Använda hormoner?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    #16
    Ursprungligen postat av Cattla
    Helt säker på det...? Storleken på mäns testiklar och spermiemängden är visst klart sämre nu än för 20-30 år sedan.
    Var har du fått den infon ifrån ? dagspressen räknas inte.
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • Falköping Andreas
      Användare
      • februari 2006
      • 1214

      #17
      Ursprungligen postat av Cattla
      Helt säker på det...? Storleken på mäns testiklar och spermiemängden är visst klart sämre nu än för 20-30 år sedan.
      Sätes värmare i bilen är även det en bidragande orsak till sämre spermier som är livösa då de kokas i brallan då värmen går för fullt i sätet på bilen.
      http://www.skovdeaf.se/

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #18
        Ursprungligen postat av Cattla
        Helt säker på det...? Storleken på mäns testiklar och spermiemängden är visst klart sämre nu än för 20-30 år sedan.
        Såvitt jag vet så har den danska studien som kom fram till det här med försämrad spermiekvalitet fått rätt ordentligt på pälsen och resultatet inte gått att reproducera - och den mänskliga befolkningen på jorden ökar fortfarande med sisådär 3% per år. Nedsatt fertilitet vore en gudagåva för jorden och mänskligheten, men verkar tyvärr inte ske.

        Kommentar

        • Falköping Andreas
          Användare
          • februari 2006
          • 1214

          #19
          Ursprungligen postat av Mike_Noren
          Såvitt jag vet så har den danska studien som kom fram till det här med försämrad spermiekvalitet fått rätt ordentligt på pälsen och resultatet inte gått att reproducera - och den mänskliga befolkningen på jorden ökar fortfarande med sisådär 3% per år. Nedsatt fertilitet vore en gudagåva för jorden och mänskligheten, men verkar tyvärr inte ske.
          Nu så tror jag dock att folkökningen sker i flesta fall på de plattser det inte finns p-piller och inte i i-länder där det knapras p-piller för fulla laster.
          http://www.skovdeaf.se/

          Kommentar

          • cf.akvarielagret
            Användare
            • april 2002
            • 5028

            #20
            Ursprungligen postat av Mike_Noren
            Såvitt jag vet så har den danska studien som kom fram till det här med försämrad spermiekvalitet fått rätt ordentligt på pälsen och resultatet inte gått att reproducera - och den mänskliga befolkningen på jorden ökar fortfarande med sisådär 3% per år. Nedsatt fertilitet vore en gudagåva för jorden och mänskligheten, men verkar tyvärr inte ske.
            Och ganska ofta eller alltid är det dom som säger dessa fantastiska rön är för egen vinning typ man kan få större bidrag
            Chips
            6-8 smörgåsar
            grillad mat
            drick mjölk
            fisk är farligt
            kalsonger överhättar pungen vilket gör dig steril
            o vips större anslag (vi älskar katastrofer)
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • april 2002
              • 5028

              #21
              Ursprungligen postat av Falköping Andreas
              Nu så tror jag dock att folkökningen sker i flesta fall på de plattser det inte finns p-piller och inte i i-länder där det knapras p-piller för fulla laster.
              Hmm vart vi inte precis 9 miljoner invånare
              ganska snabb tillväxt i %
              men vi är så himla duktiga i detta land
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • Falköping Andreas
                Användare
                • februari 2006
                • 1214

                #22
                Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                Hmm vart vi inte precis 9 miljoner invånare
                ganska snabb tillväxt i %
                men vi är så himla duktiga i detta land
                men på de 9 miljonerna är 1 miljon invandrare.
                http://www.skovdeaf.se/

                Kommentar

                • Cattla
                  Användare
                  • augusti 2007
                  • 33

                  #23
                  Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                  Hmm vart vi inte precis 9 miljoner invånare
                  ganska snabb tillväxt i %
                  men vi är så himla duktiga i detta land
                  Det föds färre än det dör i Sverige, enda anledningen till ökningen är den stora importen...

                  Uppgiften om kulor resp simmare kom från en finsk studie för några år sen, hörde om det på typ "vetenskapsmagasinet" så direkt underbyggt är det inte - men mer sant än om det stått i expressen...

                  Kommentar

                  • daniel60
                    Användare
                    • mars 2003
                    • 527

                    #24
                    Ursprungligen postat av Cattla
                    Det föds färre än det dör i Sverige, enda anledningen till ökningen är den stora importen...
                    Inte alls! 2007 föddes 107 421 medan 91 729 dog, så födelseöverskottet var ganska rejält.
                    Senaste året som Sverige hade födelseunderskott var 2001.
                    www.scb.se har alla siffror.
                    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                    Mina fiskar & burkar

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      Användare
                      • april 2002
                      • 2294

                      #25
                      Funderar lite när det gäller så kallat tillväxthormon GH/Somatotropin så frågade jag en asiatisk storodlare om detta användes. Hans svar var nej då detta är dyrt och ger abnorm tillväxt. Däremot så används könshormon t.ex testostron detta kan man bland annat läsa i Andrew Soh´s bok The Naked truth.
                      Andrew som är mest känd för sina diskus och ungfödare beskriver bl.a hur man använder testosteron som trigger eller blå färgförstärkare och att detta i små doser är "harmless"
                      Sedan är det väl också så att dessa könshormoner i ökade doser fungerar som just tillväxthormon. Man ser ju vad dessa ställer till med i puberteten.
                      Sedan kan jag ju tycka att man lurar sig själv då hormoniseringen ofta innebär att fisken bleknar när man väl fått hem den. Ibland undrar man också över könsfördelningen i en sändning. Det verkar ju gå o styra det med.

                      Läkemedels rester i våra vatten är för övrigt en tickande miljöbomb och Stramas (samverkan mot antibiotikaresistens) nyhetsbrev brkar vara skrämmande läsning.

                      Två artiklar om ämnet varav en härifrån.

                      Diskussällskapet
                      www.diskusforum.se

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2695

                        #26
                        Ursprungligen postat av kaj.p
                        Däremot så används könshormon t.ex testostron detta kan man bland annat läsa i Andrew Soh´s bok The Naked truth.
                        Mitt intryck är att det är relativt ovanligt att akvariefiskar som säljs i sverige behandlats med könshormon. Det händer - folk har rapporterat att de sett yngel av olika ciklider till försäljning där både hanar och honor sett ut som fullt utfärgade hanar - men jag tror inte det är särskilt vanligt.

                        Jag tippar att antibiotika är mer kostnadseffektivt för att skynda på tillväxt.

                        Kommentar

                        • Koi-fantast
                          Användare
                          • november 2007
                          • 555

                          #27
                          Kaj: Bra länkar och text

                          Micke: Skrämmande läsning om kanyler i huvudet på fiskarna. Om den metoden är vanlig förstår jag inte varför vi importerar fisk från sådana länder och varför man som kund inte får veta om att det går till så.

                          Ämnet verkar vara lite tabu.
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                          http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                          Kommentar

                          Arbetssätt...