BUKVATTENSOT vs NLS foder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Göran Å
    Användare
    • december 2005
    • 1295

    BUKVATTENSOT vs NLS foder

    Segrare NLS utan tvekan

    Varför skriver jag så, jo pga min egen erfarenhet jag skaffat mig under detta år vid införskaffandet av 2 olika VF troffegrupper. Red rainbow Kambwimba.

    Det började i Feb med 30 st vuxna som jag köpte av Kent i Nol, de kom från Tyskland och hamnade direkt hos mig. Hadde innan köpet bestämt mig för att mata med NLS foder då jag läst posetivt om det samt lite räkmix som komplement, efter att jag hade fått igång dess magar.

    Frågade Kent om råd hur men lättast skulle få igång dem efter hemkomsten då jag inte hade haft någon VF grupp tidigare. Hans råd var att först behandla dem med vitaprick medicin i förebyggande samt att mata dem försiktigt med Spirulina Forte flingor de första 14 dagarna för att magarna skulle komma i gång. Jag följde hans råd ytterst nogrant med följande resultat.

    Halva gruppen vägrade att äta något en del fick sytråds avföring dock ej att svullna upp, läget var inte speciellt muntert hos mig då vill jag lova. Pratade med Kent om läget och vi kom överens om att att medinicera med Flagyl och Nifurpirinol. Efter flera mediniceringar var läget inte bättre och jag hade börjat håva fiskar med jämna mellanrum totalt 9st.

    Det hade nu gått två månader sen köpet och katastrofen lurade runt hörnet, vad ska jag göra. Kom då att tänka på en artikel i Ciklidbladet för ett par år sedan där artikleskrivaren haft liknade problem och började mata med NLS med bra resultat. Skulle jag våga detsamma eller...

    Friskt vågat bytte jag inriktning på problemlösningen, nu fick de kvarvarande troffarna endast NLS 1mm Thera A sjunkande pellets i små inkörnings portioner flera ggr per dag. Fiskarna åt äntligen, undrens tid är inte förbi.Två urjobbigga månader var äntligen förbi och man började se ljuset i tunneln som en del säger.
    Fiskarna började nu äta ordentlig för första gången sedan de kom hem och magarna fungerade som genom ett trollslag.

    En månad senare hade jag min första lek som resulterade i 11 st yngel, och på den vägen är det.


    Min andra VF grupp köpte jag i Nov, också av Kent som från början hade varit 30 st men han hade haft väldiga problem med många dödsfall.
    Tillslut var det endast 11 st honor kvar som han matade med räkmix.
    Denna grupp tänkte jag komplettera upp min ursprungsgrupp med.

    Väl hemkomna hamnade de i ett separat kar tillsvidare där de fick räkmix att börja med eftersom det hade fungerat tidigare. Efter 1½ vecka var det dags igen, magproblem, förstoppning, bukvattensot. Två fiskar var rejält tjocka och hade ögon som nästan ramlade ur skallen. Dessa hamnade i ett medicinkar med Flagyl och Nifurpirinol, övriga fick sig en saltdos och ökad cirkulation samt matförbud.
    Efter en veckas medicinering var den enes ögon på plats igen och den släpptes tillbaka i gruppen, var dock fortfarande ganska uppsvälld men rörde sig fint.
    Den andra dog tyvärr i medicineringskaret.

    Övriga fiskar fick vara utan mat några dagar för att sedan åter få väldigt lite
    räkmix igen. Nästan genast kom bekymren tillbaka genom vit trådavföring hos flera st samt ryckig simning. Åter till bantningen för att sedan prova med NLS i 0,5 storlek av samma typ som beskrivits tidigare.

    Efter endast några dagar var magproblemen borta och den tjocka fisken var smal igen färgerna hade återvänt till dem och de var lika fina som min andra grupp.

    Utav ovan beskriven erfarenhet anser jag därmed att NLS pellets foder är ett helt fantastiskt bra foder som helt klart har räddat mig från en troffe katastrof.Att sedan fodret är drygt är bra, jag ger 2 teskedar per dygn till 40st fiskar.

    Idag matar jag nästan bara med NLS med lite räkmix som komplement och fiskarna mår kanonbra har fina färger och kroppsformer inga dödsfall har inträffat sedan introduktionspärsen.

    Hoppas att denna berättelse kan rädda livet för fler troffar hos bekymrade akvarister. Givetvis funkar fodret även på många andra arter malawi mm.


    Mvh Göran
    Senast redigerad av Göran Å; 14 december 2007, 02:53.
    http://www.skovdeaf.se/
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
    http://www.skovdefagelklubb.se/
  • specmats
    Användare
    • december 2004
    • 3060

    #2
    Har inte testat NLS men helt klart nyfiken och intressant med andras erfarenhetertycker att bland det viktigaste med troffar är vattenkvaliten,uvc har varit en god vän . (när dom blir sjuka känns det ofta ganska hopplöst,visst kan man kurera med diverse preparat men iaf jag tycker att det är svårt)
    Senast redigerad av specmats; 14 december 2007, 05:33.
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #3
      Jag har kört med NLS i över ett år nu (sysslar dock inte med troffar) och tycker att det fungerar bra. Kompletterar dock med en del frysfoder.

      /Jocke

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Jag kan ju intyga att dina troffar ser minst sagt friska ut. Ett härligt kar med kanonfina Tropheus moori, Kambwimba. Bara att gratulera dig till ditt lyckosamma "experiment".

        När kommer artikeln till CB Göran? Inte direkt om detta utan det andra...du vet.

        Förresten..en liten fråga..du kör ändå med räkmix i perioder...så du anser inte att räkmixen är "boven" i dramat om icke fungerande magar utan att det mer är svårigheten i att få fiskarna att äta vid acklimatiseringen och att få igång magarna som ger NLS överhanden?
        Senast redigerad av StefanL; 14 december 2007, 10:09.

        Kommentar

        • leab
          Användare
          • juli 2006
          • 58

          #5
          Var köpa NLS-foder.
          Mvh
          Leif

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            Här kan du beställa NLS Fishfood...



            Prata med Calle...finns även hos en del ÅF som du kan se på hemsidan.

            Kommentar

            • ojzoo
              Användare
              • juni 2007
              • 39

              #7
              Ursprungligen postat av Malawe
              Här kan du beställa NLS Fishfood...



              Prata med Calle...finns även hos en del ÅF som du kan se på hemsidan.
              http://www.ojzoo.se/ ger 10% rabatt på bl.a NLS till alla NCS-medlemmar, ange giltigt medlemsnummer vid beställningen, fraktfritt vid beställning över 500:- efter fråndragen rabatt.
              http://www.ojzoo.se

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Sedär...trevligt med NCS rabatt.

                Kommentar

                • ojzoo
                  Användare
                  • juni 2007
                  • 39

                  #9
                  Ursprungligen postat av Malawe
                  Sedär...trevligt med NCS rabatt.
                  Tomten vet vad ciklidister vill ha. Skämt å´sido, vi ger alltid 10% NCS-rabatt på allt foder i vårt sortiment.
                  http://www.ojzoo.se

                  Kommentar

                  • Göran Å
                    Användare
                    • december 2005
                    • 1295

                    #10
                    Ursprungligen postat av Malawe
                    Jag kan ju intyga att dina troffar ser minst sagt friska ut. Ett härligt kar med kanonfina Tropheus moori, Kambwimba. Bara att gratulera dig till ditt lyckosamma "experiment".

                    När kommer artikeln till CB Göran? Inte direkt om detta utan det andra...du vet.

                    Förresten..en liten fråga..du kör ändå med räkmix i perioder...så du anser inte att räkmixen är "boven" i dramat om icke fungerande magar utan att det mer är svårigheten i att få fiskarna att äta vid acklimatiseringen och att få igång magarna som ger NLS överhanden?

                    Tack Stefan för din opartiska bedömning av mina troffar.

                    Jag håller på och filar både på den artikeln som vi pratat om tidigare samt ytterligare en som säkert kommer att väcka uppmärksamhet.

                    Problemet med troffemagar som jag uppfattat efter att läst många artiklar på CB är att få igång deras magar. När man väl har lyckats så kan man troligtvis mata med med de flesta lämpliga foder utan större bekymmer.

                    Det som är bra med NLS är att man får igång magarna på så kort tid och att de sedan håller sig friska. Dessutom är fodret mycket drygt och om man anv ett teskedsmått vid utfodringen så är risken mycket liten att man ger för mycket mat. Jag har förbrukat 600g NLS 1mm pellets på ett halvår till 30 vuxna fiskar + en yngelgrupp som är på tillväxt till kostnaden av ca 400 kr. Det tycker jag iallafall inte känns dyrt.

                    Räkmixen som jag ger ibland är framförallt när honorna bär tugg ( se min förklarning på troffetråden del 2 sid 39 ).

                    Jag har även testat att dra fram aulonocara yngel med NLS 0.5 storlek vilket funkat bra från dag 1. De växte enl mitt tycke snabbt.

                    / Göran
                    http://www.skovdeaf.se/
                    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                    http://www.skovdefagelklubb.se/

                    Kommentar

                    • endymion

                      #11
                      Har du haft vitlök i räkmixen när du haft problem med troffar?

                      Kommentar

                      • leab
                        Användare
                        • juli 2006
                        • 58

                        #12
                        300gram för totalt 337kr visserligen utan rabatt är lite väl magstarkt tyvärr.
                        /L

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Det är väl det som får en del att rygga för NLS...att fodret är dyrt. Men som Göran säger är det drygt också...vilket kanske motiverar köp...samt att fiskarna mår bra av det.

                          Jag ska själv testa det snart...

                          Kommentar

                          • Tony
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4594

                            #14
                            Ursäkta frågan, men ändå

                            Du har alltså matat dina 30 fiskar med 600 gram foder på 6 månader? Det innebär om jag räknat rätt att de fått varsin månadsranson på 3,33 gram. (0,109 gram per fisk och dag)

                            Hur drygt ett foder än må vara tycker jag det låter underligt att de skulle vara välmående med den mängden foder under en längre period.
                            Tony Englund

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • augusti 2002
                              • 10784

                              #15
                              Han använder ju räkmix som komplement...

                              Kommentar

                              Arbetssätt...