Victoria ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #16
    Ursprungligen postat av Thomas_alden
    Michael Persson tagit åp sin nyererei matcher på pricken min hane...
    och den bilden visar enligt mig en hybrid eller ett svagt outfärgat exemplar. Det går inte se på bilder. Min nedre bild visar en UTFÄRGAD fisk
    Ursprungligen postat av Thomas_alden
    ...synd bara att man inte sett några bilder på nån nyerereihona så man kunde jämföra dem oxå
    Din bild Det är inte lätt att skilja honorna åt. Det där gula har alla pundamiliahonor t ex, men nyererei är lite gulare äverlag än P. pundamilia.

    P. pundamilia exporteras i princip aldrig så orsaken att det finns hybrider är att de nyererei som exporterades inte var rena från början.
    Senast redigerad av Ola Svensson; 24 juni 2008, 07:58.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #17
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      och den bilden visar enligt mig en hybrid eller ett svagt outfärgat exemplar. Det går inte se på bilder.
      Den är dåligt utfärgad eftersom fotot är taget på en utställning. Om det är en hybrid kan inte jag avgöra, men fisken kommer från Kent i Nol.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #18
        Ursprungligen postat av Micke
        Den är dåligt utfärgad eftersom fotot är taget på en utställning. Om det är en hybrid kan inte jag avgöra, men fisken kommer från Kent i Nol.
        Jag måste se levande fisk, men även relativt rena fiskar kan ha hybriddrag. Sist jag var på Nol så var nyererei Python definitivt hybrider. MEN, 10 % eller så är uppenbara hybrider vid Python Island så man kan egentligen inte säga att de är två helt skiljda arter där. Det viktiga är att de "rena" är 1) mycket snyggare och 2) det håller rena honor med om! Men honvalet verkar inte vara "fixerat" heller. En del honor som verkar höra till nyererei verkar inte skilja på en nyererei och pundamilia och vise versa. Vid Makobe Island är det definitivt två arter däremot.
        Senast redigerad av Ola Svensson; 24 juni 2008, 10:40.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Thomas_alden
          Användare
          • februari 2006
          • 73

          #19
          ok grabbar...så slutpoängen blir egentligen att jag troligen har en Nyererei som mer eller mindre är en hybrid och att detta är så gott som oundvikligt..Alltså fins det ingen idé att diskutera mer än så om vilken art man har Ja menar..om detknappt är möjligt att hitta en "ren" nyererei i det vilda så är det ju omöjligt att få en odlad..ja får helt enkelt nöja mig med att min Nyererei-hybrid-hane är fin och vi är nöjda med köpet i slutändan

          Nu måste jag bara få tag på en ny hona som jag ser det..eller några iaf så de blir lite match För mig som bor i halmstad..är det växjö och albin som e närmst eller vet någon om var det kan finnas victoriaciklider att få tag på annars...det verkar lite tunnsått med den sjön i sveriges butiker.

          Ps. Det har varit en mycket intressant tråd att följa

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #20
            Ursprungligen postat av Thomas_alden
            Ja menar..om detknappt är möjligt att hitta en "ren" nyererei i det vilda så är det ju omöjligt att få en odlad..ja
            Längst inne i Mwanza Gulf vid Luanso har de två arterna P. nyererei och P. pundamilia gått ihop och är en art. Vid Kisenda Island så är majoriteten "rena" men det finns mycket hybrider. Vid Python Island är det färre hybrider. De flesta är alltså "rena". I mynningen av Mwanza Gulf ligger Makobe Island. Där hittar man inga hybrider mellan O. nyererei och P. pundamilia. Detta har troligen med vattnets grumlighet att göra.

            Det är inga större problem att fixa rena firrar från Python, men då måste man låta bli att odla på felidentifierade honor (hybridhonoe). Hanarna känner man igen. Hybridhonor som ser ut som "fel" art känner man igen på att de ger hybridhanar.

            Sedan har inavlade nyererei svårare att färga ut. Om du matar din firre med räkmix innehållande astaxantin och visar homom en spegel samt fotar honom så ska jag tala om ifall han är en hybrid eller inte.

            Gå in på maps.google.com och sök på "Mwanza, Tanzania" så ser du viken. I affärerna är nyererei från Python vanligast, sedan kommer Makobe. Det finns även från Senga och Ruti. Dessa ser relativt olika ut.
            Senast redigerad av Ola Svensson; 24 juni 2008, 12:03.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Kjell Begby
              Användare
              • januari 2008
              • 48

              #21
              Vad tror du om dessa Ola

              Glöm det som står på bilderna de är gamla och fiskarna har jag ej kvar.
              Det var ett bra tag sedan jag hade de
              Vf=Viktoriafrälst

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #22
                1 och 4 ser ut seom rena nyererei från python men det beror mest på färgen och banden. Men "fina" python har "bättre" band. Nosen är för konvex på den sista för att vara Python men det kan vara vinkeln.

                2an vet jag inte.

                3an ser ut att vara från Senga men är konstigt djupröd i färgen.

                Men det är svårt att kommentera foton på saker som jag fixar nar jag har ett stort gäng utfärgade fiskar bredvid varandra. En ensam fisk är mycket svårare.

                Jag har jobbat med Python och Makobe så jag kan dem bäst.

                Nyererei igombe är lite speciell...

                Sen finns ju nyerereiliknande fisk inte bara i Speke Gulf.

                Hursomhelst ser alla fiskar "rena" ut.
                Senast redigerad av Ola Svensson; 24 juni 2008, 21:58.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Kjell Begby
                  Användare
                  • januari 2008
                  • 48

                  #23
                  Tack för svar Ola
                  Det är svårt med bilder att se exakt vad det är.
                  Tänkte bara visa lite olika fiskar kan ju vara intressant.

                  mvh Kjell
                  Vf=Viktoriafrälst

                  Kommentar

                  • Kjell Begby
                    Användare
                    • januari 2008
                    • 48

                    #24
                    Här kommer 3 bilder till på samma fisk

                    mvh Kjell

                    Suddiga bilder tyvär
                    Vf=Viktoriafrälst

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #25
                      Ursprungligen postat av Kjell Begby
                      Här kommer 3 bilder till på samma fisk

                      mvh Kjell

                      Suddiga bilder tyvär
                      Det här tycker ju jag ser ut som en ren nyererei från Python Island, men profilen skiljer sig lite och man ser inte riktigt nosen.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Thomas_alden
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 73

                        #26
                        har lagt upp lite bättre bilder på min zoon...min nyererei har färgat ut riktigt bra nu trots att honan saknas

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #27
                          Ursprungligen postat av Thomas_alden
                          har lagt upp lite bättre bilder på min zoon...min nyererei har färgat ut riktigt bra nu trots att honan saknas

                          http://www.zoonen.com/perzoonen/gall...442&gid=336446
                          Fortfarande säger jag nyererei från Python Island.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Thomas_alden
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 73

                            #28
                            Ursprungligen postat av Ola Svensson
                            Fortfarande säger jag nyererei från Python Island.
                            Ok..tack för svaret..antar att det fortfarande är svårt att se om det är en hybrid eller en "ren" hane men ska inte haka upp mig mer på det nu

                            Vilka fiskar tycker du/ni passar bäst in i detta karet?jag och tjejen funderar lite på att inte ha ett rent victoriakar eftersom det mest kommer stå som uppvisningskar hemma i vardagsrummet...om jag förstått det rätt gåtr det att ha victoria aoch malawi i samma kar..stämmer det?jag har en del kalksten vilket ja kan tänka miggör det rätt basiskt...det vet ja passar till malawi men hur e de med victoria?vi funderar på att stoppa i golden och demasoni eftersom vi gillar de starka gula och blåa färgerna..vilka andra tycker ni man kan ha? gärna färgglatt och ska klara av vattenförhållandena

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #29
                              Det viktiga är att viktoriorna får mat men bortsett från det så kan du ha malawi. Albin är bättre på att rekomendera kombinationer. Jag har hållt dem med 5-20 hanar eller hanarna bakom galler som honorna kan passera. Att få tag på nyererei Python honor ska inte vara så svårt.

                              Jag kommer nog aldrig att kunna säga om din firre är en hybrid eller inte utan att se den i verkligheten, men fixar du ett foto när den färgat ut ordentligt och fått "riktig" mat några veckor så får vi se.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              • endymion

                                #30
                                Det enda som får mig att tveka är den blå färgen i analfenan annars tycker jag det ser ut som en "ren" nyererei.

                                Nått som skulle kunna funka med demansoni och golden skulle kunna vara Hap. "broken bar" och Hap. thereuterion.
                                Men för nyererei'n tror jag du behöver något större och tuffare.

                                Annars är det inga problem att ha victoriaciklider ihop med malawi. Men som Ola skriver måste victorierna ha avsevärt mycket mer mat än Mbunas.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...