Troffetråden 2008 - Del 2

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Falköping Andreas
    Användare
    • februari 2006
    • 1214

    Ursprungligen postat av Jonas E
    embete? heter de inte mbita? aldrig hört talas om embete forutom i monopolspelet (du får 2000kr i arvode for ditt ämbete i schackklubbens styrelse)
    Na... mbete eller kumbula island som den även heter ligger strax utanför mpulungu. När jag gjorde eftersökningar på denna så ser jag att de var visst inte så jätte lika med den bild som stiffe la upp.... så kalambo är nog närmare sanningen kanske. eller Katoto kanske?
    Senast redigerad av Falköping Andreas; 11 juli 2008, 16:00.
    http://www.skovdeaf.se/

    Kommentar

    • Oden70
      Användare
      • januari 2007
      • 869

      Ursprungligen postat av Falköping Andreas
      Na... mbete eller kumbula island som den även heter ligger strax utanför mpulungu. När jag gjorde eftersökningar på denna så ser jag att de var visst inte så jätte lika med den bild som stiffe la upp.... så kalambo är nog närmare sanningen kanske.
      Då skall vi se.... Jag tror inte på Kalambo då jag inte ser några silvriga stänk i ögat på den , men det kan du svara på stiffe om den har??
      Annars så sätter jag en slant på det ni nämt , inte mbete för det är det inte....Sett dessa live så sent som i går hos Jösse Långhår och e inte specielt lika precis som andreas säger.
      Men Mbita, tror det är en mbita, väldigt lik mina mbita som nu går hos Rikard .... Detta grundar jag på det småprickiga huvudet, blåa ryggfenan som i vist ljus blir blåröd och den långsmalla gula pricken/bandet som sitter mitt på kroppen .
      Har fått för mig att kalambo har silvriga "stänk" i ögat och om jag inte minns fel delas även detta av stiffe....
      Men som sagt var kan vara att dom inte syns på fotot....
      Så en slant på Mbita som ochså fångas i ssamma region som Kalambo och kasakalawe.... har du en gissning själva stiffe???
      Senast redigerad av Oden70; 11 juli 2008, 16:06.
      Petrochromis is da shit8)8)

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • november 2005
        • 3217

        Ursprungligen postat av stiffe
        Någon som vågar sig på att art bestämma denna regnbåge som kom med i en grupp Kasakalawe ?
        Jag måste vara lite nostalgisk.
        Har fisken en gul fläck på buken och har gula ögonlock så är det en citronmoorie typ 1, däremot är det en fisk med gul buk och har röda ögonlock så är det är en citronmoorie typ 2.
        Däremot har fisken en bärnstenliknande färg på buken och har röda ögonlock så är det en apelsinmoorie, ja det finns många nya namn,men redan 1983 så hade jurgen tvedegerd koll på det, eller vad säger du oden.
        Nya namn samma gamla fiskar. Och om jag skulle ge mig in i debatten vad som är röd regnbåge, ja både Marcus Zadenius och framförallt jurgen på Ankaret har fångat röd regnbåge, och på den tiden när african diving med Jurgen som medarbetare var tvungna att debattera mot Kjell Fohrhman. som den artikeln som våran ordförande relaterade till, det är ju patetiskt.
        Jag menar african divinging hade ju sin camp just på den sidan av sjön som röd regnbåge fångades i, och vem kan veta bäst var varianterna fångas,om inte african diving det vill säga jurgen från Landskrona.
        NU säger jag inte att african diving har hittat på dessa namn.
        Men röd regnbåge har kallats Mplungu, red rainbow. kasanga, kapere och kambwimba.
        Och blanda inte in blue blazen, med detta, sen finns det även jag tror den kallades kasanga rainbow dom två sista har inte med röd regnbåge att göra.
        PS, jag har sett alla VF på Åled, som dom var när dom kom in från African Diving .Janne

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          När och av vem har Röd Regnbåge kallats Mpulungu??
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • Johan F
            Användare
            • mars 2006
            • 2439

            Ilangi

            I burken med VF Ilangi så har jag ett problem och det är att dom blir så fula av bitmärken, emellanåt går det riktigt hett till. Något öga kan bli skadat. Frågan är om det går och göra något åt eller om det är just Ilangi som har ett fruktansvärt temprament eller kanske rent av den grupp jag har. Skadorna är aldrig livshotande med det blir ju permamenta sår vilket är trist.
            Någon som har samma erfarenhet?

            Hälsningar
            Johan

            Bild 1 Exempel på skadad hona
            Bild 2 Misstänkt gärningsman
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

            Kommentar

            • Falköping Andreas
              Användare
              • februari 2006
              • 1214

              Ursprungligen postat av ozric
              När och av vem har Röd Regnbåge kallats Mpulungu??
              Ja det var nog på 70 talet
              http://www.skovdeaf.se/

              Kommentar

              • pontus
                Användare
                • oktober 2003
                • 514

                Ursprungligen postat av stiffe
                Någon som vågar sig på att art bestämma denna regnbåge som kom med i en grupp Kasakalawe ?
                katoto ska det nog vara.
                MVH / Pontus
                Passenger on Planet Earth:
                Pet.macro nsumbu
                Pet.moshi ikola
                Pet.Trewavasae
                Pet.Bulu-Point "Red"
                Pet.orthognathus tricolor mvuna
                Pet.Longola
                Tr.Ilangi
                Tr.Muzi
                Tr.Katonga
                Neo.Leleupi

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  Ursprungligen postat av ozric
                  När och av vem har Röd Regnbåge kallats Mpulungu??
                  Ja det som Andreas skriver, det var säkert på 70 talet, börjar jag bli så gammal.Janne

                  Kommentar

                  • Oden70
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 869

                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    Jag måste vara lite nostalgisk.
                    Har fisken en gul fläck på buken och har gula ögonlock så är det en citronmoorie typ 1, däremot är det en fisk med gul buk och har röda ögonlock så är det är en citronmoorie typ 2.
                    Däremot har fisken en bärnstenliknande färg på buken och har röda ögonlock så är det en apelsinmoorie, ja det finns många nya namn,men redan 1983 så hade jurgen tvedegerd koll på det, eller vad säger du oden.
                    Nya namn samma gamla fiskar. Och om jag skulle ge mig in i debatten vad som är röd regnbåge, ja både Marcus Zadenius och framförallt jurgen på Ankaret har fångat röd regnbåge, och på den tiden när african diving med Jurgen som medarbetare var tvungna att debattera mot Kjell Fohrhman. som den artikeln som våran ordförande relaterade till, det är ju patetiskt.
                    Jag menar african divinging hade ju sin camp just på den sidan av sjön som röd regnbåge fångades i, och vem kan veta bäst var varianterna fångas,om inte african diving det vill säga jurgen från Landskrona.
                    NU säger jag inte att african diving har hittat på dessa namn.
                    Men röd regnbåge har kallats Mplungu, red rainbow. kasanga, kapere och kambwimba.
                    Och blanda inte in blue blazen, med detta, sen finns det även jag tror den kallades kasanga rainbow dom två sista har inte med röd regnbåge att göra.
                    PS, jag har sett alla VF på Åled, som dom var när dom kom in från African Diving .Janne
                    Vad jag säger? Jag säger att du e närma sanningen...
                    Citron moorii 1 eller Lemonspoted moorii som den även heter på stoklist på vissa tyska sidor = mbita..
                    Brukar stå så här, Art: tropheus lemonspot mooriiFångstplats: Mbita..
                    Så som du säger nu och som vi sagt många gånger...
                    -Nytt namn gammal fisk. Allt för att "skaffa" fram en ny art och ett bättre pris samt "VILL HA BEGÄR!
                    Kan vi vara överrens om detta Janne? Har tidigare i tråden hänvisat till Jörgen på Ankaret, har du samma uppfattning Janne som det jag har hört från Jörgen?
                    Petrochromis is da shit8)8)

                    Kommentar

                    • malawijanne
                      Banned
                      • november 2005
                      • 3217

                      Ursprungligen postat av Oden70
                      Vad jag säger? Jag säger att du e närma sanningen...
                      Citron moorii 1 eller Lemonspoted moorii som den även heter på stoklist på vissa tyska sidor = mbita..
                      Brukar stå så här, Art: tropheus lemonspot mooriiFångstplats: Mbita..
                      Så som du säger nu och som vi sagt många gånger...
                      -Nytt namn gammal fisk. Allt för att "skaffa" fram en ny art och ett bättre pris samt "VILL HA BEGÄR!
                      Kan vi vara överrens om detta Janne? Har tidigare i tråden hänvisat till Jörgen på Ankaret, har du samma uppfattning Janne som det jag har hört från Jörgen?
                      Ja Oden vi är överens med detta.Janne

                      Kommentar

                      • akva99
                        Användare
                        • september 2005
                        • 527

                        kalambo skall ha röd ring runt ögat så någon sådan är det nog inte. det är svårt sånt här.

                        Kommentar

                        • Oden70
                          Användare
                          • januari 2007
                          • 869

                          Har inga foto på mina gamla mbita men kommer ett på kalambo.... Så kan ni jämföra som gissar på kalambo Men tror att den som sitter på svaret är stiffe eller den som sålt gruppen.. Var det bara den som var med eller det fanns flera??
                          På denna bilden ser man tydligt dom silvriga stänken(som jag pratat om) i det röda....
                          Petrochromis is da shit8)8)

                          Kommentar

                          • stiffe
                            Användare
                            • april 2002
                            • 953

                            Ursprungligen postat av Oden70
                            har du en gissning själva stiffe???

                            Jag har misstänkt från början när jag köpte den vf Kasakalawe gruppen att vissa av individerna var Katoto och tog bort dessa för att ha dom i en egen lite mini grupp.
                            Men när jag sen jämförde med foton på min gamla grupp Katoto så tycker jag inte att det liknar Katoto heller längre
                            Nu har jag även lagt märke till att i den här mini gruppen ( 1st hane och 2st honor) så skilljer sig nu även honorna åt.
                            Den ena ser precis ut som hanen på fotot medans den andra honan nu mer och mer ser ut som en Kasanga men ändå inte
                            Kalambo tror jag absolut inte att det är eftersom den saknar dom här silverstänken eller strecken runt ögat ......men Mbita ja kanske

                            Här kommer några foton till den första på hanen det andra på honan som går åt regnbåge hållet.
                            mvh Stefan

                            Kommentar

                            • stiffe
                              Användare
                              • april 2002
                              • 953

                              Såg att det blev fel hona jag satte in här kommer istället den hona som är Regnbågslik
                              mvh Stefan

                              Kommentar

                              • Johan F
                                Användare
                                • mars 2006
                                • 2439

                                Ursprungligen postat av stiffe
                                Såg att det blev fel hona jag satte in här kommer istället den hona som är Regnbågslik
                                I mina ögon är den väldigt likt Kasanga.

                                /Johan
                                3000 liter med Tropheus
                                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                                Tropheus sp. black Ikola
                                Tropheus sp. black Caramba
                                Tropheus red bishop Caramba
                                Tropheus Moorii Kambwimba
                                Tropheus Moorii Kapampa
                                Tropheus Duboisi Maswa

                                Kommentar

                                Arbetssätt...