Sälja ancistrus!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Janne E
    Användare
    • april 2002
    • 382

    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
    Slutsumma ingen har en aning alls
    i mina ögon kan sanningen vara allt mellan 100000-1000000
    för det första vet vi inte hur många akvarier det finns i Sverige
    sedan innehåller dessa mellan 0-250 individer
    och att antalet 0 är skyhögt fler än 250 individer per akvarium
    så statistiskt
    5 personer har 250 st i ett akvarium
    10000 personer har 0 st i ett akvarium
    Siffrorna är inte helt tagna ur luften utan det är vad grossister har uppgett hur många de säljer ungefär per månad, även om hobbyodlaren säljer en del till butiker så tror jag de har extremt långt kvar innan de når grossisternas nivåer...så totalt är det nog inte så mycket mer.

    Man kanske skulle vända lite på dina siffror, statistiskt sett kanske 10.000 personer startar upp ett akvarium varje år och alla har förstås en eller flera Ancistrus som tar hand om skiten. Innan året är slut så har 9995 personer lagt ner eftersom akvariet inte sköter sig självt och kvar är 5 personer med 250 Ancistrusar i akvariet som vill sälja dem till dig för 15 spänn

    Mvh Janne

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      Allt är ju bara statistik över hur många som säljs eftersom ingen vet.

      Enligt Manimalisrapporten http://www.manimalis.se/uploads/kap-...sdjur-2004.pdf så fanns det i alla fall 2004 6,5 miljoner akvariefiskar i Sverige 2004.

      Om man räknar med ett snitt på 15 fiskar per akvarie så finns det totalt ca. 430.000 akvarier i Sverige så innebär det ungefär 1 Ancistrus per akvarium vartannat åt om man nu skall gå efter att det säljs 250.000 i Sverige.
      Tycker dock detta mest är en lek med siffror som ingen egentligen vet något om och det ger väl inte heller så mycket att ett antal personer (inkl. mig) håller på att gissa.
      Oavsett hur många som säljs så går det utan tvekan att odla Ancistrus i rätt stor skala och få sålt till acceptabla priser.
      Tycker man att priset är för lågt så finns det gott om andra L-malsarter som man kan odla på och få bättre betalt för.

      Kommentar

      • nils42
        Användare
        • januari 2003
        • 931

        Hej!
        Statistiken ger ju ändå en tankeställare. Detta gäller ju bara en art och bara i Sverige. Min stora förundran är ju hur exporterande länder kunnat försörja världens akvarister med fisk av olika slag?
        Därför tycker jag att den tänkta insamlingen till malawiciklider har fått ytterligare en dimension.
        Hälsn Nils

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • april 2002
          • 4619

          Ursprungligen postat av nils42
          Hej!
          Statistiken ger ju ändå en tankeställare. Detta gäller ju bara en art och bara i Sverige. Min stora förundran är ju hur exporterande länder kunnat försörja världens akvarister med fisk av olika slag?
          Därför tycker jag att den tänkta insamlingen till malawiciklider har fått ytterligare en dimension.
          Hälsn Nils
          Av just den vanliga Ancistrusen är ju som sagt alla odlade, men även av arter som det fångas oerhört mycket vildfångat av är det ändå en "droppe i havet".
          Jfr bara hur stort uttaget är av fisk i Malawisjön där akvariehobbyn bara står för totalt 0,5 promille att det mänskliga fiskuttaget i sjön.
          Bara en vanlig modern fisktrålare slänger på bara någon vecka lika mycket död icke kommersiellt gångbar fisk överbord för att ruttna eller bli måsmat som det tas upp ur malawisjön för akvariehobbyn under ett år.

          Kommentar

          • nils42
            Användare
            • januari 2003
            • 931

            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Av just den vanliga Ancistrusen är ju som sagt alla odlade, men även av arter som det fångas oerhört mycket vildfångat av är det ändå en "droppe i havet".
            Jfr bara hur stort uttaget är av fisk i Malawisjön där akvariehobbyn bara står för totalt 0,5 promille att det mänskliga fiskuttaget i sjön.
            Bara en vanlig modern fisktrålare slänger på bara någon vecka lika mycket död icke kommersiellt gångbar fisk överbord för att ruttna eller bli måsmat som det tas upp ur malawisjön för akvariehobbyn under ett år.
            Hej!
            Jodå, sant. Jag tänkte ett steg till. Akvarister är ju ibland kräsna och vill inte ha vilken " sill " som helst. Detta gäller ju inte bara Malawisjön, utan många andra vatten också. Inte bara söt- utan saltvatten.
            Naturligtvis behöver fiskare på orten i fråga försörja sig, men de behöver väl också ha ett uthålligt fiske för sin fortsatta överlevnad.
            Hälsn Nils

            Kommentar

            • joe
              Användare
              • juni 2006
              • 1451

              Ursprungligen postat av deelay
              Jag såg att det var någon i köp&sälj som ville köpa så då kanske han som starta tråden äntligen kan få sina sålda =)
              Det ordnar sig säkert med försäljningen Deelay och jag tror jag kan få ett pris som tllfredställer mig OCH bli av med mina små "telningar"! - jag är mest bara fascinerad av att denna tråd fortfarande lever - den vindlar och vrider, men håller ändå något sånär ämnet ancistrus i fokus (dock kanske inte så mycket sälja alltid). Jag har nu läst ikapp, efeter en veckas semester/frånvaro, och är som sagt helt förstummad över att detta ämne kan genererar så mycket snack OCH så mycket intressanta sidovinklar...keep it up!
              MVH - joe

              Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • april 2002
                • 5028

                [QUOTE=Janne E;740800]Siffrorna är inte helt tagna ur luften utan det är vad grossister har uppgett hur många de säljer ungefär per månad, även om hobbyodlaren säljer en del till butiker så tror jag de har extremt långt kvar innan de når grossisternas nivåer...så totalt är det nog inte så mycket mer.

                jag skulle vilja säga att om det är någon fisk som säljs utan att den behöver komma från någon grossist så är det Ancistrus
                det kommer alldeles tillräckligt från odlare runt oss
                det var länge sedan vi köpte vanliga Ancistrusar från grossisterna
                tror det gäller väldigt många zooaffärer
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                Arbetssätt...