Troffetråden 2008 - Del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stiffe
    Användare
    • april 2002
    • 953

    Ursprungligen postat av Oden70
    För oss andra spelar det ingen roll... Gryma foto även det som enligt dig e misslyckat....
    Eller som dom lärda i Lund skulle sagt....
    -Lätt att skita när arslet e fullt
    hatten av ialla fall fär fina foto och firrar....
    Tackar....men det kanske inte var riktigt så jag menade
    Det jag menade var att den igentligen inte var så bra som vissa här ville ha den till
    mvh Stefan

    Kommentar

    • Bumling
      Användare
      • januari 2007
      • 218

      En Kipili som har emigrerat till Norge

      Kommentar

      • Stephan E
        Användare
        • februari 2005
        • 307

        Matning av tropheus

        Hur ofta bör man mata troffar som är på uppväxt? Jag kör mellan 6-10 gånger om dagen för tillfället samt 2 vattenbyten i veckan.

        Trodde först att den matningen skulle göra att fisken växte på längden och inte på höjden men ack så fel jag hade. Mina red belly kan nog bli riktigt bra när de är vuxna (ca 7-9 cm i dagsläget) och förhoppningsvis så får mina nya Muzimu green samma utveckling med hög höjd som följd. Däremot så var min nu delvis sålda grupp av Golden Kushangaza långsmala och det är pellets som gäller för tillfället för att se om det blir bättre.

        Det som är lite konstigt är att i den burken med blästersand växer fisken bättre än i den större burken med korallgrus. Har delat upp red belly gruppen i två burkar om nu olyckan skulle vara framme.
        Senast redigerad av Stephan E; 17 mars 2008, 13:43.
        Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

        Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

        Kommentar

        • akva99
          Användare
          • september 2005
          • 527

          Ursprungligen postat av Cutekid
          Vad är det som säger att yngel från mindre bra färgade VF kommer att bli kassa?
          det är inget som säger det men sannolikhet är ju mycket större att de också blir mindre bra.

          Kommentar

          • tomsson
            Användare
            • februari 2003
            • 14

            Ursprungligen postat av Stephan E
            Hur ofta bör man mata troffar som är på uppväxt? Jag kör mellan 6-10 gånger om dagen för tillfället samt 2 vattenbyten i veckan.

            Trodde först att den matningen skulle göra att fisken växte på längden och inte på höjden men ack så fel jag hade. Mina red belly kan nog bli riktigt bra när de är vuxna (ca 7-9 cm i dagsläget) och förhoppningsvis så får mina nya Muzimu green samma utveckling med hög höjd som följd. Däremot så var min nu delvis sålda grupp av Golden Kushangaza långsmala och det är pellets som gäller för tillfället för att se om det blir bättre.

            Det som är lite konstigt är att i den burken med blästersand växer fisken bättre än i den större burken med korallgrus. Har delat upp red belly gruppen i två burkar om nu olyckan skulle vara framme.
            Du har ingen gruppbild på red bellyn??? den är ju variabel så det vore trevligt att se hur genomsnittet ser ut..de få bilder som finns visar ju bara kanondjur..

            Kommentar

            • Oden70
              Användare
              • januari 2007
              • 869

              Ursprungligen postat av stiffe
              Tackar....men det kanske inte var riktigt så jag menade
              Det jag menade var att den igentligen inte var så bra som vissa här ville ha den till
              Fattade vad du menade,, bara skoj att höra ditt resonemang runt en i mina ögon klar 10 poöngs bild......
              Fler sådana misslyckade bilder om man får be...
              Petrochromis is da shit8)8)

              Kommentar

              • Crenicichla
                Användare
                • november 2006
                • 1055

                Med risk för att ses som lat så frågar jag direkt istället för att läsa igenom hela tråden.

                Jag har gått och blivit lite sugen på Troffar "gud förbjude" eftersom jag är SA fantast igentligen.

                Min fråga är hur ofta och stora vattenbyten de behöver och eftersom de är så kännsliga mot soten så undrar jag vad bästa utfodringsupplägget är?
                Jag har oxå funderat på varför folk inte kort och gott bara ger dem vegetabilisk kost eftersom vad jag förstått är vad de lever av i naturen?
                MVH

                Kristofer

                Kommentar

                • Göran Å
                  Användare
                  • december 2005
                  • 1295

                  Ursprungligen postat av Crenicichla
                  Med risk för att ses som lat så frågar jag direkt istället för att läsa igenom hela tråden.

                  Jag har gått och blivit lite sugen på Troffar "gud förbjude" eftersom jag är SA fantast igentligen.

                  Min fråga är hur ofta och stora vattenbyten de behöver och eftersom de är så kännsliga mot soten så undrar jag vad bästa utfodringsupplägget är?
                  Jag har oxå funderat på varför folk inte kort och gott bara ger dem vegetabilisk kost eftersom vad jag förstått är vad de lever av i naturen?

                  Välkommen till troffelandet

                  Om du läser denna länk så får du reda på hur jag gör med mina troffar för att hålla dem friska. http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57460


                  Har sedan jag började mata enligt denna metod inte haft någon sjuk fisk eller dödsfall. Troffelivet är enkelt och underbart.

                  Vatten byte sker en gång i veckan med ca 1/3 kallt vatten, inga tillsatser i mitt vatten.

                  Mvh Göran
                  http://www.skovdeaf.se/
                  http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                  http://www.skovdefagelklubb.se/

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    Underhållande tråd det där va! Skrattade högt flera ggr här!
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      Kanonrolig tråd Göran

                      Saknar den typen av trådar här på forumet just nu.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • Göran Å
                        Användare
                        • december 2005
                        • 1295

                        Ursprungligen postat av LN
                        Kanonrolig tråd Göran

                        Saknar den typen av trådar här på forumet just nu.
                        Det gör jag också, det var ett tag sedan det var en fartfylld tråd.:

                        Men faktum är att de erfarenheter ang troffematning som jag beskriver funkar
                        klockrent ( inga sjuka troffar hos mig inte ).

                        När man sedan lyssnar på andra troffeägare här på forumet så verkar de också mata ungefär likadant.

                        Annat var det för ett antal år sedan när det bara skrevs om sjuka troffar..

                        Mvh Göran
                        Senast redigerad av Göran Å; 17 mars 2008, 21:31.
                        http://www.skovdeaf.se/
                        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                        http://www.skovdefagelklubb.se/

                        Kommentar

                        • tezz
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 1069

                          Ursprungligen postat av Göran Å
                          Det gör jag också, det var ett tag sedan det var en fartfylld tråd.:

                          Men faktum är att de erfarenheter ang troffematning som jag beskriver funkar
                          klockrent ( inga sjuka troffar hos mig inte ).

                          När man sedan lyssnar på andra troffeägare här på forumet så verkar de också mata ungefär likadant.

                          Annat var det för ett antal år sedan när det bara skrevs om sjuka troffar..

                          Mvh Göran
                          Har själv aldrig haft någon sjuk troffe och endå matar jag med räkmix o tropical spirulina super forte så länge maten innehåller dom näringsämnen som fisken behöver så spelar det nog inte någon större betydelse vem som tillverkat fodret
                          Och när fiskarna väl känner sig hemma i karet så blir dom ej sjuka för den största anledningen till mag problem är stress sen kan det ju hända att någon stryker med pga revir strider men det har aldrig hänt mig att det dött mer fiskar pga att en blivit ihjäl stressad

                          Kommentar

                          • amini
                            Användare
                            • maj 2006
                            • 80

                            angående dubosi maswa

                            kort sagt, en grupp på 35x yngel (3 olika uppfödare)köptes in ca 5-6 veckor sedan,
                            de växer fort o de största börjar få sina band.

                            men de e inte så gula. undrar om det kommer senare i uppväxten eller det är så de kommer o vara, för de andra exemplaren jag sett har gulare band än mina men de är större oxå

                            Kommentar

                            • Göran Å
                              Användare
                              • december 2005
                              • 1295

                              Yngelvård

                              Bild 1. Yngelvårdande Kambwimba hona med 8 yngel.
                              Bild 2. Dax att sova.
                              Bild 3. Å så är vi på väg in till sängkammaren.
                              Bild 4. Nu är alla 8 inne.

                              Dag 25 efter lek flyttades honan till 60L spottkar.
                              Dag 34 såg jag ynglen för första gången.
                              Dag 44 stängde honan munnen för ynglen.
                              Dag 46 flyttades honan tillbaka till gruppen utan problem.
                              Honan har ätit mat hela tiden och var i bra kondition.Räkmix första 14 dag sedan NLS + räkmix.

                              Mvh Göran
                              Senast redigerad av Göran Å; 19 mars 2008, 07:19.
                              http://www.skovdeaf.se/
                              http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                              http://www.skovdefagelklubb.se/

                              Kommentar

                              • shreek
                                Användare
                                • december 2006
                                • 367

                                Ursprungligen postat av Göran Å
                                Bild 1. Yngelvårdande Kambwimba hona med 8 yngel.
                                Bild 2. Dax att sova.
                                Bild 3. Å så är vi på väg in till sängkammaren.
                                Bild 4. Nu är alla 8 inne.


                                Mvh Göran
                                satan vilken cool bildserie
                                Provar på saltbalja för tillfället

                                Kommentar

                                Arbetssätt...