Var handlar ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils42
    Användare
    • januari 2003
    • 931

    #46
    Tack Kjell!
    Det var på tiden , att någon ( du ) tog bladet ur mun.
    Det vi som akvarister måste komma ihåg, är att det inte är ideell verksamhet att sälja fisk, men väl HA ha dessa.
    Det säger jag, som aldrig har haft något som helst intresse eller ekonomisk fördel i akvariehandel, vare sig tidigare eller nu.
    Hälsn Nils

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #47
      Anledningen till att de gör det är helt enkelt att det är det som de tjänar pengar på.
      Vi får väl snarare vara glada att det fortfarande finns en del gamlingar kvar som en gång började som akvarister och därför fortfarande har ett bra sortiment av ciklider kvar i affären.
      Summerar ganska väl vad jag har diskuterat. Därför tycker jag att Djurmagasinet är "plastigt" och väldigt affärsinriktat, vilket då..i mina ögon..blir oerhört tradigt. Prylarna är dyra, fisken ordinär och billig. Det känns helt enkelt inte vidare gynnsamt för hobbyn, men om man hårddrar det som en del önskat så kan man ju snabbt inse att det är ju bättre med ett Djurmagasin än inget alls.

      Nu vill jag också understryka att jag endast besökt dryga 10% av dessa kedjebutiker och det är troligen som så att det finns ett gäng bra "Djurmagasin" butiker också ute i landet. Det är inte direkt butikerna jag anklagar utan mer själva konceptet och sedan hur det konceptet ser ut praktiskt i butikerna.

      Jag förstår mycket väl att många Zoobutiker tar in mer och mer hund/katt produkter om det genererar mest pengar. Det säger sig ju självt. Alla vill ju tjäna pengar på sin näringsverksamhet.

      Kommentar

      • deelay
        Användare
        • september 2002
        • 5394

        #48
        Ursprungligen postat av Malawe
        Alla vill ju tjäna pengar på sin näringsverksamhet.
        Vi kan ändra det till att alla MÅSTE tjäna penga på sin "närings"verksamhet för annars får man klappa ihop.

        Butiker och kedjor ala djurmagasinet är förmodligen allt som kommer finnas inom en snar framtid, små specialbutiker kommer endast vara ett minne blått eftersom det inte lönar sig att hålla ett sortiment som tillfredställer en ciklidist.

        Att det blir färre och färre som har akvarium förstår man när komplett 720 med lite sköna fiskar kostar lika mycket som en begagnad VW polo, mina vänner undrar om jag är vid mina sinnens fulla bruk när dom får reda på vad vissa saker kostar.

        Jag tycker det verkar som att många kan tänka sig att ha akvarium ifall det inte hade kostat skjortan.

        720L akvarium ca 4500kr
        ytterfilter typ eheim pro 3000kr
        sjysst ljusramp 5-6000
        innerfilter eheim 1000kr
        snygg möbel bänk 5000kr
        40 sköna fiskar 3-4000kr

        Plus allt annat som tillkommer. 25000kr totalt i butik... är det konstigt att folk avstår? njae jag kan någonstans förstå dom. Akvarie hobbyn ses ju inte direkt som någon överklasshobby även om det faktiskt har blivit det med tanke på priserna.
        http://www.aquariumstockholm.se/

        Kommentar

        • bmwpower
          Användare
          • december 2002
          • 1934

          #49
          Man bli så trött på den eviga diskutionen att nätbutiker inte har någon kostnad då vet man inte mycket.
          Som nätbutik får man har ett rejält lager annars så tar leveransen för lång tid, då leverantörer ofta har lång leveranstid.
          Med dom marginaler en nätbutik har så tar det enorm tid innan lagret är betalt
          Det är inte gratis att utveckla en seriös webbutik det kostar mycket pengar
          Man har drift och underhållskostander på shopen, lokal, internet etc
          Jag skulle nästan villja påstå att den ända skillanden mot fysik butik är djurens kostader och akvariedelens driftskostander samt personalkostander.
          Annars är det inte så stor skillnad.

          Men som vanligt är det fullt att något kostar pengar allt ska vara gratis.
          Personligen tycker jag att man kan gynna den lokala butiken så att han finns kvar den dagen då man verkeligen behöver det.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #50
            Ursprungligen postat av Malawe
            Summerar ganska väl vad jag har diskuterat. Därför tycker jag att Djurmagasinet är "plastigt" och väldigt affärsinriktat, vilket då..i mina ögon..blir oerhört tradigt. Prylarna är dyra, fisken ordinär och billig. Det känns helt enkelt inte vidare gynnsamt för hobbyn, men om man hårddrar det som en del önskat så kan man ju snabbt inse att det är ju bättre med ett Djurmagasin än inget alls.
            Nu tycker jag att det är fel att prata om Djurmagasinet överlag - det finns flera riktigt bra (även för hobbyister) Djurmagasinetaffärer och några som säkert är som du skriver. Men jag antar att du inte specifikt menar Djurmagasinet, utan mer menar "plastiga och affärsinriktade" affärer överlag.
            Då skulle jag vilja sticka ut hakan och påstå att för att 1 bra hobbyinriktad specialaffär typ kents affär skall kunna existera så krävs det 50 "plastiga och affärsinriktade" affärer. Det är inte i Kents affär som nybörjarna köper sitt första lilla akvarium med guppys - hur skulle de överhuvudtaget hitta dit (i källaren i ett hyreshus ute i tjottanhejtan). Nej "karriären" som akvarist startar i de "plastiga och affärsinriktade" affärer som har sina lokaler i ett affärscentrum eller på "fina gatan" där folk passerar. Sedan går en del av dessa nybörjare vidare som akvarist och hamnar då kanske ute i tjottanhejtan hos Kent, andra nöjer sig med att handla det vanligaste och blir kvar som kund hos affären på fina gatan. Dessa affärer MÅSTE vara "plastiga och affärsinriktade" annars så skulle de inte ha råd att ligga kvar på fina gatan.

            Så när du skriver - det känns helt enkelt inte vidare gynnsamt för hobbyn - så skulle jag vilja vända på det och skriva. Tvärtom alla dessa "plastiga och affärsinriktade affärer" är aboslut nödvändiga och vi behöver ännu fler av dom för att hobbyn skall få en gynnsam utveckling.

            En lite lustig grej:
            För första gången (har jag för mig i alla fall) efter alla dessa år så har jag blivit inbjuden av en affär att vara där och informera efter stängningsdags. De kommer efter vad jag förstått att bjuda in de kunder som är mest intresserade att stanna kvar efter stängningsdags och sedan kan de ställa frågor till mig och jag skulle också hålla något föredrag.
            Detta förfaringssätt är ett rätt vanligt sätt att marknadsföra sig i utlandet, men extremt ovanligt i Sverige, så det är ju positivt att någon vågar trots att det kostar en del för dom (flyg, hotell, mat, timaravode etc.). Affären jo det är Djurmagasinet i Umeå.
            Jag har aldrig besökt den affären och vet inte om den är "plastig och affärsinriktad" eller inte, men det är de väl sannolikt för annars hade de nog inte haft råd med detta evenemang

            Kommentar

            • patrickeriksson
              Användare
              • oktober 2007
              • 355

              #51
              Eftersom jag bor i ett land där kedjebutikerna redan mer eller mindre tagit över helt, så kan jag bara rekommendera att stödja dom mindre fristående butikerna så mycket som möjligt, även om det kostar någon extra krona. Dom större kedjebutikerna är bara billiga tills konkurrensen försvunnit, sedan går priserna upp.
              En av dom större akvariebutikerna där jag bor, med ca 160,000 liter vatten sammanlagt, har ett enormt sortiment. Dom är dyrare än dom få fristående butikerna som finns, både på fisk och utrustning. Dom säljer dock som gräs pga geologiskt perfect placering, snygg inredning med stora snygga show kar med typ hajar som matas vissa utsatta tider osv. Det är klart föräldrar tar sina barn dit för att titta på allt spännande. Jag får väl erkänna att jag själv handlar där ibland när dom mindre butikerna inte har det jag letar efter.
              Det går dock inte att jämföra kvaliteten och servicen som man får i dom mindre butikerna där man mer eller mindre lärt känna personalen, och stora delar av fisk sortimentet är odlat lokalt eller av dom som jobbar där.
              Patrick Eriksson

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #52
                Visst är det mycket sanning i det du skriver Kjell, men känslan som jag får av Djurmagasinet är att det blir ett styrt sortiment och inte direkt det som känns rätt för hobbyn enligt min personliga åsikt. Borta är dessa skålar som de kunde sälja tillsammans med någon Guldfisk..men istället finns det än mer suspekta små akvarier som är som pelare, lampbord, tavlor etc.

                En del kommer säkert klämma in att det är utveckling som man ser, och det kan jag väl hålla med om...men jag direkt ogillar det. Jag önskade att fokus kunde vara på bästa möjliga skötsel av fiskar än att det ska vara nytänkande och experimenterande med olika konstiga akvarier, plastväxter, plastdekor osv.

                Djurmagasinet är en stor kedja och därför styr de lite hur hobbyn utvecklas beroende på deras sortiment. För mig känns det inte bra med det jag ser...

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #53
                  Ursprungligen postat av Malawe
                  Visst är det mycket sanning i det du skriver Kjell, men känslan som jag får av Djurmagasinet är att det blir ett styrt sortiment och inte direkt det som känns rätt för hobbyn enligt min personliga åsikt. Borta är dessa skålar som de kunde sälja tillsammans med någon Guldfisk..men istället finns det än mer suspekta små akvarier som är som pelare, lampbord, tavlor etc..
                  100 gånger fler har börjat sin akvaristiska bana med en guldfiskskål än som har börjat med ett snyggt 300 liters malawiakvarium.
                  Dessa som du skriver "suspekta små akvarier som är som pelare, lampbord, tavlor etc" betyder långt mer för positivt för hobbyn än den inskränkta ciklidvärlden. Vilken utveckling har vi här - enda nytänkandet på malawi/tanganyikasidan som har skett på de senaste 5 åren är väl ett antal avelsformer. Det kan väl för övrigt diskuteras hur mycket nytänkande det är - det började dom ju med guldfisk redan för 1000 år sedan

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #54
                    Det må så vara Kjell...men min ståndpunkt rörande det där konceptet är orubblig.

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      #55
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      En lite lustig grej:
                      För första gången (har jag för mig i alla fall) efter alla dessa år så har jag blivit inbjuden av en affär att vara där och informera efter stängningsdags. De kommer efter vad jag förstått att bjuda in de kunder som är mest intresserade att stanna kvar efter stängningsdags och sedan kan de ställa frågor till mig och jag skulle också hålla något föredrag.
                      Detta förfaringssätt är ett rätt vanligt sätt att marknadsföra sig i utlandet, men extremt ovanligt i Sverige, så det är ju positivt att någon vågar trots att det kostar en del för dom (flyg, hotell, mat, timaravode etc.). Affären jo det är Djurmagasinet i Umeå.
                      Jag har aldrig besökt den affären och vet inte om den är "plastig och affärsinriktad" eller inte, men det är de väl sannolikt för annars hade de nog inte haft råd med detta evenemang
                      Jag har oxå varit med om det på Djurmagazinet i Linköping. 2ggr tom. VIP afton efter stängningstid. Tilltugg , föredrag, massa extra specialerbjudanden samt frikostiga rabatter just den kvällen. Djurmagazinet i Stockholm nånstans, minns inte vart, ställde oxå upp på en sådan grej en lördag em.

                      Så det går att fixa.
                      Och det är iofs inte fel å Djurmagazinet som sådant utan ibland kan det vara personalen som det är fel på och då kvittar det om den butiken har bästa sortering av märkesvaror och en massa fina fiskar och växter. Är personalen kass och okunnig så blir "hela butiken kass".
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • nils42
                        Användare
                        • januari 2003
                        • 931

                        #56
                        Tänk Kjell, så rätt du har.
                        Varför är du inte lite oftare här på sidan och rättar till de avarter, som hobbyn verkar ha hamnat i ?
                        Hälsn Nils

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #57
                          Ursprungligen postat av nils42
                          Tänk Kjell, så rätt du har.
                          Varför är du inte lite oftare här på sidan och rättar till de avarter, som hobbyn verkar ha hamnat i ?
                          Hälsn Nils
                          Vilka kallar du för "avarter"?

                          Tycker det är sunt med olika åsikter och olika uppfattningar, för om alla skulle tycka lika vore världen riktigt tråkig.

                          Kommentar

                          • nils42
                            Användare
                            • januari 2003
                            • 931

                            #58
                            Fråga till Ola Svensson, vår forumsvärd.
                            Vad har denna fråga, att göra med sydamerikanska ciklider.
                            Upplys mig och gör mig klokare.
                            Hälsn Nils

                            Kommentar

                            • Gabbi
                              Användare
                              • april 2002
                              • 897

                              #59
                              Ursprungligen postat av deelay

                              Jag tycker det verkar som att många kan tänka sig att ha akvarium ifall det inte hade kostat skjortan.

                              720L akvarium ca 4500kr
                              ytterfilter typ eheim pro 3000kr
                              sjysst ljusramp 5-6000
                              innerfilter eheim 1000kr
                              snygg möbel bänk 5000kr
                              40 sköna fiskar 3-4000kr

                              Plus allt annat som tillkommer. 25000kr totalt i butik... är det konstigt att folk avstår? njae jag kan någonstans förstå dom. Akvarie hobbyn ses ju inte direkt som någon överklasshobby även om det faktiskt har blivit det med tanke på priserna.
                              Vad kostar dina två andra hobbysar? Foto och musik/ljud?
                              www.akvarielagret.se/akvarieboken

                              Kommentar

                              • deelay
                                Användare
                                • september 2002
                                • 5394

                                #60
                                Ursprungligen postat av Gabbi
                                Vad kostar dina två andra hobbysar? Foto och musik/ljud?
                                påminn mig inte snälla =)
                                http://www.aquariumstockholm.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...