Annorlunda drömkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Slagskott
    Användare
    • maj 2007
    • 180

    #16
    jag gillar idén med äventyrsbad starkt, de har ju ofta vågmaskiner dessutom - där snackar vi om realism
    – Säger man Mark eller Marc?
    – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
    ---
    Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #17
      Ursprungligen postat av Olorin
      Frågan är om inte ditt jättetanganyika är det lättaste att realisera ekonomiskt om man har en lokal där man kan gjuta det i betong på plats.

      Ja, du har en poäng i att man skulle nog behöva ha en högre del i det sluttande karet så att växterna kan få växa ovanför ytan. Sen har jag funderat på hur på hur man rent praktiskt skulle klara av att få till sluttningen. Man skulle nog behöva nån slags terrassering för annars skulle ju alla sand bara glida ner i djuphålan och så är frågan hur man skulle arrangera pumparna. På linje med utblås bakifrån och framåt eller från mitten och utåt?
      Lättaste att realisera... njaaaeee... då ska man dels ha en lokal/hus som man äger själv, och det kostar ju en slant. Vill inte riskera att bli uppsagd när man byggt färdigt, för att då tvingas "återställa lokalen i ursprungligt skick". Glaset lär inte bli billigt och inte heller tekniken... tror det tickar iväg 100 papp enbart på karet. Och då ska jag köpa hus först!!

      Har sett kar som är byggda med sluttning, de har smala glasskivor limmade på skrå på sluttningen för att hålla fast bottenmaterialet. Man kan även tänka sig bitar av filtermatta eller kokosmatta som får tjäna som "hållare" för grus och sand. En kraftigare terrassering skulle också kunna se fräckt ut, t ex ner mot djuphålan, och så får sluttningen på grundare vatten bli svagare. Ett krux är hur man löser vattenströmmarna i karet. Man skulle ju vilja ha det så att vattnet strömmar mest i djuphålan, och då även på rätt håll så att fisken rör sig i den tänkta naturliga riktningen. Klurade mycket på det under en period men kom inte på något vettigt. Kanske man kan jobba med ytterfilter och mindre "osynliga" utblås på strategiska ställen.

      BrightBlue,
      jag har en liknande idé om jag någon gång köper en gammal simhall...

      Hilsen,

      P
      Senast redigerad av PatrikMalmo; 02 maj 2008, 07:07.
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Olorin
        Användare
        • maj 2005
        • 1554

        #18
        Ursprungligen postat av PatrikMalmo

        Har sett kar som är byggda med sluttning, de har smala glasskivor limmade på skrå på sluttningen för att hålla fast bottenmaterialet. Man kan även tänka sig bitar av filtermatta eller kokosmatta som får tjäna som "hållare" för grus och sand. En kraftigare terrassering skulle också kunna se fräckt ut, t ex ner mot djuphålan, och så får sluttningen på grundare vatten bli svagare. Ett krux är hur man löser vattenströmmarna i karet. Man skulle ju vilja ha det så att vattnet strömmar mest i djuphålan, och då även på rätt håll så att fisken rör sig i den tänkta naturliga riktningen. Klurade mycket på det under en period men kom inte på något vettigt. Kanske man kan jobba med ytterfilter och mindre "osynliga" utblås på strategiska ställen.

        P

        Jag tror att det lättaste sätter att lösa strömmandet är att använda BTN-modu´ler och sen dela upp utblåsen till mindre slangar. Jag har lite erfarenhet av det eftersom jag fördelade mina tvåpumpar på fyra utblås i mitt 600 kar och dölja slangen bakom. Problemet är väl att man vill att strömmen ska gå från framrutan och bakåt så fiskarna simmar framåt. Därför kan man nog inte helt dölja utblåsen, men man gör en undervattensklippa av BTN som man sätter en massa utblås på insidan av som man inte ser så kan man nog få till strömmen utmed botten och nere i karet och så får man dra en den utblås i överkanten som blåser nedåt så de göms av ramen i överkanten.

        Har du nån bild på nåt av de där lutande karen du sett?
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #19
          Ursprungligen postat av Olorin
          Har du nån bild på nåt av de där lutande karen du sett?
          Tyvärr, ingen bild på dem. Var under någon Tysklandsresa om jag inte missminner mig. Karet var inte särdeles stort, kanske 300 liter, och det var bara "ena halvan av bäcken". Bifogar en snabbskiss från sidan, som jag minns det. Bänken var i sin tur byggd så att den passade karet.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Perikles
            Användare
            • december 2005
            • 658

            #20
            Ursprungligen postat av Bright_Blue
            Har en dröm som aldrig kommer infalla men jag tänker på den någon gång i månaden. Drömmen är att göra om ett gammalt stenbrott till en liten sjö. På Öland finns just sådana kalkbrott som förmodligen skulle vara perfekta på ca 300x200m djupet skulle vara ca 20m och göra om till en Tanganyikabiotop men då skulle man vara tvungen och bygga ett tak över.

            Skulle kanske ha 10-15 arter noggrant sammansatta för att det ska falla ut perfekt. Ett par sandbiotoper, klippor och även för frisimmande fiskar typ cyprichromis. När det är igång så skulle jag markandsföra det över hela norra Europa och locka folk som skulle få åka hit och dyka för en sumbolisk summa. Detta skulle göra att många som inte har råd att åka ner dit skulle kunna uppleva detta relativt nära. Filtrering vet jag inte om det skulle behövas, största problemet skulle nog vara och få en vattentemp som skulle passa fiskarna. Detta skulle bara vara möjligt om jag vore jävligt rik men det är dock en skön dröm som jag går och tänker på ibland.
            Hallå Joel
            Har du inte varit ute på alvaret i Skarpa Alby? Någon slängde i guldfiskar i ett kalkbrott för ungefär 20 år sedan. Det finns flera hundra just nu.
            Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit.
            -Ingen dansar nykter, försåvitt han inte är vansinnig-
            Cicero (106-43 f.kr)

            Kommentar

            • Flipper
              Användare
              • mars 2005
              • 143

              #21
              Min drömkar...oh, mamma: Why you didn't married this guy:

              Kommentar

              • Olorin
                Användare
                • maj 2005
                • 1554

                #22
                Ohh det var ett grymt kar du hittat. Man vill knappt tänka tanken vad det kostar. Bara underhållet går på en slant. 1500 liter RO vatten till exempel...
                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                Kommentar

                • slarvid
                  Användare
                  • december 2007
                  • 517

                  #23
                  Ursprungligen postat av Flipper
                  Min drömkar...oh, mamma: Why you didn't married this guy:

                  http://www.reefkeeping.com/issues/20...totm/index.php
                  vilklet kar!

                  var bland grymmaste ja sett!!!
                  540 mbuna + 54L yngel

                  Kommentar

                  Arbetssätt...