Blanda Guramis med SA?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dala
    Användare
    • november 2007
    • 154

    Blanda Guramis med SA?!

    Hej,

    Jag, eller rättare sagt sambon faktiskt , vill ha lite mer fisk i karet.
    Jag har nu 4 scalarer och 2 flaggciklider och lite tetror och sådant.
    Men hon vill ha mer sällskapsgfisk, tänkte då på slänga i fler scalarer men då ville hon ha ytterligare en art.
    Undrar då om det finns någon lämplig dvärgciklid, var inne på apistogramma men det tyckte hon skulle se för små ut, då tänkte jag på guramis.

    Vad gäller guramis så har jag ingen koll på alls, så skulle föredra någon lämplig ciklid i så fall.

    Skulle vilja ha lite tips och råd vad som är lämpligt att ha i, så man inte köperoch det blir en soppa av allt.

    Skulle det funka att stoppa ner CA, vet att många är emot det?
    Tänkte mig i så fall Cryptoheros sajica som vekar lagom stor?


    Mvh
    Patrik
    Senast redigerad av dala; 27 januari 2008, 18:54.
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    #2
    Tja, Kurvciklid är lite större än Apisto, sen finns ju röd ciklid, Palett och lite andra som kan funka. Gurami funkar, men är väl inte så jättebra kombination egentligen.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

    Kommentar

    • tjornpatrik
      Användare
      • augusti 2006
      • 830

      #3
      Ursprungligen postat av dala
      Hej,

      Skulle det funka att stoppa ner CA, vet att många är emot det?
      Tänkte mig i så fall Cryptoheros sajica som vekar lagom stor?

      Mvh
      Patrik
      Tvärtom skulle jag vilja påstå att de flesta jag pratat med ialf tycker det är okej att blanda CA och SA, hade tom en tråd är för ett par dagar sedan om just detta och i den tråden var alla positiva till det. Visst Sajica kan man prova med, även kollat på Multispinosa.

      Just gurami känns lite fel för mig, varför vet jag egentligen inte.

      Vad är det för tetror du har? Sen kan jag inte svara för hur det blir med flaggciklider då jag inte haft dessa.

      Kommentar

      • tjornpatrik
        Användare
        • augusti 2006
        • 830

        #4
        Här är tråden förresten

        hej på forumet Vi ciklidister är ju som bekannt lite "hagalna".Har man som jag lite ont om plats att få in alla burkar man skulle önska och samtidigt hålla alla arter man vill ha blir det ibland ett ganska svårt val. Vill man ha Jaguar,Dempsey och Guldsöm ihop, får man kanske dåligt samvete av att blanda ihop

        Kommentar

        • firefox75
          Användare
          • april 2007
          • 234

          #5
          Guramis

          Du kan ju köpa "Akvarievalvets" i norrköpings kyssgruamis
          De är full vuxna o runt 20cm
          Annars så har jag själv kört en blandning för ett tag sen med guldgurami, serpiatetror, nyckelhåls ciklider, blåciklider, hantelciklider.
          Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
          16500liter odlingskar.
          3500liter vardagliga.
          6kbm tempererad damm.
          MvH
          Daniel
          0735-433428

          Kommentar

          • dala
            Användare
            • november 2007
            • 154

            #6
            Ursprungligen postat av firefox75
            Du kan ju köpa "Akvarievalvets" i norrköpings kyssgruamis
            De är full vuxna o runt 20cm
            Annars så har jag själv kört en blandning för ett tag sen med guldgurami, serpiatetror, nyckelhåls ciklider, blåciklider, hantelciklider.
            Tack Daniel,
            Men kyssguramis kring 20cm känns tyvärr lite väl stort för mitt lilla kar, har fortfarande bara 250l.
            Kanske aktuellt när det blir större.

            Patriks155:
            Du tror alltså att Sajica skulle funka?(hur många skulle vara vettigt i så fall 2,4?)
            Multispinosa tycker jag är väldigt lik flaggciklid om jag inte minns fel. Så det känns inte så kul.

            Ang tetror så är det dolksticks, köpte tyvärr bara 5st när jag köpte dom då vi handlade massa annat och fick prioritera.
            Sen dess har jag letat utan att finna dom igen, men så snart jag ser dom igen blir dt väl 10 till.

            //Patrik

            Kommentar

            • tjornpatrik
              Användare
              • augusti 2006
              • 830

              #7
              Ursprungligen postat av dala
              Tack Daniel,
              Men kyssguramis kring 20cm känns tyvärr lite väl stort för mitt lilla kar, har fortfarande bara 250l.
              Kanske aktuellt när det blir större.

              Patriks155:
              Du tror alltså att Sajica skulle funka?(hur många skulle vara vettigt i så fall 2,4?)
              Multispinosa tycker jag är väldigt lik flaggciklid om jag inte minns fel. Så det känns inte så kul.

              Ang tetror så är det dolksticks, köpte tyvärr bara 5st när jag köpte dom då vi handlade massa annat och fick prioritera.
              Sen dess har jag letat utan att finna dom igen, men så snart jag ser dom igen blir dt väl 10 till.

              //Patrik

              Där är Multispinosa.

              Prova med 1:2 exempelvis och se vad som händer

              Kommentar

              • dala
                Användare
                • november 2007
                • 154

                #8
                Den var tjusig på bilderna. Såg att DM i stan hade dessa innan, men där såg dom mycket tråkigare ut, knappt någon färg.
                Du tror ett par såna kan funka, men vad tror du om Sajica eller zebran?

                Fortsätter envisas men annars får man ju inte rätt svar
                Jag får helt enkelt be sambon bestämma mellan de tre så får vi se vilken av dom de blir.




                Tack för hjälpen Patriks155.
                Senast redigerad av dala; 27 januari 2008, 20:27.

                Kommentar

                • mrgreed
                  Användare
                  • juli 2002
                  • 494

                  #9
                  Ursprungligen postat av dala
                  Den var tjusig på bilderna. Såg att DM i stan hade dessa innan, men där såg dom mycket tråkigare ut, knappt någon färg.
                  Du tror ett par såna kan funka, men vad tror du om Sajica eller zebran?

                  Fortsätter envisas men annars får man ju inte rätt svar
                  Jag får helt enkelt be sambon bestämma mellan de tre så får vi se vilken av dom de blir.




                  Tack för hjälpen Patriks155.
                  Sajica kanske men Sebraciklid är alldeles för tuff och elak för fiskarna du har nu speciellt när dem sätter igång att leka.
                  Då kommer dina andra fiskar bli riktigt terroriserade av sebracikliderna.
                  Ett par Eldbukar skulle säkert funka bra också.

                  /Danne

                  Kommentar

                  • dala
                    Användare
                    • november 2007
                    • 154

                    #10
                    Tack Danne.

                    Kanske ska lägga ner Sajica då i och med att den kommer ifrån samma släkte som zebran.

                    Men multispinosa kan fungera och den här eldbuken var ju riktigt tuff.
                    Får ta en tur kring Nkpg/Lkpg imorgon och se om man kan hitta någon av dessa 2 så får man se i verkligheten.
                    Hur många tror ni ska fungera tillsammans med 4 scalarer(funderar på att köpa så jag har 6 i veckan) samt 2 flaggor?
                    Räcker det med 3 eller kan det hållas 4st?

                    Tror ni man kan be en butik ta hem en av dessa om de inte har?
                    (Om någon vet med sig att något ställer har omkring här så informera gärna mig så slipper man åka runt allt för mycket i onödan, eller har privat och vill bli av med )

                    //Patrik

                    Kommentar

                    • tjornpatrik
                      Användare
                      • augusti 2006
                      • 830

                      #11
                      Ursprungligen postat av dala
                      Den var tjusig på bilderna. Såg att DM i stan hade dessa innan, men där såg dom mycket tråkigare ut, knappt någon färg.
                      Du tror ett par såna kan funka, men vad tror du om Sajica eller zebran?

                      Fortsätter envisas men annars får man ju inte rätt svar
                      Jag får helt enkelt be sambon bestämma mellan de tre så får vi se vilken av dom de blir.




                      Tack för hjälpen Patriks155.
                      Som mrgreed sa så tror jag inte på sebra ciklider då de är väldigt tuffa och aggressiva. Multispinosa är en av de absolut vackraste mindre CA cikliderna tycker jag. Får väldigt lätt fin orange/röd färg också av färgfoder. De jag kommer ihåg av multispinosa var att det var den absolut snällaste fisken jag haft. Multispinosa var min första ciklid och dessa hade jag faktiskt med bla gurami och platy

                      Att fiskarna knappt har färg i butikerna är ganska normalt då de ofta går trångt tillsammans med massa annan fisk och ofta utan inredning.

                      Gammal bild på en av mina:

                      Kommentar

                      • tjornpatrik
                        Användare
                        • augusti 2006
                        • 830

                        #12
                        Glömde: att ta hem Multispinosa är säkert inga problem för butiker, bara att fråga så lär dom göra de om de finns med på listan (är vanlig fisk). Vet även att en del Djurmagazinet har dom inne som standard (vet inte vad för butiker ni har där uppe)

                        Kommentar

                        • Olorin
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 1554

                          #13
                          Håller med övriga om att Zebror kan vara för tuffa. Men nu har du några tips på firrar så åk runt och se om du kan hitta några i butik, men glöm inte att de flesta är lite färglösare i butik än hemma. Kurvciklid är ett exempel på det med. Däremot röd ciklid är alltid knallröd...

                          Aldrig haft någon multispinosa, men det verkar vara en väldigt trevlig fisk.
                          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                          Kommentar

                          • firefox75
                            Användare
                            • april 2007
                            • 234

                            #14
                            Dm

                            Ursprungligen postat av dala
                            Den var tjusig på bilderna. Såg att DM i stan hade dessa innan, men där såg dom mycket tråkigare ut, knappt någon färg.
                            Du tror ett par såna kan funka, men vad tror du om Sajica eller zebran?

                            Fortsätter envisas men annars får man ju inte rätt svar
                            Jag får helt enkelt be sambon bestämma mellan de tre så får vi se vilken av dom de blir.




                            Tack för hjälpen Patriks155.
                            Det de sålde på DM i norrköping som multispinosa var inte multispinosor alls...Det de hade för 49kr/st var faktiskt en laetacara TH...någe

                            Dala om du kollar på det de kallar Laetacara Flavilabris VF för 149kr/st så är det multispinosa.
                            Som jag berättade så köpte en polare dessa utan min vetskap...alltså Flavilabris...sen hjälpte jag honom att kolla vad det egentligen var för art...
                            O då tack vare patrik155 och några till samt www.fishbase.se så kom alla fram till att det var multispinosa...
                            Nu har oandra sidan hans multispinosa lekt...och han vill inte byta men gärna ha tillbax pengar då de absolut inte kan kosta 149kr/st speciellt inte när det är fel art...
                            Sydamerikanare/centralare/levandefödare.
                            16500liter odlingskar.
                            3500liter vardagliga.
                            6kbm tempererad damm.
                            MvH
                            Daniel
                            0735-433428

                            Kommentar

                            • tjornpatrik
                              Användare
                              • augusti 2006
                              • 830

                              #15
                              Ursprungligen postat av firefox75
                              Det de sålde på DM i norrköping som multispinosa var inte multispinosor alls...Det de hade för 49kr/st var faktiskt en laetacara TH...någe

                              Dala om du kollar på det de kallar Laetacara Flavilabris VF för 149kr/st så är det multispinosa.
                              Som jag berättade så köpte en polare dessa utan min vetskap...alltså Flavilabris...sen hjälpte jag honom att kolla vad det egentligen var för art...
                              O då tack vare patrik155 och några till samt www.fishbase.se så kom alla fram till att det var multispinosa...
                              Nu har oandra sidan hans multispinosa lekt...och han vill inte byta men gärna ha tillbax pengar då de absolut inte kan kosta 149kr/st speciellt inte när det är fel art...
                              40-50:- låter ganska rimligt för någolunda stora multispinosa, 149:- låter ju förskräkligt

                              Kommentar

                              Arbetssätt...