Troffetråden 2008 - Del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    Och jag får väl skriva att dom är f2, för det verkar ju vara så viktigt för dom flesta, inte inkluderat mig. (vi har ju en annan tråd som vi diskuterar f1 kontra f2 eller f3.
    Ja det kanske var dumt att skriva f2, men dom är andra generationen från min VF grupp som jag odlade på för en 5-6 år sen och dom var riktigt röda.Janne

    Kommentar

    • specmats
      Användare
      • december 2004
      • 3060

      Ursprungligen postat av malawijanne
      Lägger ut lite bilder på mina odlade moliro som jag har haft.Janne
      dom ser mkt fina ut janne
      Tropheus Duboisi halembe, so
      Melanochromis Auratus, vf
      Synodontis Petricola, odlade

      Akvarie-setup (Salt)

      Kommentar

      • stiffe
        Användare
        • april 2002
        • 953

        Ursprungligen postat av ozric
        Stiffe;Var hamnade Moliron?? (kanske inte vill svara här..)
        Det var Pelle i Tomelilla som köpte dom men han har sålt dom vidare igen

        Ursprungligen postat av Robbe
        Tycker att det är ganska så svårt att skilja Kalambo,Kasakalawe,Mbete,Mbita och Katoto åt(det har ni ju i o fs redan märkt ) vad är det som skiljer dessa arter åt mer än namnen då?
        Det tror jag inte du är ensam om, i alla fall så tycker även jag det ibland
        Vad jag har fått lära mig så ska Kalambon vara ensam om att ha röda ögonlock med silver prickar/streck i, vet någon om detta stämmer?
        Och enligt Schupkes Tropheus bok så ska Mbete och Mbita vara samma art, någon som har åsikter om detta?
        mvh Stefan

        Kommentar

        • kotte

          Ursprungligen postat av kattsta
          Lägger in bilder på Kalambo och Bärnsten dom två översta är kalambo.
          Bilden ni diskuterar ser jag som bärnsten.
          Hälsningar Tomas
          Helt otroliga Kalambo, trodde dom var "omöjliga" att få tag i, Är dom OB och har du yngel ??

          Fina Bärnsten med

          Kommentar

          • shreek
            Användare
            • december 2006
            • 367

            temperatur???

            Vad har ni för temp i era tropheus baljor och varför har ni den tempen ??
            ede någon som märkt att fisken leker mer i en viss temperatur ??

            Provar på saltbalja för tillfället

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8598

              Ursprungligen postat av stiffe
              Och enligt Schupkes Tropheus bok så ska Mbete och Mbita vara samma art, någon som har åsikter om detta?
              Så sa Ad Konings också. Eller dvs. att det är samma plats/ö.
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • Johan F
                Användare
                • mars 2006
                • 2439

                Ursprungligen postat av malawijanne
                Och jag får väl skriva att dom är f2, för det verkar ju vara så viktigt för dom flesta, inte inkluderat mig. (vi har ju en annan tråd som vi diskuterar f1 kontra f2 eller f3.
                Ja det kanske var dumt att skriva f2, men dom är andra generationen från min VF grupp som jag odlade på för en 5-6 år sen och dom var riktigt röda.Janne
                Jag kan hålla med om att det har inte så stor betydelse om det F1, F2 eller F3 utan det viktigaste är att fisken har de gener som man är ute efter.
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

                Kommentar

                • kattsta
                  Användare
                  • december 2012
                  • 171

                  Ursprungligen postat av kotte
                  Helt otroliga Kalambo, trodde dom var "omöjliga" att få tag i, Är dom OB och har du yngel ??

                  Fina Bärnsten med
                  Det är ob första kullen är på gång.
                  Tomas

                  Kommentar

                  • Pettap
                    NCS Medlem
                    • januari 2005
                    • 1385

                    En liten bild på lite "Ilangi" yngel
                    4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                    900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                    Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                    Kommentar

                    • Falköping Andreas
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 1214

                      Ursprungligen postat av kattsta
                      Det är ob första kullen är på gång.
                      Tomas
                      Menar du att dina är yngel är efter ob föräldrar då eller? Jag antar du menar så för det är vad jag kan se bara en som visar ob teckning. Men de har ju ob genen i sig iaf. Lycka till med den kommande kullen. Är det den med ob teckning som är med o lekt?
                      http://www.skovdeaf.se/

                      Kommentar

                      • Oden70
                        Användare
                        • januari 2007
                        • 869

                        Ursprungligen postat av stiffe
                        Det var Pelle i Tomelilla som köpte dom men han har sålt dom vidare igen



                        Det tror jag inte du är ensam om, i alla fall så tycker även jag det ibland
                        Vad jag har fått lära mig så ska Kalambon vara ensam om att ha röda ögonlock med silver prickar/streck i, vet någon om detta stämmer?
                        Och enligt Schupkes Tropheus bok så ska Mbete och Mbita vara samma art, någon som har åsikter om detta?
                        Vad det gäller Mbete och Mbita kan jag inte svara på..
                        Men när det gäller Kalambo och Mbita så e det INTE samma fisk tycker jag..
                        Hade Kalambooch i karet sidan om hade jag Mbita..
                        Var en klar skilnad på dessa. Tex var ryggfenan på Mbitan mer färgad. Skiftade i metalikblå och rött, där var inte lika mycket gult i kroppen på Mbitan.
                        Vidare hade Mbitan mer färg i huvudet och var betydligt prickigare i huvudet än kalambon..
                        Har inte mina Mbitor kvar men det e en fisk jag saknar och skulle köpa igen om jag kunde....
                        Mycket möjligt att mina iaktagelser bara gällde dom 2 grupperna jag hade, men i kar sidan om vart annat så e det relativt stor skilnad på dessa....
                        Men när det gäller Mbete så e jag mer osäker..
                        Tycker inte att mina Mbita påminner om Mbete, men sätt dom i 2 kar sidan om vart annat så e det kanske så... Men Stiffe, Jösse har Mbete va??
                        Mer lika Mbita än vad Kalambon e det håller jag med om...
                        Kan skilja på utfodringen hur dom uppfattas men Jösse såg mina Mbita när dom var som bäst och han sa inget om att dom liknade Mbeten..
                        Men han kanske inte reflekterade över det då...
                        Men det var väl någon leverantör som tyckte dom fick för dåligt betalt och vipps så blev samma firre plötsligt Mbita och Mbete och en var "ny" och blev dyrare att shopa... Det sista e bara en tanke,,,,
                        Petrochromis is da shit8)8)

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • april 2002
                          • 5028

                          Ursprungligen postat av malawijanne
                          Lägger ut lite bilder på mina odlade moliro som jag har haft.Janne
                          ---------------------------------------------------------------------
                          Vad är det för färg på tapeten o aluminiumlisten (kanske du ska kolla vitfärgen på din digitalkamera)
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • kattsta
                            Användare
                            • december 2012
                            • 171

                            Ursprungligen postat av Falköping Andreas
                            Menar du att dina är yngel är efter ob föräldrar då eller? Jag antar du menar så för det är vad jag kan se bara en som visar ob teckning. Men de har ju ob genen i sig iaf. Lycka till med den kommande kullen. Är det den med ob teckning som är med o lekt?
                            Ja det blir yngel efter ob om ca en vecka
                            Honan har börjat färga om i ryggfenan.
                            Hälsningar Tomas

                            Kommentar

                            • jonre723
                              Användare
                              • oktober 2004
                              • 439

                              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                              ---------------------------------------------------------------------
                              Vad är det för färg på tapeten o aluminiumlisten (kanske du ska kolla vitfärgen på din digitalkamera)
                              Han kanske gillar rött så mycket att han har röda lysrör i huset?
                              Och så är det.
                              /J

                              Kommentar

                              • stiffe
                                Användare
                                • april 2002
                                • 953

                                Ursprungligen postat av Oden70
                                Vad det gäller Mbete och Mbita kan jag inte svara på..
                                Men när det gäller Kalambo och Mbita så e det INTE samma fisk tycker jag..
                                Hade Kalambooch i karet sidan om hade jag Mbita..
                                Var en klar skilnad på dessa. Tex var ryggfenan på Mbitan mer färgad. Skiftade i metalikblå och rött, där var inte lika mycket gult i kroppen på Mbitan.
                                Vidare hade Mbitan mer färg i huvudet och var betydligt prickigare i huvudet än kalambon..
                                Har inte mina Mbitor kvar men det e en fisk jag saknar och skulle köpa igen om jag kunde....
                                Mycket möjligt att mina iaktagelser bara gällde dom 2 grupperna jag hade, men i kar sidan om vart annat så e det relativt stor skilnad på dessa....
                                Men när det gäller Mbete så e jag mer osäker..
                                Tycker inte att mina Mbita påminner om Mbete, men sätt dom i 2 kar sidan om vart annat så e det kanske så... Men Stiffe, Jösse har Mbete va??
                                Mer lika Mbita än vad Kalambon e det håller jag med om...
                                Kan skilja på utfodringen hur dom uppfattas men Jösse såg mina Mbita när dom var som bäst och han sa inget om att dom liknade Mbeten..
                                Men han kanske inte reflekterade över det då...
                                Men det var väl någon leverantör som tyckte dom fick för dåligt betalt och vipps så blev samma firre plötsligt Mbita och Mbete och en var "ny" och blev dyrare att shopa... Det sista e bara en tanke,,,,
                                Kanske uttryckte mig lite luddigt men jag menade inte att Kalambon skulle vara samma art som Mbete och Mbita utan frågan var om Mbete och Mbita kunde vara samma art....

                                Frågan om Kalambon var om det stämde att bara den kunde har röda ögonlock med silver prickar/streck i eller om det är någon annan av varianterna Kasakalawe,Katoto eller Mbita/Mbete som har det?
                                mvh Stefan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...