Recept på räkmix för dvärgciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #16
    Ursprungligen postat av Olorin
    Var och shoppade lite ingridienser till räkmixen nyss. Hittade dock inga vitaminer som inte var brustabletter och på Granngården hade de ju bara 3 liters dunk multivitamin. Så jag tror jag kör utan.

    Så här ser testreceptet ut.

    368 gram gädda (hade det i frysen)

    600 gram räkor med skal

    100 gram ärtor (lite skeptisk mot ärtor liksom)

    x gram cashewnötter (osaltade)

    x torkad frukt (banan lutar jag mot)

    en matsked astaxantin


    Åsikter på det?
    Astaxanthin innehåller mycket vitaminer och mineraler...täcker det mesta faktiskt. De övriga ingredienser du har innehåller ju också vitaminer. Kan dock inte kommentera din mix pga att jag inte testat gädda, nötter eller torkad frukt. Banan kan man använda, men då färsk banan för den har en bindande effekt.

    Mitt råd är dock att köra på 50/50 räkmix där 50% utgörs av animalisk föda (Gädda/Räkor) och den andra delen utgörs av Gröna ärtor. Tillägg kan du göra med astaxanthin och eventuellt banan. Nötter skulle jag strunta i då det är så fett. Tänk om firrarna är nötallergiker? (sorry)
    Senast redigerad av StefanL; 18 juli 2008, 19:22.

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • maj 2005
      • 1554

      #17
      Tänkte dutta i lite nötter eller linser kanske för man har ju läst om att det är sånt som ramlar i plurret och firrar äter. 50% nä det låter alldeles för mycket eftersom jag vet att de helst äter 100% artemia om de får välja så jag får väl göra en lagom övergång. 25% kan jag sträcka mig till.

      Nytt recept efter råd...

      368 gram gädda (hade det i frysen)

      600 gram räkor med skal

      300 gram ärtor (lite skeptisk mot ärtor liksom)

      10 gram cashewnötter (osaltade)

      10 gram vanlig banan

      5 gram linser

      en matsked astaxantin
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • oaken
        Användare
        • januari 2008
        • 269

        #18
        Ursprungligen postat av Olorin
        Tänkte dutta i lite nötter eller linser kanske för man har ju läst om att det är sånt som ramlar i plurret och firrar äter. 50% nä det låter alldeles för mycket eftersom jag vet att de helst äter 100% artemia om de får välja så jag får väl göra en lagom övergång. 25% kan jag sträcka mig till.

        Nytt recept efter råd...

        368 gram gädda (hade det i frysen)

        600 gram räkor med skal

        300 gram ärtor (lite skeptisk mot ärtor liksom)

        10 gram cashewnötter (osaltade)

        10 gram vanlig banan

        5 gram linser

        en matsked astaxantin
        Haha, ja.. Om man är en Pacu så äter man nötter och sånt som ramlar i vattnet, inte om man är en Apistogramma

        Kommentar

        • Ciklicollector
          Användare
          • juni 2008
          • 129

          #19
          Förslag

          400gram alaskan pollock
          200gram räkor
          2st kokta sötvattens musslor

          300gram grönsallat
          100gram välvda grönaärtor
          (½ vitlöksklyfta pressad)
          100gram kiwi
          50gram morötter

          Mixa fisk, räkor, musslor.(musslorna ska kokas tills de öppnar sig).
          Mixa ihop grönsakerna.
          Gör det i varsin bunke.

          Sen så använder du en matsked för att röra ner fiskprodukterna i grönsaks mixen.
          Detta recept använder jag med stor framgång till mina laetacara dorsigeria och de flesta andra fiskar i min ägo.
          Musselköttet verkar dessutom vara lekstimulerande.
          Så man kan koka en eller två musslor o sen bända upp skalet o slänga i akvariet där man vill ha lek

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • maj 2005
            • 1554

            #20
            Ursprungligen postat av Ciklicollector
            400gram alaskan pollock
            200gram räkor
            2st kokta sötvattens musslor

            300gram grönsallat
            100gram välvda grönaärtor
            (½ vitlöksklyfta pressad)
            100gram kiwi
            50gram morötter

            Mixa fisk, räkor, musslor.(musslorna ska kokas tills de öppnar sig).
            Mixa ihop grönsakerna.
            Gör det i varsin bunke.

            Sen så använder du en matsked för att röra ner fiskprodukterna i grönsaks mixen.
            Detta recept använder jag med stor framgång till mina laetacara dorsigeria och de flesta andra fiskar i min ägo.
            Musselköttet verkar dessutom vara lekstimulerande.
            Så man kan koka en eller två musslor o sen bända upp skalet o slänga i akvariet där man vill ha lek

            Mycket intressant recept. Musslor är ju helt logiskt när man tänker efter. Finns det något anledning till att du väljer just kiwi och morot förresten?
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            • Olorin
              Användare
              • maj 2005
              • 1554

              #21
              Så här blev dagens blandning:

              368 gram gädda

              600 gram räkor med skal

              400 gram ärtor

              25 gram cashewnötter (osaltade)

              30 gram vanlig banan

              en matsked astaxantin

              1 deciliter vatten


              Erfarenheter av detta:

              -Gäddan binder ihop det riktigt hårt så det blev som en seg deg, därav blev jag tvungen att blanda i vatten för att kunna smeta ut det till jämna kakor. Har någon förresten en bra metod för att göra platta kakor?

              - Jag provade att mata lite och alla fiskar högg in friskt så det var populärt.

              - Nu förstår jag varför Astaxantin är ett färgfoder. Före jag blandade i det hade jag en rosa/grön smet, sen blev den rödbrun!
              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #22
                Man väntar tills räkmixen stelnat en del efter att ha stått några timmar i kylskåpet om man har i bindemedel. Sedan kan man lägga lagom stor portion av räkmixen i en tre liters återförslutningsbar påse som man sedan kavlar ut inuti påsen och får en jämn kaka. Kakan kan man sedan göra ett rutsystem på med hjälp av linjal för att förenkla att ta bitar av räkmixen vid matning.

                Astaxanthin är inte färgfoder utan en algprodukt som råkar ha färgförstärkande egenskaper...

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 1554

                  #23
                  Ursprungligen postat av Malawe
                  Man väntar tills räkmixen stelnat en del efter att ha stått några timmar i kylskåpet om man har i bindemedel. Sedan kan man lägga lagom stor portion av räkmixen i en tre liters återförslutningsbar påse som man sedan kavlar ut inuti påsen och får en jämn kaka. Kakan kan man sedan göra ett rutsystem på med hjälp av linjal för att förenkla att ta bitar av räkmixen vid matning.

                  Astaxanthin är inte färgfoder utan en algprodukt som råkar ha färgförstärkande egenskaper...
                  Aha, får nog åka och handla lite. Nappade på det där om musslor, funderar på att prova burkmusslor. Var hittar man zip-påsar förresten?

                  Ähh, bull, Asta är ju rena karamellfärgen. Grått foder + Asta = rött foder d.v.s. färgat foder alias färgfoder Tack för provet förresten, tur att ingen öppnade det för låg frankerade kuvertet och hittade det smala foliepaketet då hade det nog blivit knarkklassat.
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #24
                    Haha...

                    Påsar hittar du på ICA Maxi...det finns speciella återförslutningsbara med Zipförslutning som är kanon. Se till att du får den som är rak i hörnen och inte med sidor invikta för den kan vara lite strulig att kavla ut inuti.

                    Jag lade astaxanthinet i folie för det ska helst inte utsättas för solljus. Om produkten utsätts för ljus så inverkar det på hållbarheten. Jag förvarar mitt astaxanthin i frysen..invirad med folie.

                    Kommentar

                    • Olorin
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 1554

                      #25
                      Ica får det bli.
                      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                      Kommentar

                      • Olorin
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 1554

                        #26
                        Hittade inga sötvattensmusslor. Kanske inte går att hitta i en vanlig butik? Ska man gå och gräva upp några i en lokal sjö?

                        Hursomhelst hittade jag i alla fall zip-påsar och multivitamintabletter. Vet inte hur mycket vitamin det går åt på 1,5 kilo fiskfoder, men jag malde i 3. Alltid är det nåt.

                        Så nu har jag packat och frusit in fem härliga tunna kakor(3liters påsar) med egen räkmix. Det ska väl räcka resten av året minst. Tack för alla tips från er som varit inne i tråden.
                        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                        Kommentar

                        • Ciklicollector
                          Användare
                          • juni 2008
                          • 129

                          #27
                          :d

                          Ursprungligen postat av Olorin
                          Mycket intressant recept. Musslor är ju helt logiskt när man tänker efter. Finns det något anledning till att du väljer just kiwi och morot förresten?
                          Anledningen till varför jag valde kiwi o morot var för att det är lättast för mig att få tag på.
                          Odlar morötter själv

                          Sen så körde jag med apelsin istället för kiwi först men märkte att inte alla fiskarter åt.

                          Jo sötvattensmusslor kokta funkar hur bra som helst.

                          Matar mina nyckelhål, cutteri, blå, laetacara dorsigerus och koien med denna mix.
                          Även mina hantlar och diskusen samt skalaren äter.
                          Zebra cikliden, blå, eldbuken, flagg.

                          Kommentar

                          • Ciklicollector
                            Användare
                            • juni 2008
                            • 129

                            #28
                            Mina

                            Ursprungligen postat av Olorin
                            Hittade inga sötvattensmusslor. Kanske inte går att hitta i en vanlig butik? Ska man gå och gräva upp några i en lokal sjö?

                            Hursomhelst hittade jag i alla fall zip-påsar och multivitamintabletter. Vet inte hur mycket vitamin det går åt på 1,5 kilo fiskfoder, men jag malde i 3. Alltid är det nåt.

                            Så nu har jag packat och frusit in fem härliga tunna kakor(3liters påsar) med egen räkmix. Det ska väl räcka resten av året minst. Tack för alla tips från er som varit inne i tråden.
                            De musslor jag kör med hittar jag i en sjö i östergötland som heter ensjön samt även sjön Rist.
                            Finns i de flesta insjöar.

                            Har ju tur nästa år så har mina musslor i dammarna förökat sig så jag kan plocka några.

                            Kommentar

                            • Olorin
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 1554

                              #29
                              Du har inte provat med vanliga blåmusslor på burk? Det var det jag kunde hittat hos mig.
                              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                              Kommentar

                              • PatrikMalmo
                                Användare
                                • maj 2005
                                • 4642

                                #30
                                Jag kör med blåmusslor och de funkar utmärkt.

                                Hilsen,

                                P
                                Ingen fisk har läst böckerna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...