Bygga filterhörn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter_A_F
    Användare
    • januari 2008
    • 809

    Bygga filterhörn

    Till mitt 720 litersakvarie tänkte jag bygga ett filterhörn. Men eftersom det simmar runt en massa fiskar i det så blir det svårt att bygga på plats.

    Därför tänkte jag mig att bygga det som en fristående modul som jag helt enkelt ställer dit i hörnet... en tanke är också att vibrationer skulle kunna elimineras bättre.

    Pumpen är befintlig och sitter just nu med borrat VP rör i en blåfiltermatta på 10x10x50 cm. Det är väldigt bra flöde ur pumpen... minst 3-4 gånger utflödet på Fluval 4rna. Så gissningsvis runt 1500-3000 l/h

    Något jag borde tänka på?
    - Blir det för tjockt med 15 cm filtermatta?
    - Kan man måla på glaset?
    - 720 liter med Malawi.

    Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

    Lägg till ciklid.org på iGoogle!
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Kan du inte bygga hörnet av slimlinemoduler?
    Här är ett exempel:
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Peter_A_F
      Användare
      • januari 2008
      • 809

      #3
      Ursprungligen postat av Micke
      Kan du inte bygga hörnet av slimlinemoduler?
      Här är ett exempel:
      http://www.ciklider.se/artiklar/mp_btn_slimline.shtml
      Jo, jag har funderat på det... men kände att glas blir smidigare och inne i hörnet så kommer det nästan inte att synas. Jag tänkte att jag skulle måla eller sätta svart film på glaset.

      Kan man måla med vanligt väggfärg och sedan stoppa ner i vattnet? Läste i någon annan tråd om att det skulle gå bra att sätta på plastfilm på glasskivan. Tror att jag har det hemma tillräckligt för att täcka filtret.

      Hade också en ide på att såga isär lavastenar av samma sort som jag redan har i akvariet och silikona fast på utsidan... skulle verkligen smälta in då... men kanske blir för klumpigt.

      -------
      Filterhörnet skall alltså stå i inre högra hörnet.
      Senast redigerad av Peter_A_F; 22 juli 2008, 14:26.
      - 720 liter med Malawi.

      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

      Kommentar

      • Erik Österlund
        Användare
        • januari 2005
        • 3788

        #4
        Varför inte använda svart filtermatta så slipper du måla eller sätta film.

        Kan ju vara en fördel att kunna se hur mycket skit som sitter i filtret också, inte nödvändigt kanske men det tycker jag är bra.

        Kommentar

        • slarvid
          Användare
          • december 2007
          • 517

          #5
          tips, men kanske inte d snyggaste är att köpa en filtermatta som har samma mått som gaveln på karet + nån cm typ... sen äre bara att stoppa/kila ner det. självklart skärman ut för pumpskalle innan..
          540 mbuna + 54L yngel

          Kommentar

          • Peter_A_F
            Användare
            • januari 2008
            • 809

            #6
            Ursprungligen postat av Erik Österlund
            Varför inte använda svart filtermatta så slipper du måla eller sätta film.

            Kan ju vara en fördel att kunna se hur mycket skit som sitter i filtret också, inte nödvändigt kanske men det tycker jag är bra.
            Det hade kanske varit ganska smart... men nu har jag redan blå...

            Glas inköpt och det ihop silikonat... bilder kommer...
            - 720 liter med Malawi.

            Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

            Lägg till ciklid.org på iGoogle!

            Kommentar

            • Peter_A_F
              Användare
              • januari 2008
              • 809

              #7
              Tja, så här ser det ut just nu...

              Jag ser pumpen i akvariet och har hyfsat storleken lite... men eftersom pumpen ligger och pumpar i akvariet så hoppas jag att den passar...

              Glömde också att få ett hål i glasskivan, men det fick bli två flikar istället... får silikona runt slangen när skarvarna har satt sig. Det blev också två spontana glas hyllor som pumpen skall vila på... tänkte lägga lite filtermatta mellan pump och glashylla... får se hur bra jag har hyfsat måtten.


              Skall bli spännande att testa med filtermatta imorgon... räcker det för silikonen att härda över natten?

              (Måtten är 250x(100-150)x550 mm)
              - 720 liter med Malawi.

              Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

              Lägg till ciklid.org på iGoogle!

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • januari 2005
                • 3788

                #8
                Du skulle ju kunna såga isär ett par lavastenar och silikona fast på filterbehållaren. Jobbigt om du vill byta sten i burken bara, då passar kanske inte lavastenarna längre. Men det skulle kunna bli snyggt!

                Kommentar

                • Peter_A_F
                  Användare
                  • januari 2008
                  • 809

                  #9
                  Ursprungligen postat av Erik Österlund
                  Du skulle ju kunna såga isär ett par lavastenar och silikona fast på filterbehållaren. Jobbigt om du vill byta sten i burken bara, då passar kanske inte lavastenarna längre. Men det skulle kunna bli snyggt!
                  Jo, jag har absolut funderat på denna idé... men frun trodde att det skulle bli för klumpigt. En svart låda i hörnet kanske faktiskt syns mindre än en "kantig" stenhög...

                  Skall först se hur det är att få i pump och filtermaterial i glaslådan... sedan kanske det blir lavastenar på utsidan!
                  - 720 liter med Malawi.

                  Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                  Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                  Kommentar

                  • malawialex
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 125

                    #10
                    jag skulle inte målat med innergärg i..


                    något som hade vart snyggt var att jag såg att du hade svart silikon,,

                    smeta ut det överallt så ser det tilloch med lite spräckligt ut,


                    har gjort detta i mitt ancistrus odlings kar,

                    hade doch nån svart juwel bakgrund i de så filtret såg ut som en stock i ena änden,

                    mycket snyggt med slimeline ser de tju ut som en bergsvägg,

                    men prova smeta på silikon utanpå allt!!! det hade vart fräckt , hade nog passat i ditt kar också....
                    375l : malawi
                    253l : tomt
                    222l : yngel malawi

                    Kommentar

                    • Peter_A_F
                      Användare
                      • januari 2008
                      • 809

                      #11
                      Ursprungligen postat av malawialex
                      jag skulle inte målat med innergärg i..


                      något som hade vart snyggt var att jag såg att du hade svart silikon,,

                      smeta ut det överallt så ser det tilloch med lite spräckligt ut,


                      har gjort detta i mitt ancistrus odlings kar,

                      hade doch nån svart juwel bakgrund i de så filtret såg ut som en stock i ena änden,

                      mycket snyggt med slimeline ser de tju ut som en bergsvägg,

                      men prova smeta på silikon utanpå allt!!! det hade vart fräckt , hade nog passat i ditt kar också....

                      Ja , det kan vara en idé... funderade lite över det när jag satte dit slangen igår kväll.
                      - 720 liter med Malawi.

                      Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                      Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                      Kommentar

                      • Peter_A_F
                        Användare
                        • januari 2008
                        • 809

                        #12
                        Tja... att mäta lite mer noggrant kan vara en fördel!

                        OK, min "lilla" burk gick in fast med bara några mm tillgodo... trodde nog allt att den skulle ha någon cm kvar.

                        Sedan kan man lära sig att saker ser mindre ut i akvariet än utanför. Uttaget för pumphuvudet satt väl inte helt optimalt... får fundera vidare på alternativ placering av pumphuvud inne i burken...
                        - 720 liter med Malawi.

                        Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                        Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                        Kommentar

                        • Peter_A_F
                          Användare
                          • januari 2008
                          • 809

                          #13
                          Tja, fortsätter med tråden... lite bilder från dagens pill.

                          På bild två så ligger den främre delen nedåt. Hålet för pumpen satt lite högt upp och därför måste pumpen vinklas uppåt. Det blev väldigt mycket vatten mot ytan och det sprutade nästan över kanten.

                          Satte på en Y-skarv för att fördela/vinkla vattnet tills jag kan komma på en mer permanent lösning. Alternativt smeta ned den med svart silikon.

                          (På pumpen stod det 2300 vilket jag gissar betyder att den pumpar 2300 l/h)

                          Bild 1. Smetat på ett tunt lager med svart silikon
                          Bild 2. I med pump och filtermaterial.
                          Bild 3. Burken i akvariet med alla fyra lysrören.
                          Bild 4. Burken i akvariet med främre röret tänt.
                          - 720 liter med Malawi.

                          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                          Kommentar

                          • slarvid
                            Användare
                            • december 2007
                            • 517

                            #14
                            blev ju skitbra! En spontan tanke bara??? Varför smetade du inte svart silikon på det vita utblåset för?
                            540 mbuna + 54L yngel

                            Kommentar

                            • Peter_A_F
                              Användare
                              • januari 2008
                              • 809

                              #15
                              Ursprungligen postat av slarvid
                              blev ju skitbra! En spontan tanke bara??? Varför smetade du inte svart silikon på det vita utblåset för?
                              Ja jag är nöjd... den blev väldigt diskret och rymmer ganska mycket med filtermaterial.

                              Angående utblåset:
                              Det var lite av en nödlösning... pumpen var lite större än jag tänkt mig så hålet i glaset blev lite högt och därför blev utblåset riktat något för kraftigt uppåt och vattnet sprutade nästan över kanten på karet... lösningen var att sätta på Y-kopplingen.

                              Jag skall ha en till koppling (vart den nu är!), som jag tänkte smeta silikon på men då måste jag hitta den först...
                              Alternativt funderar jag på att jag vända på pumpen och lägga den i botten och dra en slang upp.
                              - 720 liter med Malawi.

                              Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                              Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...