Victoria ciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas_alden
    Användare
    • februari 2006
    • 73

    Victoria ciklider

    Hej!

    Funderar på att starta upp ett victoria-kar..någon som har erfarenheter om de?Har köpt ett 500-litersoch där ingick malawi..men e mer sugen på victoria..speciellt efter att jag o tjejen köpte en fisksom handlaren kallade "red flame back"..Har hittat bilder på Pundamilia nyererei som påminner om den..mycket snygg..funderar därför som sagt på att fortsätta i den trenden..vore kul o höra andras erfarenheter av denna sjöns ciklider så att man kunde få lite råd om olika fiskar och skötsel samt biotoper o sånt..

    MVH/Thomas
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Albins artikel om viktoriaciklider i senaste numret av Ciklidbladet rekommenderas.
    Lipochromis sp. "matumbi hunter" kan hållas tillsammans med de flesta andra viktoriacikliderna utan risk för hybridisering.
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Ursprungligen postat av Thomas_alden
      Hej!

      Funderar på att starta upp ett victoria-kar..någon som har erfarenheter om de?Har köpt ett 500-litersoch där ingick malawi..men e mer sugen på victoria..speciellt efter att jag o tjejen köpte en fisksom handlaren kallade "red flame back"..Har hittat bilder på Pundamilia nyererei som påminner om den..mycket snygg..funderar därför som sagt på att fortsätta i den trenden..vore kul o höra andras erfarenheter av denna sjöns ciklider så att man kunde få lite råd om olika fiskar och skötsel samt biotoper o sånt..

      MVH/Thomas
      Fisken du har är troligen denna http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=410 , så ska den se ut. Rödheten och färgen i ryggfenan kan vara lite variabel. Personligen kände jag inte till att det fanns flameback till salu i Sverige. Så du kanske ska titta en extra gång på dem. Inte däremed sagt att det är hybrider, men kan du ta bilder kan du få ett utlåtande av mig.

      Grossisten akvarieteknik har rätt mycket victoriaciklider inne just nu. Så chansen finns att du kan hitta fler victoriaciklider relativt enkelt. Dock får man inte ge upp för enkelt när det gäller victoriaciklider, det går oftast hitta det man vill ha även om man får kämpa lite för det ibland.

      Ps. blir du medlem i NCS i år får du även senaste numret av ciklidbladet hemskickat i efterhand. I detta nummer finns det artikel som tidigare länkats till, samt även en poster över 45 olika victoriaciklider.

      /Albin

      Kommentar

      • Thomas_alden
        Användare
        • februari 2006
        • 73

        #4
        det låter bra det...får fundera på det me tanke på studentekonomin

        Ja ska försöka hitta kamera o sladd bara så kommer en bild nom kort. Läste ett gammalt inslag om beteenden o såg bilder på hybrider o dom liknade min väldigt mycket..riktigt tråkigt tycker jag i så fall för de känns ju roligare att ha "renrasiga" fiskar

        Trevlig midsommar

        bild kommer som sagt snart!!

        Kommentar

        • Kjell Begby
          Användare
          • januari 2008
          • 48

          #5
          Att ha viktoria i 500 liters akvarium låter som en bra ide!
          En saker är säker att du får inte en tråkig stund framför akvariumet .
          Kan varmt rekomedera det som Micke skrev att Lipochromis sp. "matumbi hunter" är ett gott val!

          Har man dessa i ett akvarium är det svårt att slita sig från akvariumet!
          Har mina hunters med Pundamilia sp redhead zue isl.det fungerar mycket bra!

          Såg att du bor i Halmstad så vägen till endymion är inte lång för han bor i Växjö och har en fin och intressant lokal han har viktoria i .
          Ta dig en tur dit och titta om du har möjlighet till det!


          mvh Kjell
          Vf=Viktoriafrälst

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Stilig sp. red head Zue Island. Var har du fått den ifrån?
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Kjell Begby
              Användare
              • januari 2008
              • 48

              #7
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              Stilig sp. red head Zue Island. Var har du fått den ifrån?
              Hej Ola

              Den är köpt på Nol hos Kent.
              Köpte en grupp där för ca 2 år sedan

              mvh Kjell
              Vf=Viktoriafrälst

              Kommentar

              • Thomas_alden
                Användare
                • februari 2006
                • 73

                #8
                hmmm.har tagit lite bilder menlyckas inte lägga upp dom..har du (albin) nånmail ja kan skicka dom till kanske?

                Kommentar

                • Matz Karlsén
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 1127

                  #9
                  Ursprungligen postat av Thomas_alden
                  hmmm.har tagit lite bilder menlyckas inte lägga upp dom..har du (albin) nånmail ja kan skicka dom till kanske?
                  Det är bara medlemmar som kan lägga upp bilder direkt. Men du kan ju alltid länka via photobucket tex.
                  To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                  Kommentar

                  • endymion

                    #10
                    Ursprungligen postat av Thomas_alden
                    hmmm.har tagit lite bilder menlyckas inte lägga upp dom..har du (albin) nånmail ja kan skicka dom till kanske?
                    Titta i min profil så ser du min msn adress, vilket är samma som min mail.

                    Kommentar

                    • Thomas_alden
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 73

                      #11
                      Skickade bilderna till dig albin..kom dock på att jag hade en zoonen sen långt tillbaka..la upp bilderna där med om nån annan vill se

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Ursprungligen postat av Thomas_alden
                        Skickade bilderna till dig albin..kom dock på att jag hade en zoonen sen långt tillbaka..la upp bilderna där med om nån annan vill se

                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=336442
                        Nu är inte bilderna hur tydliga som helst men jag tycker att det ser ut som nyererei från Python Island.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Thomas_alden
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 73

                          #13
                          glömde nämna det..att dom va lite suddiga alltså

                          så de e inte nån hybrid alltså?har sett bilder på hanar som e väldigt lika i ett gammalt nummer av Ciklidbladet...dessa var hybrider..men man hoppas ju att de inte ska va de

                          Tyvärr dog honan nu i dagarna så vi får se hur de blir i fortsättningen..har ingen bil så de e svårt o ta sig till andra städer (typ växjö o albin) så vi får se hurde blir..verkar va rätt dåligt me victoria här i Halmstad

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #14
                            Ursprungligen postat av Thomas_alden
                            glömde nämna det..att dom va lite suddiga alltså

                            så de e inte nån hybrid alltså?har sett bilder på hanar som e väldigt lika i ett gammalt nummer av Ciklidbladet...dessa var hybrider..men man hoppas ju att de inte ska va de

                            Tyvärr dog honan nu i dagarna så vi får se hur de blir i fortsättningen..har ingen bil så de e svårt o ta sig till andra städer (typ växjö o albin) så vi får se hurde blir..verkar va rätt dåligt me victoria här i Halmstad
                            Det är svårt att säga utifrån en bild, men jag har aldrig sett nyererei Python i butik som ser rena ut.

                            Om du kollar i artregistret så ser den övre bilden ut som en "ren" nyererei och den undre ser ut som en hybrid http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=190

                            Hursomhelst, banden hos nyererei vid Python är smalare och fler än hos Pundamila. Den övre bilden visar en nyererei, den mellan en P. pundamilia och den nedre en andra generationens hybrid. Det där med banden är inte tydligt på mina bilder.

                            Samtidigt är Python en hybridiserande population så om vem som helst går och fångar lite fisk så har man bara tur om det blir "renrasigt".
                            Senast redigerad av Ola Svensson; 23 juni 2008, 21:00.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Thomas_alden
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 73

                              #15
                              jag skulle väl säga att det är den sista av de tre bilderna som liknar min bäst...MEN nu när honan har dött har hanen tro det eller ej färgat ut lite mer så ja jämförde bilderna på artregistret och den bilden som Michael Persson tagit åp sin nyererei matcher på pricken min hane...Dock känner jag att den e ganska lik "red back scraper" (från ciklider.se).. denna hona som finns där matchar vår bortgångna hona gaska bra med sin gula nyans (framför allt i fenorna)..detta skulle även passa ganska bra in på handlarens namn eftersom han sålde den som en "red flame back"...väntar fortfarande på ett fastställande men det känns hemskt nära en Nyererei...synd bara att man inte sett några bilder på nån nyerereihona så man kunde jämföra dem oxå
                              Senast redigerad av Thomas_alden; 23 juni 2008, 23:48.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...