Killis!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guy_P
    Användare
    • april 2002
    • 301

    #31
    Ett alternativ om man vill köpa killi är att köpa ägg och kläcka själv. Är inte så svårt och man brukar få med rätt så bra instruktioner. På denna sidan hittar du en hel del
    Guy

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #32
      Alf & Anita brukar ha en del till salu också. Är du i Sthlm ska du kolla med Janne Wester på Södermalms akvarieaffär - han vet definitivt var man får fatt i massor med killis.



      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • agalychnis
        NCS Medlem
        • september 2004
        • 195

        #33
        Det finns ju helt klart otroligt många vackra killies! Finns det några killies som trivs i lite varmare temp., kanske 26-27 grader, och som kan passa att ha i ett sällskapskar? De flesta verkar ju vilja ha en temp. på 20-22 grader eller så.
        J-E

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #34
          Det med temp får du kolla med de verkliga experterna, har inte pejl på vilka som kan funka i högre temp. Misstänker du får hålla dig till de enklare då, jag hade vågat testa den jag rekommenderade innan, Epiplatys dageti. Inte en av de färggrannaste kanske, men fin på sitt sätt. Annars helt rätt att de flesta killis trivs bäst i lite lägre temp.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Hagge
            Användare
            • januari 2003
            • 432

            #35
            Kolla här, har sina killies i solen (del av dygn) i ganska små kar vilket innebär höga temperaturer. Men det är bara höga temperaturer under en del av dygnet skulle jag tro och det gör en stor skillnad, men han har iaf en hel del kllies och det verkar funka kanon. Konstant höga temperaturer torde dock innebära förkortad livslängd, vissa killies är fördelaktigt att hålla i varierande temperatur.



            Många Aphyosemion skulle nog funka bra (ex deltaense, australe, gardneri, m.fl) F. Sjoestedti tål nog höga temp oxå, egentligen kan man nog ha de flesta i de temperaturer du nämner även om det inte är optimalt, det torde kunna bli bra varmt i de uttorkande pölar som de annuella lever i också, så jag tror att många kan fördra lite högre temp än man tror...

            EDIT: tillägg -det svåra är nog att hitta en killie med lagom storlek, som tål högre temperatur och dessutom skulle kunna passa i ett sällskapsakvarium, många av dem är ganska aggressiva och lämpar sig bäst för artakvarium...
            Senast redigerad av Hagge; 15 april 2008, 12:46.
            /Fredrik

            Kommentar

            • agalychnis
              NCS Medlem
              • september 2004
              • 195

              #36
              Ursprungligen postat av Hagge
              Kolla här, har sina killies i solen (del av dygn) i ganska små kar vilket innebär höga temperaturer. Men det är bara höga temperaturer under en del av dygnet skulle jag tro och det gör en stor skillnad, men han har iaf en hel del kllies och det verkar funka kanon. Konstant höga temperaturer torde dock innebära förkortad livslängd, vissa killies är fördelaktigt att hålla i varierande temperatur.



              Många Aphyosemion skulle nog funka bra (ex deltaense, australe, gardneri, m.fl) F. Sjoestedti tål nog höga temp oxå, egentligen kan man nog ha de flesta i de temperaturer du nämner även om det inte är optimalt, det torde kunna bli bra varmt i de uttorkande pölar som de annuella lever i också, så jag tror att många kan fördra lite högre temp än man tror...

              EDIT: tillägg -det svåra är nog att hitta en killie med lagom storlek, som tål högre temperatur och dessutom skulle kunna passa i ett sällskapsakvarium, många av dem är ganska aggressiva och lämpar sig bäst för artakvarium...
              Ja, det bästa är väl att ha dem i artakvarium. De tar ju inte så stor plats.
              Killies borde väl egentligen vara den perfekta akvariefisken, små kar, ingen doppvärmare eller filter, vackra och intressanta!
              Konstigt att de inte är mer populära, än vad de är

              J-E

              Kommentar

              • Hagge
                Användare
                • januari 2003
                • 432

                #37
                Ursprungligen postat av agalychnis
                Konstigt att de inte är mer populära, än vad de är J-E
                Instämmer till fullo!
                /Fredrik

                Kommentar

                • agalychnis
                  NCS Medlem
                  • september 2004
                  • 195

                  #38
                  Skickade ett mail till Anita Persson, (http://www.alfanita.se), och frågade vilka arter som skulle kunna passa i lite varmare temp. och lågt ph, och jag fick följande svar:

                  citat:
                  Problemet är egentligen att de killis som kan trivas i ett pH 5,5 vill ha det kallare (18-21 grader) och de som kan trivas i 27 grader vill ha ett högre pH (cirka 7-7,5) Men följande arter kan kanske trivas med både pH och temperature: Aphysoemion australe, Aphyosemion striatum, Pseudepiplatys annulatus (troligen för små med tanke på cikliderna), Epiplatys dageti, Aplocheilus lineatus och Aplocheilus panchax.
                  slut citat

                  J-E

                  Kommentar

                  • Hagge
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 432

                    #39
                    Ursprungligen postat av agalychnis
                    Skickade ett mail till Anita Persson, (http://www.alfanita.se), och frågade vilka arter som skulle kunna passa i lite varmare temp. och lågt ph, och jag fick följande svar:

                    citat:
                    Problemet är egentligen att de killis som kan trivas i ett pH 5,5 vill ha det kallare (18-21 grader) och de som kan trivas i 27 grader vill ha ett högre pH (cirka 7-7,5) Men följande arter kan kanske trivas med både pH och temperature: Aphysoemion australe, Aphyosemion striatum, Pseudepiplatys annulatus (troligen för små med tanke på cikliderna), Epiplatys dageti, Aplocheilus lineatus och Aplocheilus panchax.
                    slut citat

                    J-E
                    Många killies kan hållas i ett mer neutralt pH än de i naturen lever i, det är mest om man tänkt sig odling som vattnevärdena blir viktigare. Vad har du för vattenvärden i ditt vatten hemma då?
                    /Fredrik

                    Kommentar

                    • agalychnis
                      NCS Medlem
                      • september 2004
                      • 195

                      #40
                      Ursprungligen postat av Hagge
                      Många killies kan hållas i ett mer neutralt pH än de i naturen lever i, det är mest om man tänkt sig odling som vattnevärdena blir viktigare. Vad har du för vattenvärden i ditt vatten hemma då?
                      I karet som jag kanske tänkte ha någon killie i, om det kan funka, är det 27 grader samt ph 5,5.

                      J-E

                      Kommentar

                      • Johan__s

                        #41
                        Har själv börjat snegla lite åt killies, men har aldrig hållit på med dem, och kan inte ett jäkla något om dem...
                        Så jag har två små frågor;
                        Har jag bara fått för mig detta, eller håller sig de flesta av dessa arter i ytskiktet?

                        Hur tror ni att det skulle gå med ett försök att hålla några afrikanska killi-arter i ett kar med västafrikanska ciklider (Röd ciklid - H. Lifalili, Tomasiciklid - P. Tomasi, och Palettciklid - P. Pulcher)? Naturligtvis under förutsättning att det finns utrymme och gömställen, då.

                        Kommentar

                        • Mike_Noren
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 2695

                          #42
                          Ursprungligen postat av Johan__s
                          Har själv börjat snegla lite åt killies, men har aldrig hållit på med dem, och kan inte ett jäkla något om dem...
                          Så jag har två små frågor;
                          Har jag bara fått för mig detta, eller håller sig de flesta av dessa arter i ytskiktet?

                          Hur tror ni att det skulle gå med ett försök att hålla några afrikanska killi-arter i ett kar med västafrikanska ciklider (Röd ciklid - H. Lifalili, Tomasiciklid - P. Tomasi, och Palettciklid - P. Pulcher)? Naturligtvis under förutsättning att det finns utrymme och gömställen, då.
                          Njaej... De flesta håller nog inte till i ytskiktet - men en del gör det. Aplocheilus lineatus t.ex. är en stor, stabil, killi som håller till vid ytan, och skulle säkert funka med de fiskar du nämner.

                          Kommentar

                          • PatrikMalmo
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 4642

                            #43
                            Får upprepa Epiplatys dageti, en minigädda som mestadels är ytorienterad. Vet flera som har kört den i olika västafrikanska uppsättningar och där har den funkat bra. Ingen killi, men som stimfisk kan man köra den afrikanska glasmalen. Rätt märklig firre egentligen.

                            Tar du bort rödcikliden så kan en del lyktögon också funka. Otroligt granna stimfiskar som håller till i mitten och uppåt i akvariet. Kruxet är att dessa är svåra att hitta samt lite känsligare än en del andra firrar. En del är också rätt små, varför de blir käk åt t ex rödcikliderna. Procatopus är ett sådant släkte (de trivs också bäst i lite hårdare vatten, gärna med liten salttillsats).

                            Hilsen,

                            P
                            Ingen fisk har läst böckerna.

                            Kommentar

                            • Johan__s

                              #44
                              Jag tackar naturligtvis för svaren. Ska börja kika runt lite efter nämnda arter.

                              Får dock krypa till korset och säga att jag inte kan så mycket om annat än ciklider (bortsett ifrån rena "nybörjarfiskar", som man startade med en gång). Har ärligt talat inte den blekaste om vad lyktögon är för något...?

                              Kommentar

                              • PatrikMalmo
                                Användare
                                • maj 2005
                                • 4642

                                #45
                                Lyktögon är en grupp av killis, alla från Afrika. Googla efter bilder på t ex Aplocheilichtys, Poropanchax och Procatopus. Finns fler släkten. Bilderna gör dem dock inte rättvisa eftersom det är stimfisk. En av de vanligare lyktögonen är Normans lampeye, Poropanchax normanni. De är för små för ditt tänkta sällskap, men är annars väldans trevliga firrar. Kör man dem i större kar så får de chans att spela upp hela sitt beteenderegister - hannarna kan röra sig som trollsländor när de fightas, har flera gånger sett dem impa på varandra med ca 10 cm avstånd, och så kör de runt hela karet i en slags "dans". Backar nästan lika snabbt som de simmar framåt!!

                                Hilsen,

                                P
                                Ingen fisk har läst böckerna.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...