Vad skall jag ha för kamera?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olaJ
    Användare
    • augusti 2003
    • 584

    Vad skall jag ha för kamera?

    Jag tänkte köpa mig en digital systemkamera. Det jag är ute efter är mesta möjliga effekt till lägsta pris, jag bryr mig inte om vad det är för märke på kameran, bara den är bra. Jag skall ha den till fiskfotografering i första hand, så vad behöver jag för detta? Jag är helt rudis på det där så ta gärna ner det till ett barns nivå när ni förklarar :-).

    Har inte priserna rasat på digitala systemkameror det senaste året? Kanske ingen mening att köpa begagnat utan garanti och möjlighet att dra någon moms, eller vad är bästa affären tycker ni?

    Vad skall jag ha?
    Senast redigerad av olaJ; 23 maj 2008, 13:43. Anledning: dålig planering
    "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx
  • Johan F
    Användare
    • mars 2006
    • 2439

    #2
    Ursprungligen postat av olaJ
    Jag tänkte köpa mig en digital systemkamera. Det jag är ute efter är mesta möjliga effekt till lägsta pris, jag bryr mig inte om vad det är för märke på kameran, bara den är bra. Jag skall ha den till fiskfotografering i första hand, så vad behöver jag för detta? Jag är helt rudis på det där så ta gärna ner det till ett barns nivå när ni förklarar :-).

    Har inte priserna rasat på digitala systemkameror det senaste året? Kanske ingen mening att köpa begagnat utan garanti och möjlighet att dra någon moms, eller vad är bästa affären tycker ni?

    Vad skall jag ha?
    Inte för att jag är någon "expert" men mesta möjliga effekt till lägsta pris, men du måste väl ha något maxpris?
    Fiskfotografering i första hand, och i andra?

    Johan
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • september 2002
      • 5394

      #3
      Hittar du en Canon 20D med få exponeringar och bra pris så kan du få ruskigt bra bilder för ruskigt lite pengar.
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • olaJ
        Användare
        • augusti 2003
        • 584

        #4
        Ursprungligen postat av deelay
        Hittar du en Canon 20D med få exponeringar och bra pris så kan du få ruskigt bra bilder för ruskigt lite pengar.
        Ok, jag hittade en som hette Canon 40D tror jag, för ca 3800:- ny. Är det en bra kamera att fota fiskar med den också?
        "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

        Kommentar

        • olaJ
          Användare
          • augusti 2003
          • 584

          #5
          Ursprungligen postat av Johan F
          Inte för att jag är någon "expert" men mesta möjliga effekt till lägsta pris, men du måste väl ha något maxpris?
          Fiskfotografering i första hand, och i andra?

          Johan
          Säg att den får kosta max 5000:- då..
          I andra hand, allt annat än fiskar.
          "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

          Kommentar

          • Niklas Olsson
            Användare
            • februari 2003
            • 1156

            #6
            Ursprungligen postat av olaJ
            Ok, jag hittade en som hette Canon 40D tror jag, för ca 3800:- ny. Är det en bra kamera att fota fiskar med den också?
            Antingen är det felskrivet eller också är det nå´n som försöker blåsa folk (alldeles för billigt)...
            //Niklas

            www.nofoto.se
            Nofoto på Facebook
            ____________________________________

            Kommentar

            • salo
              Användare
              • april 2002
              • 314

              #7
              Ursprungligen postat av olaJ
              Ok, jag hittade en som hette Canon 40D tror jag, för ca 3800:- ny. Är det en bra kamera att fota fiskar med den också?
              Hittade du en ny 40D för 3800:- så köper du den nu, omgående, och tar en till mig också, annars spöar jag upp dig! :-)

              Antar att du menar 400D (en nolla till) och det låter också som ett underpris tycker jag. Prisjakt.nu säger 4930 som billigast för 400D.

              Den duger alldeles utmärkt till att fota akvarier/fiskar med, det är till stor del optiken som är avgörande när man skaffat systemkamera, finns massor av information bla här på ciklid.se om du letar lite i diskussionstrådarna.

              Jag har själv Canon tex och kan rekomendera den, finns ett trevligt fast objektiv som heter 50mm 1.8f II som nytt ligger på ca 11-1200:- alldeles ypperligt.

              Nikon har säkert motsvarande och deras D40(x) är säkerligen suveräna kameror också.

              Kolla i bekantskapskretsen om det finns fler som har systemkameror, alltid bra att kunna låna optik av varandra osv.
              Senast redigerad av salo; 23 maj 2008, 16:34.
              540 (180x60x50) under uppbyggnad
              30L Nano under planering
              Drömmer om ett Nanorev

              Kommentar

              • Matz Karlsén
                Användare
                • februari 2004
                • 1127

                #8
                Elgiganten säljer Nikon 40D för 2990 kr. Se länk.
                To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                Kommentar

                • tege
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 2753

                  #9
                  En del nikonkameror går det bra att fjärrstyra blixtar med, så i alla fall med min NIKON D80 det tycker jag är suveränt när man fotar i ett akvarium, bara att lägga blixten på täckglaset och skjuta.
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                  Kommentar

                  • Björn
                    Användare
                    • april 2002
                    • 787

                    #10
                    Lätt att blanda ihop, men Nikon D40 och Canon 40D är två helt olika produkter och därav helt olika pris...

                    Mvh
                    Björn
                    fisklokalen.se - MER ÄN BARA FISKAR

                    Kommentar

                    • Olorin
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 1554

                      #11
                      Det finns två möjligheter. Antingen köper du begaganat eller nytt. Det är huvudvalet. Beg får du mer prylar för pengarna. Sen när det gäller kamera för fiskfoto finns det i princip bara två vägar att gå. Antingen kasta upp 40000 och köpa en Nikon D3 eller köpa vilken billig systemkamera som helst och en blixt som du kan fjärrstyra eller köra med sladd. Ljuset är alltid problemet i akvarium. Man vill komma nära och ha korta slutartider och då räcker inte lysrören till.

                      Så för din budget skulle jag leta begagnat och se till att köpa en blixt med sladd. En beg Nikon D40 eller Canon 350/400.
                      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                      Kommentar

                      • olaJ
                        Användare
                        • augusti 2003
                        • 584

                        #12
                        NIKON D40 SVART + OPTIK 18-55 MM + 2 GB MINNESKORT kostar ny 3990:-
                        CANON EOS 400D + OPTIK EF-S 18-55 MM kostar ny 6195:-

                        Det var en Nikon jag såg innan, inte en Canon. En ny Nikon D40 tycker jag verkar prisvärd, eller?
                        "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                        Kommentar

                        • olaJ
                          Användare
                          • augusti 2003
                          • 584

                          #13
                          Ursprungligen postat av Matz Karlsén
                          Elgiganten säljer Nikon 40D för 2990 kr. Se länk.
                          http://www.elgiganten.se/is-bin/INTE...YAAAEORFhZtSy9
                          Kanonpris, tack Mats.
                          "Jag skulle aldrig kunna tänka mig att bli medlem i en klubb som tillåter såna som mig som medlemmar.": Groucho Marx

                          Kommentar

                          • nico
                            Användare
                            • maj 2008
                            • 26

                            #14


                            Tycker Sony:n ser väldigt bra ut. Men vad vet jag. Iaf värd att kolla på

                            också en canon att kolla på:http://www.onoff.com/online/se/inet....arkID=20-11-10

                            jag ska också införskaffa mej en kamera.
                            Senast redigerad av nico; 23 maj 2008, 21:59.

                            Kommentar

                            • Joakim Draktoft
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 7334

                              #15
                              Ursprungligen postat av tege
                              En del nikonkameror går det bra att fjärrstyra blixtar med, så i alla fall med min NIKON D80 det tycker jag är suveränt när man fotar i ett akvarium, bara att lägga blixten på täckglaset och skjuta.
                              Commander läget som du nämner på Nikon är kanon för att använda blixt (SB-600/SB-800) trådlöst.

                              Det som är värt att känna till är dock att Nikon D40 saknar Commander medans D80 har det. Alternativet för att kunna använda det på fjärr är att investera i SU-800 eller att använda en SB-800 som master, men då har man helt plötsligt passerat den kostnad som tas om man istället väljer D80 direkt.

                              Kan vara bra att känna till innan du slår till. Mer info kan du hitta här: http://www.aquatic-photography.com/f...ad.php?t=10880
                              Joakim Draktoft
                              f.d Webmaster Ciklid.se
                              ____________________________________________

                              Kommentar

                              Arbetssätt...