Hemmabyggt innerfilter med petplaska

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prayerman
    Användare
    • juni 2004
    • 1314

    Hemmabyggt innerfilter med petplaska

    Har sedan jag fick min nya pump haft problem med att det inte blir riktigt klart i vattnet.

    Den pump jag köpte var en Eheim som går tyst och fint och är stabil på alla vis. Enda problemet var att utblåset sitter lite för långt ner så det blir lite dålig ytrörelse plus att pumpen väger så mycket så filtermattan som den står på blir lite skev och lätt hoptryckt. Den har även gärna tippat frammåt så det har blåst lite ner istället för upp.

    Så... jag funderade på hur jag kunde göra för att fixa detta. En sak jag ville var att få in allt vatten på ett ställe som i ett klassiskt innerfilter, istället för som jag hade det med rör i filtermatta, då kommer, ju vattnet in lite överallt i filtret.

    Igår gick jag och köpte en 2 liters petflaska och har nu tvingat barnen att dricka Cola hela dan. Sen borrade jag 5 hål nära botten och kapade lite i toppen av flaskan också. FYllde den med tärningar av filtermatta och på med pumpen. Nu har det gått ca 30 minuter så jag vet ännu inte om detta kommer göra den skillnad jag hoppas på.

    Hur som helst så har jag ett innerfileter som pumpar 3000 liter i timmen.

    Återkommer med reslutat beskrivning.
    Tomas Wallengren
    http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029
  • slarvid
    Användare
    • december 2007
    • 517

    #2
    tips

    Ursprungligen postat av Prayerman
    Har sedan jag fick min nya pump haft problem med att det inte blir riktigt klart i vattnet.

    Den pump jag köpte var en Eheim som går tyst och fint och är stabil på alla vis. Enda problemet var att utblåset sitter lite för långt ner så det blir lite dålig ytrörelse plus att pumpen väger så mycket så filtermattan som den står på blir lite skev och lätt hoptryckt. Den har även gärna tippat frammåt så det har blåst lite ner istället för upp.

    Så... jag funderade på hur jag kunde göra för att fixa detta. En sak jag ville var att få in allt vatten på ett ställe som i ett klassiskt innerfilter, istället för som jag hade det med rör i filtermatta, då kommer, ju vattnet in lite överallt i filtret.

    Igår gick jag och köpte en 2 liters petflaska och har nu tvingat barnen att dricka Cola hela dan. Sen borrade jag 5 hål nära botten och kapade lite i toppen av flaskan också. FYllde den med tärningar av filtermatta och på med pumpen. Nu har det gått ca 30 minuter så jag vet ännu inte om detta kommer göra den skillnad jag hoppas på.

    Hur som helst så har jag ett innerfileter som pumpar 3000 liter i timmen.

    Återkommer med reslutat beskrivning.
    ett tips är, om man nu inte hatar lidl, att köpa en petflaska vatten där... de är blåa!!! vet inte direkt stabiliteten på dom men, blåa flasker är ju snyggare än transp.
    540 mbuna + 54L yngel

    Kommentar

    • johnnie69
      Användare
      • februari 2008
      • 105

      #3
      stackars barn , bli tvungna att dricka coca cola hela dagen.

      Men jag tycker din ide med petflaskan verkar bra.

      Kommentar

      • Prayerman
        Användare
        • juni 2004
        • 1314

        #4
        Ja det känns viktigt att flaskan är av lite kraftigare plast och bra kvalitetsplast.

        Jag har fått göra en liten modifiering. Överst i flaskan blev jag tvungen att lägga en platt och stor bit filtermatta som inte sögs upp och fastna i insuget. Den första biten jag använde gjorde det och försämrade pumpkapaciteten rejält. Men nu är det ordnat!

        En annan mycket bra sak med detta mot filtermatta är att det är mycket smidigt att plocka ur akvariet. Det far inte smuts och vatten åt alla håll och väldigt lätt att plocka bort själva pumphuvudet och låta det ligga kvar i karet.
        Tomas Wallengren
        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

        Kommentar

        • johnnie69
          Användare
          • februari 2008
          • 105

          #5
          om du kan så lägg gärna in en bild på det.

          Kommentar

          • Prayerman
            Användare
            • juni 2004
            • 1314

            #6
            Här är en bild. Skulle kanske tagit bilden lite mer nerifrån då hade flaskan sett lite större ut och pumpen lite mindre, mer som i verkligheten.

            Jag har ställt att på en sten då hålen nertill sitter i det närmaste i botten, vill ju inte ha in sand. Jag har borrat de 5 hålen mellan "fötterna " på flaskan, om ni fattar.
            Senast redigerad av Prayerman; 16 juli 2008, 13:39.
            Tomas Wallengren
            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

            Kommentar

            • johnnie69
              Användare
              • februari 2008
              • 105

              #7
              ser bra ut , men hur mycket bygger det , vad är det för höjd på din balja.

              Kommentar

              • Prayerman
                Användare
                • juni 2004
                • 1314

                #8
                Vad menar du med " hur mycket bygger det"?

                Höjden är 60 cm.
                Tomas Wallengren
                http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                Kommentar

                • KuRtaN
                  Användare
                  • februari 2008
                  • 778

                  #9
                  Har byggt ett likadant innefilter, fast av en "fun Light" flaska. Funkar perfekt i mitt yngelkar, dock gjorde jag misstaget att kapa ur hela botten och innan jag fick kapat till en bit filtermatta som verkligen tätade hela hålet så strök ett yngel med =/ Men nu funkar det kalas!
                  Over and out // Mathias

                  Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                  Kommentar

                  • johnnie69
                    Användare
                    • februari 2008
                    • 105

                    #10
                    Ursprungligen postat av Prayerman
                    Vad menar du med " hur mycket bygger det"?

                    Höjden är 60 cm.
                    Vad jag menade , hur hög är pump + flaska.
                    Ska nog prova och bygga mig en sån , borde funka perfekt.

                    Kommentar

                    • Prayerman
                      Användare
                      • juni 2004
                      • 1314

                      #11
                      Japp, gör det. Hur högt det blir beror på (som du förstår själv) hur hög pumpen är och vilken flaska du köper, en tre liters vore inte helt fel heller. Höjden på mitt är nog strax över 50 cm men då har jag en rätt hög och stor pump.
                      Tomas Wallengren
                      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                      Kommentar

                      • Prayerman
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 1314

                        #12
                        Nu har pumpen kört i snart ett dygn. Det blev väldigt disigt efter pumpbytet så jag kan ännu inte se om denna pump ger den effekt som jag hoppas på. Men som det verkar nu är det mest dis som sakta men säkert försvinner, de lite större partiklarna som jag hade problem med förrut verkar pumpen tagit bort.

                        Jag tror jag kan konstatera att denna pump funkar mycket bra ändå, men sen om den löser mitt problem är en annan sak. Jag är ju lite osäker på om mitt problem hade med pumpen att göra.
                        Tomas Wallengren
                        http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Du kanske ska borra lite fler hål i den så att det blir större upptagsyta än bara underifrån? Som det är nu så har du bara ingångshålen riktat nedåt för vattnet att komma in?

                          Jag skulle göra en ring av hål runtom strax ovanför den insjunkna delen för att få vattnet enklare att ta sig in. Du får ändå mest insug från den nedre delen av akvariet men samtidigt så täcker du ett större område..

                          Kommentar

                          • Prayerman
                            Användare
                            • juni 2004
                            • 1314

                            #14
                            hm... kanske... fast jag har velat ha som i ett klassiskt innerfilter där vattnet kommer in på ett ställe och ut på ett annat. Problemet som jag tycker jag hade med rör i filtermatta var att vattnet sögs in på så många ställen att det blev rätt dåligt sug och mycket smuts som var nära filtret passerade det och tog ett varv till.

                            Nu är det ett väldigt drag kring hålen i botten plus att allt vatten passerar genom hela filtret.

                            Ditt förslag är säkert en bra idé, men jag avvaktar lite och ser hur det funkar.
                            Tomas Wallengren
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                            Kommentar

                            • johnnie69
                              Användare
                              • februari 2008
                              • 105

                              #15
                              hur stora hål borrade du , jag bara tänkte på om man kan få problem med att den suger in yngel , och det är ju en ganska kraftig pump du har , hur stor balja sitter den i?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...