter_A_F
                Användare
                • januari 2008
                • 809

                #22
                Ursprungligen postat av Peter_A_F
                Ja, det verkar funka bra hittils och den smälter in så väl att man inte tänker på den alls trots att den rymmer ca 15 liter filtermaterial.

                Jag har funderat på att sätta in en syresten mellan filtermattorna för att syresätta bättre... har för mig att biologiskafilter fungerar bättre ju mer syresatt vattnet är, eller har jag fel?

                Men jag tycker att det låter tillräckligt från karet som det är... kan någon rekommendera en luftpump som låter så lite som möjligt?
                Stämmer mina funderingar?
                -Kan det vara en fördel att sätta in en syresten i filterburken?
                -Är det någon som kan rekommendera en pump som är tyst... priset är lite mer ovesäntligt (kan tänka mig mellan 150-350Kr).
                - 720 liter med Malawi.

                Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                Kommentar

                • Peter_A_F
                  Användare
                  • januari 2008
                  • 809

                  #23
                  Hallå?
                  - 720 liter med Malawi.

                  Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                  Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                  Kommentar

                  • Matz Karlsén
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 1127

                    #24
                    Ursprungligen postat av Peter_A_F
                    Stämmer mina funderingar?
                    -Kan det vara en fördel att sätta in en syresten i filterburken?
                    -Är det någon som kan rekommendera en pump som är tyst... priset är lite mer ovesäntligt (kan tänka mig mellan 150-350Kr).
                    Att sätta in en syresten gör ingen nytta! Vill du ha mer syre i vattnet så skall du se till att ha bra ytvattencirkulation.
                    To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                    Kommentar

                    • Peter_A_F
                      Användare
                      • januari 2008
                      • 809

                      #25
                      Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                      Att sätta in en syresten gör ingen nytta! Vill du ha mer syre i vattnet så skall du se till att ha bra ytvattencirkulation.
                      OK, ytvattencirkulation ger den bästa syresättningen och även kylining av vattnet.

                      Men min fundering var ifall det biologiska filtret skulle fungera bättre ifall man tillsatte syre från en luftpump. Jag har en 60cm slang som släpper ifrån sig luftbubblor... tanken var att sätta den mellan de två första filtermattorna i mitt filterhörn.

                      Men om det inte tillför någon vinst av biologisk rening känns det meningslöst att koppla in en luftpump som ger ökat oljud från akvariet. Då är det kanske bättre att satsa på mera ytcirkulation från en extra hydorpump.
                      - 720 liter med Malawi.

                      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...