Mitt Akvariebygge - del 2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • metrunui
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Helt rätt Per, har redan laggt troffarna bakom mig

    Xenotilapia hannen släppte nyss ut en liten svärm yngel, jullarna blev ens himla intresserade
    lite bilder på akvariet hade varit trevligt så här på lördagkvällen:

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Helt rätt Per, har redan laggt troffarna bakom mig

    Xenotilapia hannen släppte nyss ut en liten svärm yngel, jullarna blev ens himla intresserade

    Lämna en kommentar:


  • Per B
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Japp då har ja brutit ihop så att det räcker. f.o.m nu så ska ja bara sända possitiva vibbar.

    Kanon fiskar du kom med Per. Alla tio Julidochromis regani "kipili" är framme hela tiden. Ja var lite oroligt att dom skulle klippa all multisyngel, men icke sa nicke. Det verkar som om dom får leva. Har följt tre multiskullar nu i en vecka och det verkar som om alla nyfödda som föds en bit in i kollonin undviker att bli mat.
    Vad roligt att du är nöjd. Det var den med konstig ryggfena som jag inte gillade riktigt. Jag trodde det var en mekanisk skada men när du släppt i den och jag tittade blev jag fundersam. Nåja, de andra är ju fina och de har/kommer att få riktigt blå och fina fenor.

    Jag lider med dig och dina troffar! Lägg ned det där projektet nu och satsa på dina fina sandlekare och lite häftiga Ophthalmotilapior eller liknande istället. Tanganyikasjön är inte bara Tropheus. Gustafs förslag med ett fåtal troffar är ju lysande, i ditt akvarium finns det förutsättningar för att hålla dem som de lever och fungerar i det fria - inte i ett stort stim.

    Och du, kan du inte skaffa ett gäng tanganyikakillis? Jag har alltid velat ha dem men har aldrig hafr tillräckligt stora burkar. Ditt akvarium är förmodligen perfekt för killis!

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Oki vill ha en aktiv toppjägare men inte så stor som Frontosa. Att ett o annat yngel stryker med är helt ok.

    Lämna en kommentar:


  • specmats
    svarade
    har haft Tretocephalus, den är som de flesta lamprologusar ganska aggressiv,inte som prinsessan eller ännu värre chrisyi, och blir ganska stor-kan säkert bli en duktig yngel ätare, tror den lever av små musslor/sniglar i sjön.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Kan bara hålle med dig Olorin. Det är det som är fräckt i ett akvarium, att se flera genrationer fisk i samma kar.

    Lite knepigt har det blivit dock, ja har runt 100 fiskar i akvariet. slår man bara en snabb titt så tror man att där finns tre. Med andra ord så inge mera nischfisk utan tankarna går åt frivattensimmare.

    Någon som vet hur Neolamprologus tretocephalus funkar?

    Håller dom sig på öppna ytor?

    Lämna en kommentar:


  • Olorin
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    Japp då har ja brutit ihop så att det räcker. f.o.m nu så ska ja bara sända possitiva vibbar.

    Kanon fiskar du kom med Per. Alla tio Julidochromis regani "kipili" är framme hela tiden. Ja var lite oroligt att dom skulle klippa all multisyngel, men icke sa nicke. Det verkar som om dom får leva. Har följt tre multiskullar nu i en vecka och det verkar som om alla nyfödda som föds en bit in i kollonin undviker att bli mat.
    Coolt, det är härligt med fiskar som kan växa upp naturligt!

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Japp då har ja brutit ihop så att det räcker. f.o.m nu så ska ja bara sända possitiva vibbar.

    Kanon fiskar du kom med Per. Alla tio Julidochromis regani "kipili" är framme hela tiden. Ja var lite oroligt att dom skulle klippa all multisyngel, men icke sa nicke. Det verkar som om dom får leva. Har följt tre multiskullar nu i en vecka och det verkar som om alla nyfödda som föds en bit in i kollonin undviker att bli mat.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    Precis Gustav så känner ja med. Tror att det är därför chaitikan funkar. Tyvärr överlevde inga chaitikahonor.

    Lämna en kommentar:


  • Gustaf
    svarade
    alternativt skulle säkert en minigrupp troffar funka... typ 2+2 eller liknande.... då får de så mkt utrymme att de inte stör sig på varandra...

    Men kanske inte så snyggt...

    Lämna en kommentar:


  • Göran Å
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    2400 liter är helt enkelt inget optimalt troffekar.
    Nåväl inte mycke att göra åt det kommer helt enkelt aldrig att bli ett 2400 liters troffekar. Det är bara att bryta ihop o komma igen, ja vill inte framstå som gnällig men faaan va trött ja är just nu på akvariehobbyn
    Deppa inte ihop Larry........ditt kar är ljuvligt även om det kanske inte är optimalt för en grupp troffar.
    Det finns lju många andra fina arter att stoppa i burken. Varför inte någon art av Petrochromis som blir ganska biffiga, 1 st hanne + några honor blir säkert bra.

    Mvh Göran

    Lämna en kommentar:


  • Olorin
    svarade
    Har väldigt lite erfarnehet av Troffar, men en tanke slog mig. Du kanske satt in för stor fisk? De kanske blir chockade av "friheten" i ditt stora kar. Du kanske kunde prova att få tag i ett rejält stim små yngel bara som får växa in i det typ 2cm fiskar?

    Lämna en kommentar:


  • joe
    svarade
    LN - tråkigt att höra detta med Troffarna - men livet består ju av så mycket mer (fisk!). Jag har lite svårt att tro på ditt uttalande om att du är less på akvariehobbyn...less på vissa fiskar, sure, men inte hobbyn.

    Bryt ihop, men gör det snabbt och du ska se att ditt kar är bland det häftigaste som finns!

    Lämna en kommentar:


  • palleh
    svarade
    Ursprungligen postat av LN
    2400 liter är helt enkelt inget optimalt troffekar.
    Släppte i 40 st o det blir som att ha 4st i ett 240 liters.
    De tre Chaitika hannarna trivs bra och dom går tillräckligt glest för att inte gnabbas för mycke.

    Däremot trivs inte Bulu Pointen alls fiskarna står en o en utspridda i hela akvariet och är bara grå o livlösa. runt fem av dom har ja plockat ur döa (inga uppsvullna magar). Har medicinerat en gång till men det hjälper inte. Dom är helt enkelt otrygga och nervösa. Hopplöst känns det som.

    Till saken hör att Multisarna har fått minst fem kullar där de minsta är runt en mm o dom stortivs. Xenotilapian går med ständig tugg o där har ja fått fram 20 yngel i karet. Reganochromisen har ja sett med frisimmande yngel, Aulonocranusen har två ggr släppt finfina yngel varav en handfull fortfarande lever o frodas. Jullarna är inne på sin andra kull, o har minst två hästnosar som tuggar.

    Med andra ord resten av fiskbeståndet stormtrivs o troffarna dör sakta av.

    Nåväl inte mycke att göra åt det kommer helt enkelt aldrig att bli ett 2400 liters troffekar. Det är bara att bryta ihop o komma igen, ja vill inte framstå som gnällig men faaan va trött ja är just nu på akvariehobbyn
    Äsch Larry de finns mer saker att ha i den baljan än GB glasspinnar=) Tycker det låter som en ljuvlig balja nu med alla yngelproducerande fiskar av olika slag=) Även om det finns ett par snygga troffearter, kanske någon till sandciklid?
    Senast redigerad av palleh; 18 november 2008, 21:46.

    Lämna en kommentar:


  • LN
    svarade
    2400 liter är helt enkelt inget optimalt troffekar.
    Släppte i 40 st o det blir som att ha 4st i ett 240 liters.
    De tre Chaitika hannarna trivs bra och dom går tillräckligt glest för att inte gnabbas för mycke.

    Däremot trivs inte Bulu Pointen alls fiskarna står en o en utspridda i hela akvariet och är bara grå o livlösa. runt fem av dom har ja plockat ur döa (inga uppsvullna magar). Har medicinerat en gång till men det hjälper inte. Dom är helt enkelt otrygga och nervösa. Hopplöst känns det som.

    Till saken hör att Multisarna har fått minst fem kullar där de minsta är runt en mm o dom stortivs. Xenotilapian går med ständig tugg o där har ja fått fram 20 yngel i karet. Reganochromisen har ja sett med frisimmande yngel, Aulonocranusen har två ggr släppt finfina yngel varav en handfull fortfarande lever o frodas. Jullarna är inne på sin andra kull, o har minst två hästnosar som tuggar.

    Med andra ord resten av fiskbeståndet stormtrivs o troffarna dör sakta av.

    Nåväl inte mycke att göra åt det kommer helt enkelt aldrig att bli ett 2400 liters troffekar. Det är bara att bryta ihop o komma igen, ja vill inte framstå som gnällig men faaan va trött ja är just nu på akvariehobbyn

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...