Amazonas - viktig läsning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lars Andersson
    NCS Medlem
    • oktober 2002
    • 601

    Amazonas - viktig läsning

    Guy_P har under forum delen "Övrigt - övrigt" skrivet att det är viktigt att läsa Janne E artikel om Amazonas. Eftersom trådarna under "Övrigt - övrigt" inte dyker upp högt upp på första sidan under "Senast på forumet" och många aldrig tittar eller tittat på "Övrigt - övrigt" så tar jag mig friheten att skriva på annan plats och understryka Guy_P viktiga påpekande om att läsa Jannes artikel.
    Senast redigerad av Lars Andersson; 08 december 2007, 10:37.
    Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4
  • keno
    Användare
    • oktober 2006
    • 119

    #2
    Jag tror inte Guy P blir allt för ledsen över att du skriver om detta på annan plats här på forumet. Har läst artikeln om tråkigheterna i amazonas och blir som sagt lite nedstämnd, hoppas att alla som går in på NCS hemsida kan ta del av artikeln, läsa den och fundera lite på regnskogens framtid.

    Kommentar

    • kaj.p
      Användare
      • april 2002
      • 2294

      #3
      Här en artikel till hämtat ut dagens hallandsnyheter.
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

      Kommentar

      • Tony
        Användare
        • april 2002
        • 4594

        #4
        Ganska övertydligt ligger artikeln på förstasidan på ciklid.se sedan igår.
        Tony Englund

        Kommentar

        • Guy_P
          Användare
          • april 2002
          • 301

          #5
          Jag tänkte aldrig på att övrigt inte kommer på 1:a sidan. Bara bra att artikeln lyfts fram på alla sätt
          Guy

          Kommentar

          • cichlids4fun
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 3111

            #6
            Visst är det för jäkligt med dessa naturförstörelser.....

            nu inte sagt att den svenska faunan är lika artrik eller känslig som andra i amazonas. Det kan jag inget om.

            men hur kan det vara så att i sverige räknas dammbyggen och vattenkraft till miljövänliga elalternativ........!?
            men i utlandet så är det katastrof, är det kanske våra egon att vi kan så mycket mer än dom......ändå är det ibland svenskar som bygger dammarna utomlands.........

            en liten reflektion bara, ingen mening att debattera detta med mig eftersom min kunskapsnivå om detta är riktigt låg. Men upplys mig gärna om jag har fel.
            Mvh
            Peter

            don´t drink water-fish ..... in it!

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • februari 2003
              • 2695

              #7
              Den svenska fisk-faunan är sprillans ny, alla fiskar här har flyttat in under de senaste tio tusen åren, pga istiden, och pga det har vi både få arter och mycket få om några som inte finns på andra platser. Dammar i Sverige är lokala naturkatastrofer, men de utplånar inga arter, eftersom arterna finns kvar i andra bäckar och floder.

              Xingu och Madeira är miljontals år gamla, och dammar i Xingu och Madeira utplånar arter - bara Xingu har ett dussin ciklider, ett par dussin malar, ett halvdussin tetror som inte finns nån annan stans - totalt och slutgiltigt. OK, många av dem kommer att överleva i små antal i anslutande bäckar, men för många av dem blir det slutet.

              Brasilien har för all del byggt dammar förr, och de har lett till utrotning av framförallt störrre, vandrande, arter - men vad som är nytt här är skalan. Inga svenska eller brasilianska dammar kommer att vara i närheten lika stora som de här dammarna.

              Det finns mer. Jag vet itne hur det är med Madeira dammen, men vad gäller Xingu-dammen så tros den komma att gå med förlust pga att Xingu har så ojämnt flöde och låg fallhöjd; den byggs pga att byggherrar och korrupta politiker vill sko sig på byggkontrakt och ökat markvärde. De har gjort en falsk miljökonsekvensundersökning, och lokalbefolkning som opponerat sig mot dammen har blivit mördade.

              Tillochmed om man tittar på vad dammen i Xingu är tänkt att göra, vad den enligt de korrupta politikerna och byggherrarnas propaganda skall uppnå, är den ur miljösynpunkt dålig: den skall "utveckla" den "efterblivna" landsbyggden och öppna den improduktiva djungeln för nedhuggning och uppodling.
              Senast redigerad av Mike_Noren; 08 december 2007, 14:51.

              Kommentar

              • cichlids4fun
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 3111

                #8
                Ursprungligen postat av Mike_Noren
                Den svenska fisk-faunan är sprillans ny, alla fiskar här har flyttat in under de senaste tio tusen åren, pga istiden, och pga det har vi både få arter och mycket få om några som inte finns på andra platser. Dammar i Sverige är lokala naturkatastrofer, men de utplånar inga arter, eftersom arterna finns kvar i andra bäckar och floder.

                Xingu och Madeira är miljontals år gamla, och dammar i Xingu och Madeira utplånar arter - bara Xingu har ett dussin ciklider, ett par dussin malar, ett halvdussin tetror som inte finns nån annan stans - totalt och slutgiltigt. OK, många av dem kommer att överleva i små antal i anslutande bäckar, men för många av dem blir det slutet.

                Brasilien har för all del byggt dammar förr, och de har lett till utrotning av framförallt störrre, vandrande, arter - men vad som är nytt här är skalan. Inga svenska eller brasilianska dammar kommer att vara i närheten lika stora som de här dammarna.

                Det finns mer. Jag vet itne hur det är med Madeira dammen, men vad gäller Xingu-dammen så tros den komma att gå med förlust pga att Xingu har så ojämnt flöde och låg fallhöjd; den byggs pga att byggherrar och korrupta politiker vill sko sig på byggkontrakt och ökat markvärde. De har gjort en falsk miljökonsekvensundersökning, och lokalbefolkning som opponerat sig mot dammen har blivit mördade.

                Tillochmed om man tittar på vad dammen i Xingu är tänkt att göra, vad den enligt de korrupta politikerna och byggherrarnas propaganda skall uppnå, är den ur miljösynpunkt dålig: den skall "utveckla" den "efterblivna" landsbyggden och öppna den improduktiva djungeln för nedhuggning och uppodling.

                Tack för fötydligandet och lektionen

                men jag tycker ändå det är konstigt att de svenska anses som miljövänliga.....
                Mvh
                Peter

                don´t drink water-fish ..... in it!

                Kommentar

                • Mike_Noren
                  Användare
                  • februari 2003
                  • 2695

                  #9
                  Ursprungligen postat av cichlids4fun
                  men jag tycker ändå det är konstigt att de svenska anses som miljövänliga.....
                  Anledningen till DET är att miljörörelsen har beslutat sig för att det värsta som finns är kärnkraft, så de lovordar hellre totalförstörelse av vattenmiljöer i norrland (eller accepterar brunkols-dagbrott i Polen och Tyskland) än har svensk kärnkraft.

                  Det är ingenting miljövänligt med vattenkraft. Ett vattenmagasin är inte alls som en sjö - det finns ingen strandzon i ett vattenmagasin t.ex., där det mesta livet i naturliga sjöar håller till, pga att vattennivån i magasin kan fluktuera 10-20 meter på ett dygn.
                  Senast redigerad av Mike_Noren; 08 december 2007, 17:31.

                  Kommentar

                  • Hagge
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 432

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mike_Noren
                    Den svenska fisk-faunan är sprillans ny, alla fiskar här har flyttat in under de senaste tio tusen åren, pga istiden, och pga det har vi både få arter och mycket få om några som inte finns på andra platser. Dammar i Sverige är lokala naturkatastrofer, men de utplånar inga arter, eftersom arterna finns kvar i andra bäckar och floder.
                    Det är ju förvisso riktigt det du säger, men kraftverksdammarna i Sverige utrotar ju som sagt lokala stammar av arter. Många gånger har de givna förutsättningarna format denna lokala variant av en art till vad den idag är, och i det stora perspektivet är arten som du säger inte hotad, däremot blir den ursprungliga varianten av arten utrotad alternativt undanträngd till fördel för andra arter. Detta är en "naturkatastrof" i sig i vissa vatten....

                    Du har naturligtvis rätt, men det är viktigt att påpeka att inte ens i dagens Sverige så får naturvärden stå före ekonomisk vinning så varför skulle det få göra det i exempelvis Brasilien!?
                    /Fredrik

                    Kommentar

                    • nils42
                      Användare
                      • januari 2003
                      • 931

                      #11
                      Hej!
                      Bra skrivet Hagge!
                      Innan vi pekar näsa åt andra, ska vi städa på vår egen bro först,
                      tycker Nils

                      Kommentar

                      • Gäst

                        #12
                        Hej!

                        Hej!
                        Människan förstör jorden mer och mer själv är jag hängiven kärnkraftsmotståndare,Mvh Ann-Mari

                        Kommentar

                        • nils42
                          Användare
                          • januari 2003
                          • 931

                          #13
                          Hej!
                          Det är ju så, att jag har flera modersmål.
                          På svenska heter det ju, att städa sin egen trappa och inget annat. Jag hoppas, att ni förstod i alla fall.
                          Hälsn Nils

                          Kommentar

                          • Mike_Noren
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2695

                            #14
                            Ursprungligen postat av Hagge
                            Du har naturligtvis rätt, men det är viktigt att påpeka att inte ens i dagens Sverige så får naturvärden stå före ekonomisk vinning så varför skulle det få göra det i exempelvis Brasilien!?
                            Jag motsätter mig både svenska och brasilianska utbyggnader av vattenkraft, men jag motsätter mig brasilianska MER, eftersom effekterna där blir så ojämförligt mycket värre. I sverige förstörs några tiotal kvadratkilometer natur och en sträcka flod, i Brasilien förstörs hundratals kvadratkilometer djungel och tjogvis med arter utplånas från jordens yta. Det är liksom inte samma division, knappt ens samma sport.

                            Det är också ganska sällsynt i sverige att folk som protesterar mot avverkning av naturskog / byggnad av vattenkraftverk blir mördade, medan det är tämligen vanligt i Brasilien.

                            Det här att "man skall städa framför egen dörr först" har missbrukats mycket av svensk miljörörelse - det är inte rimligt att sverige endast skall bry sig om svenska problem, särskilt inte som de svenska problemen som regel är rena lyxproblemen jämfört med situationen i utvecklingsländer och i östblocket. Vi kan sopsortera och skydda svenska våtmarker tills vi blir blå, och effekten på den globala miljön är fortfarande inte i närheten av att stoppa en damm i Xingu, ge vettig utrustning och driftmedel till parker i afrika, eller ens bygga ett avloppsreningsverk i St. Petersburg.

                            Det är bra att vi tar hand om våra problem, men det får inte ske på bekostnad av att vi bryr om oss världen.
                            Senast redigerad av Mike_Noren; 09 december 2007, 00:47.

                            Kommentar

                            • Hagge
                              Användare
                              • januari 2003
                              • 432

                              #15
                              Jag håller med till fullo, men faktum är att ekonomisk vinning får stå främst även i ett land som vårat (Sverige) många gånger. Så det krävs troligtvis mycket för att påverka ex. mindre ekonomiskt utvecklade länder att sätta naturvärden före annat...
                              Senast redigerad av Hagge; 09 december 2007, 12:01.
                              /Fredrik

                              Kommentar

                              Arbetssätt...