Recept på räkmix för dvärgciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    Användare
    • april 2002
    • 2294

    #31
    Finns det något belägg för att dvärgciklider kan tillgodogöra sig frukt o grönt?
    Fiskkött, o musslor kan jag köpa men funderar på om det ens är bra med t.ex morötter, ärtor o sallad?
    Använder själv enbart frysta mygg, artemia, mysis, cyclops, dafnier etc
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • maj 2005
      • 1554

      #32
      Ursprungligen postat av kaj.p
      Finns det något belägg för att dvärgciklider kan tillgodogöra sig frukt o grönt?
      Fiskkött, o musslor kan jag köpa men funderar på om det ens är bra med t.ex morötter, ärtor o sallad?
      Använder själv enbart frysta mygg, artemia, mysis, cyclops, dafnier etc
      Har tänkt i precis samma termer som du, därav att jag drog ner på procenten av det gröna och varierade det lite. Men i mitt fall är det inget problem, jag vet att Otocinclus och Ancistrusarna äter det gröna om cikliderna ratar det.
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • Pelle
        Användare
        • maj 2002
        • 387

        #33
        Ap. Steindachneri äter gröna ärtor med god aptit. Men det är den enda apisto arten som jag har sett äta detta.
        Jag har provat med alla de övriga arterna jag har haft, men de har inte reagerat på grönt foder.

        Nyckelhålsciklider gillar grönt, men inte Laetacara arter typ, dorsiger, Thayeri, Curviceps, Buckelkopf. Dessa har jag testat på ialla fall.

        Det går ju att testa sig fram, för att se hur de reagerar på grönsaker.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #34
          Jag är övertygad om att räkor är stapelfödan för de flesta dvärgciklider i naturen. Ett och annat fiskyngel slinker nog också ner, samt vattenloppor och olika insekter. Det gröna det får i sig kommer via de djur de äter, så oviktigt är det nog inte med grönt - men det bör vara mestadels animaliskt till dvärgarna, enligt min mening.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • maj 2005
            • 1554

            #35
            Efter att ha studerat hur oerhört aggressiv min agassizi hanne är för att komma åt fjärilsciklidernas ägg inser jag nu det självklara. Man ska ju ha ROM i räkmixen!
            Senast redigerad av Olorin; 22 juli 2008, 08:37.
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #36
              Ursprungligen postat av Olorin
              Man ska ju ha ROM i räkmixen!
              Och belugarom är den bästa!
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • Olorin
                Användare
                • maj 2005
                • 1554

                #37
                Nä, alldeles för stora korn, Microsephagus ska det va!
                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                Kommentar

                • Koi-fantast
                  Användare
                  • november 2007
                  • 555

                  #38
                  Ursprungligen postat av kaj.p
                  Finns det något belägg för att dvärgciklider kan tillgodogöra sig frukt o grönt?
                  Fiskkött, o musslor kan jag köpa men funderar på om det ens är bra med t.ex morötter, ärtor o sallad?
                  Använder själv enbart frysta mygg, artemia, mysis, cyclops, dafnier etc
                  De belägg som finns är att djur inom en viss födeskattegori oftast har liknande matsmältningssystem. Växtätande fiskar äter en stor del smådjur, och deras kost består av ca 50% djur och 50% växter, medan rovfiskars kost består av ca 92% djur och 8% växter. Växterna för dessa kommer oftast från bytesdjurens magar. Att mata med vegatabiliska proteiner (ärter) istället för animaliska proteiner är nog främst en kostnadsfråga, även om ex. spirulina innehåller en stor del vegetabiliska proteiner. se, http://en.wikipedia.org/wiki/Spiruli..._supplement%29

                  Vi matar även kossor med komjöl för att de ska bli produktivare, dock måste tilläggas att komjöl även producerats av alltför mycket otjänliga restprodukter vilket skapat grogrund för sjukdomar som galna kosjukan etc. Komjöl är absolut inte normalt för kossorna som föda.

                  Frukt och grönt är naturligt för vissa djur, och de andra djuren äter säkert dessa djur. Detta är essensen.

                  Det är nog mer onatuligt att ex. diskus får i sig något från kossor. Jag skulle själv bara använda kossor för pirayor med tanke på deras naturliga kost.
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                  http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                  Kommentar

                  • kaj.p
                    Användare
                    • april 2002
                    • 2294

                    #39
                    JO att några äter o får i sig det, men frågan är ju om fisken kan tillgodogöra sig den vegtabiliska delen.
                    eller är det som o ge ungar o hundar majs dvs det kommer ut i samma form som det gick in. Jag menar har de ingen nytta av det varför skall man då ha i det?

                    Att sedan oxhjärta inte är naturligt är ju solklart Men i de mixer som innehåller ox eller kalkonhjärta tillsätter man oftast enzym som gör att fisken kan ta upp det. Dessa ser man sällan i hemmaodlarens recept. Utan dessa skulle jag tro att det mesta av hjärtat också går rätt igenom. http://www.hueyhung.com.tw/E/body.ph...PNo=2006080012
                    Och att diskus inte har någon nytta av grönt finns det forskning på. Bl.a av Alexander Cheong Aquaculture International 10: 433–441, 2002.
                    Inhibition of protease activities in discus Symphysodon
                    spp. by three plant meals
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

                    Kommentar

                    • Koi-fantast
                      Användare
                      • november 2007
                      • 555

                      #40
                      Det var ett tag sedan jag läste "Levande foder" och av det jag minns så behöver fiskar vissa vitaminer från växter. Boken är iofs lite gammal men jag vet inte hur mycket studier som gjorts i detta ämne. Den indelning som boken gjorde var, proteiner, kolhydrater, fetter, vitaminer och mineraler.

                      A. Chong (http://www.ingentaconnect.com/conten...00005/05113880)
                      jämförde om det är någon skillnad mellan hur diskus kan tillgodogöra sig näring från sojamjöl (soybean meal), vetemjöl (wheat meal) och majs (winged bean). Diskusen kunde sämst kan ta upp näring från majs. Bäst var sojamjöl. Det här ligger i linje med vegetarianers intresse av corn.

                      Jag vill iaf säga att det borde vara liten skillnad mellan spirulina och ärter.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                      http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #41
                        Discus äter nog en hel del oxhjärta i naturen. Det är säkerligen många kossor som ramlar i plurret i Amazonas, pirayorna äter rubbet utom hjärtat av någon anledning. Där får discusen sin chans...

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Koi-fantast
                          Användare
                          • november 2007
                          • 555

                          #42
                          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                          Discus äter nog en hel del oxhjärta i naturen. Det är säkerligen många kossor som ramlar i plurret i Amazonas, pirayorna äter rubbet utom hjärtat av någon anledning. Där får discusen sin chans...

                          Hilsen,

                          P
                          Varför ska kossorna ut och simma? De gör sig bäst på land..

                          Odlade laxar blir vegetarianer, se http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=219615 så visst verkar fiskar kunna tillgodogöra sig proteiner från växtriket.
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                          http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                          Kommentar

                          • Olorin
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 1554

                            #43
                            Det finns ju goda möjligheter att fiskar smakar på det som ramlar i vattnet, men det är dock inte alla firrar som ÄTER allt som ramlar i plurret. Jag har studerat fiskar som smakar på gruset om man håller i karet, men så vitt jag vet har ingen svalt. Fast hade man haft haj i karet så hade de väl svalt. Dvärgciklider verkar dock vara petigare, men Apistogrammoides yngel spottar till exempel ut frusen artemia om man inte förtinat den i vatten så den håller vattentemp.
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                            Kommentar

                            • nils42
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 931

                              #44
                              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                              Discus äter nog en hel del oxhjärta i naturen. Det är säkerligen många kossor som ramlar i plurret i Amazonas,
                              P
                              Hej!
                              Verkligen sant?
                              Hälsn Nils

                              Kommentar

                              • PatrikMalmo
                                Användare
                                • maj 2005
                                • 4642

                                #45
                                Ursprungligen postat av nils42
                                Hej!
                                Verkligen sant?
                                Hälsn Nils
                                Nope, det är ett skämt - om det med att mata med oxhjärta. Och hur pirayorna ska lämna oxhjärtat kvar till discusen vet jag inte...

                                Hilsen,

                                P
                                Ingen fisk har läst böckerna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...