lömska ljusramper

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hagge
    Användare
    • januari 2003
    • 432

    #16
    Ursprungligen postat av Styrsö
    många svarar samma saker, det läcker alltid lite och vatten leder...
    men det viktigaste- kör med jordfelsbrytare så minskar ni hälsoriskerna. Sen kan ni jorda så mycket utrustning som möjligt (och även vattnet). Det är ju inte lysrörsrampens fel om den funkar som return path åt läckström från doppvärmare.

    Själv har jag separat jordfelbrytare till stora burken och utrustningen, så slipper huset slockna om det börjar läcka (och jordat så mycket som möjligt)
    Precis!
    Men det blir olika (spänning) beroende på inkopplingen har jag sett. Jordfelsbrytaren kommer inte att ta bort "problemet", strömmen vi pratar om är marginell skulle jag dessutom vilja påstå, -jordfelsbrytare är däremot en bra grej om något går fel i utrustningsväg eller om olyckan är framme.

    Man borde enkelt kunna sätta en ledande bit från ex lysrampen ner i vattnet och vips så kan inte det obehagliga fenomenet uppstå
    /Fredrik

    Kommentar

    • Styrsö
      Användare
      • november 2004
      • 343

      #17
      japp- men jordfelsbrytaren skyddar när det skulle bli farligt. Resten kan vi leva med (göteborgshumor)

      Kommentar

      • Koi-fantast
        Användare
        • november 2007
        • 555

        #18
        Ursprungligen postat av Hagge
        ...Det finns isolerande färg man kan köpa. Rinsanbehandlade prylar använder man bla till diskmaskiner, viss elektronik och dylikt. Det är en isolerande färg, rätt dyr -men det kanske finns andra färger som isolerar bra och inte är så dyra!
        Man kanske kan dra en "åsk-ledare" mellan vatten och lysrörsarmatur så att det aldrig ackumuleras någon ström.

        Själv sitter jag med ojordade uttag, utan jordfelsbrytare och bryter aldrig strömen innan jag sätter ner händerna. Så, här långt har det gått bra, peppar peppar..men jag får nog låta elektrikern kolla på det här..
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
        http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

        Kommentar

        • Hagge
          Användare
          • januari 2003
          • 432

          #19
          Ursprungligen postat av Koi-fantast
          Man kanske kan dra en "åsk-ledare" mellan vatten och lysrörsarmatur så att det aldrig ackumuleras någon ström.

          Själv sitter jag med ojordade uttag, utan jordfelsbrytare och bryter aldrig strömen innan jag sätter ner händerna. Så, här långt har det gått bra, peppar peppar..men jag får nog låta elektrikern kolla på det här..
          Jopp, precis vad jag skrev ovan. EN bit ledare ner i vattnet bara så är skyddsjord(armaturchassie) och vatten samma punkt -fenomenet kan inte uppstå och ev läckström går konternueligt via ledaren oavsett om man pekar ner händerna i vattnet, för de har mycket hög resistans i jämförelse med ledaren. Problemet som jag ser det är att man får in en massa oönskat elektriskt "skräp" på skyddsjorden.

          Ja, jag skulle nog rekommendera åtminstonde ett jordat uttag, jag vill ju ha dig kvar här på forumet vet du! Har du ojordaat i hela huset/lägenheten?
          /Fredrik

          Kommentar

          Arbetssätt...