Hemmabyggt innerfilter med petplaska

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    #16
    50 liters balja... skoja bara. Det är 700 liter.

    Hålen är väl kanske en centimeter breda. Så visst, yngel kan åka in om de nu simmar precis i närheten, men de måste nog vara väldigt nära och väldigt små.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

    Kommentar

    • johnnie69
      Användare
      • februari 2008
      • 105

      #17
      Ursprungligen postat av Prayerman
      50 liters balja... skoja bara. Det är 700 liter.

      Hålen är väl kanske en centimeter breda. Så visst, yngel kan åka in om de nu simmar precis i närheten, men de måste nog vara väldigt nära och väldigt små.
      du få sätta i en varningsskylt vid hålen "fara för liv och lem/fena".

      Kommentar

      • Prayerman
        Användare
        • juni 2004
        • 1314

        #18
        Ursprungligen postat av Malawe
        Du kanske ska borra lite fler hål i den så att det blir större upptagsyta än bara underifrån? Som det är nu så har du bara ingångshålen riktat nedåt för vattnet att komma in?

        Jag skulle göra en ring av hål runtom strax ovanför den insjunkna delen för att få vattnet enklare att ta sig in. Du får ändå mest insug från den nedre delen av akvariet men samtidigt så täcker du ett större område..
        Kanske skulle ta och testa det iallafall, får se om jag orkar plocka ut flaskan igen. Kan ju iförsig vara kul att testa hur om det skräpar ner mycket att plocka upp en flaska, tror det skräpar ner betydligt mindre än när jag hade filtermatta och rör.
        Tomas Wallengren
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

        Kommentar

        • Prayerman
          Användare
          • juni 2004
          • 1314

          #19
          Gjort, några nya hål lite högre upp. Var nog en rätt bra idé trotts allt, fler partiklar letar sig in i filtret.

          Att plocka upp detta filter var den smidigaste upplevelsen hitills i mitt akvarieliv. När jag tidigare plockade ur min filtermatta var det lite tungt och segt eftersom pumpen satt fast i den med ett rör och det blev alltid ett stort damm av smuts.
          Nu plockade jag smidigt bort pumpen först och sen flaskan som tömde sig på ett kick och var hur lätt som helst och inget moln av smuts alls.
          Tomas Wallengren
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

          Kommentar

          • johnnie69
            Användare
            • februari 2008
            • 105

            #20
            det måste ju funka ypperligt att lägga i annat filter material än blå matta i flaskan och vill man bara ha "blå matta" , så kan man ju blanda olika täthetsmattor.

            Kommentar

            • Prayerman
              Användare
              • juni 2004
              • 1314

              #21
              Japp, absolut. Jag tänkte ha stenar i botten, men det blev inte så den här gången. Kan nog vara bra med något tungt för lite stabilitet. Det gäller bara att hitta grejer som går ner i hålet i flaskan. Så stoppa i vad du vill. Jag hade filtermatta hemma.

              Filtermatta är bra eftersom man kan få i större bitar än hålets storlek. Även lätt att ta ut dem med en sån där som man använder för att kolla om potatisen är klar.

              Jag testade att ta upp filtret förrut och det var otroligt enkelt att skölja rent det, faktiskt är allt hitills väldigt smidigt med detta.
              Tomas Wallengren
              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

              Kommentar

              • Prayerman
                Användare
                • juni 2004
                • 1314

                #22
                Mitt "UltraPet 3000" innerfilter har visat sig fungera helt otroligt bra. Nu den tredje morgonen så är karet nästan kristallklart, imorgon kommer det vara det, eller senare under dagen. När jag startade filtret för snart tre dagar sedan såg jag bara några centimeter in i karet.
                Tidigare hade jag problem med större partiklar som aldrig försvann, de var borta redan efter en dag, men diset har tagit en tid att lägga sig. Tidigare var det även ett dis som inte frösvann helt heller. Men nu...

                De andra fördelarna med detta som jag märkt är att det är smidigt att göra rent, väldigt smidigt och det skitar inte ner när man tar upp det.
                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                Kommentar

                • Prayerman
                  Användare
                  • juni 2004
                  • 1314

                  #23
                  Nu kan jag bara konstatera att det jag hoppats på med detta hemmabygda innerfilter har förverkligats. Bra ytcirkulation vilket gett en ren och fin yta, rent och klart vatten utan större partiklar som aldrig hittar filtret.

                  Problemet som jag haft är att det gäller att ha en rätt stor filtermatta bit överst som inte suger sig fast i pumpen, nu har jag hittat rätt dimension, men det var lite bökigt att få ner den.

                  Men det är oerhört enkelt att plocka upp flaskan och pump utan att smusta ner särskilt mycket, även lätt att skölja rent utan att behöva ta ur något. Måste man ta ur filtret så är det lätt med en sån där man känner om potatisen är klar, vad det nu heter.

                  Kan bara rekommendera att testa!
                  Tomas Wallengren
                  http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                  Kommentar

                  • Mikael_S
                    Användare
                    • maj 2006
                    • 246

                    #24
                    Väldigt fiffig idé prayerman. Men jag undrar hur du har gjort mellan pumphuvudet och pet-flaskan? "Ligger" pumpen på flasköppningen med insugningsröret nere i flaskhalsen eller har du fäst flaskan vid insugningsröret, precis som man gör när man har "blåfiltermatta på spett"? Så att röret sitter fast? Eller får man stödja petflaskan underifrån så att den är fastkopplade med pumphuvudet.

                    Nu när du har haft igång PET-filtret ett tag, fungerar det bra hittils? Har du kommit på något du skulle gjort annorlunda?
                    Senast redigerad av Mikael_S; 17 augusti 2008, 22:11.
                    Mvh Mikael Schöllin

                    Kommentar

                    • Prayerman
                      Användare
                      • juni 2004
                      • 1314

                      #25
                      Ursprungligen postat av Mikael_S
                      Väldigt fiffig idé prayerman. Men jag undrar hur du har gjort mellan pumphuvudet och pet-flaskan? "Ligger" pumpen på flasköppningen med insugningsröret nere i flaskhalsen eller har du fäst flaskan vid insugningsröret, precis som man gör när man har "blåfiltermatta på spett"? Så att röret sitter fast? Eller får man stödja petflaskan underifrån så att den är fastkopplade med pumphuvudet.

                      Nu när du har haft igång PET-filtret ett tag, fungerar det bra hittils? Har du kommit på något du skulle gjort annorlunda?
                      Jag har lagt pumpen på med röret ner. Genom att inte ha ett rör ner så passerar ju vattnet hela flaskan, det är tanken. MEN, just den biten är också den kluriga eftersom det gäller att få tätt mellan flaska och pump. Så exakt hur man gör beror på vilken pump man har.

                      Jag har sågat av själva den delen som korken skruvas fast på. Under den är som en platta, på den "plattan" vilar pumpen.
                      Tomas Wallengren
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                      Kommentar

                      Arbetssätt...