Akvariebelysning enegieffektevisering tips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion

    #16
    Ursprungligen postat av Tony
    Menar du isf att man inte använder drosseln alls om man kör "T5-konverteringen"?
    Man använder ett drivdon som knappt drar någon ström alls

    Kommentar

    • Daniel_N
      Användare
      • april 2007
      • 74

      #17
      Låter mycket intressant, detta borde väl bli standard i framtiden får man hoppas

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 3111

        #18
        Ursprungligen postat av endymion
        Jag kollade priser på lysrör förra veckan. Då var t5 billigare än än t8.
        exempel helge för tusan...
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • cichlids4fun
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 3111

          #19
          Ursprungligen postat av endymion
          Ett 80 W T5 är 146 cm långt ett T8 56 W är 150 cm. Sitter det då en gammal drossel till T8 röret drar det väl runt 100W. Alltså sparar du lite energi.

          skulle man inte byta ut ett 58W t8 mot ett 35w t5 tyckte jag det stod...men vad är längden på ett 35w t5?
          Mvh
          Peter

          don´t drink water-fish ..... in it!

          Kommentar

          • endymion

            #20
            Ursprungligen postat av cichlids4fun
            exempel helge för tusan...
            Kollade på PWSS, T5 kostade ca 165 kr och T8 ca 145 kr. Av lysrör som är runt 150 långa då alltså.

            Men han jag fick pris av gjorde nog någon räknegroda
            Senast redigerad av Gäst; 21 mars 2008, 00:03.

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 3111

              #21
              Ursprungligen postat av endymion
              Kollade på PWSS, T5 kostade ca 165 kr och T8 ca 145 kr. Av lysrör som är runt 150 långa då alltså.

              165kr känns dyrare än 145kr för mig iaf även om skillnaden är liten
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • april 2002
                • 5028

                #22
                Ursprungligen postat av cichlids4fun
                skulle man inte byta ut ett 58W t8 mot ett 35w t5 tyckte jag det stod...men vad är längden på ett 35w t5?
                Det är säkert inte samma längd

                det är säkert inte samma hållare

                modifierar man en belysning så får du också bära hundshuvudet när det skiter sig

                typ min villa finns inte mer den har brunnit upp först och sedan ner

                men alla gör som dom vill ett tag.
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • endymion

                  #23
                  Ursprungligen postat av cichlids4fun
                  165kr känns dyrare än 145kr för mig iaf även om skillnaden är liten
                  Redigerade mitt tidigare inlägg

                  Kommentar

                  • cichlids4fun
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 3111

                    #24
                    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                    Det är säkert inte samma längd

                    det är säkert inte samma hållare

                    modifierar man en belysning så får du också bära hundshuvudet när det skiter sig

                    typ min villa finns inte mer den har brunnit upp först och sedan ner

                    men alla gör som dom vill ett tag.

                    fan vad du skriver kryptiskt Christer du borde nog ha blivit poet eller nåt.

                    Jag har en elektrikerkollega så det är nog ingen fara, dessutom är det inte mitt hus jag hyr lokalen....

                    sen måste ju den här ombyggnadsatsen ha en SE märkning annars är det ju inget jag köper.

                    men jag får inte ihop ekvaktionen utan håller egentligen med tony här att man sparar ju ingenting egentligen utan får bara mer ljus.......för annars så blir ju lysrören för korta.....ett 35w t5 verkar ju vara ca 86cm i längd då skulle ju det var 64cm kortare än orginalet för att man ska spara de 40% de lovar, den enda gången man sparar är ju om man byter 2st 58w mot ett st 80w t5....eller fattar jag fel?
                    Mvh
                    Peter

                    don´t drink water-fish ..... in it!

                    Kommentar

                    • cf.akvarielagret
                      Användare
                      • april 2002
                      • 5028

                      #25
                      Ursprungligen postat av cichlids4fun
                      fan vad du skriver kryptiskt Christer du borde nog ha blivit poet eller nåt.

                      Jag har en elektrikerkollega så det är nog ingen fara, dessutom är det inte mitt hus jag hyr lokalen....

                      sen måste ju den här ombyggnadsatsen ha en SE märkning annars är det ju inget jag köper.

                      men jag får inte ihop ekvaktionen utan håller egentligen med tony här att man sparar ju ingenting egentligen utan får bara mer ljus.......för annars så blir ju lysrören för korta.....ett 35w t5 verkar ju vara ca 86cm i längd då skulle ju det var 64cm kortare än orginalet för att man ska spara de 40% de lovar, den enda gången man sparar är ju om man byter 2st 58w mot ett st 80w t5....eller fattar jag fel?
                      Suck
                      så fort man drar ut en skruv från en godkänd armatur....försvinner godkännandet från den köpta armaturen(jag vet att det är rätt) men för nöjets skull fortsätter vi.............Halelua
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor
                      jag frågade hur stor ? inget svar
                      han kanske behövde låna toaletten

                      Kommentar

                      • endymion

                        #26
                        Ursprungligen postat av cichlids4fun
                        fan vad du skriver kryptiskt Christer du borde nog ha blivit poet eller nåt.

                        Jag har en elektrikerkollega så det är nog ingen fara, dessutom är det inte mitt hus jag hyr lokalen....

                        sen måste ju den här ombyggnadsatsen ha en SE märkning annars är det ju inget jag köper.

                        men jag får inte ihop ekvaktionen utan håller egentligen med tony här att man sparar ju ingenting egentligen utan får bara mer ljus.......för annars så blir ju lysrören för korta.....ett 35w t5 verkar ju vara ca 86cm i längd då skulle ju det var 64cm kortare än orginalet för att man ska spara de 40% de lovar, den enda gången man sparar är ju om man byter 2st 58w mot ett st 80w t5....eller fattar jag fel?
                        Drivdonet på en gammal ramp drar nästan lika mycket som lysröret. Och i ett T5 drar drivdonet nära nog ingenting. Alltså drar ett T5 rör mindre än ett gammaldags T8.

                        Kommentar

                        • Peter_A_F
                          Användare
                          • januari 2008
                          • 809

                          #27
                          I ett konvetionellt lysrör har man en reaktor och en glimtändare kopplat till lysröret. Man kan räkna med att reaktorn gör av med ungefär lika mycket energi som lysröret. Med ett elektroniskt HF-don är det i princip bara lysröret som drar energi. Vilket innebär betydligt mindre värmeutveckling från ett T5-rör med HF-don.

                          Om man köper ett dämpbart HF-don så kan man minska effekten/ljusstyrkan vilket kan ge en betydande energibesparing. Tyvärr är ett sådant don rejält mycket dyrare.

                          PWSS har kitt i varierande storlek som man kan montera i en lysrörskåpa eller huv. Inga problem med elsäkerheten eftersom man bara skruvar bort befintligt innehåll och ersätter med den nya... kostar upp emot 2100 kr för 2x80w dimmbart.



                          Red.
                          Var inte lika snabb...
                          - 720 liter med Malawi.

                          Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333

                          Lägg till ciklid.org på iGoogle!

                          Kommentar

                          • cichlids4fun
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 3111

                            #28
                            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                            Suck
                            så fort man drar ut en skruv från en godkänd armatur....försvinner godkännandet från den köpta armaturen(jag vet att det är rätt) men för nöjets skull fortsätter vi.............Halelua
                            nu suckar jag.........

                            fan vad du är tetig, jag sa ju att jag har en elektrikerkollega, så de armaturer jag har är redan skruvade med, är ej akvariearmaturer utan vanliga armaturer, dock måste de installeras eller godkännas av en el behörig, vilket ännu inte skett så det spelar knappast nån roll iaf..........så armaturgodkännande spelar nog ingen roll, men för att en sån här ombyggnadssats skall få användas så krävs det nog en SE märkning alt EU märkning och en behörig installation, men det skiter jag nog i.....
                            Mvh
                            Peter

                            don´t drink water-fish ..... in it!

                            Kommentar

                            • cichlids4fun
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 3111

                              #29
                              Ursprungligen postat av endymion
                              Drivdonet på en gammal ramp drar nästan lika mycket som lysröret. Och i ett T5 drar drivdonet nära nog ingenting. Alltså drar ett T5 rör mindre än ett gammaldags T8.
                              nja. i ett exempel här ovan näms ju 22w på en 58w lysarmatur för drosseln av jannemannen, det känns mer realistiskt, men det är ju bara att sätta elmätare på en armatur för att testa....
                              Mvh
                              Peter

                              don´t drink water-fish ..... in it!

                              Kommentar

                              • cf.akvarielagret
                                Användare
                                • april 2002
                                • 5028

                                #30
                                ..så armaturgodkännande spelar nog ingen roll, men för att en sån här ombyggnadssats skall få användas så krävs det nog en SE märkning alt EU märkning och en behörig installation, men det skiter jag nog i.....
                                -------------------------------------------------------------
                                japp förstod det men, alla i världen kan inte göra så
                                du sa inte att det kanske var lite utanför lagen
                                jag är Ateist
                                men Gud talade till mig
                                Gud är stor
                                jag frågade hur stor ? inget svar
                                han kanske behövde låna toaletten

                                Kommentar

                                Arbetssätt...