BUKVATTENSOT vs NLS foder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • mars 2004
    • 3187

    #16
    Har inte haft ett mag/tarm-problem på mina troffar utav NLS. Inte mer än att de för jämnan ser "utskitna" ut. (man matar med så små mängder så troffarna får aldrig nån bukfylla som tex m mix).
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

    Kommentar

    • Göran Å
      Användare
      • december 2005
      • 1295

      #17
      [QUOTE=endymion;713914]Har du haft vitlök i räkmixen när du haft problem med troffar?[/.
      QUOTE]

      En av orsakerna att jag började med NLS var att jag var rätt trött på att göra egen räkmix efter att hållit på med det i många år tidigare. Nej jag har inte haft någon vitlök i mina tidigare r-mixar.

      Räkmixen som jag anv idag är vanlig grönmix som jag köper, tror den kallas Africanamix och den anv nästan bara när honorna bär tugg för att de inte ska svälja larverna. Mängden r-mix är väldigt liten som jag ger vid varje tillfälle 2ggr/dag. Vid kontrollvägning var det ca 10g / portion till 30 vuxna troffar.

      / Göran
      http://www.skovdeaf.se/
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
      http://www.skovdefagelklubb.se/

      Kommentar

      • Göran Å
        Användare
        • december 2005
        • 1295

        #18
        Ursprungligen postat av Tony
        Ursäkta frågan, men ändå

        Du har alltså matat dina 30 fiskar med 600 gram foder på 6 månader? Det innebär om jag räknat rätt att de fått varsin månadsranson på 3,33 gram. (0,109 gram per fisk och dag)

        Hur drygt ett foder än må vara tycker jag det låter underligt att de skulle vara välmående med den mängden foder under en längre period.
        Har gjort en kontrollvägning på hushållsvågen av NLS 1mm pellets. 2 st teskedsmått = ca 5g. På en 600g burk går det ca 240 teskedsmått, med 2 mått per dag räcker det i 120 dag = 4 mån. Eftersom jag matar med räkmix under tuggperioden på honor som är ca 25 dag har därför min första förbrukade 600g burk räckt ganska precis i 6 mån. det tycker jag är drygt.

        Att sedan fiskarna inte har förlorat kroppsformen eller färger utan verkar i allra högsta grad må prima är ju bra. Mina honor mår så bra att de leker regelbundet vissa med 4-6 mån mellanrum.

        Tyvärr äger jag ingen tillräckligt bra kamera för tillfället så att jag kan dokumentera med bild fiskarnas kondition, men ska försöka att låna en.

        Tillsvidare får ni lita på Malawes ord som har sett den live


        / Göran
        http://www.skovdeaf.se/
        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
        http://www.skovdefagelklubb.se/

        Kommentar

        • deelay
          Användare
          • september 2002
          • 5394

          #19
          Nu pratar ni ju bara om det ni ser, man måste även kolla fisken inuti för att kunna avgöra om fodret verkligen är bra.
          Mata dom 3 år med NLS och skicka sedan fisken till SVA så kan ni få ett utlåtande om skicket på fisken.

          Dett gäller alla foder så därför väntar jag ofta ganska länge innan jag hoppar på nya trender av foder.

          NLS är ju egentligen raka motsattsen mot hur ett foder bör vara till troffar och liknande fiskar. Dessa skall ju ha ett foder som är milt, ej fullproppat med proteiner etc.

          Oavsett vilket foder man tittar på så finns det alltid någon som har haft otur med det medans vissa lovordar det osv så bedömmningen bör ske efter ett antal år efter att en dissekiering ägt rum.

          Jag har tex matat troffar och liknande fisk i lite över 2 år med enbart Tropical Supervit och hitills har inte en enda fisk fått någon form av synlig magsjukdom av det, det är nog det billigaste fodret på marknaden för tillfället.

          Detta är ingen dissning av NLS utan bara en redogörelse för hur jag tänker och resonerar angående foder.
          http://www.aquariumstockholm.se/

          Kommentar

          • Göran Å
            Användare
            • december 2005
            • 1295

            #20
            Ursprungligen postat av deelay
            Nu pratar ni ju bara om det ni ser, man måste även kolla fisken inuti för att kunna avgöra om fodret verkligen är bra.
            Mata dom 3 år med NLS och skicka sedan fisken till SVA så kan ni få ett utlåtande om skicket på fisken.

            Dett gäller alla foder så därför väntar jag ofta ganska länge innan jag hoppar på nya trender av foder.

            NLS är ju egentligen raka motsattsen mot hur ett foder bör vara till troffar och liknande fiskar. Dessa skall ju ha ett foder som är milt, ej fullproppat med proteiner etc.

            Oavsett vilket foder man tittar på så finns det alltid någon som har haft otur med det medans vissa lovordar det osv så bedömmningen bör ske efter ett antal år efter att en dissekiering ägt rum.

            Jag har tex matat troffar och liknande fisk i lite över 2 år med enbart Tropical Supervit och hitills har inte en enda fisk fått någon form av synlig magsjukdom av det, det är nog det billigaste fodret på marknaden för tillfället.

            Detta är ingen dissning av NLS utan bara en redogörelse för hur jag tänker och resonerar angående foder.

            Det är helt OK att vara lite fundersam när nya foder dyker upp på marknaden Deelay.

            Innan jag hoppade på NLS tåget så försökte jag skaffa mig så mycket info som möjligt. Bla vad som skrevs på detta forum, artiklar i CB samt på den amerikanska sidan Cichlid-Forum.com. Överlag uppfattade jag att användare av fodret var mycket nöjda.
            Om jag inte minns fel så kom NLS till Sverige runt -05, när det började anv i USA vet jag inte exakt men tror det var -03.
            Om fodret hadde uppvisat konstigheter så borde väl detta visat sig nu ca 5 år efteråt eller...
            Visst vore det intressant att testa en fisk via SVA och se hur den ser ut invändigt, men hur många gör detta och till vilka kostnader.

            I vilket fall som hellst så är jag nöjd o belåten med mitt fiskresultat. Avsikten med det första inlägget var att göra akvarister upplysta om hur man kan få fisk med tarm och matproblem som i mitt fall ledde till flera döda fiskar
            inledningsvis att friskna till tack vare ett foderbyte...



            Mvh Göran
            http://www.skovdeaf.se/
            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
            http://www.skovdefagelklubb.se/

            Kommentar

            • patrickeriksson
              Användare
              • oktober 2007
              • 355

              #21
              Ursprungligen postat av leab
              300gram för totalt 337kr visserligen utan rabatt är lite väl magstarkt tyvärr.
              /L
              Ja det är ju hutlöst dyrt och jag kan förstå att ni ryggar tillbaka när det kostar så mycket. Jag betalar 150kr för 300gram. NLS är väldigt populärt här och jag använder det uteslutande och är mycket nöjd.
              Patrick Eriksson

              Kommentar

              • Göran Å
                Användare
                • december 2005
                • 1295

                #22
                Ursprungligen postat av patrickeriksson
                Ja det är ju hutlöst dyrt och jag kan förstå att ni ryggar tillbaka när det kostar så mycket. Jag betalar 150kr för 300gram. NLS är väldigt populärt här och jag använder det uteslutande och är mycket nöjd.

                Hej Patric kul att höra från andra sidan atlanten.

                Om du har uppsnappat något av speciellt intresse vad gäller NLS både posetivt och negativt så kan väl du skriva några rader om det här.

                Vad gäller priset så kan man väl hoppas att priset blir lägre i Sverige nu när dollarn är låg i USA.
                Annars är det ju billigare att köpa hink förpackningen på 2270g än en massa småburkar. Man kan ju dela upp den med någon kompis.

                Göran
                http://www.skovdeaf.se/
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                http://www.skovdefagelklubb.se/

                Kommentar

                • Falköping Andreas
                  Användare
                  • februari 2006
                  • 1214

                  #23
                  Jag har sett Görans kambwimba ett flertal ggr och snyggare kambwimba får man leta efter. Lystern i färgerna och deras fantastiskt gula magar är kanon.
                  Det är nästan så man kan tro det är ilangi. tom bättre färg än många ilangi man ser.
                  Nu så går man bara o väntar på att de 40 man beställt blir tillräckligt stora för att komma hem till mig Men de sissta 10 som saknas kanske finns i en jusst nu ruvand gul o fin hona
                  http://www.skovdeaf.se/

                  Kommentar

                  • deelay
                    Användare
                    • september 2002
                    • 5394

                    #24
                    Ursprungligen postat av Göran Åstebro
                    Om jag inte minns fel så kom NLS till Sverige runt -05, när det började anv i USA vet jag inte exakt men tror det var -03.
                    Om fodret hadde uppvisat konstigheter så borde väl detta visat sig nu ca 5 år efteråt eller...
                    Det beror på hur man resonerar, majoriteten har inte sina djur speciellt länge utan efter ett par år byter man grupp med fiskar ofta så det blir svårt att följa upp isf.
                    Ursprungligen postat av Göran Åstebro
                    Visst vore det intressant att testa en fisk via SVA och se hur den ser ut invändigt, men hur många gör detta och till vilka kostnader.
                    Har man några akvarium med troffar osv så är den kostnaden minimal i sammanhanget. Jag kommer skicka fisk dit snart efter att ha kört ett visst foder under en längre tid för att se hur fisken verkligen mår.

                    Ursprungligen postat av Göran Åstebro
                    I vilket fall som hellst så är jag nöjd o belåten med mitt fiskresultat. Avsikten med det första inlägget var att göra akvarister upplysta om hur man kan få fisk med tarm och matproblem som i mitt fall ledde till flera döda fiskar
                    inledningsvis att friskna till tack vare ett foderbyte...
                    Det finns så många faktorer som spelar in så ofta är det svårt att peka mot att just en är den som va sann. Man skulle behöva kört 3 likadana grupper sammtidigt med olika foder där övriga parametrar är samma för att kunna säga att det är just fodret.
                    Nu menar jag inte att det inte kan vara så fast jag brukar känna en viss skepsis när sånt händer mig... hur kan jag vara säker?.

                    Jag hämtade ett lass odlade troffar för 5veckor sedan och dom mår prima med enbart ett luftdrivet filter och Tropical supervit blandat med OSI spirulina.

                    Läser man på amerikanska sidorna så finns det ju en hel del människor som skriver att deras fisk fått "bloat" när dom kört NLS så det är som sagt inte 100% säkert som man lätt kan tro när man läser vissa utlägg, nu menar jag inte ditt men det finns en del som har lite "halleluja" över sig =)

                    Hur som helst, kul att din fiskar mår bra, det är så trist när dom inte gör det. =)
                    http://www.aquariumstockholm.se/

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 4642

                      #25
                      Nej, det är klurigt med foder. Jag är liksom Deelay rätt skeptisk till nytt foder som sägs göra underverk. Brukar också vänta och se (läsa) om andras erfarenheter innan jag testar. Om firrarna får soten eller inte kan väl också bero på ett flertal andra faktorer än fodret, så hur man helt säkert ska kunna utesluta det ena eller det andra i sammanhanget har jag inte klurat ut.

                      Nå, jag har i vart fall hört flera med Troffar som är lyriska över NLS. Har testat lite olika varianter av NLS (dock inte till Troffar, har inte sådana firrar), men det enda jag hittills tycker är verkligt prisvärt är maltabletterna. De är suveräna, utifrån min erfarenhet. Pellets från NLS matar jag med ibland, men jag kört allra mest med räkmix och levandefoder. Hittills har jag inte hittat något som klår levandefoder i allafall.

                      Hilsen,

                      P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Mike_Noren
                        Användare
                        • februari 2003
                        • 2695

                        #26
                        Frågan jag ställer mig är hur NLS skulle kunna ha de egenskaper folk säger det har; ger extra mycket färger, botar tarminfektioner och protozo-infektioner... Det räcker inte att ha bra näringsinnehåll och vara fullproppad med vitlök och lockämnen, och det verkar inte innehålla antibiotika.

                        Jag kollade på deras hemsida, men jag hittar ingenting där som förklarar varför NLS skulle vara mycket nyttigare än annat foder - eller som motiverar deras ståndpunkt att ett enda foder är i alla lägen bäst för alla fiskarter. Vore det sant tycker man de skulle ha några vetenskapliga papper publicerade med jämförande studier mellan, säg, NLS och 4-5 andra pellets samt oxhjärta, räkmix och daggmask som kontroll.

                        Jag kan gott tänka mig att det är ett bra foder, men att det skulle vara oerhört mycket bättre än allt annat foder köper jag helt enkelt inte. Jag tror inte på mirakelmedel.
                        Senast redigerad av Mike_Noren; 15 december 2007, 09:25.

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #27
                          Den enda nämnaren som jag kan se, genom de ingredienser som offentliggjorts, så är det väl vitlök som känns "ovanlig". Jag vet inte så många andra fodersorter som har vitlök och den är ju antibakteriell och antibiotisk.

                          Krill och Öring vet jag inte om det används heller i så speciellt många fodersorter...men jag kan ju ha fel där då jag inte kollat nyligen.

                          Kommentar

                          • endymion

                            #28
                            Ursprungligen postat av Malawe
                            Krill och Öring vet jag inte om det används heller i så speciellt många fodersorter...men jag kan ju ha fel där då jag inte kollat nyligen.
                            Det står krill och öring på den svenska innehållsdeklarationen. Men på den engelska står det herring, och det ska väl vara sill. Alltså måste det vara felöversatt.

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #29
                              Ok...då är det ju felaktigt. Om det ska vara Öring så ska det ju stå Salmon Trout på etiketten.

                              Kommentar

                              • Wilhelm
                                Användare
                                • april 2002
                                • 9122

                                #30
                                Ursprungligen postat av Malawe
                                Ok...då är det ju felaktigt. Om det ska vara Öring så ska det ju stå Salmon Trout på etiketten.
                                ........
                                mvh Wilhelm

                                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                                www.linkopings-akvarieforening.net/
                                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...