Astaxantin fråga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markus_A
    Användare
    • december 2005
    • 418

    #76
    Ursprungligen postat av Koi-fantast
    När vi endå är inne på räkmix. Är det någon som vet vilken vitamin som förstörs av rått fiskkött i räkmixen? (jag vet.. )

    Tiamin

    Kommentar

    • cichlids4fun
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 3111

      #77
      Ursprungligen postat av malawijanne
      vad som är det mest ultimata fodret för att få dom mest naturliga färgerna.Janne


      levande artemia....
      Mvh
      Peter

      don´t drink water-fish ..... in it!

      Kommentar

      • endymion

        #78
        Ursprungligen postat av Koi-fantast
        Nope. C är vattenlöslig, så helt fel är det inte..

        Om det ska vara en vattenlöslig vitamin borde det vara folsyra. Men hur går detta till isf?

        Kommentar

        • Markus_A
          Användare
          • december 2005
          • 418

          #79
          Ursprungligen postat av endymion
          Om det ska vara en vattenlöslig vitamin borde det vara folsyra. Men hur går detta till isf?
          Varför borde det vara folsyra?

          Vissa fiskar (framförallt karpfiskar och sill/skarpsillar (clupeid), men även vissa grönsaker) innehåller enzymet tiaminas, som bryter ned tiamin (vit B1).

          Kommentar

          • Hagge
            Användare
            • januari 2003
            • 432

            #80
            Ursprungligen postat av cichlids4fun
            levande artemia....

            levande artemia är fint som tillskott, men inget fullvärdigt foder dock! Men absolut brukar fisken få intensivare färger vid utfodring med artemia.
            /Fredrik

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #81
              Ursprungligen postat av endymion
              Ska inte P.igneopinnis vara orange i fensömmarna? De kallades ju tidigare för "black and orange nyererei"
              Orange på det "gula" sättet. Jag menade djuprött dvs rödare än nyererei.

              P. nyererei är intressanta. De från Makobe och Senga är knallrödorange med vanligt torrfoder medan de från Python är rätt dassiga om de inte får berikat torrfoder eller räkmix. Det finns förstås karotenoider även i vanligt torrfoder.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • endymion

                #82
                Ursprungligen postat av Markus_A
                Varför borde det vara folsyra?

                Vissa fiskar (framförallt karpfiskar och sill/skarpsillar (clupeid), men även vissa grönsaker) innehåller enzymet tiaminas, som bryter ned tiamin (vit B1).
                Han antydde att det var en vattenlöslig vitamin. Därav skrev jag som jag gjorde.

                Och även om det är tiaminas som som han menar är jag tveksam på att det är speciellt reaktivt vid -28 °C

                Kommentar

                • Markus_A
                  Användare
                  • december 2005
                  • 418

                  #83
                  Ursprungligen postat av endymion
                  Han antydde att det var en vattenlöslig vitamin. Därav skrev jag som jag gjorde.

                  Och även om det är tiaminas som som han menar är jag tveksam på att det är speciellt reaktivt vid -28 °C
                  Var inte meningen att låta spydig över ditt förslag, ville bara veta hur du tänkte.

                  Nej enzymet är inte aktivt vid så låga temperaturer, men de förstörs inte heller (i någon större utsträckning i alla fall). Fisken blandas inte i mixen vid -28°C så reaktionen skulle kunna ske innan nedfrysning eller efter. Vid upphettning däremot förstörs det helt. Men jag tror inte att det än någonting man behöver vara orolig för när man gör sin mat.

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #84
                    Ursprungligen postat av Markus_A
                    Men jag tror inte att det än någonting man behöver vara orolig för när man gör sin mat.
                    Jag tror nog inte man ska göra mix på skarpsill (du påpekade att man inte skulle göra det i ett tidigare inlägg om jag inte mins fel). Ni andra, gör en sökning på Early Mortality Syndrome.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Hagge
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 432

                      #85
                      Det råder väl delade meningar om vad som orsakar EMS eller M74 som väl är samma eller åtminstone liknande tillstånd hos fisken!?

                      Det lettiska laxbeståndet är uppväxt på skarpsill och är exempelvis helt förskonad från M74, en senare orsak har sagts vara strömmingen, nu tyder väl en hel del på att det är fiskens miljö i uppväxtområdena i sötvattens-älvarna/åarna som gör dem känsliga (oskyddade mot) för bytesfisk med hög tiaminasaktivitet pga brist på enzymhämmande fenoler som skydd mot tiaminas
                      Senast redigerad av Hagge; 05 februari 2008, 14:30.
                      /Fredrik

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #86
                        Ursprungligen postat av Hagge
                        Det råder väl delade meningar om vad som orsakar EMS eller M74 som väl är samma eller åtminstone liknande tillstånd hos fisken.
                        Samma symptom kan ha olika orsaker. I vissa amerikanska sjöar är det så vitt jag förstått med stor sannolikhet orsakat av introduktion av sillart.
                        Senast redigerad av Ola Svensson; 05 februari 2008, 14:28.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • Hagge
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 432

                          #87
                          Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Samma symptom kan ha olika orsaker. I vissa amerikanska sjöar är det så vitt jag förstått med stor sannolikhet orsakat av introduktion av sillart.

                          Jo så är det garanterat, men orsaken (eller snarare vägen till att finna bot mot problemet) kan vara bristsymtom, se ovan inlägg där jag gjorde tillägg!
                          Senast redigerad av Hagge; 05 februari 2008, 14:34.
                          /Fredrik

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • april 2002
                            • 14633

                            #88
                            Jag läste fisksjukdommar på SLU 1995 och EMS behandlades rätt djupgående. Jag har inte uppdaterat mig sedan dess. Då trodde inte folk att M74 orsakades främst av skarpsillsexplosionen. Jag låter mig gärna uppdateras .

                            Hursomhelst, rent hypotetiskt så mår firrarna dåligt av skarpsillmix.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • Hagge
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 432

                              #89
                              Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Jag läste fisksjukdommar på SLU 1995 och EMS behandlades rätt djupgående. Jag har inte uppdaterat mig sedan dess. Då trodde inte folk att M74 orsakades främst av skarpsillsexplosionen. Jag låter mig gärna uppdateras .

                              Hursomhelst, rent hypotetiskt så mår firrarna dåligt av skarpsillmix.
                              Agree

                              Som du säger så kanske EMS och M74 inte kan jämföras rakt av även om bägge visar samma reproduktionsstörning. Jag är bara fiskare och därav lite intresserad Rätta mig gärna om jag är ute och cyklar, EMS anses väl orsakad av den sill (alosasill som har en hög tiaminasaktivitet) som vandrat upp i sötvattnet där och trängt undan den "vanliga" bytesfisken, en av sjöarna har ej problemet och där har inte denna silltyp lyckats etablerat sig. Jag har föstått det så att avelsfisken lider brist på tiamin pga av bytesfiskens tiaminbrist eller att det är för mycket av enzymet tiaminas i den samma.

                              I Norden såg man tidigt en koppling mellan skarpsillsbeståndet och M74, men det avfärdades senare (90-tal) och istället riktades blickarna mot strömmingen som har högre tiaminasaktivitet, sedan fanns det väl en bunt andra miljöförklaringar PCB, DDT, dioxin osv. som jag inte kan redogöra för. Men hela tiden var problemfokus riktad mot havet och bytesfisken -inte konstigt! Men med tanke på att lettland och Polens stammar inte led av samma reproduktionsstörningar borde man kanske ha riktat blickarna på "hemmiljön" dvs älvarna istället för det gemensamma havet och den gemensamma bytesfisken för alla Östersjölaxar.

                              Man har nu sett ett samband mellan nedläggning av älvflottningen och uppkomsten av M74, ett antal år efter att man slutat flotta timmer har M74 kommit som ett brev på posten i de älvar där man har dokumentation. Man tror att det kan ha att göra med att innan flottningen fanns det ved naturligt i vattnet, det var mer naturlig våtmark och ved fanns i strandbrynet i form av vindfällen o dyl innan människan började exploatera älvarna. Flottarna rensade älvarna och gjorde raka diken, så de naturliga översvämmningarna och våtmarkerna blev ett minne blott. Det var en miljökatastrof i sig, men tack vara flottningen så fanns hela tiden närvaron och tillskottet av ved till vattnet. När man slutade flotta så..... ja du begriper själv! Aktuella jämförelseälvar i ex Lettland har inte exploaterats av människan och det finns alltså ideer om att det har med vedkemi att göra, främst då fenolerna. De är relativt resistenta mot nedbrytning och många är antioxidanter som har enzymhämmande egenskaper som skyddar mot tiaminas, främst polyfenoler. Man vet att det finns fenoler i lax. Havets bytesfisk med hög tiaminasaktivitet är en ledtråd och har en betydande roll för M74, man tror ju också att enzymaktiviteten kan ha ökat hos bytesfisken i Östersjön i början av 1970-talet. Strömmingen blir då mindre och magrare och man ser de egentliga första tecknen på stark miljöpåverkan.

                              Men hur förklarar tiaminasaktiviteten hos betsfisken att laxar ifrån olika uppväxtområden (älvar) drabbas så väldigt olika (även stora skillnader i svenska laxvatten) trots att de sedan de gått ur sötvattnet simmar i samma hav och äter samma käk och när vissa älvar ex i Lettland ej uppvisar M74 alls?

                              *pust* det blev långt, och jag blev tvungen att kolla upp lite fakta för jag är fullständigt rudis i organisk kemi (kemi överhuvudtaget) o dylikt... det ligger långt ifrån min specialitet!
                              Senast redigerad av Hagge; 05 februari 2008, 16:05.
                              /Fredrik

                              Kommentar

                              • Koi-fantast
                                Användare
                                • november 2007
                                • 555

                                #90
                                Ursprungligen postat av endymion
                                Han antydde att det var en vattenlöslig vitamin. Därav skrev jag som jag gjorde.

                                Och även om det är tiaminas som som han menar är jag tveksam på att det är speciellt reaktivt vid -28 °C
                                Enzymer i fisk bryter ner "Tiamin" eller vitamin B1. Jag tror att det sker sämre ju kallare det blir, men troligtvis fortsätter det i normala frysar på -18 °C, med tanke på att det är en (kemisk)reaktion som startat. En annan faktor är tiden hur länge maten förvaras i frysen.

                                Vitamin C och Vitamin B är vattenlösliga och oxideras av syre och värme. Mycket av vitaminen löses upp och förstörs om den värms i kokvatten. Tiamin ingår i sädesslag och grönsaker, och kan därför vara av intresse om man blandar egen räkmix. Vitamin B finns även i växter i akvariumet, så det är också en anledning till ha dem i akvairumet.

                                Ps. vid en första anblick ser Ola's och Hagge's diskussion komplicerad ut...
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                                http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...