Ingen näring i räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aqualux Frontosa
    Användare
    • september 2005
    • 48

    Ingen näring i räkor?

    Jag har mer & mer gått över till att enbart mata med skalade räkor till mina frontosor. Men jag hörde "ryktesvis" att de inte innehåller någon som helst näring, & att räkmix var att föredra.

    Problemet är ju att de blir ruggit igenslammat om man ska mata 9 styck som alla e över 20cm, medans räkorna håller de nästan kemiskt rent vilket är att föredra.

    Är det någon som vill dementera eller hålla med "närings" biten vad de gäller hela räkor. Dom äter & blir tjocka & fina så de verkar som dom tycker om dom.

    Om de nu är så att alla håller med, finns de något annat foder som INTE bökar igen filter direkt förutom räkmixe pellets (för de vill dom inte ha)

    Musslor har jag hört går bra, men e de samma problem där, eventuell näringsfattigdom?
    Söker AQUALUX!!
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    #2
    Klart att det finns någon form av näring i dom, det finns ju djur som enbart lever på räkor så =)
    Det är ganska lite proteiner i dom vad jag vet så risken att dom blir feta är nog liten.

    Du kan ju preppa räkorna, blöttlägg lite pellets i vitaminlösning som du sedan gömmer i räkan, det borde ju bli kanon, det räcker ju att du preppar dom ett par gånger i veckan.
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • christer antonsson
      Användare
      • september 2002
      • 183

      #3
      Ursprungligen postat av Aqualux Frontosa
      Jag har mer & mer gått över till att enbart mata med skalade räkor till mina frontosor. Men jag hörde "ryktesvis" att de inte innehåller någon som helst näring, & att räkmix var att föredra.

      Problemet är ju att de blir ruggit igenslammat om man ska mata 9 styck som alla e över 20cm, medans räkorna håller de nästan kemiskt rent vilket är att föredra.

      Är det någon som vill dementera eller hålla med "närings" biten vad de gäller hela räkor. Dom äter & blir tjocka & fina så de verkar som dom tycker om dom.

      Om de nu är så att alla håller med, finns de något annat foder som INTE bökar igen filter direkt förutom räkmixe pellets (för de vill dom inte ha)

      Musslor har jag hört går bra, men e de samma problem där, eventuell näringsfattigdom?
      Ja eftersom du nu inte ville tro på mina råd så kan man ju råda dig lite till då! testa oxhjärta sen kan du ju komplettera med musslor,krill men outstanding är räkmix (utan gelatin utan med vitfisk som bindemedel) funkar super för mig....
      Och ska du ändå "preppa"räkorna så passa på att mixa dom oxå....
      Christer Antonsson

      1800 liter Troffar:
      Ikola
      Pemba
      Duboisi- Mazwa
      Red Rainbow- Kapere

      Kommentar

      • Danne_K
        Användare
        • februari 2006
        • 777

        #4
        Ursprungligen postat av Aqualux Frontosa
        Jag har mer & mer gått över till att enbart mata med skalade räkor till mina frontosor. Men jag hörde "ryktesvis" att de inte innehåller någon som helst näring, & att räkmix var att föredra.

        Problemet är ju att de blir ruggit igenslammat om man ska mata 9 styck som alla e över 20cm, medans räkorna håller de nästan kemiskt rent vilket är att föredra.

        Är det någon som vill dementera eller hålla med "närings" biten vad de gäller hela räkor. Dom äter & blir tjocka & fina så de verkar som dom tycker om dom.

        Om de nu är så att alla håller med, finns de något annat foder som INTE bökar igen filter direkt förutom räkmixe pellets (för de vill dom inte ha)

        Musslor har jag hört går bra, men e de samma problem där, eventuell näringsfattigdom?
        skalade räkor innhåller inte så värst mycket det är i huvudet och skalet allt det nyttiga sitter så om du ska mata med enbart räkor bör du ha kvar skalet och framför allt huvudet. Men man bör nog plocka bort vassa spröt osv.
        Tycker dock att du ska försöka få dom att ta tex pellets för att komplettera detta risken är nog ganska stor att dom kan få brist på något om du bara kör räkor.
        Senast redigerad av Danne_K; 09 december 2007, 19:08.

        Kommentar

        • Danne_K
          Användare
          • februari 2006
          • 777

          #5
          Ursprungligen postat av christer antonsson
          Ja eftersom du nu inte ville tro på mina råd så kan man ju råda dig lite till då! testa oxhjärta sen kan du ju komplettera med musslor,krill men outstanding är räkmix (utan gelatin utan med vitfisk som bindemedel) funkar super för mig....
          Och ska du ändå "preppa"räkorna så passa på att mixa dom oxå....
          Tycker absolut inte att man ska köra oxhjärta till frontosor risken att dom får invertes problem är mycket starkt överhängande. och frågan är hur mycket dom ens klarar av att smälta ner av det.

          Kommentar

          • Lars Andersson
            NCS Medlem
            • oktober 2002
            • 601

            #6
            Så sällan som det drunknar kor i Tanganyikasjön så vill jag påstå att kohjärta knappast är ett naturligt foder för en frontosa. Räkor skalade eller mixade är säkert ett kanonfoder för frontosor även om inte västkust eller grönlandsräkor är så vanliga i Tanganyikasjön. Tropheus är annars ett mer naturligt foder. Kom igen nu och försök och tänk lite själv. En fisk dom lever på annan fisk, vad skall den äta??
            Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

            Kommentar

            • JohanP
              Användare
              • september 2006
              • 118

              #7
              Ursprungligen postat av Lars Andersson
              Så sällan som det drunknar kor i Tanganyikasjön så vill jag påstå att kohjärta knappast är ett naturligt foder för en frontosa. Räkor skalade eller mixade är säkert ett kanonfoder för frontosor även om inte västkust eller grönlandsräkor är så vanliga i Tanganyikasjön. Tropheus är annars ett mer naturligt foder. Kom igen nu och försök och tänk lite själv. En fisk dom lever på annan fisk, vad skall den äta??
              Strålande svar...................som sagt tänk till lite. Som en hjälp på vägen kommer här en länk till SLV:s näringsvärdestabeller. Rent spontant känns det som räkor är ett ganska bra huvudfoder till Frontosor. Om man vill kan man på SLV:s hemsida "bygga" egna jämförelser i näringsvärdestabellen.

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • februari 2003
                • 2695

                #8
                Ursprungligen postat av Aqualux Frontosa
                Men jag hörde "ryktesvis" att de inte innehåller någon som helst näring, & att räkmix var att föredra.
                Nonsens. Förmodligen har den som sagt det hört att mycket av näringen i räkor sitter i huvud & thorax, dvs inte i köttet i stjärten - och det är sant. Maginnehållet, inälvorna, könsorganen och äggen ökar på näringsvärdet i mixen, och det missar man om man bara matar med köttet ur stjärten.
                Det innebär inte att stjärten har lågt näringsvärde, bara att det är proportionellt mer protein och mindre av annat jämfört med mixad hel räka. Räkstjärten är fortfarande tillräckligt näringsrik för att tillochmed funka som ensamfoder.

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • april 2002
                  • 5028

                  #9
                  Man kan säga att en Frontosa bor på en parkeringsplats ca 30 m ner
                  dom har det ganska tråkigt (möjligen lite roligare när Ad kommer och fotar dom)
                  det enda som är roligt är när sill stimmen drar förbi inte bara vid jul
                  och av detta kan man gissa, att man äter fisk
                  vad är mest lämpligt
                  1. oxhjärta från en vält lastbil
                  2. ishavsräkor
                  3. pellets från den stora firman
                  4. guppy från din odling (tyvärr dom äter upp alla direkt för dom är så goda)
                  5. fiskfileer måste vara mest näringsrikt, för dom är gjorda att äta det

                  hur gick det när man malde ner kor till pellets,
                  Galna ko sjukan (undrar vem som var sjuk i huvudet)
                  och i England eldade man dom på bål
                  suck
                  och fågelviruset, visst är det bra när det är på kärnkraft område för då kan man dra på sig sin trikå som tål radioaktivitet och jaga småfåglar
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • Aqualux Frontosa
                    Användare
                    • september 2005
                    • 48

                    #10
                    Ursprungligen postat av christer antonsson
                    Ja eftersom du nu inte ville tro på mina råd så kan man ju råda dig lite till då! testa oxhjärta sen kan du ju komplettera med musslor,krill men outstanding är räkmix (utan gelatin utan med vitfisk som bindemedel) funkar super för mig....
                    Och ska du ändå "preppa"räkorna så passa på att mixa dom oxå....
                    Sorry om du tog illa vid dig, (därför jag skrev "ryktesvis" ) men jag ville bara ha lite debatt om ämnet vilket det blev & resulterade i många goda inlägg: Tack allt folk

                    Men som MICKE NORÈN sa: Nonesens de funkar visst, Är ju en dementi & hans tycke om saken så de får man ju ta i beaktning &så.

                    & så vida det inte finns en doctorsavhandling i fallet "frontosa NO:1 diet" så får jag nog lita lika mkt på er båda 2

                    Tackar som sagt för alla svar & egna idér man kan få, & jag kommer nog köra räkmixen 1 gång i veckan & resterande hela räkor.

                    En sak till, laxpaletter har jag hört ska va guld när dom ska skjuta i storlek.
                    Men att vattnet blir som om man hade hällt en liter matolja på ytan?
                    Stämmer det? om inte var får man tag på dom & är dom att föredra för jag har inte hört nån rekomendera dom direkt....
                    Söker AQUALUX!!

                    Kommentar

                    • Markus_A
                      Användare
                      • december 2005
                      • 418

                      #11
                      Ursprungligen postat av Aqualux Frontosa

                      En sak till, laxpaletter har jag hört ska va guld när dom ska skjuta i storlek.
                      Men att vattnet blir som om man hade hällt en liter matolja på ytan?
                      Stämmer det? om inte var får man tag på dom & är dom att föredra för jag har inte hört nån rekomendera dom direkt....

                      Finns flera olika sorters laxfoder (är som att säga ciklid-foder) med olika näringsinnehåll. Således påverkar de vattnet olika. Dom med högre fetthalt kan säkert ge en oljighinna på ytan, medan de med lägre fetthalt inte gör det.

                      Här kan du se skillnader i näringsinnehåll på olika laxfoder; http://www.danafeed.dk/Default.aspx?ID=67

                      Kommentar

                      • cf.akvarielagret
                        Användare
                        • april 2002
                        • 5028

                        #12
                        Ursprungligen postat av Aqualux Frontosa
                        Sorry om du tog illa vid dig, (därför jag skrev "ryktesvis" ) men jag ville bara ha lite debatt om ämnet vilket det blev & resulterade i många goda inlägg: Tack allt folk

                        Men som MICKE NORÈN sa: Nonesens de funkar visst, Är ju en dementi & hans tycke om saken så de får man ju ta i beaktning &så.

                        & så vida det inte finns en doctorsavhandling i fallet "frontosa NO:1 diet" så får jag nog lita lika mkt på er båda 2

                        Tackar som sagt för alla svar & egna idér man kan få, & jag kommer nog köra räkmixen 1 gång i veckan & resterande hela räkor.

                        En sak till, laxpaletter har jag hört ska va guld när dom ska skjuta i storlek.
                        Men att vattnet blir som om man hade hällt en liter matolja på ytan?
                        Stämmer det? om inte var får man tag på dom & är dom att föredra för jag har inte hört nån rekomendera dom direkt....
                        Hmm
                        häll i en liter matolja så får du se
                        tror att det kommer att se helt annorlunda ut än din gissning
                        jag är Ateist
                        men Gud talade till mig
                        Gud är stor
                        jag frågade hur stor ? inget svar
                        han kanske behövde låna toaletten

                        Kommentar

                        • JohanP
                          Användare
                          • september 2006
                          • 118

                          #13
                          Ursprungligen postat av Markus_A
                          Finns flera olika sorters laxfoder (är som att säga ciklid-foder) med olika näringsinnehåll. Således påverkar de vattnet olika. Dom med högre fetthalt kan säkert ge en oljighinna på ytan, medan de med lägre fetthalt inte gör det.

                          Här kan du se skillnader i näringsinnehåll på olika laxfoder; http://www.danafeed.dk/Default.aspx?ID=67
                          Jag har själv aldrig provat laxfoder till mina fiskar så därför vet jag inte hur det fungerar och om det är ett bra foder eller inte. Det jag däremot vet är att fetthalten i sig inte har med oljig vattenyta att göra. Det som avgör den saken är de ingående fettsyrornas smältpunkt. Har samtliga ingående fettsyror en smältpunkt som är lägre än vattentemperaturen i karet blir det ingen oljig hinna på vattnet heller.

                          Kommentar

                          • Pettap
                            NCS Medlem
                            • januari 2005
                            • 1385

                            #14
                            Till mina frontosor så matar jag med en fisk och räkmix bestående av:
                            1kg Räkor
                            0,8kg Torsk,sej eller alaska pollock
                            0,3kg musslor
                            0,2kg Regnbågsrom
                            0,5kg Lax, regnbåge eller öring
                            gelatin eller agar agar som binde medel.

                            jag låter mixen tina och skäres upp i centermeter stora bitar innan jag matar på så sätt fastnar inget i filtret.

                            jag varvar även med blötlagt Laxfoder någon gång i veckan.Det har fungerat bra för mig och dom har vuxit från 5-6cm till 25-30cm på 3år Har även leptosomer, compresiceps. jullar och sexfasciatus som går i samma kar och äter samma mat utan problem.
                            4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                            900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                            Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                            Kommentar

                            • Markus_A
                              Användare
                              • december 2005
                              • 418

                              #15
                              Ursprungligen postat av habrosus
                              Jag har själv aldrig provat laxfoder till mina fiskar så därför vet jag inte hur det fungerar och om det är ett bra foder eller inte. Det jag däremot vet är att fetthalten i sig inte har med oljig vattenyta att göra. Det som avgör den saken är de ingående fettsyrornas smältpunkt. Har samtliga ingående fettsyror en smältpunkt som är lägre än vattentemperaturen i karet blir det ingen oljig hinna på vattnet heller.
                              Håller inte med dig där. Fetthalten i fodret har betydelse, inte minst på så sätt att det påverkar oljehinnans tjocklek. Visst har fettsyrornas smältpunkt betydelse. Däremot tror jag att de flesta fettsyror är i flytande form vid 25 grader Celsius (har dock inte kollat upp detta så det kan vara fel). Däremot så har fettsyran väl blivit i flytnde form löser den sig inte i vattnet utan bildar en film på ytan.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...