Använda hormoner?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Koi-fantast
    Användare
    • november 2007
    • 555

    Använda hormoner?

    Jag undrar om det används hormoner av svenska akvariefisk-odlare? Att det används i Asien och forna öst är jag ganska övertygad om. Importerar vi fisk från dessa länder kanske det är bättre om vi själva lär oss att använda hormoner?
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
    http://www.bollmoraakvarieklubb.org/
  • jonre723
    Användare
    • oktober 2004
    • 439

    #2
    Känns inte som något man vill ha ut i ledningsvattnet?
    Och så är det.
    /J

    Kommentar

    • jens.w
      Användare
      • maj 2008
      • 21

      #3
      Är det hormoner för tillväxt du tänker på? Borde vara svårt att få tag på, eftersom hormonbehandling av foderdjur är olagligt i sverige så vitt jag vet. Och det lär väl vara en ganska begränsad marknad utöver de djur som ska bli käk.

      Så jag drar slutsatsen att dessa substanser, liksom likvärdiga för för mänskligt bruk, är olagliga för privatpersoner? Eller är jag helt fel ute?

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Ursprungligen postat av jens.w
        Eller är jag helt fel ute?
        Nej!
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Jag har aldrig stött på någon svensk akvariefiskodlare som använder hormoner på det sätt som verkar göras i Asien. Tror helt ärligt att det inte finns här. Fast "sluga" och lagliga hormoner används nog, det är säkert inte ovanligt att man för att få svårlekta firrar att leka sätter i lättodlade firrar i karet också - när de då leker avger de hormoner som kan trigga de svårodlade.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • olof
            Användare
            • april 2002
            • 1823

            #6
            Hej!

            Man får skilja på tillväxthormon och hormoner för att trigga lek.

            Då det gäller horoner för att trigga lek har jag i perincip få invändningar. Vissa svårodlade arter hade knappast förekommit i handeln om detta inte använts. Det påverkar knappast kvaliteen på fisken hur leken kom till.

            Då det gäller tillväxthormon har detta en direkt inverkan på fiskens kvalitee och därmed blir man dom kund lidande.

            Som hobby odlare ser jag dock inte alls poängen med att använda hormoner. Vi odlar ju i första hand för vårt eget nöje och inte av ekonomiska skäl.

            mvh

            olof
            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

            Kommentar

            • Koi-fantast
              Användare
              • november 2007
              • 555

              #7
              Det jag främst undrar är när det gäller att använda preparat, hormoner för att trigga lek. Har man som målsättning att på sikt sluta använda hormoner men för att lära sig mer om ex. Prakt botians lek så skulle det helt klart underlätta att använda preparat för att förstå hur de leker. Det skulle också vara intressant att veta om hormonbehandlad fisk från ex. Asien och forna öst är mer svårlekt än vanlig svenskodlad fisk och om det i så fall beror på olika vattenvärden eller som ett resultat av hur de odlas? Eventuella tillväxthormoner har jag svårt att se någon marknad för i Sverige, men det är bra att veta hur andra ser på användandet av dessa.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
              http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

              Kommentar

              • Cattla
                Användare
                • augusti 2007
                • 33

                #8
                Jag håller med om att man inte ska mecka med hormoner MEN... hur många av er grabbar har inte en fruga där hemma som knaprar hormoner för att NI ska kunna leka...

                Dessa hormoner kommer oxå ut i kretsloppet och i betydligt större mängd än om ni skulle ha lite hormonrester i vattnet vid vattenbytet av akvariet... Så att avstå pga miljöaspekten är inte ett argument jag köper, däremot det moraliska att utsätta djur för "experiment" anser jag vara skäl nog att avstå.

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #9
                  Enligt väl underrättade källor så kan man använda urin ifrån dräktiga ston och droppa i akvariet för att trigga till lek.
                  Jag tror att jag skrivit om det tidigare. Man slulle även kunna ta urin från en dräkt... uups, havande quinna och göra samma sak. Betydligt svårare är det att gå fram till en havande kvinna och be om ett par droppar urin!
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • jonre723
                    Användare
                    • oktober 2004
                    • 439

                    #10
                    Ursprungligen postat av Cattla
                    Jag håller med om att man inte ska mecka med hormoner MEN... hur många av er grabbar har inte en fruga där hemma som knaprar hormoner för att NI ska kunna leka...

                    Dessa hormoner kommer oxå ut i kretsloppet och i betydligt större mängd än om ni skulle ha lite hormonrester i vattnet vid vattenbytet av akvariet... Så att avstå pga miljöaspekten är inte ett argument jag köper, däremot det moraliska att utsätta djur för "experiment" anser jag vara skäl nog att avstå.
                    Men att du inte köper det argumentet gäller då givetvis bara dem som hemma har en kvinna som ändå knaprar hormoner?
                    Och så är det.
                    /J

                    Kommentar

                    • Cattla
                      Användare
                      • augusti 2007
                      • 33

                      #11
                      Jag köper inte att vi sväljer elefanter och silar myggor...!

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #12
                        Jag har faktiskt funderat på det med p-piller och östrogen tidigare - om det kan påverka våra firrar så att de blir mer svårlekta. Östrogen som kommer ut via vårt avloppsvatten har t ex gjort mörtar i Barsebäcks hamn sterila. En del hannars könsorgan utvecklas helt enkelt inte med de förhöjda östrogenhalter som finns. Låt oss nu spekulera i att östrogen i "onormala" doser även finns med i det kranvatten vi pytsar i våra akvarier - vad ger det för effekt? Och hur ska vi som normala akvarister kunna veta och få reda på hur det ligger till?

                        Jag hör till cynikerna, och någonstans hör jag Gud fnissa här... "ja, ja, ni ville kunna leka runt utan att få barn, så ni skaffade p-piller. Som ett brev på posten så gick även grabbarnas fertilitet ner, så snart får ni inga barn alls". Vi råkar ju faktiskt veta att grabbarnas fertilitet har minskat. Det skulle inte förvåna mig om det blir något så "litet" som fäller mänskligheten till slut. Säg att vi löser detta med fossila bränslen, koldioxidhalter, skogsavverkning, taskig luft, tillsatser i maten, sopbergen och plasten i haven samt alla andra miljöproblem vi har - och så ramlar vi på att vi inte kan få barn.

                        Nåja. Spårade ur lite så här på söndagsmorgonen, det var blött igår...

                        Hilsen,

                        /P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2695

                          #13
                          Hormoner används inte till att trigga lek, det används till att få fiskarnas könsprodukter att mogna utan att behöva ge dem de miljöbetingelser (t.ex. sjunkande salthalt) de normalt behöver för att ägg & spermier skall mogna.

                          Det går till så här: man injicerar könshormon (tjeckerna har en stor industri som framställer fiskhormon, ofta utvunnen ur karphjärnor, och odlare köper färdiga "kit") i fiskens hjärna. Ett betydande antal av föräldrafiskarna dör pga att de får infektioner av skitiga nålar och av det trauma det innebär att få en injektion, men hos de som inte dör börjar ägg och spermier att utvecklas.

                          När äggen och spermierna är mogna fångar man fisken, och klämmer ur könsprodukterna. Sen blandas äggen med en liten mängd spermier, och kläcks artificiellt. Vanligen föds ynglen upp med tillsats av antibiotika i vattnet, det är olagligt i sverige pga att det ger resistenta bakteriestammar, men ger snabbare tillväxt och färre förluster hos odlaren.



                          Ang. det övriga som diskuterats: hormoner från P-piller är ett problem eftersom de artificiella hormon som används bryts ner mycket långsamt i naturen. Det är därför hormonen klarar att ta sig igenom reningsanläggningarna, och ja, de är ett problem.
                          Dock inte för mänskligheten. Om det är en sak mänskligheten inte har något problem med, är det att föröka sig.

                          Kommentar

                          • Falköping Andreas
                            Användare
                            • februari 2006
                            • 1214

                            #14
                            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                            Jag har faktiskt funderat på det med p-piller och östrogen tidigare - om det kan påverka våra firrar så att de blir mer svårlekta. Östrogen som kommer ut via vårt avloppsvatten har t ex gjort mörtar i Barsebäcks hamn sterila. En del hannars könsorgan utvecklas helt enkelt inte med de förhöjda östrogenhalter som finns. Låt oss nu spekulera i att östrogen i "onormala" doser även finns med i det kranvatten vi pytsar i våra akvarier - vad ger det för effekt? Och hur ska vi som normala akvarister kunna veta och få reda på hur det ligger till?

                            Jag hör till cynikerna, och någonstans hör jag Gud fnissa här... "ja, ja, ni ville kunna leka runt utan att få barn, så ni skaffade p-piller. Som ett brev på posten så gick även grabbarnas fertilitet ner, så snart får ni inga barn alls". Vi råkar ju faktiskt veta att grabbarnas fertilitet har minskat. Det skulle inte förvåna mig om det blir något så "litet" som fäller mänskligheten till slut. Säg att vi löser detta med fossila bränslen, koldioxidhalter, skogsavverkning, taskig luft, tillsatser i maten, sopbergen och plasten i haven samt alla andra miljöproblem vi har - och så ramlar vi på att vi inte kan få barn.

                            Nåja. Spårade ur lite så här på söndagsmorgonen, det var blött igår...

                            Hilsen,

                            /P
                            Väldigt intressant tolkning av hur det ligger till med östrogent i vattnet. Tur ens sambo inte knaprar iaf och inte bidrar till något sådant.
                            http://www.skovdeaf.se/

                            Kommentar

                            • Cattla
                              Användare
                              • augusti 2007
                              • 33

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mike_Noren
                              Dock inte för mänskligheten. Om det är en sak mänskligheten inte har något problem med, är det att föröka sig.
                              Helt säker på det...? Storleken på mäns testiklar och spermiemängden är visst klart sämre nu än för 20-30 år sedan.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...