Hjälp! Tror de är sjuka!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • faltaren
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 341

    #16
    Tänkte kolla en sak. Läste på Zoopet om bukvattensot. Den har olika stadier.

    Stadium 1 - matvägran, stadium 2 - fisken verkar "hosta", stadium 3 - tunn sytrådsliknande avföring, stadium 4 - fisken svullnar upp och dör (oftast dör de före stadium 4).

    Mina har inte haft stadium 1 och 2 men några har vit trådliknande avföring. Matade idag, såg ut som alla åt. Men det vet jag ifs inte om någon gömde sig.

    Där var en fisk igår som andades snabbt och var svag men ingen avföring som hängde.

    Är det ändå tidiga stadier av buksoten?

    Kommentar

    • Stephan E
      Användare
      • februari 2005
      • 307

      #17
      Ursprungligen postat av TastY84
      Tänkte kolla en sak. Läste på Zoopet om bukvattensot. Den har olika stadier.

      Stadium 1 - matvägran, stadium 2 - fisken verkar "hosta", stadium 3 - tunn sytrådsliknande avföring, stadium 4 - fisken svullnar upp och dör (oftast dör de före stadium 4).

      Mina har inte haft stadium 1 och 2 men några har vit trådliknande avföring. Matade idag, såg ut som alla åt. Men det vet jag ifs inte om någon gömde sig.

      Där var en fisk igår som andades snabbt och var svag men ingen avföring som hängde.

      Är det ändå tidiga stadier av buksoten?
      Att de skiter vit tråd behöver inte nödvändigtvis innebära problem. Du ser på fisken om den ser sjuk ut. Äter det så brukar jag vänta och se innan jag skickar i en massa pulver/tabletter. Det brukar ofta räcka med att salta i förebyggande syfte.
      Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

      Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

      Kommentar

      • faltaren
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 341

        #18
        Ja där var en igår som var väldigt slö. Vill inte något ska sprida sig. Hitta inte den idag.

        Kommentar

        • ozric
          Användare
          • mars 2004
          • 3187

          #19
          Håller med stephan. Hos mig är det inte helt ovanligt att de kan hosta upp mat å ligga apatiska på botten nån dag. Men de kommer i 9 av 10 fall igen vid övermatning/förstoppning. De gånger de svullnar upp tar jag bort dem.Medicinerat har jag gjort när fler har blivit hängiga på en gång ( då har jag misstänkt nåt väldigt smittsamt).
          Övrlägset bäst medicin mot sk sot tycker jag varit Metronidazole fr SeaChem.
          "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
          c",)

          Kommentar

          • faltaren
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 341

            #20
            Hmm ja vill ju inte riskera något kanske ska avvakta. Men annars kan jag köra med enbart flagylen.

            Kommentar

            • classe
              NCS Medlem
              • april 2007
              • 1147

              #21
              Ursprungligen postat av TastY84
              Hmm ja vill ju inte riskera något kanske ska avvakta. Men annars kan jag köra med enbart flagylen.
              hej ursäkta mig jag skrev slarvit.. jag menar du skulle ge mera havsalta där o lite högre värme vatten så försöka den hur mår fiskar.. o så den chans.. men jag känner inte bra på flaga där medcin.. har aldrig problem mitt för akvarium med malawiciklider.. gärna lite byter ny vatten.. o kolla på den vad för filter o göra rent.. mvh klas..
              375 LITER Malawi arter..
              74 Liter Malawi yngel...

              Kommentar

              • faltaren
                NCS Medlem
                • september 2006
                • 341

                #22
                Har höjt tempen till 28. Salt och flagyl i sen igår. Aquamor läste jag lite om, stänga av biologiska filtreringen i 3 dagar? Hur f*n gör jag det? Bara köra pump utan filter? Har filtret i bakgrunden, sönderklippta grova filtermattor. Bara att lyfta ut pumpen isf?

                Kommentar

                • Matz Karlsén
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 1127

                  #23
                  Ursprungligen postat av TastY84
                  Har höjt tempen till 28. Salt och flagyl i sen igår. Aquamor läste jag lite om, stänga av biologiska filtreringen i 3 dagar? Hur f*n gör jag det? Bara köra pump utan filter? Har filtret i bakgrunden, sönderklippta grova filtermattor. Bara att lyfta ut pumpen isf?
                  När jag har medicinerat med aquamor har jag inte tagit bort filtreringen utan istället har jag tillsatt bakteriekultur efter fem dagar i samband med vattenbyte. Har funkat kanon för mig.

                  Lycka till!
                  To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

                  Kommentar

                  • patrickeriksson
                    Användare
                    • oktober 2007
                    • 355

                    #24
                    Ursprungligen postat av TastY84
                    Har höjt tempen till 28. Salt och flagyl i sen igår. Aquamor läste jag lite om, stänga av biologiska filtreringen i 3 dagar? Hur f*n gör jag det? Bara köra pump utan filter? Har filtret i bakgrunden, sönderklippta grova filtermattor. Bara att lyfta ut pumpen isf?
                    Jag håller med Matz. Kör pumpen. Så här gör jag: Första dagen börjar jag med ett 40% vattenbyte och tillsätter medicin. Dag 2 40% vattenbyte och tillsätter medicin igen. Upprepar tills fiskarna är krya och avslutar med vattenbyte och tillsätter bakteriekultur i några dagar.
                    Håll koll på ammonum och nitrit.

                    Som någon sade tidigare, vit trådig avföring behöver inte vara bukvattensot.
                    Patrick Eriksson

                    Kommentar

                    • faltaren
                      NCS Medlem
                      • september 2006
                      • 341

                      #25
                      Hitta en död imorse när jag gick upp vid 8. Har beställt aquamor i måndags, får det idag. Ska Höja salthalten, sätta in nytt flagyl och i med aquamor. Ett 50% vattenbyte först. Men jag ska åka bort torsdag till måndag. Ska inte mata iaf? SÅ jävla dålig timing men vad ska man göra..

                      Kommentar

                      • faltaren
                        NCS Medlem
                        • september 2006
                        • 341

                        #26
                        Nu är aquamoren i, ny dos flagyl (körde lite starkare). Och 2dl salt /100 L vatten, temp nästan 27 grader. Allt efter ett 50% vattenbyte.

                        Tyvärr har jag förlorat 4 st idag . Inte fått tag i aquamoren förrens idag. Får hoppas det är stopp nu och att jag inte förlorar fler.

                        Nu när allt är i, vad är nästa steg? När bytar jag vatten? När börjar jag mata igen? En dos till etc?
                        Senast redigerad av faltaren; 19 mars 2008, 18:19.

                        Kommentar

                        • Stephan E
                          Användare
                          • februari 2005
                          • 307

                          #27
                          Ursprungligen postat av TastY84
                          Nu är aquamoren i, ny dos flagyl (körde lite starkare). Och 2dl /100 L vatten, temp nästan 27 grader. Allt efter ett 50% vattenbyte.

                          Tyvärr har jag förlorat 4 st idag . Inte fått tag i aquamoren förrens idag. Får hoppas det är stopp nu och att jag inte förlorar fler.

                          Nu när allt är i, vad är nästa steg? När bytar jag vatten? När börjar jag mata igen? En dos till etc?
                          Det är väl ingen brådska med matningen. Låt de vara utan mat några dagar till. Att höja temperaturen vid sjukdom finns det olika uppfattningar om.
                          Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                          Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                          Kommentar

                          • faltaren
                            NCS Medlem
                            • september 2006
                            • 341

                            #28
                            Ok men vad gör jag sen? Bytar vatten 50%? Försvinner medicinen av sig självt? Hur länge ger den effekt?

                            Kommentar

                            • faltaren
                              NCS Medlem
                              • september 2006
                              • 341

                              #29
                              Kom hem idag. Varit borta sen i torsdags, gav dem en dos innan jag stack av aquamore och flagyl. Kom hem och hitta 5 st döda. Har gjort vattenbye och fyllt på med salt och ny dos av flagyl och aquamore.

                              9 st av 30 borta . Sen fan inte bra ut detta.

                              Kommentar

                              • Stephan E
                                Användare
                                • februari 2005
                                • 307

                                #30
                                Ursprungligen postat av TastY84
                                Kom hem idag. Varit borta sen i torsdags, gav dem en dos innan jag stack av aquamore och flagyl. Kom hem och hitta 5 st döda. Har gjort vattenbye och fyllt på med salt och ny dos av flagyl och aquamore.

                                9 st av 30 borta . Sen fan inte bra ut detta.
                                Tråkigt med de döda firrarna men jag skulle nog se det som en framgång att endast 5 st dött under denna relativt långa tidsperiod, när det gäller sjukdom hos troffar. De brukar trilla av pin mycket snabbare när väl sätter igång.

                                Flagylen är väl endast verksam under något dygn så du är förhoppningsvis på rätt väg.
                                Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                                Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...