Aulonocaratråden 2008

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • januari 2003
    • 3368

    #46
    Ursprungligen postat av Malawe
    Av det som jag hittade och sett hittills så skulle jag nog luta mer åt att det är en lokalitet av Copadichromis azureus...men jag tycker att det finns för lite att gå på för att helt plocka bort Copadichromis chrysonotus. Jag vet t ex inte om den artens lokaliteter...om det finns några.

    Jag tittade även nu i "Malawiciklider i dess naturliga miljö - tredje utgåvan" och där hittar jag ingen C. azureus som liknar din, men hittade även två olika C. chrysonotus som inte liknade din heller.

    En sak som stör mig med C. azureus kopplingen är att din hane inte har de där karaktäristiska vertikala linjerna på kroppen som finns hos C. azureus. Det gör att man får känslan av att det kan vara en helt annan art än någon av de två vi nämnt och det gör det även svårt att hitta...

    Har du köpt dom privat?
    Lasse hade köpt dem av en kille som odlar dem. De är enligt odlaren crysonatus. Jag märkte att ena hanen hade färgat ut mer i morse så vi får se hur den blir längre fram.
    Carl

    Besök petrochromis.com´s forum:

    http://petrochromis.com/phpbb3/

    Kommentar

    • Cutekid
      Användare
      • januari 2003
      • 3368

      #47
      Jag hittade denna bild på en azerus och fisken påminner mkt om den där hemma.



      Mvh
      Carl

      Besök petrochromis.com´s forum:

      http://petrochromis.com/phpbb3/

      Kommentar

      • Jonas76

        #48
        Jag har råkat ut för samma sak med samma fisk själv. Handlaren sålde den som
        c. Chrysonotus men efter jämförande och diskussioner med vänner visade det sig vara en Azureus. Bild: http://hem.bredband.net/annikaxjohansson/Azureus.JPG


        Just denna butiksinnehavaren hade inte helt klart för sig att det var det något missvisande handelsnamnet han använde.

        Kommentar

        • Cutekid
          Användare
          • januari 2003
          • 3368

          #49
          Snygg firre! Ser precis ut som min.
          Carl

          Besök petrochromis.com´s forum:

          http://petrochromis.com/phpbb3/

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #50
            Jag hade azureus förut och det var en otroligt vacker firre. Mycket trevlig art också...

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #51
              Ursprungligen postat av Cutekid
              Snygg firre! Ser precis ut som min.
              Ser den ut som på den bilden exakt så är det ju ingen modern chrysonotus utan en från 80talet =)
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • vulgus
                Användare
                • december 2007
                • 14

                #52
                Ursprungligen postat av deelay
                Ser den ut som på den bilden exakt så är det ju ingen modern chrysonotus utan en från 80talet =)
                Det finns fortfarande många affärer som säljer Azureus som chrysonotos,jag skulle gissa på att det är en azureus.

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • november 2005
                  • 3217

                  #53
                  Ursprungligen postat av vulgus
                  Det finns fortfarande många affärer som säljer Azureus som chrysonotos,jag skulle gissa på att det är en azureus.
                  Ja välkommen Martin till forumet, du kunde inte hålla digJanne

                  Kommentar

                  • vulgus
                    Användare
                    • december 2007
                    • 14

                    #54
                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    Ja välkommen Martin till forumet, du kunde inte hålla digJanne
                    Tack för välkomnandet,man måste ju börja nån gång.Tror inte du att det är en Azureus.

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 3187

                      #55
                      Jag tror det e en hybrid!
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #56
                        Ursprungligen postat av vulgus
                        Tack för välkomnandet,man måste ju börja nån gång.Tror inte du att det är en Azureus.
                        Jo jag är till 99,9 % säker på att det är en azureus, jag har försökt att skriva det i början av tråden, men jag brukar ju för det mesta uppfattas fel i skriften här på forumet. och så är det säkert andra som har andra uppfattningar, och det ska dom självklart få ha.Janne

                        Kommentar

                        • Cutekid
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 3368

                          #57
                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          Jo jag är till 99,9 % säker på att det är en azureus, jag har försökt att skriva det i början av tråden, men jag brukar ju för det mesta uppfattas fel i skriften här på forumet. och så är det säkert andra som har andra uppfattningar, och det ska dom självklart få ha.Janne
                          Jag menar inte att du har fel Janne. Jag var bara lite för tidig att tro att det var en chrysonatus. Ju mer jag tittar på bilder och studerar mina fiskar så liknar de mer och mer Azerus. Tråden har förövrigt börjat strålande med mkt bra input från medlemmarna.

                          Mvh
                          Carl

                          Besök petrochromis.com´s forum:

                          http://petrochromis.com/phpbb3/

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • november 2005
                            • 3217

                            #58
                            Ursprungligen postat av Cutekid
                            Jag menar inte att du har fel Janne. Jag var bara lite för tidig att tro att det var en chrysonatus. Ju mer jag tittar på bilder och studerar mina fiskar så liknar de mer och mer Azerus. Tråden har förövrigt börjat strålande med mkt bra input från medlemmarna.

                            Mvh
                            Ja det var absolut inte menat till dig cutekid, jag tycker alltid vi kan ha en seriös och saklig debatt, men det finns andra, inga nämnda och inga glömdaJanne

                            Kommentar

                            • RobbanG
                              Användare
                              • januari 2004
                              • 563

                              #59
                              Ursprungligen postat av malawijanne
                              Ja det var absolut inte menat till dig cutekid, jag tycker alltid vi kan ha en seriös och saklig debatt, men det finns andra, inga nämnda och inga glömdaJanne
                              Tycker ni haften föredömlig diskussion. Det är en sådan som sporrar en att vara inne på forumet till skillnad från många andra diskussioner.
                              //Robert

                              Kommentar

                              • jonre723
                                Användare
                                • oktober 2004
                                • 439

                                #60
                                Simontorp (som Lasse tidigare jobbat för) sålde i flera år azureus som chrysonotus. Jag vet inte om de fortfarande gör det, men det är hursomhelst inte orimligt att det någon där nere i krokarna som länge odlat denna fisk under felaktigt namn. Jag köpte ett gäng av dessa för ca 5 år sedan och tyckte nog att de såg lite luriga ut, men när de började leka så blev jag mer säker på att det faktiskt var azureus.
                                Och så är det.
                                /J

                                Kommentar

                                Arbetssätt...