Blanda Guramis med SA?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dala
    Användare
    • november 2007
    • 154

    #16
    Ursprungligen postat av firefox75
    Det de sålde på DM i norrköping som multispinosa var inte multispinosor alls...Det de hade för 49kr/st var faktiskt en laetacara TH...någe

    Dala om du kollar på det de kallar Laetacara Flavilabris VF för 149kr/st så är det multispinosa.
    Som jag berättade så köpte en polare dessa utan min vetskap...alltså Flavilabris...sen hjälpte jag honom att kolla vad det egentligen var för art...
    O då tack vare patrik155 och några till samt www.fishbase.se så kom alla fram till att det var multispinosa...
    Nu har oandra sidan hans multispinosa lekt...och han vill inte byta men gärna ha tillbax pengar då de absolut inte kan kosta 149kr/st speciellt inte när det är fel art...
    Okej, därför jag inte kände igenom dom. För i butiken såg det som dom log och det gör inte Multi som jag har sett på bild efteråt.
    Men dom har Laetacara inne nu?
    Tror du man kan slå dom på fingrarna och få ner priset en aning då?

    //Patrik

    Kommentar

    • firefox75
      Användare
      • april 2007
      • 234

      #17
      Nepps

      Ursprungligen postat av dala
      Okej, därför jag inte kände igenom dom. För i butiken såg det som dom log och det gör inte Multi som jag har sett på bild efteråt.
      Men dom har Laetacara inne nu?
      Tror du man kan slå dom på fingrarna och få ner priset en aning då?

      //Patrik
      De har inga Laetacara inne...
      Bara det de kallar Flavilabris som är multispinosa.

      Men du kan ju testa att slå dem på fingarna...polaren och jag skrev en artikel till NT idag gällande DM och dessa fiskar.
      Samt att jag varit i kontakt med imazo.
      Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
      16500liter odlingskar.
      3500liter vardagliga.
      6kbm tempererad damm.
      MvH
      Daniel
      0735-433428

      Kommentar

      • dala
        Användare
        • november 2007
        • 154

        #18
        hmm

        Detta låter intressant.
        Satt och kollade på internet samt på mina fiskar häromdagen och då kanske min teori håller.
        Tror nämligen att mina dolksticks jag har är den "falska" arten, detta då ryggfenan inte går så långt bak samt att jag har en jätte röd prick vid stjärtfenan på varje.

        //Patrik

        Kommentar

        • dala
          Användare
          • november 2007
          • 154

          #19
          Men en Flavilabris borde väl annars gå bra att ha i.
          Sambon tycker de e för jäkla fina och det var dom jag menade som log när vi var och kollade men då kostade c:a 40kr som Multi

          Vad tror ni om att ha i den, den blir ju inte håller så stor och är fredlig av sig?

          //Patrik

          Kommentar

          • dala
            Användare
            • november 2007
            • 154

            #20
            Jag funderar fortfarande kring detta och har inte riktigt bestämt mig.
            Fick ett bra erbjudande på Multisar ch ser ut att bli det.

            Men då blå är min favorit färg så är jag nyfiken på om någon av följande, Sajica eller honduran red point, går bra att blanda med:
            8st scalarer
            2st flaggor

            detta i ett 250l akvarium?

            Med min bleslutsångest har jag lite svårt att bestämma mig ibland

            Kommentar

            • firefox75
              Användare
              • april 2007
              • 234

              #21
              Kanske

              Ursprungligen postat av dala
              Jag funderar fortfarande kring detta och har inte riktigt bestämt mig.
              Fick ett bra erbjudande på Multisar ch ser ut att bli det.

              Men då blå är min favorit färg så är jag nyfiken på om någon av följande, Sajica eller honduran red point, går bra att blanda med:
              8st scalarer
              2st flaggor

              detta i ett 250l akvarium?

              Med min bleslutsångest har jag lite svårt att bestämma mig ibland
              Är lite osäker om varken sajica eller honduran redp passar i ditt kar.
              Köpt lite egyptiska munruvare eller någe.
              Misstänker att sajican iallafall kan bli lite för aggro för dina scalarers skull.
              Menar sajican är ju i omt o mycket en lite snällare art än zebran men fortfarande stridig.
              Gällande liten egyptisk munruvare så har jag ett gäng honor o hanar...honorna går o tuggar som mest med sina yngel i munnen.

              Annars skulle du kunna köra med cutters cikliden...som är mindre än både honduran redp och sajican samt inte tar så förbaskat stort revir.
              Köpte du någon mera flagga eller?
              Annars står mitt erbjudande kvar på multispinosan.
              Dock så verkar mina vara av den mera sim och stressa sönder alla akvarieinvånare.
              De lämnar inte mina flaggor, nyckelhål eller blå en suck av andhämtning.
              Det ena Laetacara paret som jag fått flytta över till mindre burk har iallafall lekt och jag hoppas på att de nu när de går ensam i ett 240liters med 4st ancistrus ska kunna dra upp sina yngel.
              Ska eventuellt dumpa över några egyptiska munruvare(har i överflöd) så att hanen har någe att vakta mot.
              Just nu hackar han på den stora ancistrusen runt 7cm...
              Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
              16500liter odlingskar.
              3500liter vardagliga.
              6kbm tempererad damm.
              MvH
              Daniel
              0735-433428

              Kommentar

              • dala
                Användare
                • november 2007
                • 154

                #22
                Nej, jag har inte köpt någon mer flagga så den finns fortfarande kvar om du är intresserad .

                Vad gäller de du erbjöd så avstår jag nog, men är fortfarande lite intresserad av Multis.
                Ska dock avvakta tills jag är tillbaka i stan och kommer med besked då.

                //Patrik

                Kommentar

                • firefox75
                  Användare
                  • april 2007
                  • 234

                  #23
                  Tja

                  Ursprungligen postat av dala
                  Nej, jag har inte köpt någon mer flagga så den finns fortfarande kvar om du är intresserad .

                  Vad gäller de du erbjöd så avstår jag nog, men är fortfarande lite intresserad av Multis.
                  Ska dock avvakta tills jag är tillbaka i stan och kommer med besked då.

                  //Patrik
                  När kommer du tillbax till stan då?
                  Iallafall nu tror jag att de kommer ändra priset och arten från Laetacara Flavilabris VF till Multispinosa.
                  Snackade med Janne idag på DM och han medgav att han gjort fel.
                  De fick fiskarna samtidigt från Imazo.
                  Så snart blir det nog ändring på deras priser för numera multispinosa.
                  49kr misstänker jag.
                  Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
                  16500liter odlingskar.
                  3500liter vardagliga.
                  6kbm tempererad damm.
                  MvH
                  Daniel
                  0735-433428

                  Kommentar

                  Arbetssätt...