SA i småkar!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hagge
    Användare
    • januari 2003
    • 432

    SA i småkar!?

    Hej!

    Håller precis på att slänga upp ett par (2) mindre kar på 70-80 L som jag har silikonerat filterkammare i idag precis. I Dessa har jag tidigare haft killies. Hade nu eventuellt tänkt mig några SA i mini-format.

    Några tips av er som hållt sådana rackare om vilka som kan passa i så pass små kar (om de gör det) och i sådana fall gärna några goda råd på vägen Har själv haft bla. agazissii tidigare men upplever att de ska ha betydligt större kar för att fungera...

    /Fredrik
    /Fredrik
  • henrikrock
    Användare
    • november 2003
    • 97

    #2
    Håller själv på att dra i gång ett 60-liters som ska innehålla ett par apisto och några tetror. Jag ganska grön vad gäller SA men efter vad jag förstått ska det inte vara några problem. Just Agassiziin är väl en av de som behöver lite mer plats, men Ap. Cacatuoides eller M Ramirezi funkar i mindre kar.

    Henrik

    Kommentar

    • Hagge
      Användare
      • januari 2003
      • 432

      #3
      Ursprungligen postat av henrikrock
      Håller själv på att dra i gång ett 60-liters som ska innehålla ett par apisto och några tetror. Jag ganska grön vad gäller SA men efter vad jag förstått ska det inte vara några problem. Just Agassiziin är väl en av de som behöver lite mer plats, men Ap. Cacatuoides eller M Ramirezi funkar i mindre kar.

      Henrik

      Ok, skoj! Ramirezi är fin, har för mig att den vill ha bra surt vatten bara!? Men det kanske är mest om man vill odla som det är ett måste. Hursom har jag ju surt vatten i en kran från källvatten och basiskt i dricksvattenkranarna i kåken så det skall nog ordna sig!
      /Fredrik

      Kommentar

      • patrickeriksson
        Användare
        • oktober 2007
        • 355

        #4
        Jag har haft ett par Cacatuoides i ett 30 liters på jobbet. Körde med vatten direkt från kranen med ett PH på 7.8 utan problem. Dom verkade trivas och lekte med jämna mellanrum.
        Patrick Eriksson

        Kommentar

        • henrikrock
          Användare
          • november 2003
          • 97

          #5
          Ramirezi lever i mycket surt och mjukt vatten, ph 4,5 tror jag det var. Jag tänkte prova dem med Ph 6 - 6,5. Funkar inte det får jag dra på ännu mer med torven. Avundsjuk jag blir förresten på dina vattenmöjligheter. En kran med surt och en med basiskt, inte illa.

          Kommentar

          • Hagge
            Användare
            • januari 2003
            • 432

            #6
            Ursprungligen postat av patrickeriksson
            Jag har haft ett par Cacatuoides i ett 30 liters på jobbet. Körde med vatten direkt från kranen med ett PH på 7.8 utan problem. Dom verkade trivas och lekte med jämna mellanrum.
            Jo men just Ramirezi kommer från vatten som är riktigt surt om jag inte missminner mig, det gör inte cacatuoides...

            Mjo... jag har en källa med det sura vattnet som förr var råvatten till huset, men vi borrade istället ett DJUPT hål (110m) för bättre vatten till fastigheten, det har ett pH på 7.5 -8. Men jag tänkte att källan finns ju ändå kvar och kan komma till användning, jag sparade de gamla ledningarna in till pannrummet och källan ligger högre än huset så det går på självtryck... källvattnet har ett pH på 5,6 och 1,17 i dgH (totalhårdhet)
            /Fredrik

            Kommentar

            • Gäst

              #7
              Grön bågfensciklid (Nannacara anomala)
              Kurvciklid (Laetacara curviceps)

              Två alternativ som eventuellt kan funka i dina kar Hagge.

              Mvh/Andreas

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                Ursprungligen postat av Hagge
                Ok, skoj! Ramirezi är fin, har för mig att den vill ha bra surt vatten bara!?
                Fjärilsciklid går bra att hålla & få att leka i vanligt kranvatten. Svårigheten med odlingen är att föräldrarna oftast inte har någon föräldrainstinkt, och att ynglen är mycket små (för små för att äta nykläckt artemia).

                Kommentar

                • firefox75
                  Användare
                  • april 2007
                  • 234

                  #9
                  SA-små

                  Apisto släktet är ju små...
                  De mindre i Laetacara släktet borde också gå.
                  Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
                  16500liter odlingskar.
                  3500liter vardagliga.
                  6kbm tempererad damm.
                  MvH
                  Daniel
                  0735-433428

                  Kommentar

                  • Crenicichla
                    Användare
                    • november 2006
                    • 1055

                    #10
                    Tycker nog att Dicrossus filamentosus borde fungera i dina kar med. Men de vill också ha surt och mjukt vatten för att vara glada.
                    Vad det gäller just M.Ramirezi så är de extrem kännsliga för vitaprick vad jag har sett och hört.

                    MVH

                    Kristofer
                    MVH

                    Kristofer

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Boliviansk fjärill skulle oxå vara ett alternativ. Mycket mera tålig än den vanliga fjärillen. Mycket bra förälder där man flyttar larverna från grop till grop, lever längre, och är mindre aggresiv, ett kulbeteende i sina fighter där förloraren unkommer oskadd.

                      Här kommer lite bilder som togs för en timme sedan på mina kar jag har i huset. 540 SA-akvarium

                      Här kommer lite bilder som togs för en timme sedan på mina kar jag har i huset. 540 SA-akvarium


                      Här är några bilder på mina.
                      Senast redigerad av LN; 30 januari 2008, 08:46.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        #12
                        Ursprungligen postat av A C-son
                        Grön bågfensciklid (Nannacara anomala)
                        Kurvciklid (Laetacara curviceps)

                        Två alternativ som eventuellt kan funka i dina kar Hagge.

                        Mvh/Andreas
                        Nannacaran kan mycket väl fungera, men det kan också sluta med att honan slår ihjäl/stressa ihjäl hannen efter lek. Jag hade dem senast i ett 222-liters, och då var hannen ganska upptryckt i ett hörn. Men det är möjligt att jag hade en extra aggressiv hona. Innan leken var det dock lugnt.

                        /Jocke

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Haha ja har upplevt samma sak med mina bågfenor.
                          När honan bytt färgteckning o det gått två dar så var enda möjligheten för hannen att överleva att plocka ur honom.

                          Honan med yngel samt möjligen Ocelatus är den ilsknaste fisk ja någonsinn haft
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • Hagge
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 432

                            #14
                            Ursprungligen postat av LN
                            Boliviansk fjärill skulle oxå vara ett alternativ. Mycket mera tålig än den vanliga fjärillen. Mycket bra förälder där man flyttar larverna från grop till grop, lever längre, och är mindre aggresiv, ett kulbeteende i sina fighter där förloraren unkommer oskadd.

                            Här kommer lite bilder som togs för en timme sedan på mina kar jag har i huset. 540 SA-akvarium

                            Här kommer lite bilder som togs för en timme sedan på mina kar jag har i huset. 540 SA-akvarium


                            Här är några bilder på mina.
                            Ja det skulle kunna vara ett alternativ, de såg fina ut. Är det infusorier som gäller på ynglen? Eller tar de små artemianauplier direkt?

                            Jag är ju lite sugen på honungsgurami (även om det inte är en ciklid) också, de brukar vara lite knöliga men skulle vara roligt.
                            /Fredrik

                            Kommentar

                            • Hagge
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 432

                              #15
                              Ursprungligen postat av Mike_Noren
                              Fjärilsciklid går bra att hålla & få att leka i vanligt kranvatten. Svårigheten med odlingen är att föräldrarna oftast inte har någon föräldrainstinkt, och att ynglen är mycket små (för små för att äta nykläckt artemia).
                              Tackar!
                              Jaha, där ser man. Det är väldigt olika beskrivning över villkoren i litteratur och andra källor har jag sett. De sägs vara ytterligt känslig för medikamenter och påverkan på vattnet av andra substanser. Är de mottagliga för sjukdomar också, antar att det kankse hänger ihop med dess känslighet för akvarievattnets ämneskoncentrationer!? Men det var agazissii också, man kunde se på dem när vattnet inte uppfyllde dess krav, små täta vattenbyten var det som gällde på dem upplevde jag, kanske är lika med dessa!?

                              Men det är infusorier som gäller då, det lär de väl ta... mindre än så kan de inte vara

                              Menar du att jag lika gärna kan ta mitt kristallklara "Kranvatten" med pH 7.5-8 och med ett kH på 6, likväl som mitt survatten med humusämnen från källan med ett pH 5,6 och totalhårhet av 1,17 dgH (förekommer väl inga karbonater i så surt vatten antar jag)!?
                              /Fredrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...