Aulonocaratråden 2008

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    #31
    Ursprungligen postat av Cutekid
    Nops!
    Ja den var väldigt lik en azureus, men okej.
    Det är alltid roligt att det finns folk som vill satsa på lite udda fiskar,grattis till nyförvärven cutecid.Janne

    Kommentar

    • endymion

      #32
      Ursprungligen postat av Cutekid
      Nops!
      Jag kikade på dem i Malawiciklider i deras naturliga miljö. VAd jag kan se är azureus lite randig i det blå plus att dem inte har äggfläckar vad jag kan se. Så jag jag håller med Cutekid

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #33
        Nått skumt är det med det kortet iaf... det ser inte alls ut som en chrysonotus där utan mer som en azureus, kan du fota den mer rakr från sidan så inte glaset kanske ger förvrängningar.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #34
          Ursprungligen postat av endymion
          Jag kikade på dem i Malawiciklider i deras naturliga miljö. VAd jag kan se är azureus lite randig i det blå plus att dem inte har äggfläckar vad jag kan se. Så jag jag håller med Cutekid
          Ja, äggfläckarna är likadana, men vi får väl gå på cutecid säger.Han ser ju fisken i verkligheten,Janne

          Kommentar

          • endymion

            #35
            Ursprungligen postat av deelay
            Nått skumt är det med det kortet iaf... det ser inte alls ut som en chrysonotus där utan mer som en azureus, kan du fota den mer rakr från sidan så inte glaset kanske ger förvrängningar.
            Kollar man på varianten från Mumbo island tycker jag inte att den ser olik ut

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • september 2002
              • 5394

              #36
              Ursprungligen postat av endymion
              Jag kikade på dem i Malawiciklider i deras naturliga miljö. VAd jag kan se är azureus lite randig i det blå plus att dem inte har äggfläckar vad jag kan se. Så jag jag håller med Cutekid
              Dom har olika skepnader beroende på humör. Ränderna har azureus som fullt utfärgad vilket fisken på cutekids bild inte är. Chrysonotusen är lite mer kompakt än azureusen som jag tror hette chrysonotus för många år sedan.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #37
                Ursprungligen postat av endymion
                Kollar man på varianten från Mumbo island tycker jag inte att den ser olik ut
                Nä men det e som vanligt väldigt svårt med foton... det är hundra gånger enklare när man sitter framför.

                Så här tycker jag dom ser ut irl när man tittar på dom.

                Senast redigerad av deelay; 19 februari 2008, 23:19.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • deelay
                  Användare
                  • september 2002
                  • 5394

                  #38
                  Det är nog det blå skenet i cutekids fisk som får en att tänka på azureus. Den verkar ju inte lika klen som en azureus utan lite rundare som en chrysonotus...
                  http://www.aquariumstockholm.se/

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #39
                    Ursprungligen postat av deelay
                    Dom har olika skepnader beroende på humör. Ränderna har azureus som fullt utfärgad vilket fisken på cutekids bild inte är. Chrysonotusen är lite mer kompakt än azureusen som jag tror hette chrysonotus för många år sedan.
                    Det är alldeles rätt crysonotusen bytte namn till azureus för att det första exemplaret var en azureus, jag är väl tvungen att plocka fram någon gammalciklidårsbok, volym nr 3, står det om crysonotusen och azureusen. och där är även två olika bilder man kan jämföra, den första bilden på crysonotusen är vädigt lik den på videon, den har en liten knäck på pannan och har även en liten gul bläs på pannan.
                    Bilden på azureusen har inte den knäcken på pannan, och inte heller den gula bläsen, men den är däremot mycket blåare, sedan skiljer det även på munnen azureusen har en mera horisental mun.Janne

                    Kommentar

                    • Cutekid
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 3368

                      #40
                      Tack för utredningen av fisken pojkar! Det är så det ska gå till på forumet. Jag kikade runt i lite olika malawi böcker igår ute hos Lasse och även på nätet. Jag är nästan 100% på crysonotusen men det kan mkt väl vara en azureus. Jag tror även fotot på den är lite missvisande, ska se om jag kan hitta ngt bättre bland bilderna jag tog igår.

                      Mvh
                      Carl

                      Besök petrochromis.com´s forum:

                      http://petrochromis.com/phpbb3/

                      Kommentar

                      • Cutekid
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 3368

                        #41
                        Två bilder till! Vad tror ni grabbar? Jag är glad för fisken oavsett art

                        Mvh
                        Carl

                        Besök petrochromis.com´s forum:

                        http://petrochromis.com/phpbb3/

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #42
                          Jämför med dessa bilder som påstås vara Copadichromis chrysonotus så ser man skillnad i ryggfenans färgteckning bl a...



                          Det finns flera exempel på nätet som ger denna sajt rätt i att deras bilder är på C. chrysonotus...just pga ryggfenan.

                          Kommentar

                          • Robin
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 4526

                            #43
                            Ursprungligen postat av Malawe
                            Jämför med dessa bilder som påstås vara Copadichromis chrysonotus så ser man skillnad i ryggfenans färgteckning bl a...



                            Det finns flera exempel på nätet som ger denna sajt rätt i att deras bilder är på C. chrysonotus...just pga ryggfenan.
                            Det är också en ordentlig skillnad på huvudformen.
                            Mvh
                            Robin

                            Kommentar

                            • Cutekid
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 3368

                              #44
                              Så är det azerus eller crysonatus?

                              Mvh
                              Carl

                              Besök petrochromis.com´s forum:

                              http://petrochromis.com/phpbb3/

                              Kommentar

                              • StefanL
                                Användare
                                • augusti 2002
                                • 10784

                                #45
                                Av det som jag hittade och sett hittills så skulle jag nog luta mer åt att det är en lokalitet av Copadichromis azureus...men jag tycker att det finns för lite att gå på för att helt plocka bort Copadichromis chrysonotus. Jag vet t ex inte om den artens lokaliteter...om det finns några.

                                Jag tittade även nu i "Malawiciklider i dess naturliga miljö - tredje utgåvan" och där hittar jag ingen C. azureus som liknar din, men hittade även två olika C. chrysonotus som inte liknade din heller.

                                En sak som stör mig med C. azureus kopplingen är att din hane inte har de där karaktäristiska vertikala linjerna på kroppen som finns hos C. azureus. Det gör att man får känslan av att det kan vara en helt annan art än någon av de två vi nämnt och det gör det även svårt att hitta...

                                Har du köpt dom privat?
                                Senast redigerad av StefanL; 20 februari 2008, 09:35.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...