Annorlunda drömkar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    Annorlunda drömkar

    Efter att ha läst en hel del om jättekar nu undrar jag vad folk sitter och ruvar på för dröm-kar.

    Jag har själv alltid haft en dröm att ha ett långt kar typ 5 meter där vattendjupet sluttar från 2 decimeter i kanterna till 1 meter i mitten så man kunde få en naturlig djuphåla med strömmar och grundzoner för yngel och ytfisk.

    Typ så här om man gör en ful skiss.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • Gäst

    #2
    Hej!

    Hej!
    Jag kommer i höst och bygga en mycket fina Amazonas akvarium på flera hundra liter med rötter etc,där ska jag ha bla Heckeldiskus eventuellt altumscalarer,jag kommer och skissa upp en bild på akvariet,håller nu på och läsa Sune Holms akvarieinrednignkompendium,Mvh Ann-Mari

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Jag skulle vilja ha ett stort kar som ser ut som ett U. Det skulle isf vara sluttande väggar i bakkant. Säg så där en 45°. Sedan skulle jag vilja ha insug till en pump i ena änden av akvariet och utblåset i andra änden.

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Jag har redan gjort mitt drömkar!
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Olorin
          Användare
          • maj 2005
          • 1554

          #5
          Ok, har du nån länk till ditt kar Wilhelm?
          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

          Kommentar

          • Bumling
            Användare
            • januari 2007
            • 218

            #6
            Ursprungligen postat av Wilhelm
            Jag har redan gjort mitt drömkar!
            Är det det som kommer i Ciklidbladet?? Det är jag riktigt nyfiken på!!

            Kommentar

            • Wilhelm
              Användare
              • april 2002
              • 9122

              #7
              Stämmer bra!
              mvh Wilhelm

              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


              www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

              Kommentar

              • KAM
                Användare
                • februari 2008
                • 10

                #8
                Tårar av lycka om jag hade råd att köpa det här karet:
                mp EDITION W1


                Det är så fint att jag skulle kunna ha det stående i vardagsrummet utan både vatten o fisk.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Jag har ett helt gäng med drömkar, men det är långt till att förverkliga något av dem.

                  Har varit inne på samma idé som du, med djuphåla och strandkanter, fast jag skulle vilja ha ett vattendjup på bara några cm där det är som grundast. Vore verkligt skoj att köra det som biotopkar och se hur olika arter fisk fördelar sig. Även roligt med "yngelzooner", mitt förhandstips är att det kommer krylla av yngel på de grunda ställena. Skulle även vilja att karet var rätt högt så man kan köra någon slags akvaterrarium där växter får gå upp ovanför ytan. Då kan man verkligen efterlikna en biotop, med vassliknande växter i strandkanten.

                  Ett annat drömkar är den extrema bäcken, enten ett mycket långt kar eller ett kar liknande det de har på Malmö Museum, där vattnet får gå runt en landdel. Blir som en "ring" där fisken sas kan simma runt hela tiden. Skoj även här att trixa med strandkant och landdel, kanske även med regnperiodscykler. Fräckt med stora kolonier Cryptocoryne som sköts som de lever i naturen, dvs de får stå ovanför vatten under torrperioden och under vatten i regnperioden. Borde inte vara omöjligt att kunna få lek på t ex någon Botia i ett sådant kar, om det sköts efter fiskarnas naturliga årstidsrytm.

                  Ett tredje drömkar är ett Tanganyika på minst 20 000 liter, helst större givetvis. Ska vara minst två meter högt, gärna högre. Cyps, featherfins, snäcklekare, sandciklider, ålar och Synodontis... en verklig utmaning att konstruera så att skötseln blir så enkel som möjligt och att maten presenteras på ett naturligt sätt för respektive art. Kanske måste det även till yngelfällor/rovfisk för att minimera risken för överbefiskning - karet ska ge ett verkligt intryck av en del av sjön, så det ska vara lite space mellan arterna. Men... bara det att ha en foai som får bygga sin enmeterskrater ovanpå en sten... det vore en syn för gudar!!

                  Sedan är det lite småidéer jag har, t ex med tigerbarber i stenfylld bäck, ett träsk med näckrosor och lyktögon, ett fett akvaterrarium med Channa gachua (där matning sker med insekter så att de får hoppa). Med mera, med mera. Nå, de mindre projekten blir kanske verklighet någon dag, men Tanganyika-karet lär förbli en dröm tills jag vinner de där 10 miljonerna på Triss...

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Olorin
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 1554

                    #10
                    Frågan är om inte ditt jättetanganyika är det lättaste att realisera ekonomiskt om man har en lokal där man kan gjuta det i betong på plats.

                    Ja, du har en poäng i att man skulle nog behöva ha en högre del i det sluttande karet så att växterna kan få växa ovanför ytan. Sen har jag funderat på hur på hur man rent praktiskt skulle klara av att få till sluttningen. Man skulle nog behöva nån slags terrassering för annars skulle ju alla sand bara glida ner i djuphålan och så är frågan hur man skulle arrangera pumparna. På linje med utblås bakifrån och framåt eller från mitten och utåt?

                    En flod som en ring. Ja, det är också fräckt.
                    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                    Kommentar

                    • Slagskott
                      Användare
                      • maj 2007
                      • 180

                      #11
                      Mitt drömkar är på kanske 10 kubik, som en mindre pool om man vill.
                      Säg 1,5 meters djup upp till 2 meter på sitt ställe, kanske.
                      Tänkte ha max 1-2 "fönster" på ett sådant bygge, resterande skulle man
                      kunna mura upp.
                      Skulle kunna tänka mig lite större fiskar där eventuellt.
                      Jag hade innan ett 1200 liters kar med mängder av sten och en hemmabyggd back-to-nature som bakgrund där fiskarna reproducerade sig i mängder, hade varit enormt kul att få ett sådant drömbygge.

                      - OM man nu haft råd, att bygga det skulle man klara av ekonomiskt men att driva en sådan anläggning?
                      Bergvärme + solvärme?
                      – Säger man Mark eller Marc?
                      – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
                      ---
                      Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt

                      Kommentar

                      • Bright_Blue
                        NCS Medlem
                        • juni 2004
                        • 1582

                        #12
                        Har en dröm som aldrig kommer infalla men jag tänker på den någon gång i månaden. Drömmen är att göra om ett gammalt stenbrott till en liten sjö. På Öland finns just sådana kalkbrott som förmodligen skulle vara perfekta på ca 300x200m djupet skulle vara ca 20m och göra om till en Tanganyikabiotop men då skulle man vara tvungen och bygga ett tak över.

                        Skulle kanske ha 10-15 arter noggrant sammansatta för att det ska falla ut perfekt. Ett par sandbiotoper, klippor och även för frisimmande fiskar typ cyprichromis. När det är igång så skulle jag markandsföra det över hela norra Europa och locka folk som skulle få åka hit och dyka för en sumbolisk summa. Detta skulle göra att många som inte har råd att åka ner dit skulle kunna uppleva detta relativt nära. Filtrering vet jag inte om det skulle behövas, största problemet skulle nog vara och få en vattentemp som skulle passa fiskarna. Detta skulle bara vara möjligt om jag vore jävligt rik men det är dock en skön dröm som jag går och tänker på ibland.

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Jag har oxå många drömmar.

                          1. Ett saltvattenakvarium som är 2 meter högt runt metern djupt och formgjort till klädkammaren. Karets sidoväggar och baksida ska vara inrett som ett närstan lodrätt rev.

                          2. En innomhus/utomhus damm som är ca:10 kbm med en grund (30-50cm) del som går in 2 meter i vårt "uthus". Då kan man fösa in firrarna vintertid samt på ett enkelt sätt stänga av utåt.

                          3. En ställning med tre kar på varandra med måtten 3 meter långa 40 cm höga o 60 djupa. O däri bygga upp lekbiotoper för sandlekare.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Olorin
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 1554

                            #14
                            Den där del 2 låter som du fått inspiration till från äventyrsbadet Larry. Vad sägs om att göra tvärtom. Fösa ut alla badare ur äventyrsbadet, sätta filtermatta i alla insug och köra vattnet genom osmos... sen kunde du ploppa i sandlekarna
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #15
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...