Vad skall jag ha för kamera?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 3111

    #46
    Ursprungligen postat av olaJ
    Jaha ja....

    Då börjar det bli dags att bestämma sig, det står mellan 4 olika för mig just nu:

    Canon EOS 400D+18-55 objektiv. 5205:- efter Canons rabatt på 560:- avdragen.

    Nikon D60 +18-55 objektiv. 5490:-

    Sony DSLRA 200+18-55 objektiv. 4790:- utan objektiv förvisso.

    Eller så snikvarianten: Nikon D40KIT + 18-55 objektiv för 2990:- (denna är fövisso bara på 6 Megapixlar, kommer jag att ångra det tror ni? Jag är absolut ingen proffsfotograf, men känner jag mig själv rätt så snöar jag väl in på det med sen och då är det kanske dumt att ha köpt för klen utrustning?).

    Vad säger ni, vad skall jag nu ta då? Jag tänkte köra iväg och köpa en imorgon.

    Tja ola.

    jag valde Sonyn.

    man får mer kamera för pengarna med trådlös blixtstyrning och bildstabilisering och autofocus i huset för samma pengar som de mer namnkända som saknar detta.....

    som sagt kläm på dem lite så får du känna personligen tyckte jag att både nikons och canons snikvarianter var aldeles för små för mina händer sonyn passade mig bättre i storlek och kändes mer rejäl, kommer dock inte ihåg vilken variant av canon jag klämde på.

    att du sen köper sonyn utan objektiv är nog ingen nackdel, lägg lite extra på ett bra objektiv istället, ett sony kit objektiv går att hitta begagnat för runt 1000lappen....



    elgiganten hade den på annons idag för 3990 oxå.....sonyn altså....join the sony club
    Mvh
    Peter

    don´t drink water-fish ..... in it!

    Kommentar

    • Niklas Olsson
      Användare
      • februari 2003
      • 1156

      #47
      Ursprungligen postat av olaJ
      Canon EOS 400D+18-55 objektiv. 5205:- efter Canons rabatt på 560:- avdragen.
      Detta känns riktigt billigt om det är seriöst, skumt att sälja sin kamera samma dag som man köpt den men du kanske känner nå´n i Linköping som kan åka å kolla på den å kvittot?
      //Niklas

      www.nofoto.se
      Nofoto på Facebook
      ____________________________________

      Kommentar

      • olaJ
        Användare
        • augusti 2003
        • 584

        #48
        Ursprungligen postat av cichlids4fun
        Tja ola.

        jag valde Sonyn.

        man får mer kamera för pengarna med trådlös blixtstyrning och bildstabilisering och autofocus i huset för samma pengar som de mer namnkända som saknar detta.....

        som sagt kläm på dem lite så får du känna personligen tyckte jag att både nikons och canons snikvarianter var aldeles för små för mina händer sonyn passade mig bättre i storlek och kändes mer rejäl, kommer dock inte ihåg vilken variant av canon jag klämde på.

        att du sen köper sonyn utan objektiv är nog ingen nackdel, lägg lite extra på ett bra objektiv istället, ett sony kit objektiv går att hitta begagnat för runt 1000lappen....



        elgiganten hade den på annons idag för 3990 oxå.....sonyn altså....join the sony club

        Nu har jag varit och tittat och det blir nog en Sony, skall se om jag kan få tag i något objektiv, annars fanns det ett nytt för 990:- 18-50mm. Duger detta bra för att fota fiskar med, eller skall jag ta ett annat?
        "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

        Kommentar

        • olaJ
          Användare
          • augusti 2003
          • 584

          #49
          Ursprungligen postat av olaJ
          Nu har jag varit och tittat och det blir nog en Sony, skall se om jag kan få tag i något objektiv, annars fanns det ett nytt för 990:- 18-50mm. Duger detta bra för att fota fiskar med, eller skall jag ta ett annat?

          Nu ser jag på nätet att Siba har den med 18-70 mm objektiv för 4790:- ink.moms, det blir nog att slå till imorgon känner jag.
          "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

          Kommentar

          • Micke
            Användare
            • april 2002
            • 9579

            #50
            Komplettera sedan med ett bra makro som detta eller detta och en extern blixt så har du en bra utrustning till akvariefoto.
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 3111

              #51
              Tja ola.

              hade du inte nån bra usa kontakt?

              det är nästan halva priset på grejerna där borta, föröker få polaren att tjacka ett makro åt mig men han e för lat

              funderar på att kolla på nätköp därifrån.

              hittade jinnarparens värsting makro där 7000 billigare än i sverige
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 3111

                #52
                Ursprungligen postat av Micke
                Komplettera sedan med ett bra makro som detta eller detta och en extern blixt så har du en bra utrustning till akvariefoto.
                funkar tamronet 90 makro bra för akvariefoto?
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • Robin
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 4526

                  #53
                  Ja det funkar bra.

                  Jag har för mig att personer på fotosidan beställt från USA den regelrätta vägen dvs tullat och betalat moms vilket gav runt 10kr/dollar ink frakt.
                  Mvh
                  Robin

                  Kommentar

                  • olaJ
                    Användare
                    • augusti 2003
                    • 584

                    #54
                    Nu har jag shoppat klart!! Det blev Sonyn med 18-70mm objektiv+2GB minneskort. Batteriet ligger på laddning..............fyra timmar kan vara långa ibland!!
                    "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                    Kommentar

                    • olaJ
                      Användare
                      • augusti 2003
                      • 584

                      #55
                      Första testen, bilderna tagna med helt vanlig blixt och allt inställt på auto.





                      "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                      Kommentar

                      • Wilhelm
                        Användare
                        • april 2002
                        • 9122

                        #56
                        Fint! Fina bilder på supersnygga firrar!
                        Men varför lägger du inte upp dom i forumet direkt?
                        mvh Wilhelm

                        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                        www.linkopings-akvarieforening.net/
                        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                        Kommentar

                        • olaJ
                          Användare
                          • augusti 2003
                          • 584

                          #57
                          Ursprungligen postat av Wilhelm
                          Fint! Fina bilder på supersnygga firrar!
                          Men varför lägger du inte upp dom i forumet direkt?
                          Tack tack, men jag trodde jag gjorde det, hade tydligen glömt hur jag gjorde det bara.
                          "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                          Kommentar

                          • Olorin
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 1554

                            #58
                            Färgglada firrar, det verkar som att kameran funkar Gratulerar.

                            Förresten apropå din tagline som handlar om Marx så såg jag Indiana Jones and the holy crusade häromdagen och det är en rätt skön replik som Sean Connery fäller när han inser att Indina Jones tagit med sig en pryl så den hamnar i fel händer. "You brought it here? I should have mailed it to the Marx brothers!". Hoppas du inte missat den rullen, han är faktiskt hyggligt rolig i den filmen Connery.
                            Senast redigerad av Olorin; 04 juni 2008, 22:37.
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                            Kommentar

                            • Olorin
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 1554

                              #59
                              Apropå handla från Usa så har jag gjort det den lagliga vägen och det gick hur bra som helst. Som Robin skrev så blir det cirka 10 spänn per dollar ink tull, moms och frakt. Men eftersom att priserna ofta är 40% lägre så kan det bli en slant. Köper man dessutom det billigare "imported version" sortimentet så får man europaversionen om man har lite röta d.v.s. med svensk/tysk/spansk manual.

                              Go for it, bhphoto.com kan jag rekommendera.
                              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                              Kommentar

                              • Robin
                                Användare
                                • januari 2003
                                • 4526

                                #60
                                En variant som jag funderat på är att åka dit (NY) och köpa på plats för att prylen ska "bjuda" på resan. Att köpa en Canon 1d mark 3 på b&h photo istället för här i sverige bjuder på resan och hotell en hel vecka.
                                Mvh
                                Robin

                                Kommentar

                                Arbetssätt...