SA i småkar!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hagge
    Användare
    • januari 2003
    • 432

    #16
    Ursprungligen postat av A C-son
    Grön bågfensciklid (Nannacara anomala)
    Kurvciklid (Laetacara curviceps)

    Två alternativ som eventuellt kan funka i dina kar Hagge.

    Mvh/Andreas

    Tackar för dina förslag!

    Skall läsa på lite, har fått flera alternativ. SA är inte min starka sida. De enda SA jag haft på senare tid är agazissii och Röd TERROR (C festae)? Tror de är SA? Och den senare var ingen rolig bekantskap även om de var snygga Nu är de ju inte aktuella heller precis utan kräver en DEL utrymme...
    /Fredrik

    Kommentar

    • Hagge
      Användare
      • januari 2003
      • 432

      #17
      Ursprungligen postat av patrickeriksson
      Jag har haft ett par Cacatuoides i ett 30 liters på jobbet. Körde med vatten direkt från kranen med ett PH på 7.8 utan problem. Dom verkade trivas och lekte med jämna mellanrum.

      Finns i otalet färgvarianter va?

      Det påstås här att även Ramirezi går i neutralt vatten, så det verkar som att jag är fel ute med att de ska/behöver ha så surt vatten

      OT:-hur går bygget hemma då?
      /Fredrik

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • februari 2003
        • 2695

        #18
        Ursprungligen postat av Hagge
        De sägs vara ytterligt känslig för medikamenter och påverkan på vattnet av andra substanser. Är de mottagliga för sjukdomar också, antar att det kankse hänger ihop med dess känslighet för akvarievattnets ämneskoncentrationer!?
        Nej, det hänger samman med att de är oerhört inavlade och massuppfödda med kontinuerlig dosering av antibiotika, dvs de har i praktiken inget immunförsvar. Kan du få tag i svenskodlade eller vildfångade fjärilar är de mycket tåligare än de massproducerade tjeckiska/sydostasiatiska fjärilarna.

        Hur man än vänder sig är de dock, helt oavsett skötsel, den kanske mest kortlivade cikliden av alla - normal livslängd för fjäril är ett till två år, det är mycket sällsynt att de ser sin treårsdag. Den är dessutom ganska aggressiv, vilket den tyvärr kombinerar med en total oförmåga att tåla stryk. Det är mycket vanligt att hanarna dödar sina honor.

        En väldigt vacker fisk, men den är betydligt knepigare än man kanske skulle tro med tanke på att den oftast säljs till nybörjar-akvarister.

        Men det är infusorier som gäller då, det lär de väl ta... mindre än så kan de inte vara
        Infusorier funkar säkert. Men det är svårt att få ynglen att överleva, det är en av de mer krävande cikliderna ur den synvinkeln. Jag har försökt flera gånger, men har aldrig fått ynglen att överleva mer än nån vecka.

        Menar du att jag lika gärna kan ta mitt kristallklara "Kranvatten" med pH 7.5-8 och med ett kH på 6, likväl som mitt survatten med humusämnen från källan med ett pH 5,6 och totalhårhet av 1,17 dgH (förekommer väl inga karbonater i så surt vatten antar jag)!?
        Japp. Helt valfritt. Du kommer att få lika stora förluster, och de är lika lekvilliga, hur du än gör.

        Kommentar

        • Hagge
          Användare
          • januari 2003
          • 432

          #19
          Ursprungligen postat av Mike_Noren
          Nej, det hänger samman med att de är oerhört inavlade och massuppfödda med kontinuerlig dosering av antibiotika, dvs de har i praktiken inget immunförsvar. Kan du få tag i svenskodlade eller vildfångade fjärilar är de mycket tåligare än de massproducerade tjeckiska/sydostasiatiska fjärilarna.

          Hur man än vänder sig är de dock, helt oavsett skötsel, den kanske mest kortlivade cikliden av alla - normal livslängd för fjäril är ett till två år, det är mycket sällsynt att de ser sin treårsdag. Den är dessutom ganska aggressiv, vilket den tyvärr kombinerar med en total oförmåga att tåla stryk. Det är mycket vanligt att hanarna dödar sina honor.

          En väldigt vacker fisk, men den är betydligt knepigare än man kanske skulle tro med tanke på att den oftast säljs till nybörjar-akvarister.

          Infusorier funkar säkert. Men det är svårt att få ynglen att överleva, det är en av de mer krävande cikliderna ur den synvinkeln. Jag har försökt flera gånger, men har aldrig fått ynglen att överleva mer än nån vecka.

          Japp. Helt valfritt. Du kommer att få lika stora förluster, och de är lika lekvilliga, hur du än gör.
          Det skulle vara roligt att prova odla dem, att det är knepigt biter inte på mig (jag är för dum för att inse mina begränsningar) Lät ju inget vidare att odla dem under sådana betingelser, det är ju som givet att det blir problem när de kommer i "vanliga" kar, men det kanske är enda sättet att få lönsamhet, annars går kanske många av dem och dör innan de kommer ut till försäljning!?

          Det MÅSTE provas!

          Några följdfrågor:
          Är det någon medicin man ovillkorligen behöver ha hemma när man har dessa? Och blir de äldre om man håller dem i lite lägre temperaturer (likt ex killies)? Skall man köpa en grupp ungdjur och låta ett lek-par utkristalliseras, eller det är väl faderfamilj kanske så en hane med flera honor då...

          Tips på mat?
          Senast redigerad av Hagge; 30 januari 2008, 11:55.
          /Fredrik

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 3111

            #20
            Ursprungligen postat av Mike_Noren
            Fjärilsciklid går bra att hålla & få att leka i vanligt kranvatten. Svårigheten med odlingen är att föräldrarna oftast inte har någon föräldrainstinkt, och att ynglen är mycket små (för små för att äta nykläckt artemia).
            ingen föräldra instinkt vet jag inte om jag kan hålla med om, det kan ju bero på vattnet om man kör vanligt kranvatten, ynglerna har svårt att klara detta. Likaså höga bakteriehalter
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • Hagge
              Användare
              • januari 2003
              • 432

              #21
              Ursprungligen postat av cichlids4fun
              ingen föräldra instinkt vet jag inte om jag kan hålla med om, det kan ju bero på vattnet om man kör vanligt kranvatten, ynglerna har svårt att klara detta. Likaså höga bakteriehalter
              "rent" färskt vatten (små täta byten) är viktigt enligt din erfarenhet då antar jag!? Har ju källvattnet på pH 5,6 det går ju att justera upp lite ganska lätt om det behövs... ganska mycket järn i det vattnet dock, och en del mangan, men det borde inte ha någon större betydelse tycker jag!
              /Fredrik

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 3111

                #22
                Ursprungligen postat av Hagge
                "rent" färskt vatten (små täta byten) är viktigt enligt din erfarenhet då antar jag!? Har ju källvattnet på pH 5,6 det går ju att justera upp lite ganska lätt om det behövs... ganska mycket järn i det vattnet dock, och en del mangan, men det borde inte ha någon större betydelse tycker jag!
                hej.

                vet ju inte hur mycket bakterier det finns i ditt källvatten men annars så passar det nog så, dock inte under leken. torvfiltrera vattnet oxå. eller kör osmosvatten lätt uppsaltat och med torvfiltrering
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • Hagge
                  Användare
                  • januari 2003
                  • 432

                  #23
                  Antagligen är ju vattnet sämre nu än tidigare när två hushåll tog vatten ur källan. Då var det rejäl omsättning minst 1/2 kbm /dygn. Nu står det stilla. Man får väl låta det rinna ett dygn eller så om man skall använda det...

                  Det var iaf tillräckligt gott (bakteriemässigt) ur ett dricksvattenperspektiv. Det har gjorts kemisk och biologisk analys, sedan bara kemisk den sista gången.
                  /Fredrik

                  Kommentar

                  • cichlids4fun
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 3111

                    #24
                    Prova så får du se, om du kör ett par lättlekta apisto så märker du ju om vattnet funkar hyffsat på deras rom, eller prova några västafrikaner.

                    lycka till
                    Mvh
                    Peter

                    don´t drink water-fish ..... in it!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...