Astaxantin fråga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion

    #61
    Ursprungligen postat av Koi-fantast
    För egen del så är jag inte alls intresserad av fiskar från Afrika! Synen på inavel och färghyssteri är delar som jag inte gillar med dessa fiskar. När det gäller foder så är jag för att försöka mata så naturligt som möjligt och att i möjligaste mån undvika preparat och färdiga foder. Spirulina och räkor känns för mig helt naturligt, men en säck med pulver med konstigt namn eller beteckning gör det inte. Detta kan förändras om en tydlig information ges till kunden om detta ämne. Så, där drar jag gränsen för vad jag anser är naturligt färgfoder.

    Naturose är torkat grönalgsmjöl, detta innehåller ca 1.5 % astaxanthin. Mer naturligt kan det väl inte bli? och detta står mycket väl i innehållsdeklarationen. Det enda kruxet är att det inte är livsmedelsklassat.
    Men detta beror på E-colihalten, vilket kanske inte är så lätt att kontrollera. Några fågelskitar i dammarna det odlas i och vips så är E-colihalten för hög.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #62
      Ursprungligen postat av Koi-fantast
      För egen del så är jag inte alls intresserad av fiskar från Afrika! Synen på inavel och färghyssteri är delar som jag inte gillar med dessa fiskar. När det gäller foder så är jag för att försöka mata så naturligt som möjligt och att i möjligaste mån undvika preparat och färdiga foder. Spirulina och räkor känns för mig helt naturligt, men en säck med pulver med konstigt namn eller beteckning gör det inte. Detta kan förändras om en tydlig information ges till kunden om detta ämne. Så, där drar jag gränsen för vad jag anser är naturligt färgfoder.
      Går du in på www.cyanotech.com och läser om deras produkt Naturose astaxanthin så borde din åsikt förändras om produkten. Tycker att det är fel att kalla astaxanthin för färgfoder också då produkten innehåller en hel del annat som är gynnsamt för fisken...inte enbart färgförstärkande egenskaper.

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #63
        Gud vad svårt detta verkar vara för alla =) Astaxanthin är helt naturligt, accepterar man spirulina så har man inget val än att acceptera astaxanthin som naturligt eftersom det finns bla i spirulina, det är hur naturligt som helst.

        När man tillsätter överdriva mängder i fiskfoder får fiskarna kraftigt förstärkta färger, röd från astaxanthin och spirulina påverkar det blåa till en del i vissa kombinationer och lutein det gula.

        Köper man en fisk som är matad med överdriva mängder av detta så kan man bli besviken några veckor senare eftersom den inte kommer behålla dessa starka färger med en foder men en svagare koncentration av desssa olika ämnen.

        Det är väldigt nyttigt och ingår i stort sett i all fiskmat man köper fast i mindre mängder än i det som kallas färgfoder.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • Pieter
          Användare
          • augusti 2004
          • 251

          #64
          Ursprungligen postat av deelay
          Gud vad svårt detta verkar vara för alla =) Astaxanthin är helt naturligt, accepterar man spirulina så har man inget val än att acceptera astaxanthin som naturligt eftersom det finns bla i spirulina, det är hur naturligt som helst.

          När man tillsätter överdriva mängder i fiskfoder får fiskarna kraftigt förstärkta färger, röd från astaxanthin och spirulina påverkar det blåa till en del i vissa kombinationer och lutein det gula.

          Köper man en fisk som är matad med överdriva mängder av detta så kan man bli besviken några veckor senare eftersom den inte kommer behålla dessa starka färger med en foder men en svagare koncentration av desssa olika ämnen.

          Det är väldigt nyttigt och ingår i stort sett i all fiskmat man köper fast i mindre mängder än i det som kallas färgfoder.

          det som du skriver om lutein för det gula, var finner man sådant foder/tillsats?


          //Pieter

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • november 2005
            • 3217

            #65
            Ursprungligen postat av deelay
            Gud vad svårt detta verkar vara för alla =) Astaxanthin är helt naturligt, accepterar man spirulina så har man inget val än att acceptera astaxanthin som naturligt eftersom det finns bla i spirulina, det är hur naturligt som helst.

            När man tillsätter överdriva mängder i fiskfoder får fiskarna kraftigt förstärkta färger, röd från astaxanthin och spirulina påverkar det blåa till en del i vissa kombinationer och lutein det gula.

            Köper man en fisk som är matad med överdriva mängder av detta så kan man bli besviken några veckor senare eftersom den inte kommer behålla dessa starka färger med en foder men en svagare koncentration av desssa olika ämnen.

            Det är väldigt nyttigt och ingår i stort sett i all fiskmat man köper fast i mindre mängder än i det som kallas färgfoder.
            Ja Niklas om man slutar mata med An pellets, och går över tex flingor som inte har något färgförstärkande ämne i sig så, händer samma sak fiskarna,dom tappar färg efter några veckor. så det kanske inte är så lätt ändå detta, vad som är det mest ultimata fodret för att få dom mest naturliga färgerna.Janne

            Kommentar

            • Hagge
              Användare
              • januari 2003
              • 432

              #66
              Jag skulle fråga mig: vad är naturliga färger, eller naturlig färg för arten. Och förekommer det variationer i färg inom arten beroende av fångstplats osv!?

              Jo, naturligtvis gör det det, dels beroende på vilken föda som finns tillgänglig för fisken att äta.

              Man kan ta vår inhemska "brunöring", salmo trutta!? som exempel. I vissa vattensystem ser den ganska "tråkig" (grå-brun) ut i färgen, både ytligt och vid en betraktelse av fiskköttet (vitt), naturligtvis tillkommer bla. miljön som en faktor för hur fisken ter sig på ytan eftersom den söker kamoflera sig mot underlaget. På andra lokaliteter är den knallgul-orange på buk och med kraftigt röda fenor/fenkanter, köttet är alldeles rosa-rött! Vad beror det på? Jo, främst den föda fisken intar. Detta kan skilja kraftigt från lokalitet till annan inom samma vattensystem beroende av födotillgången (som kan variera ganska kraftigt från ex. en hölja till en annan i samma å). Jag antar att det främst handlar om tillgången på sötvattenskräftor och dylikt i vattnet för fisken att äta. Vad är naturlig färgsättning när en och samma art kan uppvisa så stora skillnader i färg?

              Kunde jag posta bilder skulle jag ha lagt upp bilder på två öringar ur samma genbank med kraftig skillnad i färgsättning, dessa från samma å i ett svenskt vatten med skillnaden att de lever i olika delar av aktuell å -skillnaden är förbluffande stor kan jag säga!

              Är det den tråkigt bruna, eller den gyllengula med röda inslag som är naturlig i färgen? Jag vet iaf vilken jag tycker är snyggast och som jag tycker ser mest vital ut!
              Senast redigerad av Hagge; 04 februari 2008, 11:19.
              /Fredrik

              Kommentar

              • deelay
                Användare
                • september 2002
                • 5394

                #67
                Ursprungligen postat av Pieter
                det som du skriver om lutein för det gula, var finner man sådant foder/tillsats?


                //Pieter
                chlorella, googla på det.
                http://www.aquariumstockholm.se/

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #68
                  Ursprungligen postat av Pieter
                  det som du skriver om lutein för det gula, var finner man sådant foder/tillsats?


                  //Pieter
                  Majs, Grönkål (starkast innehåll av lutein), Spenat och Broccoli. Man kan med fördel blanda i majsgrynsgröt i mixen.
                  Senast redigerad av StefanL; 04 februari 2008, 12:06.

                  Kommentar

                  • Pieter
                    Användare
                    • augusti 2004
                    • 251

                    #69
                    Ursprungligen postat av deelay
                    chlorella, googla på det.
                    aha trodde att fanns färdig produkt som fisk mat.

                    Kommentar

                    • Pieter
                      Användare
                      • augusti 2004
                      • 251

                      #70
                      Ursprungligen postat av Malawe
                      Majs, Grönkål (starkast innehåll av lutein), Spenat och Broccoli. Man kan med fördel blanda i majsgrynsgröt i mixen.
                      hehe skulle "aldrig" våga på mig att göra en räkmix.
                      köper min istället från en som har hållit på länge, tack å lov så har jag aldrig haft problem pg a räkmixen


                      //Pieter

                      Kommentar

                      • Hagge
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 432

                        #71
                        Ursprungligen postat av Pieter
                        hehe skulle "aldrig" våga på mig att göra en räkmix.
                        köper min istället från en som har hållit på länge, tack å lov så har jag aldrig haft problem pg a räkmixen


                        //Pieter


                        Varför inte våga göra själv? Det är den enklaste av saker -ett recept, gör som det står -klart! Billigt och man har dessutom koll på råvarorna... Helt ok att köpa, det är inte det jag menar. Men köp inte av rädsla för att inte kunna göra det lika bra själv, för det kan du! Om du däremot tycker det är lämligt -OK
                        /Fredrik

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #72
                          Jag tycker att det är rätt konstigt att man å ena sidan inte accepterar en tillsats som Astanxanthin samtidigt som man diskuterar akvaristik.
                          Särskilt om skälet är att Ast. inte förkommer naturligt i sjön, samtidigt som vi håller fisk ytterst onaturligt i akvarium.

                          Själv tycker jag att det är naturligt att ge fisken en så optimal miljö ja kan.
                          O har vi en så bra produkt som Ast. att tillgå så tycker jag att det är toppen och ger det till mina firrar då o då.
                          Senast redigerad av LN; 04 februari 2008, 15:22.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Koi-fantast
                            Användare
                            • november 2007
                            • 555

                            #73
                            När vi endå är inne på räkmix. Är det någon som vet vilken vitamin som förstörs av rått fiskkött i räkmixen? (jag vet.. )

                            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                            http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #74
                              Låt mig gissa

                              C
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              • Koi-fantast
                                Användare
                                • november 2007
                                • 555

                                #75
                                Nope. C är vattenlöslig, så helt fel är det inte..
                                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                                http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...