Hjälp! Tror de är sjuka!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • faltaren
    NCS Medlem
    • september 2006
    • 341

    Hjälp! Tror de är sjuka!

    Hej!

    Fick hem 30 st Tropheus Ikola för en vecka sen. Bytade vatten innan de släpptes i och allt verka bra. Tills idag när jag hade mitt första vattenbyta sen jag fick dem.

    En ikola gömmer sig i ett hörn, verkar svag, har dålig färg. Den är ca 5-6 cm stor.

    En annan i samma storlek har som en vit tråd ut ur analen. Är det bukvattensot som kan ha uppkommit av stress? Alla de andra fiskarna visar inga symtom.

    Ska jag medicinera mot bukvattensoten?
  • Boffe
    Användare
    • februari 2003
    • 102

    #2
    ja, det hade jag gjort. Snabbt!!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=288348

    Kommentar

    • Oden70
      Användare
      • januari 2007
      • 869

      #3
      Någon typ av tarmparasit verkar det vara ,,,, japp medesin e det som gäller och fort!!! Var det du som hämtade hos kent i Tyringe?? Om så e fallet ring honom och hör om han har Flagyl du kan få köpa, e en bra kille så har han så tror jag du kan få köpa av han... det jag själva har annvänt med framgång e Flagyl (reseptbelagd) och Aquamor. Annvänder dom tillsammans och det funkar kanon.. Oftast faller inga firrar ifrån eller bara 1 eller 2....
      Finns en bra tråd skriven av Micke Öster tror jag kolla efter den här på forumet..
      det viktiga e att du sätter in medesin snarast!!
      Om du inte kan få tag på Flagyl har Waterlife gjort ett preparat som också funkar kanon, tror det heter Octosin men e inte säker..
      Petrochromis is da shit8)8)

      Kommentar

      • faltaren
        NCS Medlem
        • september 2006
        • 341

        #4
        Japp det var jag som köpte av Kent i Tyringe. Men ska ringa vetrinären jag fick nummret till imorgon sen är det en runda till akvarieäffären som gäller med. Hoppas de har den aquamor. Tack för snabba svar

        Kommentar

        • Falköping Andreas
          Användare
          • februari 2006
          • 1214

          #5
          Tänk på att köpa så pass mkt medicin så du har till minst 2 kurer. då med 1 tablett flagyl (400mg) / 50liter vatten samt kombo med aqua more för att få ett bredare spectra på medicinen och ett bättre resultat. höjj gärna tempen någon grad till iaf 27-28 grader. tillsätt även salt ca 2dl grov salt /100 liter vatten. sörj för god syresättning. hoppas det inte blev för mkt nu med info om hur du bör göra men gör du så här så kan du klara dig med så få dödsfall som möjligt.
          lycka till.
          http://www.skovdeaf.se/

          Kommentar

          • faltaren
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 341

            #6
            Tack. Sticker och köper salt nu. Sen ringa vetrinären imorgon. Bra ni hjälper mig så snabbt

            Kommentar

            • faltaren
              NCS Medlem
              • september 2006
              • 341

              #7
              Slängde i 5 dl grovsalt nu. Bara hälde id et. mindre bra kom jag på (stressad) men det är väl ingen fara?

              Kommentar

              • Oden70
                Användare
                • januari 2007
                • 869

                #8
                Själva kör jag med bordssalt(fint) och häller det rakt ner i karet , inga problem med det!
                Varför grovsalt Andreas?
                Petrochromis is da shit8)8)

                Kommentar

                • Falköping Andreas
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1214

                  #9
                  Billigare? och fint jod fritt salt finns väl inte i stor pack?
                  http://www.skovdeaf.se/

                  Kommentar

                  • Oden70
                    Användare
                    • januari 2007
                    • 869

                    #10
                    Deror på hur stor du menar! tar 12kg spannar på jobb med fin jodfri salt.. Vet att en det köper avhärdnings salt tabletter på Hornbach så allt funkar som e utan jod
                    Petrochromis is da shit8)8)

                    Kommentar

                    • faltaren
                      NCS Medlem
                      • september 2006
                      • 341

                      #11
                      Blir väl att köra med salt sen, tänekr bara på hur det blir med mängden sen efter en längre tid. Hur ska man kolla koncentrationen? NU har jag salt i iaf. Ska ringa vetrinären imorgon så jag får medicin.

                      Kommentar

                      • Falköping Andreas
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 1214

                        #12
                        Jo men den mängden salt var bara då fisken är sjuk. i normala fall så räcker en dl/ vattenbyta i ett kar på 3-400 liter typ. Jag kör med salt från granngården som finns i tabletter runda i 5 kr size. kostar typ 80kr för 25 kg säck och lätt att dosera. då det bara är o räkna tabletter man lägger i. 3-4st/ 100 liter räcker gott.
                        http://www.skovdeaf.se/

                        Kommentar

                        • faltaren
                          NCS Medlem
                          • september 2006
                          • 341

                          #13
                          Ok så man kör så lågt så det inte hinner bli för mycket. Ja nu körde jag i 5 dl på mitt 530 kar.

                          Kommentar

                          • classe
                            NCS Medlem
                            • april 2007
                            • 1147

                            #14
                            kanske jag gärna du ge så högt den havsalt men svårt säga hur den mår diin fiskar dåå?? så kan ge den högt en del rädda fiskar där inte kuunna alla över lever.. hu5r mkt har du karet???
                            375 LITER Malawi arter..
                            74 Liter Malawi yngel...

                            Kommentar

                            • faltaren
                              NCS Medlem
                              • september 2006
                              • 341

                              #15
                              Classe jag förstår inte vad du skriver. Vad menar du? Jag har fått tag i flagyl nu. Ska hämta det kl 14. Men aquamor har jag inte fått tag på än. Beställt det, kommer imorgon eller i övermorgon. Men om jag börjar med flagylen nu är det inte katastrof va? Körde i salt igår. Var en som var jätteslö igår, ser inte den idag. Så antingen är det kört eller så har den piggnat till.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...