Akvariebelysning enegieffektevisering tips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion

    #31
    Ursprungligen postat av cichlids4fun
    nja. i ett exempel här ovan näms ju 22w på en 58w lysarmatur för drosseln av jannemannen, det känns mer realistiskt, men det är ju bara att sätta elmätare på en armatur för att testa....
    Bara ett problem, man måste ha en väldigt avancerad elmätare för att mäta lysrör. Det räcker inte med en från Clas ohlsson för de visar Voltampere fast det står att de visar Watt. Och det är inte samma sak även om man kan tro det.

    Jag ska testa och se på min elmätare och se vad jag får för värden. Men det får bli på måndag.

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 3111

      #32
      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
      ..så armaturgodkännande spelar nog ingen roll, men för att en sån här ombyggnadssats skall få användas så krävs det nog en SE märkning alt EU märkning och en behörig installation, men det skiter jag nog i.....
      -------------------------------------------------------------
      japp förstod det men, alla i världen kan inte göra så
      du sa inte att det kanske var lite utanför lagen

      Precis då förstår vi varandra

      utanför lagen är väl en tolkningsfråga.

      om man är med tillräcklig kunskap så får man koppla en hel del elektriskt så länge man inte har en offentlig verksamhet tror jag iaf...., annars är det ju bara att ta dit en behörig elektriker för att besikta anläggningen, och vips så är det ju godkänt
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 3111

        #33
        Ursprungligen postat av endymion
        Bara ett problem, man måste ha en väldigt avancerad elmätare för att mäta lysrör. Det räcker inte med en från Clas ohlsson för de visar Voltampere fast det står att de visar Watt. Och det är inte samma sak även om man kan tro det.

        Jag ska testa och se på min elmätare och se vad jag får för värden. Men det får bli på måndag.
        vi har en ganska avancerad elmätare som man kan mäta en jäkla massa olika värden med, kommer dock inte ihåg exakt vad. men märket är siemens.

        men är det inte så oxå att lysrören lurar elbolagen oxå, så vi betalar inte för all el som förbrukas av dessa om man inte har nån slags motstånd i dem........har för mig att det är så iaf
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • cf.akvarielagret
          Användare
          • april 2002
          • 5028

          #34
          Ursprungligen postat av cichlids4fun
          Precis då förstår vi varandra

          utanför lagen är väl en tolkningsfråga.

          om man är med tillräcklig kunskap så får man koppla en hel del elektriskt så länge man inte har en offentlig verksamhet tror jag iaf...., annars är det ju bara att ta dit en behörig elektriker för att besikta anläggningen, och vips så är det ju godkänt
          Du har helt fel
          no1 istort sett får man göra inget
          no2 tar du bort en skruv=vips armaturen är ej godkänd längre
          no3 din kompis är inte gud fast han är behörig (säkert duktig) han kan ej göra en ny godkänd armatur (helt logist)
          drar en repris som suger
          men för nöjets skull fortsätter vi.............Halelua
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor
          jag frågade hur stor ? inget svar
          han kanske behövde låna toaletten

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 3111

            #35
            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
            Du har helt fel
            no1 istort sett får man göra inget
            no2 tar du bort en skruv=vips armaturen är ej godkänd längre
            no3 din kompis är inte gud fast han är behörig (säkert duktig) han kan ej göra en ny godkänd armatur (helt logist)
            drar en repris som suger
            men för nöjets skull fortsätter vi.............Halelua
            detta förutsätter ju att armaturen är komplett från början detta har iaf jag aldrig diskutterat i denna tråden......och att bygga om en sådan och få den godkänd är heller inget jag menat

            och blanda inte in gud i detta för han finns inte i min tro....däremot så tror jag på polaren mer än på dig........, men om det är en som inte är färdigmonterad vid köp så måste man ju skruva isär den för att montera den och kanske därmed kräver en besikting efteråt vad vet jag.

            vad jag tror du menar är att jag ska få en godkändarmatur med en ombyggnadssats från detta förslag och det tror jag inte heller, däremot så tvivlar jag på att de får sälja den om ingrepp måste göras på befintlig armatur, därmed inte får den eu godkänd..... och då tänker jag heller inte köpa den.........

            men nu är jag trött på dig så nu skiter jag i dig
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • olof
              Användare
              • april 2002
              • 1823

              #36
              Hej!

              De satser som tråden handlar om är SE märkta och godkända. Alltså är det inga problem att modifiera sina T8 ramper till T5 ramper ur elsäkerhetssynpunkt.

              Det blir alltid en viss förvirring runt T5 eftersom det finns 2 olika standard, en med hög effekt och en med lägre effekt men som är mer energieffektiv.

              Jag kör en del med dessa energieffektiva rör och då får man på en längd som motsvarar ett T8 30W rör ett T5 21W. Detta 21W rör presterar märkbart mer ljus än ett T8 30W rör. Om man gissar lite runt energiförbrukningen drar T8 röret runt 60W och T5 röret runt 25W vilket är en rätt kraftig besparing med tanke på att man också får mer ljus.

              mvh

              olof
              http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 3111

                #37
                Ursprungligen postat av olof
                Hej!

                De satser som tråden handlar om är SE märkta och godkända. Alltså är det inga problem att modifiera sina T8 ramper till T5 ramper ur elsäkerhetssynpunkt.

                Det blir alltid en viss förvirring runt T5 eftersom det finns 2 olika standard, en med hög effekt och en med lägre effekt men som är mer energieffektiv.

                Jag kör en del med dessa energieffektiva rör och då får man på en längd som motsvarar ett T8 30W rör ett T5 21W. Detta 21W rör presterar märkbart mer ljus än ett T8 30W rör. Om man gissar lite runt energiförbrukningen drar T8 röret runt 60W och T5 röret runt 25W vilket är en rätt kraftig besparing med tanke på att man också får mer ljus.

                mvh

                olof
                där var ett svar som man hade nytta av.......... vad finner man dessa energieffektiva rör är det akvarierör?, hittade bara de med hög wattstyrka på akvariesidorna..
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • olof
                  Användare
                  • april 2002
                  • 1823

                  #38
                  Ursprungligen postat av cichlids4fun
                  där var ett svar som man hade nytta av.......... vad finner man dessa energieffektiva rör är det akvarierör?, hittade bara de med hög wattstyrka på akvariesidorna..
                  Ännu så länge finns de inte som akvarierör och de används heller inte i tillverkning av akvarie armaturer.
                  Ren skandal tycker jag att det inte är standard.
                  Jag tror att de flesta tillverkare av akvarieramper kör med den gamla tekniken med T8 rör utan HF don. Endast specialramper för saltvatten eller extrema växtkar tillverkas med T5 teknik och då är det ju extrem output som gäller.

                  För oss som kan leva med mindre färgförstärkande rör finns färgerna 84, 85, och 86 (aquarelle har färg 89) i de energieffektiva T5 rören och de funkar alla väldigt bra för växter samt ger en hyfsat naturlig färgåtergivning.

                  mvh

                  olof
                  http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                  Kommentar

                  • cichlids4fun
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 3111

                    #39
                    ok

                    det var ju tråkigt, men jag som inte gillar gult ljus i karen har ju inte nåt valbart alternativ då tld 84 t8 är ju en pissgul klassiker eller?
                    Mvh
                    Peter

                    don´t drink water-fish ..... in it!

                    Kommentar

                    • endymion

                      #40
                      Nu har jag mätt lite på mina T5 r och även på T8 med gammaldags drosslar. Den enda T5-rampen jag har är på 2x80 Watt. Den drog den första 2 minuterna ca 175 Watt sedan gick förbrukning ner till 160 Watt. Alltså verkar det som en varm T5-ramp drar exakt var det står på lysrören. T8 -ramperna jag mätte var 36 Watts ramper. Dessa fick jag en snitteffekt på 57 Watt per lysrör alltså drar en drossel ca 21 Watt.

                      Med dessa resultat borde T5- och T8 rör (med gammeldags drosslar) av liknande längder dra ungefär lika mycket. Men som skrivits innan kanske det går att köra ett rör istället för två i en T5-ramp. Då är det en avsevärd effekt besparning.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...