Fond för bevarandet av malawiciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    Ursprungligen postat av larsa
    om jag lägger en miljon gör det nån skillnad mot en duktig odlare som bevarar dom vilda fiskarna?sjung ut på svenska vad ni är ute efter istället
    Det gjorde allt glasklart....du är inte så bra på att förklara
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      Ursprungligen postat av larsa
      om jag lägger en miljon gör det nån skillnad mot en duktig odlare som bevarar dom vilda fiskarna?sjung ut på svenska vad ni är ute efter istället
      Det räcker om du lägger 1000 spänn

      Oerhört Kortfattat - det mest miljövänliga är att köpa vildfångad fisk eftersom det då ger människor jobb i fattiga länder, det innebär också att regnskog kan få stå kvar vilket är bra för miljön. Detta är också anledningen till att de flesta miljöorganisationer stödjer projekt som går ut på att fånga vildfångade fiskar. Det är t.o.m. som så att en organisation som CITES initierade en utredning som gick ut på att enbart tillåta odling av akvariefisk i resp. arts ursprungsland. Detta eftersom de menade att "vår" odling var ett sätt att stjäla naturtillgångaran från fattiga länder (vi köper 2 fiskar av dom som vi sedan odlar fram miljoner av utan att ett öre betalas till ursprungslandet) vilket har en klart negativ miljöpåverkan. Denna utredning verkar dock ha hamnat i malpåsen (vilket är bra).
      Så grunden är att det är bättre föer miljön att köpa vildfångat.

      Dock för att det skall vara en levande hobby, så behövs det hobbyister och det behövs odlare och därför är det självklart oerhört bra om akvarister som janne odlar fram fiskar av hög kvalité och då självklart på ett miljömässigt bra sätt. Så både vildfångat och odlat behövs.

      Utrotandet av malawicikliderna i malawisjön har i grunden inget med fångst av fisk till akvariehobbyn att göra utan handlar om att befolkningen runt sjöarna har växt enormt de sensate åren och då "sopas" bottnarna ren på fiskar som sedan konsumeras.
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 18 april 2009, 23:22.

      Kommentar

      • larsa
        Banned
        • april 2006
        • 198

        herrarna cf akvarielagret o forhrman borde lära sig hyffs!Antagligen blir ni emotsagda alldeles för lite i livet..sitter på nån jädrans pedistal i dessa kretsar..hmmm...

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • april 2002
          • 5028

          Ursprungligen postat av larsa
          herrarna cf akvarielagret o forhrman borde lära sig hyffs!Antagligen blir ni emotsagda alldeles för lite i livet..sitter på nån jädrans pedistal i dessa kretsar..hmmm...
          Men vi har ett namn men vem är du

          din avatar är skitdålig och feg

          när morgonen gryr kan du gömma dig i ett annat namn

          medans jag alltid är samma
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • larsa
            Banned
            • april 2006
            • 198

            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
            Men vi har ett namn men vem är du

            din avatar är skitdålig och feg

            när morgonen gryr kan du gömma dig i ett annat namn

            medans jag alltid är samma
            suck..jag kan skicka dig namn o adress..slingra dig inte som en politiker utan erkänn att du var oförskämd....

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • april 2002
              • 5028

              Ursprungligen postat av larsa
              suck..jag kan skicka dig namn o adress..slingra dig inte som en politiker utan erkänn att du var oförskämd....
              Lägg den i avataren

              förlåt om jag inte förstod dina inlägg (läs dina sista inlägg o förstå dom)

              åter till tråden

              hur många har köpt Stuarts diplom
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • larsa
                Banned
                • april 2006
                • 198

                Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                hur många har köpt Stuarts diplom
                du skulle bara ana...kanske 5 alltså jag själv hur många har du själv köpt??

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  Ursprungligen postat av larsa
                  herrarna cf akvarielagret o forhrman borde lära sig hyffs!Antagligen blir ni emotsagda alldeles för lite i livet..sitter på nån jädrans pedistal i dessa kretsar..hmmm...
                  Jag startade denna tråd för att jag ansåg att denna fond har ett vettigt ändamål och den har ju också en klar anknytning till vår hobby.
                  Jag ställde sedan en fråga om hur mycket pengar som kom in till fonden på stämman.

                  På DETTA svarade du
                  vad spelar det för roll?utarmandet av unika ciklider kommer fortsätta oavsett?så länge det finns klöver att tjäna samt köpare
                  Du hade uppenbarligen inte ens brytt dig om att läsa om fonden och vad den innebär (finns artikel på ciklid.se) utan fortsatte sedan med att blanda in malawijanne i detta och att han skulle ha en guldabborre för sin odling.

                  Vem är oförskämd? - du ifrågasätter en massa utan att ens veta vad det handlar om, du gör malawijanne en otjänst genom att dra in honom i denna tråd. Om du anser att han skall ha en guldabborre (vilket han och även några fler svenska odlare absolut förtjänar) så starta istället en egen tråd om detta.

                  Kommentar

                  • Mikael W
                    NCS Medlem
                    • augusti 2002
                    • 8598

                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Vill bara påpeka att de Skandinaviska donationerna "gått i taken" så det är dags att ändra skalan på första sidan...
                    Albin har fixat detta nu.
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

                    Kommentar

                    • endymion

                      Ursprungligen postat av Mikael W
                      Albin har fixat detta nu.
                      Inte jag det är nog Draktoft

                      Kommentar

                      • Thomas R.

                        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                        Det var sista fisklotteriet och det blev ca 1500kr typ skitdåligt
                        Fisklotteriet inbringade 1640 kr till fonden, så resultatet blev ungefär ett snäpp över skitdåligt...

                        Kommentar

                        • Wilhelm
                          Användare
                          • april 2002
                          • 9122

                          Ursprungligen postat av Thomas R.
                          Fisklotteriet inbringade 1640 kr till fonden, så resultatet blev ungefär ett snäpp över skitdåligt...
                          Det berodde kanske på att det var det sista lotteriet och ingen hade pengar kvar?
                          mvh Wilhelm

                          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                          www.linkopings-akvarieforening.net/
                          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                          Kommentar

                          • Gabbi
                            Användare
                            • april 2002
                            • 897

                            Det tror inte jag. Lotteriet precis innan sålde helt slut. Jag tror helt enkelt folk är ansvarsfulla och inte köper lotter till fisklotteriet om de inte vill ha/har plats för fisk hemma. En värmare kan man alltid stoppa i ett skåp så länge, men en fisk kräver omedelbar omvårdnad.De som visste att de måste åka hem innan dragningen köpte heller inga lotter...
                            Senast redigerad av Gabbi; 20 april 2009, 09:00. Anledning: stavning
                            www.akvarielagret.se/akvarieboken

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Användare
                              • april 2002
                              • 4619

                              Ursprungligen postat av Gabbi
                              Det tror inte jag. Lotteriet precis innan sålde helt slut. Jag tror helt enkelt folk är ansvarsfulla och inte köper lotter till fisklotteriet om de inte vill ha/har plats för fisk hemma. En värmare kan man alltid stoppa i ett skåp så länge, men en fisk kräver omedelbar omvårdnad.De som visste att de måste åka hem innan dragningen köpte heller inga lotter...
                              Just detta var i alla fall anledningen till att jag inte köpte några lotter till just detta lotteri.
                              Sedan låg det ju också i slutet på söndagen då många redan åkt hem och det spelar säkert också in

                              Kommentar

                              • Wilhelm
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9122

                                Jag köpte lotter fastän jag egentligen inte ville ha nån fisk.
                                Nu vann jag dessutom 4 påsar fisk och hade fullt sjå med att ta reda på fisken mitt i natten.
                                mvh Wilhelm

                                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                                www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...