Killis!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • klimpan69
    Användare
    • mars 2007
    • 42

    Killis!

    Killis är verkligen roliga och lätta firrar att ha! Har nu en pappa och två mammor i ett 28-liters akvarium. Sammanlagt så har jag hittat och plockat ur 10 bebisar, som får gå i en glasburk (10-liters). Snacka om att de växer fort också, matar med bebisfoder och nykläckta Artemia!
    Nettan
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Vad är det för killis?
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • klimpan69
      Användare
      • mars 2007
      • 42

      #3
      Fundulopanchax gardneri nigerianus!
      Nettan

      Kommentar

      • Hagge
        Användare
        • januari 2003
        • 432

        #4
        Visst är killies spännande, förvånande att de inte är mer vanliga hemma hos akvarister faktiskt...

        Själv har jag precis kläckt lite (håller på och kläcker ännu efter 3 dygn) killies, N Rachovii och C whitei. Whitei-äggen hade legat alldeles för länge (9 mån) och var snustorr... men de är fantastiska överlevare, det kläcker skapligt ändå!

        Håller på med det mödosamma arbetet att jaga rätt på dem bland all torv och att suga upp dem en och en över till små plastlådor som de får vara i ett tag under uppväxt... det är lite pillgöra!

        Vi får hoppas att könsfördelningen blir god och att de överlever, Rachovii är lite känsliga för oodinium tyvärr, men det ska nog gå bra.
        /Fredrik

        Kommentar

        • klimpan69
          Användare
          • mars 2007
          • 42

          #5
          Mina Killis lägger äggen i javamossa och bland flytväxter, sedan så kläcks de efter ca. 3 veckor!!
          Det är ju en fisk som alla skulle kunna ha! Det behövs ju inte mycket utrymme och inga avanserade grejer + att de är ju väldigt färggranna!!
          Nettan

          Kommentar

          • Hagge
            Användare
            • januari 2003
            • 432

            #6
            Jo, de är väl icke-anuella de du har, eller möjligen halvanuella...!? Har dålig koll, de är ju iaf superenkla många av dem!

            Men det är roligt med de anuella (årstidsfiskarna) tycker jag, bara att låta dem leka i ex. en glasburk med torv, sedan byter man burken mot en ny efter ett tag och kramar ur den gamla torven och torkar den lagom (ungefär som färsk piptobak) och lägger den mörkt i tättslutande plastpåse någon/några månader beroende av art. Vissa arter kan man ha länge i skafferiet utan att det går åt fanderns. Sen är det roligt att ta fram och hälla på vatten när man behöver/vill ha ett nytt gäng igen...

            Du borde prova det någon gång, det är inte krångligt!
            /Fredrik

            Kommentar

            • klimpan69
              Användare
              • mars 2007
              • 42

              #7
              Jag skall fundera på att testa dessa någon gång, men jag tycker att det låter lite krångligt!!
              Men de som du har, som är Anuella, är inte de väldigt kortlivade??
              Nettan

              Kommentar

              • Gäst

                #8
                Hej!

                Hej!
                Kommer du upp till Stockholm någon gång så måste du besöka Jan Wester på Södermalmsakvarieaffär han är storodlare när det gäller killis och mycket duktig,han är dessutom med i SKS (Skandinaviska Killisällskapet)det Jan inte kan är inte värt och veta,han lär i sin butik ha mycket Killis,Mvh Ann-Mari

                Kommentar

                • Hagge
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 432

                  #9
                  Jo de flesta årstidsfiskar är rätt kortlivade, säg runt ett år, vissa ännu kortare. Men de växer från kläckning till full storlek på ca 1-2 månader beroende av art...

                  Men jag tycker de är pärlor inom akvariehobbyn, många är vackra och lättsamma och de är lite roligare att odla än de flesta andra fiskar. Vill man dessutom odla få en egen linje genom urval så går generationerna mycket snabbt och man kan se ett ev. resultat snabbt
                  /Fredrik

                  Kommentar

                  • klimpan69
                    Användare
                    • mars 2007
                    • 42

                    #10
                    Hej Ann-Mari! Nej du, jag kommer nog inte dit är jag rädd för! Men tack i alla fall. Är från obygden och har bara varit i Stockholm 3 ggr, på skolresa och utbildning!!
                    Nettan

                    Kommentar

                    • Gäst

                      #11
                      Hej!

                      Hej!
                      Killis är otroligt vackra fiskar jag har sett Killis som fått en och tappa hakan i golvet,Mvh Ann-Mari

                      Kommentar

                      • Hagge
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 432

                        #12
                        Ursprungligen postat av annmari
                        Hej!
                        Killis är otroligt vackra fiskar jag har sett Killis som fått en och tappa hakan i golvet,Mvh Ann-Mari
                        Gjorde inte det ont?
                        /Fredrik

                        Kommentar

                        • Gäst

                          #13
                          Hej!

                          Hej!
                          Hagge du är dummare än tåget det jag sa är ett talesätt, voi voi,Mvh Ann-Mari

                          Kommentar

                          • Crenicichla
                            Användare
                            • november 2006
                            • 1055

                            #14
                            Ursprungligen postat av Hagge
                            Gjorde inte det ont?
                            Härlig ironi
                            MVH

                            Kristofer

                            Kommentar

                            • Hagge
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 432

                              #15
                              Ursprungligen postat av annmari
                              Hej!
                              Hagge du är dummare än tåget det jag sa är ett talesätt, voi voi,Mvh Ann-Mari

                              hi hi, jag avhåller mig otrevliga uttalanden men man kan undra över vem som förstått och vem som inte gjort det annmari !?
                              /Fredrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...