Akvariebelysning enegieffektevisering tips
Kollaps
X
-
-
-
Kommentar
-
Mvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
-
Kommentar
-
det är säkert inte samma hållare
modifierar man en belysning så får du också bära hundshuvudet när det skiter sig
typ min villa finns inte mer den har brunnit upp först och sedan ner
men alla gör som dom vill ett tag.jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Kommentar
-
fan vad du skriver kryptiskt Christer du borde nog ha blivit poet eller nåt.
Jag har en elektrikerkollega så det är nog ingen fara, dessutom är det inte mitt hus jag hyr lokalen....
sen måste ju den här ombyggnadsatsen ha en SE märkning annars är det ju inget jag köper.
men jag får inte ihop ekvaktionen utan håller egentligen med tony här att man sparar ju ingenting egentligen utan får bara mer ljus.......för annars så blir ju lysrören för korta.....ett 35w t5 verkar ju vara ca 86cm i längd då skulle ju det var 64cm kortare än orginalet för att man ska spara de 40% de lovar, den enda gången man sparar är ju om man byter 2st 58w mot ett st 80w t5....eller fattar jag fel?Mvh
Peter
-
Jag har en elektrikerkollega så det är nog ingen fara, dessutom är det inte mitt hus jag hyr lokalen....
sen måste ju den här ombyggnadsatsen ha en SE märkning annars är det ju inget jag köper.
men jag får inte ihop ekvaktionen utan håller egentligen med tony här att man sparar ju ingenting egentligen utan får bara mer ljus.......för annars så blir ju lysrören för korta.....ett 35w t5 verkar ju vara ca 86cm i längd då skulle ju det var 64cm kortare än orginalet för att man ska spara de 40% de lovar, den enda gången man sparar är ju om man byter 2st 58w mot ett st 80w t5....eller fattar jag fel?
så fort man drar ut en skruv från en godkänd armatur....försvinner godkännandet från den köpta armaturen(jag vet att det är rätt) men för nöjets skull fortsätter vi.............Haleluajag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
-
men jag får inte ihop ekvaktionen utan håller egentligen med tony här att man sparar ju ingenting egentligen utan får bara mer ljus.......för annars så blir ju lysrören för korta.....ett 35w t5 verkar ju vara ca 86cm i längd då skulle ju det var 64cm kortare än orginalet för att man ska spara de 40% de lovar, den enda gången man sparar är ju om man byter 2st 58w mot ett st 80w t5....eller fattar jag fel?Kommentar
-
I ett konvetionellt lysrör har man en reaktor och en glimtändare kopplat till lysröret. Man kan räkna med att reaktorn gör av med ungefär lika mycket energi som lysröret. Med ett elektroniskt HF-don är det i princip bara lysröret som drar energi. Vilket innebär betydligt mindre värmeutveckling från ett T5-rör med HF-don.
Om man köper ett dämpbart HF-don så kan man minska effekten/ljusstyrkan vilket kan ge en betydande energibesparing. Tyvärr är ett sådant don rejält mycket dyrare.
PWSS har kitt i varierande storlek som man kan montera i en lysrörskåpa eller huv. Inga problem med elsäkerheten eftersom man bara skruvar bort befintligt innehåll och ersätter med den nya... kostar upp emot 2100 kr för 2x80w dimmbart.
Red.
Var inte lika snabb...- 720 liter med Malawi.
Albumet här på Ciklid: http://www.ciklid.org/forum/album.php?u=11333
Lägg till ciklid.org på iGoogle!Kommentar
-
fan vad du är tetig, jag sa ju att jag har en elektrikerkollega, så de armaturer jag har är redan skruvade med, är ej akvariearmaturer utan vanliga armaturer, dock måste de installeras eller godkännas av en el behörig, vilket ännu inte skett så det spelar knappast nån roll iaf..........så armaturgodkännande spelar nog ingen roll, men för att en sån här ombyggnadssats skall få användas så krävs det nog en SE märkning alt EU märkning och en behörig installation, men det skiter jag nog i.....Mvh
Peter
-
nja. i ett exempel här ovan näms ju 22w på en 58w lysarmatur för drosseln av jannemannen, det känns mer realistiskt, men det är ju bara att sätta elmätare på en armatur för att testa....Mvh
Peter
-
..så armaturgodkännande spelar nog ingen roll, men för att en sån här ombyggnadssats skall få användas så krävs det nog en SE märkning alt EU märkning och en behörig installation, men det skiter jag nog i.....
-------------------------------------------------------------
japp förstod det men, alla i världen kan inte göra så
du sa inte att det kanske var lite utanför lagenjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
Kommentar