Ingen näring i räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi375
    Användare
    • april 2006
    • 209

    #16
    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
    Man kan säga att en Frontosa bor på en parkeringsplats ca 30 m ner
    dom har det ganska tråkigt (möjligen lite roligare när Ad kommer och fotar dom)
    det enda som är roligt är när sill stimmen drar förbi inte bara vid jul
    och av detta kan man gissa, att man äter fisk
    vad är mest lämpligt
    1. oxhjärta från en vält lastbil
    2. ishavsräkor
    3. pellets från den stora firman
    4. guppy från din odling (tyvärr dom äter upp alla direkt för dom är så goda)
    5. fiskfileer måste vara mest näringsrikt, för dom är gjorda att äta det

    hur gick det när man malde ner kor till pellets,
    Galna ko sjukan (undrar vem som var sjuk i huvudet)
    och i England eldade man dom på bål
    suck
    och fågelviruset, visst är det bra när det är på kärnkraft område för då kan man dra på sig sin trikå som tål radioaktivitet och jaga småfåglar
    Några prioner lär du inte hitta i ett hjärta, och korna man eldade upp i england var väl, om jag minns rätt, när de hade mul-och-klövsjuka.

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #17
      Ursprungligen postat av malawi375
      Några prioner lär du inte hitta i ett hjärta, och korna man eldade upp i england var väl, om jag minns rätt, när de hade mul-och-klövsjuka.
      Och galna kosjukan
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #18
        Ursprungligen postat av Wilhelm
        Och galna kosjukan
        Som man fick av att döda kor gjorde man pellets av och matade nya kor
        jösses vad dom växer fort
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • JohanP
          Användare
          • september 2006
          • 118

          #19
          Ursprungligen postat av Markus_A
          Håller inte med dig där. Fetthalten i fodret har betydelse, inte minst på så sätt att det påverkar oljehinnans tjocklek. Visst har fettsyrornas smältpunkt betydelse. Däremot tror jag att de flesta fettsyror är i flytande form vid 25 grader Celsius (har dock inte kollat upp detta så det kan vara fel). Däremot så har fettsyran väl blivit i flytnde form löser den sig inte i vattnet utan bildar en film på ytan.
          Du har rätt Markus, i det mesta..................jag korrigerar mig själv. Det enda jag inte riktigt förstår är det här med oljehinnans tjocklek?
          Om vi bara rent hypotetiskt antar att de flesta av de ingående fettsyrorna i konventionell fiskmat (pellets eller flingor) är såna som har en smältpunkt på mellan -14 (linolensyra) +16 (kaprylsyra). Det borde ligga mellan dessa på ett ungefär om man tar hänsyn till vad ex. krill, öring, cyclops och andra växelvarma varelser innehåller. Vi matar våra fiskar med några gram utav detta foder.................de äter upp, för vi övermatar INTE. Varför blir det då så att oljehinnan uppstår och hur i hela världen är tjockleken mätbar?

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #20
            Ursprungligen postat av habrosus
            Vi matar våra fiskar med några gram utav detta foder.................de äter upp, för vi övermatar INTE. Varför blir det då så att oljehinnan uppstår och hur i hela världen är tjockleken mätbar?
            Sarskilt fiskatande fisk ar inte sa himla effektiva och maten aker till stor del rakt igenom enligt min erfarenhet. Jag har fatt viss "oljehinna" pa ytan nar jag matat med laxyngelfoder, men det har faktiskt oftast varit guldalger snarare an olja. Jag tror inte att jag haft dessa nar jag inte matat med laxyngelfoder samtidigt har jag matat med laxyngelfoder nar jag dragit upp mycket fisk.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #21
              "Oljehinnan" är inte en enkel oljehinna heller. Det är en film av hydrofoba ämnen som proteiner och oljor, men framförallt av de bakterier som knaprar på proteinerna och oljorna. Och, som Ola säger, ofta också cyanobakterier och guldalger.

              Hinnan i sig är ju inget problem heller, så det är väl tämligen likgiltigt om ett foder ger mer eller mindre hinna än något annat foder.

              Kommentar

              • johanh
                Användare
                • februari 2007
                • 49

                #22
                Vi är ju iofs OT nu, men när ändå "oljehinnan" diskuteras skulle jag vilja fråga om den inte påverkar syresättningen av vattnet från luften?
                www.hansson.md/
                Umeå Akvarieförening

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #23
                  Något gör det säkert, men förutsatt att karet har lite cirkulaton är det trots allt bara ett inte-riktigt-heltäckande par mikroner tjockt lager av protein, fett, och bakterier, inte råolja.
                  Jag tror inte dess betydelse skall överskattas.

                  Fast ful är den ju. Fluvals ytinsug eller, om man har mindre fiskar, Risfisk (Oryzias sp.) rekommenderas - bägge eliminerar ythinnan på nolltid.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...