Troffetråden 2008 - Del 2

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Oden70
    Användare
    • januari 2007
    • 869

    Låt oss göra det lika lätt som förr.... - Vi säger röd rengbåge och skiter i alla anndra namn... Se så lätt det va att identifiera den
    Petrochromis is da shit8)8)

    Kommentar

    • Falköping Andreas
      Användare
      • februari 2006
      • 1214

      Ursprungligen postat av stiffe
      Såg att det blev fel hona jag satte in här kommer istället den hona som är Regnbågslik
      Visst liknar den helt klart en kasanga regnbåge.
      http://www.skovdeaf.se/

      Kommentar

      • Bright_Blue
        NCS Medlem
        • juni 2004
        • 1582

        Ursprungligen postat av stiffe
        Jag har misstänkt från början när jag köpte den vf Kasakalawe gruppen att vissa av individerna var Katoto och tog bort dessa för att ha dom i en egen lite mini grupp.
        Men när jag sen jämförde med foton på min gamla grupp Katoto så tycker jag inte att det liknar Katoto heller längre
        Nu har jag även lagt märke till att i den här mini gruppen ( 1st hane och 2st honor) så skilljer sig nu även honorna åt.
        Den ena ser precis ut som hanen på fotot medans den andra honan nu mer och mer ser ut som en Kasanga men ändå inte
        Kalambo tror jag absolut inte att det är eftersom den saknar dom här silverstänken eller strecken runt ögat ......men Mbita ja kanske

        Här kommer några foton till den första på hanen det andra på honan som går åt regnbåge hållet.
        Det kan inte ha varit 2 individer som simmat från en närliggande population till kasakalwe? Kanske är omöjligt med tanke på avstånden men det går ju inte utesluta.

        Kommentar

        • Falköping Andreas
          Användare
          • februari 2006
          • 1214

          Ursprungligen postat av Bright_Blue
          Det kan inte ha varit 2 individer som simmat från en närliggande population till kasakalwe? Kanske är omöjligt med tanke på avstånden men det går ju inte utesluta.
          Eller att de lagt fel i sina fångst dammar kanske.....
          http://www.skovdeaf.se/

          Kommentar

          • tomas123
            Användare
            • oktober 2003
            • 67

            Ursprungligen postat av Johan F
            Dom var fina Tomas, har dom lekt?

            Hälsningar

            Johan
            Hej Johan, ja dom har lekt men vart lite svårt o få dom gå tiden ut....är ju så sugna på mat,matar med AN pellets o flingor. jag har 1 yngel som kom in på baksidan av bakgrunden o den lever där än ( 6 mån), så trångt o fånga den .Har ej plats för yngelkar osv. så dom får släppa ynglen i burken. skickar med en bild....men svårt ta med kompaktkamera.

            Kommentar

            • Göran Å
              Användare
              • december 2005
              • 1295

              Den äkta röda regnbågen

              Lägger denna information i rätt tråd, då den även finns under övrigt.

              Skrivet av deelay: Red Rainbow är väl ett försäljnings namn på dessa T.mooriis så det blir svårt att få rätsida på det... vilken rätsida man nu söker.

              Det finns ju några olika som alla kallas Red Rainbow fast dom har olika fångstplatser.

              Ett exempel på några Red Rainbow varianter.
              Tropheus moorii "Kambwimba"
              Tropheus moorii "Kapere"
              Tropheus moorii "Kasanga"
              Tropheus moorii "Samazi"
              Enligt Ad Konings kommer den äkta röda regnbågen från Kambwimba - en plats några kilometer söder om Kasanga.
              Övriga fisknamn är snarlika till utseendet och hakar därmed på namnet Red Rainbow.

              Se nedan utdrag från CB 01/99

              Mvh Göran

              *************************************
              Tr. moori "röd regnbåge"
              Av: Roger Persson

              Publicerad i Ciklidbladet nr: 01 / 1999

              Hej igen! Den här gången tänkte jag prata litet om en Tropheus-variant som var riktigt het för så där en 10 år sedan. Diskussionerna var många och långa om vad som egentligen var vad. Hur kunde den se så olika ut? Var fångades den egentligen? Ibland var de mer blåa än röda. Kala nämndes som fångstplats för att senare ändras till Kasanga. Ytterligare till en plats med namnet Kapere. Buden var många och ingen tycktes veta exakt var. Detta var som sagt för 10 år sedan, idag vet man bättre. Den exakta fångstplatsen är, enligt Ad Konings, Kambwimba - en plats några kilometer söder om Kasanga. Ad har förresten nyligen kommit ut med en ny bok om Tanganyika ciklider som jag varmt kan rekommendera.

              Idag är väl de flesta mysterier lösta och alla vet hur en äkta "röd regnbåge" ska se ut, men i ärlighetens namn ska det sägas att det inte är helt självklart då den kan vara mycket variabel utseendemässigt. En del går i färgerna grönt, rött, gult medan andra går i blått, rött och gulorange. Ser man dessa två ytterligheter i färg tillsammans är det lätt att tro att det rör sig om olika varianter, men så är alltså inte fallet.

              Från Kasanga och söderut till gränsen mot Zambia är det enligt uppgift fråga om en och samma variant, Norr om Kasanga däremot förekommer det en variant som idag går under namnet "blue blaze". Den är mycket lik de exemplar av "röd regnbåge" som går åt det blå hållet. "blue blaze" varianten har betydligt svagare färger om en liknande de hos "röd regnbågen" och för 10 år sedan visste man troligen inte riktigt var man skulle dra gränsen och många "blue blaze" åkte nog med av bara farten och såldes som den riktiga "röda regnbågen".

              Jag kan själv vittna om detta då mina första "röd regnbåge" med allra största säkerhet var "blue blaze" varianten. På den tiden var det slagsmål om de få exemplar som kom hit till oss i Sverige.

              Vid ett tillfälle när Kjell Fohrman hade sin berömda butik i Kalmar var vi två man som hade beställt de få exemplar som fanns och för att göra det så rättvist som möjligt håvade Kjell upp samtliga fiskar och så fick vi välja varannan fisk genom att helt sonika själv plocka upp den ur baljan med händerna.

              Idag tycker jag mig se vissa paralleller hos den eftertraktade "ilangi"-varianten. Tropheus moorii "ilangi" är en mycket vacker Tropheus, men tyvärr är populationen väldigt liten. Den intilliggande Tropheus-varianten med namnet "chilanga" påminner en del om "ilangin".

              Av de vildfångade exemplar jag har sett och som har sålts som "ilangi" tycker jag väldigt många har sett ut som "chilangi". Framtiden får väl utvisa hur det ligger till.

              För att återgå till Tropheus moorii "röd regnbåge" kan man nog fastslå att även om smaken är som baken så är den här Tropheus-varianten en av de allra vackraste. Även ynglen är fantastiskt färgstarka och frågan är väl om inte den här Tropheusen har de allra vackraste ynglen.
              http://www.skovdeaf.se/
              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
              http://www.skovdefagelklubb.se/

              Kommentar

              • Johan F
                Användare
                • mars 2006
                • 2439

                Ursprungligen postat av tomas123
                Hej Johan, ja dom har lekt men vart lite svårt o få dom gå tiden ut....är ju så sugna på mat,matar med AN pellets o flingor. jag har 1 yngel som kom in på baksidan av bakgrunden o den lever där än ( 6 mån), så trångt o fånga den .Har ej plats för yngelkar osv. så dom får släppa ynglen i burken. skickar med en bild....men svårt ta med kompaktkamera.
                Hej Tomas, kul att dom leker, det kommer nog med tiden att dom lär sig och gå hela tiden ut. Ett sätt och prova är att bara mata med flingor under tiden när du har hona som tuggar. Fick själv detta förslag här på forumet.

                Är så sugen på att införskaffa mig någon variant av röd regnbåge, det gäller att bara hitta rätt grupp, gärna yngel eller ungdjur men vuxna går ju även bra.
                Vad kommer dom du har ifrån?

                Hälsningar

                Johan
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

                Kommentar

                • tomas123
                  Användare
                  • oktober 2003
                  • 67

                  Ursprungligen postat av Johan F
                  Hej Tomas, kul att dom leker, det kommer nog med tiden att dom lär sig och gå hela tiden ut. Ett sätt och prova är att bara mata med flingor under tiden när du har hona som tuggar. Fick själv detta förslag här på forumet.

                  Är så sugen på att införskaffa mig någon variant av röd regnbåge, det gäller att bara hitta rätt grupp, gärna yngel eller ungdjur men vuxna går ju även bra.
                  Vad kommer dom du har ifrån?

                  Hälsningar

                  Johan
                  Hej Johan,jag har haft dom snart 2år o jag köpte dom av "specmats" här på forumet....vet ej bestämt men tror dom kom från Linköpingstrakten. Gruppen är F1r 34st + 1yngel....ge ett bud så får vi se..?? mvh Tomas
                  Senast redigerad av tomas123; 13 juli 2008, 11:13.

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • december 2004
                    • 3060

                    Ursprungligen postat av tomas123
                    Hej Johan,jag har haft dom snart 2år o jag köpte dom av "specmats" här på forumet....vet ej bestämt men tror dom kom från Linköpingstrakten. Gruppen är F1r 34st + 1yngel....ge ett bud så får vi se..?? mvh Tomas
                    va kul att du har kvar dom, dom kommer från Pierre *Nordlander* i efternamn tror jag, i linköpingstrakten, mkt fina vf föräldrar som ja såg live
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    • Falköping Andreas
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 1214

                      Ursprungligen postat av specmats
                      va kul att du har kvar dom, dom kommer från Pierre *Nordlander* i efternamn tror jag, i linköpingstrakten, mkt fina vf föräldrar som ja såg live
                      Ahh jo jag har sett deras grupp och dom var helt ok. hur stora är dom nu tomas123? Med drya 2 år på nacken så borde de väl vara 11-12cm nu eller?
                      http://www.skovdeaf.se/

                      Kommentar

                      • Johan F
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 2439

                        Spotta i yngelkasse

                        Har nu ett antal honor som går och tuggar, tre av dessa är nu inne i sluttampen på den tredje veckan.
                        Jag har ingen plats med att dra igång några yngelburkar och en av dessa honor är ganska hårt angripen och inte funnit något lämpligt ställe som hon kan vila vid.
                        Är det någon som har erfarenhet av att låta henne spotta i en större yngelkasse i huvudakvariumet?

                        Hälsningar

                        Johan
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

                        Kommentar

                        • tomas123
                          Användare
                          • oktober 2003
                          • 67

                          Ursprungligen postat av specmats
                          va kul att du har kvar dom, dom kommer från Pierre *Nordlander* i efternamn tror jag, i linköpingstrakten, mkt fina vf föräldrar som ja såg live
                          Hej Mats.....dom lever o mår bra,hör av dej om du vill titta förbi nångång.
                          Mvh Tomas

                          Kommentar

                          • tomas123
                            Användare
                            • oktober 2003
                            • 67

                            Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                            Ahh jo jag har sett deras grupp och dom var helt ok. hur stora är dom nu tomas123? Med drya 2 år på nacken så borde de väl vara 11-12cm nu eller?
                            Hej Andreas.....den storleken stämmer nog ganska bra, helt ok grupp tycker jag. mvh Tomas

                            Kommentar

                            • Johan F
                              Användare
                              • mars 2006
                              • 2439

                              Ursprungligen postat av tomas123
                              Hej Andreas.....den storleken stämmer nog ganska bra, helt ok grupp tycker jag. mvh Tomas
                              Tomas, du har ett pm.

                              Hälsningar

                              Johan
                              3000 liter med Tropheus
                              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus sp. black Caramba
                              Tropheus red bishop Caramba
                              Tropheus Moorii Kambwimba
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

                              Kommentar

                              • Johan F
                                Användare
                                • mars 2006
                                • 2439

                                Ursprungligen postat av Johan F
                                Har nu ett antal honor som går och tuggar, tre av dessa är nu inne i sluttampen på den tredje veckan.
                                Jag har ingen plats med att dra igång några yngelburkar och en av dessa honor är ganska hårt angripen och inte funnit något lämpligt ställe som hon kan vila vid.
                                Är det någon som har erfarenhet av att låta henne spotta i en större yngelkasse i huvudakvariumet?

                                Hälsningar

                                Johan
                                Är det ingen som har provat? Vilket fall så är hon nu i en kasse och har funnit sig till rätta.

                                /Johan
                                3000 liter med Tropheus
                                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                                Tropheus sp. black Ikola
                                Tropheus sp. black Caramba
                                Tropheus red bishop Caramba
                                Tropheus Moorii Kambwimba
                                Tropheus Moorii Kapampa
                                Tropheus Duboisi Maswa

                                Kommentar

                                Arbetssätt...