Amazonas - viktig läsning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #31
    Ursprungligen postat av Malawi-micke
    Hej
    Till micke hur vet du att din el inte kommer ifrån ett kolkraftverk i polen tex.
    Det är inte så det fungerar eftersom det inte går att styra vem som får vilken el. Däremot tvingar jag min elleverantör att se till att den mängd energi jag köper kommer från miljöbra elproduktion (Enligt Naturskyddsföreningens kirterier). Detta skapar en efterfråga på mijöbra el och ju fler som efterfrågar det, desto lönsammare blir det med mijöbra el. Blir det lönsamt så ökar också intresset att utveckla teknik för miljöbra el.
    Att elleveratören verkligen uppfyller kraven styrs med licensiering och revisioner utförs årligen.

    Ursprungligen postat av nils42
    Det är ju bara, att titta på elen, ser man ju hur grön och miljövänlig den är.
    Det är väl just där problemet ligger, att man inte ser någon skillnad på miljöbra produkter. För de 370 kr jag betalar om året för att få el som producerats på sätt som är bra för miljön, märker jag ingen skillnad. Jag ser detta som en självklarhet men jag förstår om det inte är så för alla. Egenltligen skulle det istället vara en självklarhet att sånt som inte är bra för miljön kostade mer. Förhoppningsvis går vi också åt det hållet, för att påskynda den utvecklingen kan vi alla bidra med att efterfråga alternativ som är bättre för miljön.

    Hälsningar Micke (gift med en miljökonsult)
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • Janne E
      Användare
      • april 2002
      • 382

      #32
      "Politik" blir det när man kommer ifrån själva huvudämnet som i det här fallet var att uppmana nationella som internationella föreningar inom vår hobby att trycka på och stödja internationella organisationer vilka har som mål att skydda och försvara vår miljö. Att vi svenskar inte är bättre än andra det borde väl alla redan veta vid det här laget. Artikeln har ingenting att göra med att vara svensk utan riktar sig till alla de som har fiskar som hobby oavsett nationalitet, fiskar som kommer från den natur som är på väg att förstöras. Artikeln kommer inte bara att publiceras på svenska och på svenska hemsidor utan den kommer publiceras både på danska, norska, engelska och tyska.

      Att diskutera miljömedvetande/miljöförstörelse och dubbelmoral antingen som svensk och sverige eller någon annanstans i världen är ju en annan debatt, och den blir snabbt politisk eftersom vi alla kanske inte delar samma åsikter utan debatterar för våra egna.

      Jag hoppades att artikeln skulle skapa lite kreativitet, tex. NCS som förening med ca 1000 medlemmar gjorde en skrivelse till tex. WWF där de framför sin oro för vad som händer i amazonas just nu och oroas över att många fiskarter riskerar att utrotas i naturen, att det finns många arter fiskar som existerar inom hobbyn men fortfarande inte är vetenskapligt beskrivna och vilka flertalet kan vara okända för dessa organisationer, visa uppskattning för deras hårda arbete med att försöka förändra regeringars syn på naturen och deras försök med att bevara vad som finns kvar, även om de inte alltid lyckas så gör de ett fruktansvärt bra arbete.

      Tänk om alla föreningar i sverige gjorde samma sak, eller alla föreningar i norden...eller i världen, det blir rätt många som skulle ge sitt stöd och även om det inte skulle stoppa dessa dammbyggen så skulle det visa att vi bryr oss om vad som sker med våra fiskar i naturen och inte bara i våra akvarier. Ett så stort stöd skulle sporra dem i deras framtida arbete för att försöka förhindra nya miljöförstörelser.

      Mvh Janne

      Kommentar

      • nils42
        Användare
        • januari 2003
        • 931

        #33
        Hej!
        Kanske är det så, att vi alla måste ställa oss frågan;
        vilka spår i miljön lämnar jag själv?
        Sedan kan ju vi alla också ha krav på våra medbröder/ systrar.
        Hälsn Nils

        Kommentar

        • nils42
          Användare
          • januari 2003
          • 931

          #34
          Hej!
          Har ni fått plötslig tunghäfta allihop?
          hälsn Nils

          Kommentar

          • Malawi-micke
            Användare
            • februari 2004
            • 63

            #35
            Amazonas

            Av Micke
            Det är inte så det fungerar eftersom det inte går att styra vem som får vilken el. Däremot tvingar jag min elleverantör att se till att den mängd energi jag köper kommer från miljöbra elproduktion (Enligt Naturskyddsföreningens kirterier). Detta skapar en efterfråga på mijöbra el och ju fler som efterfrågar det, desto lönsammare blir det med mijöbra el. Blir det lönsamt så ökar också intresset att utveckla teknik för miljöbra el.
            Att elleveratören verkligen uppfyller kraven styrs med licensiering och revisioner utförs årligen.

            Låter kanon men för mig låter det som ingen kan kolla vart min el kommer ifrån
            Sorry

            fortfarade har vi ju problemet med den lyx konsumtion av el som vi alla bär på
            vad kan man göra som akvarieägare/lokalägare framförallt.


            Ha det'

            Micke
            In Hoc Signo Vinces

            Kommentar

            • nils42
              Användare
              • januari 2003
              • 931

              #36
              Jodå!
              I teorin kan vi alla elda kottar och småris och få de kwh, som behövs.
              Hur verklighetsförankrat är detta?
              Hälsn Nils

              Kommentar

              • Micke
                Användare
                • april 2002
                • 9579

                #37
                Ursprungligen postat av Malawi-micke
                Låter kanon men för mig låter det som ingen kan kolla vart min el kommer ifrån
                Och varför ska du kolla det? Det viktiga är att du tvingar din elproducent att leverera en viss mängd grön el till elnätet.
                Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #38
                  Ursprungligen postat av Malawi-micke
                  Hej
                  Till micke hur vet du att din el inte kommer ifrån ett kolkraftverk i polen tex.
                  Det spelar val ingen roll? Det som spelar roll ar vem som far pengarna. Det ar det som ekonomiska styrmedel handlar om. Slapp loss marknadskrafterna men lamna vattendragen ifred.

                  New Scientist hade en intressant lista som visade hur mycket energi olika lander anvande per person och hur manga jordar det skulle ga at om alla gjorde sa. Samst var USA och forenade Arabemiraten. Jag kommer inte ihag exakt, men jag tror att det kravds fem stycken om alla korde pa deras levnadsstandard. Europa var extremt mycket battre. 1,5 eller om det var 2. De satte upp en grans for "bra" levnadsstandard (tror de utgick fran barnadodlighet, sjukvard och utbildning) och det enda landet som lyckades komma over linjen utan att forbruka mer an en jord var Kuba! Nu ar ju inte Kuba mycket att sta efter nar det galler andra saker enligt mig men det intressanta och hoppingivande ar att det verkar ga. Att halvera energiforbrukningen i Europa kanns inte helt hopplost sarskilt inte med tanke pa att solenergi gar frammat sa snabbt.

                  Till alla vindkraftsbelackare sa foreslar jag att ni tar en tur genom Holland, Tyskland och Danmark. Inte skulle allt detta byggas om det inte fanns ekonomi i det! Det ar inte "staten" som bygger sa vitt jag vet sa varfor klaga? Vill nagon bygga sa bygg pa, sarskilt om det ar i fula industriomraden och langs med motorvagar dar landskapet anda ar forstort. Kraftledningar ar bra mycket fulare an vindkraft enligt mig. Jag tycker inte ens att vindkraftverk ar fula. Karnkraft ar dyrt forovrigt och hade de fatt betala sina egna forsakringskostnader sa hade det varit annu dyrare.

                  Huvudsaken ar att alvarna lamnas i fred och att det inte branns en massa kol, gas och olja.
                  Senast redigerad av Ola Svensson; 18 december 2007, 09:31.
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    #39
                    Rent allmänt håller jag med om det Ola skrev ovan och även de som påpekat att att vi måste ta vårt eget ansvar i miljöfrågan och inte bara skylla ifrån oss.

                    Dock nu var det ju inte om detta som denna fråga skulle handla om utan i denna specifika fråga om dammutbyggnaden i Brasilien.

                    Janne skrev ovan

                    Jag hoppades att artikeln skulle skapa lite kreativitet, tex. NCS som förening med ca 1000 medlemmar gjorde en skrivelse till tex. WWF där de framför sin oro för vad som händer i amazonas just nu och oroas över att många fiskarter riskerar att utrotas i naturen, att det finns många arter fiskar som existerar inom hobbyn men fortfarande inte är vetenskapligt beskrivna och vilka flertalet kan vara okända för dessa organisationer, visa uppskattning för deras hårda arbete med att försöka förändra regeringars syn på naturen och deras försök med att bevara vad som finns kvar, även om de inte alltid lyckas så gör de ett fruktansvärt bra arbete.

                    Så jag undrar - har NCS tänkt att agera?

                    Kommentar

                    • nils42
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 931

                      #40
                      Tack Kjell!
                      Du förde över allt till sitt ursprungliga spår.
                      Som medlem förväntar jag mig naturligtvis att NCS agerar.
                      Det vore ju häpnadsväckande om de inte gjorde det!
                      Hälsn Nils

                      Kommentar

                      • discusred
                        Användare
                        • juni 2004
                        • 851

                        #41
                        Tror att såna här föreningar som vi har, att det är väldigt viktigt att vi visar oss i såna här frågor.

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #42
                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Rent allmänt håller jag med om det Ola skrev ovan och även de som påpekat att att vi måste ta vårt eget ansvar i miljöfrågan och inte bara skylla ifrån oss.

                          Dock nu var det ju inte om detta som denna fråga skulle handla om utan i denna specifika fråga om dammutbyggnaden i Brasilien.

                          Janne skrev ovan

                          Jag hoppades att artikeln skulle skapa lite kreativitet, tex. NCS som förening med ca 1000 medlemmar gjorde en skrivelse till tex. WWF där de framför sin oro för vad som händer i amazonas just nu och oroas över att många fiskarter riskerar att utrotas i naturen, att det finns många arter fiskar som existerar inom hobbyn men fortfarande inte är vetenskapligt beskrivna och vilka flertalet kan vara okända för dessa organisationer, visa uppskattning för deras hårda arbete med att försöka förändra regeringars syn på naturen och deras försök med att bevara vad som finns kvar, även om de inte alltid lyckas så gör de ett fruktansvärt bra arbete.

                          Så jag undrar - har NCS tänkt att agera?
                          Fraga 1 ar "ska NCS" agera?" Fraga 2 ar "hur ska NCS agera". Aven om mitt inlagg var lite "off topic" sa handlade det delvis om 1.

                          Vad ska da NCS gora?

                          1. Trycka artikeln i CB. Far vi det? Har nagon foton att plocka in?
                          2. Skriva ihop en text pa svenska och engelska som vi skickar till WWF od garna understodda med namninsamlingar (pa natet och pa papper efter uppmaning i CB).

                          Fler ideer?
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • nils42
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 931

                            #43
                            Hej!
                            Jag förväntar mig som medlem;
                            att styrelsen fattar ett beslut vad, som ska göras.
                            Hälsn Nils

                            Kommentar

                            • Mike_Noren
                              Användare
                              • februari 2003
                              • 2695

                              #44
                              Jag har foton och en kort videosnutt på Teleocichla cf gephyrogramma som är av de ciklidarter som ligger risigt till pga byggnationerna i Xingu, samt en troligen obeskrien annan Teleocichla från Xingu som troligen också ligger pyrt till, och ställer förstås gärna upp med vad jag har.

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • april 2002
                                • 14633

                                #45
                                Ursprungligen postat av Mike_Noren
                                Jag har foton och en kort videosnutt på Teleocichla cf gephyrogramma som är av de ciklidarter som ligger risigt till pga byggnationerna i Xingu, samt en troligen obeskrien annan Teleocichla från Xingu som troligen också ligger pyrt till, och ställer förstås gärna upp med vad jag har.
                                Kan du mejla dem? (PMar mejladress).
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...