lömska ljusramper

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Håknil
    Användare
    • december 2005
    • 484

    lömska ljusramper

    hej på forumet

    Vad har ni för åsikt om äldre metallljusramper med
    lysrör?

    Har märkt tidigare att jag fått mindre "kyssar"när jag
    tar i vattnet och rampen samtidigt.De är ju jordade och
    borde inte utveckla mer än 12 volt eller?
    Ikväll fick jag en ganska ordentlig smäll och blev orolig.

    Kanske jag borde byta till modernare dito av plast?

    Vad har ni elektriker på forumet för åsikt om detta?
    och vad kan det vara för fel?

    Tacksam för kommentarer

    Mvh

    Håkan
  • Oden70
    Användare
    • januari 2007
    • 869

    #2
    Välkommen i klubben! har samma problem och vet anndra som har det också.. och vi har ett par olika ramper så man kan fråga sig vad det e som händer...
    Petrochromis is da shit8)8)

    Kommentar

    • Håknil
      Användare
      • december 2005
      • 484

      #3
      Ursprungligen postat av Oden70
      Välkommen i klubben! har samma problem och vet anndra som har det också.. och vi har ett par olika ramper så man kan fråga sig vad det e som händer...
      Hoppas vi kan utveckla detta.

      Elektriker sökes

      HN

      Kommentar

      • Oden70
        Användare
        • januari 2007
        • 869

        #4
        Ursprungligen postat av Håknil
        Hoppas vi kan utveckla detta.

        Elektriker sökes

        HN
        Vet i fan om det hjälper, min kompis e elektriker och har mätt med instrument men inte blivigt klockare på det. han har kopplat sina ramper så att det skall vara bombsäckert men likväl händer det....
        Petrochromis is da shit8)8)

        Kommentar

        • Sacrium
          Användare
          • november 2005
          • 353

          #5
          Hur är det med pumpar som avger elektricitet i vatten?
          Har just nu tre st eheim innerfilter som uppenbarligen "läcker" ström på något sätt. När man stoppar i handen i akvariet känns det strömförande och obehagligt som om man får låg ström i sig.

          Har tagit upp alla tre pumparna, men fiskarna verkade inte misstycka även om jag själv tyckte det var obehagligt.

          Kommentar

          • deelay
            Användare
            • september 2002
            • 5394

            #6
            Det verkar vara som så att så länge det inte är inkapslat till 100% så kommer det att läcka ström ut i vattnet från rampar, pumpa, värmare etc
            http://www.aquariumstockholm.se/

            Kommentar

            • Sacrium
              Användare
              • november 2005
              • 353

              #7
              Går det att kapsla in på något sätt då?

              Kommentar

              • tege
                Användare
                • februari 2005
                • 2753

                #8
                Köp nytt, kanske är det ingen katastrof men varför ta risken?
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Jag kör dels med jordade ställningar samt jordfelsbrytare. Klart obehagligt när det kittlar till i händerna (känns oftast först vid nagelbanden). Sådant mög ska bara ut, enligt min mening. En polare har mätt upp en hel del ström i ett kar med "läckande" pump. Nu kan jag väldans lite om ström, minns inte om det är volt/spänning/ampere/whatever som är farligt - men det han mätte upp var det som inte är direkt farligt, bara obehagligt.

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • Hagge
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 432

                    #10
                    Alla (de flesta iaf.) elektriska installationer har en s.k "läckström", säkerligen likaså med lysrörsramperna. Stora elektriska doningar kan ha läckströmmar som rent av kan vara farliga i vissa sammanhang (ex riktigt stora transformatorer, likriktare o dyl). När man pratar om läckströmmar har jag för mig att det i de flesta elektriska applikationer handlar om att det "läcker" en del ström från ex faserna till jord (oftast chassiet), är det då av ledande material kan man få sig en känga, men det torde vara marginellt med de installationer vi här pratar. I vattnet när det gäller pumparna kan man tänka sig att det överförs en del enerigi till vattnet i form av inducerad spänning, men det torde vara marginellt. (Jag skall tillägga att det var många år sedan jag läste el och det rörde sig då om svagström, inte starkström)

                    Spänning är ju endast skillnaden mellan två givna punkter, det kan bli ganska stora skillnader genom att ladda upp en av punkterna (ex statisk elektricitet), men likväl är det obehagligt. Med en faspenna kan man kolla att alla pluggar/lysrörsarmaturer ex sitter åt rätt håll för att undvika onödigt hög spänning i ex chassie på dem. Ex är många elprylar gjora för att ha fas respektive nolla på specifika punkter i apparaturen, i Sverige hanterar vi fas och nolla som spelade det ingen som helst roll. I vissa andra länder kan du bara sätta väggpluggen åt ett håll, man har alltså koll på fas och nolla i hela det elektriska nätet. Vet ej om det fortfarande är så, men det var ex så i England förr tillbaka om jag inte minns fel.

                    Skaffa jordfelsbrytare på utrustningen, de klipper direkt vid mycket låga strömläkage till jordslingan. Då kan man känna sig säker iaf. därmed inte sagt att man inte kan uppleva små fina urladdningar mellan olika ytor Allt är också beroende av vilket material man själv står på, skor, barfota osv. Alla företeelser och organismer är till naturen lat, strömmen likaså -den söker sig mot jord, och den gör det med minsta motståndets lag!

                    Jag kan tänka mig att pumparna (impellerns frenetiska vispande) och dylikt gör att man bygger upp en spänningsnivå i karet (i förhålllande till omgivande utrustnings jordpunkt). När du tar i chassiet på armaturen laddar du ur detta via chassiet på lysrörsarmaturen som beroende av omständigheter är det närmaste jord vi kan komma i det fallet. Om vi utgår ifrån att akvariets vatten kan betraktas som elektriskt ledande och mer eller mindre isolerad genom dels det omgivande glaset och den icke ledande ställningen som står på ett icke ledande golv osv.. det innebär att den elekricitet som, oaktat vilket sätt det alstras, i akvarievattnet kan byggas upp. När man då tar i jordad elutrustning så "laddar man ur" vattnet. Tror alltså på att spänning ackumulerad i vattnet söker sig till lysrörsarmaturen och inte något annat.

                    Nu blev jag taggad, måste mäta på mina kar hur det ligger till och se om jag kan få till någon ström mellan vatten och annan punkt....

                    Man kan prova att vända väggkontakten, då blir skillnaden i spänning högre eller lägre i förhållande till referenspunkten.
                    Senast redigerad av Hagge; 12 februari 2008, 10:01.
                    /Fredrik

                    Kommentar

                    • Hagge
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 432

                      #11
                      Har gjort lite inledande mätningar på mina egna kar, jag blev lite överraskad. Det första som överraskade mig var att bägge karen med all utrustning igång indikerade FAS med faspenna!

                      Två små kar som sitter på samma elektriska uttag (samma propp, samma fas). I det kar som har en liten cirkulationspump samt värmare var det en spänningsskillnad på ca 80 VAC mellan vatten och skyddsjord, samt även till chassiet på lysrörsarmaturen då. Kopplade jag bort både pump och värmare från nätet indikerade akvariet inte fas och ingen spänning med skyddsjord som referens kunde mätas. Med bara en av utrustningarna kopplade minskade spänningen. -GLÖMDE DOCK att jämföra spänning beroende av hur stickpropparna på utrustningen satt! Borde dock inte göra någon som helst skillnad tycker jag eftersom det är ojordade grejer med fas -nolla in i burken!

                      På det andra karet med luftpump samt värmare så var spänningen till skyddsjord ca 30 VAC, bort med värmare och hoppla, ingen fas, ingen spänning.

                      Det lustiga i detta var att jag sedan mätte mitt större kar inne: Indikerade ingen fas, kunde ej uppmäta någon spänningsskillnad mellan vatten och skyddsjord .... Frågan är vari skillnaden ligger, förutom utrustningen och att den är inkopplad på helt annat ställe i elnätet! Jag börjar luta åt det senare

                      Det skall sägas att ingen DC-spänning eller ström kunde uppmätas någonstans, Ingen AC-ström värd att nämna heller för den delen. Men det lutar åt det jag var inne på tidigare att energi i vattnet söker jord när man tar på oisolerad lysrörsarmatur. Men det är troligtvis så lite ström att inte ens en jordfelsbrytare skulle ta det...

                      Fortsättning följer
                      /Fredrik

                      Kommentar

                      • Thor
                        Användare
                        • januari 2007
                        • 106

                        #12
                        ser att Hagge har svarat bra här


                        jag har även fått små stötar av alu ramen runt karet
                        även när man bryter ytan på vattnet
                        som hagge säger alla pumpar skapar nån sorts friktion o detta i vatten som innehåller lite salt o som står i kärl som inte kan skicka iväg den lilla buffrade
                        strömmen

                        samma sak med vissa byxor på skolstolen så satt man o ladda upp sig hehe å satte fingret på polaren ZAPP haha samma här

                        med bilar hur många får inte en riktig smäll av dom ibland aj aj
                        nä småstötarna kommer vi nog aldrig ifrån
                        å ska man i vattnet så ska man som vi alla vet dra ur ström

                        Kommentar

                        • Hagge
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 432

                          #13
                          UPPDATERING: Provade i det lilla karet där jag uppmätte 80 VAC mellan vatten -skyddsjord att vända på kontakten till en av apparaterna -det blev då 50 VAC.

                          Kar 1: 70 l Helglas
                          Bara pump - 50 VAC
                          Pump och värmare 50 VAC el. 80 VAC beroende av hur inkoppling skett

                          Kar 2: 70 l Helglas
                          Luftpump - 0 VAC
                          Värmare - 30 VAC (detta stämmer ju med ovan skillnad i mätning utan/med värmare)

                          Kar 3: 540 l med aluram

                          Det lustiga är att jag inte kan återskapa fenomenet i mitt 540 L kar med aluram hur än jag kopplar in utrustningen. Det är ingen skillnad i hur karet är placerat som borde kunna inverka. Alla karen står på frigolit, sedan trä undertill. Det ska vara att de små billiga pumparna av någon anledning skulle vara sämre, men det har jag svårt att tro faktiskt, principen är ju den samma. Kan storleken på karen bidra till fenomenet, en begränsad mängd vatten?

                          Nä nu???? Överlämnar med varm hand detta för vidare undersökning av någon tekniker på forumet

                          Vad som står klart är att det är utrustningen i karet (värmare, pump) som ger upphov till fenomenet, men frågan är då varför det inte gör det i alla applikationer?

                          EDIT: Uppdatering/slutsats
                          Får lov att backa på påståendet att det inte blev samma i 540 karet. Det blev det visst. Däremot så var jag tvungen att sätta faspennan på högsta känslighet för att den skulle indikera fas, samt stoppa ned proben i vattnet. I de små burkarna så räckte det att komma nära karet så indikerade faspennan. 25 VAC mätte jag upp till skyddsjord i detta kar, men det var svårare att få mätning med multimeter. Spänningen är oberodende av hur man kopplar in den (har ingen ytterligare utrustning inkopplad till karet). Kopplar man bort pumpen -ingen mätning what so ever!

                          Case closed -för egen del iaf. Isolera lysrörsrampen! Ta inte på skyddsjord med annan kroppsdel när du fipplar i vattnet! Lysrörsrampen får ta skit fast det är den andra utrustningen som skapar problemet! Det finns isolerande färg man kan köpa. Rinsanbehandlade prylar använder man bla till diskmaskiner, viss elektronik och dylikt. Det är en isolerande färg, rätt dyr -men det kanske finns andra färger som isolerar bra och inte är så dyra!
                          Senast redigerad av Hagge; 12 februari 2008, 13:47.
                          /Fredrik

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • april 2002
                            • 5028

                            #14
                            En fråga dom som har problem med lysrörsramperna vad har dom för IP kapsling
                            samt saknar akvarierna något täckglas
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            • Styrsö
                              Användare
                              • november 2004
                              • 343

                              #15
                              många svarar samma saker, det läcker alltid lite och vatten leder...
                              men det viktigaste- kör med jordfelsbrytare så minskar ni hälsoriskerna. Sen kan ni jorda så mycket utrustning som möjligt (och även vattnet). Det är ju inte lysrörsrampens fel om den funkar som return path åt läckström från doppvärmare.

                              Själv har jag separat jordfelbrytare till stora burken och utrustningen, så slipper huset slockna om det börjar läcka (och jordat så mycket som möjligt)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...