Var handlar ni?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dala
    Användare
    • november 2007
    • 154

    Var handlar ni?

    Jag är ute efter lite tips och råd på var man kan få tag på VF scalarer.
    Bor själv i Norrköping och tänkte mig då någonstans i mellan sverige,
    då jag haft problem med fisk ifrån det "vanliga" ställena i stan där fiskar har fått sjukdomar och dött.
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    De vanliga ställena i stan (Norrköping?) kan ju ta hem vildfångade.
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • JockeB
      Användare
      • maj 2004
      • 2964

      #3
      Ursprungligen postat av dala
      Jag är ute efter lite tips och råd på var man kan få tag på VF scalarer.
      Bor själv i Norrköping och tänkte mig då någonstans i mellan sverige,
      då jag haft problem med fisk ifrån det "vanliga" ställena i stan där fiskar har fått sjukdomar och dött.
      Har du vänt dig till dessa butiker och påpekat detta? Det hade jag gjort!
      Och är du säker på att fisken har varit sjuk redan när du köpt den?
      PS. Välkommen till forumet.
      Mvh Jocke
      Mvh Jocke
      Centralamerikanska Ciklider!

      Kommentar

      • Jarnis
        Användare
        • november 2005
        • 415

        #4
        Prova med att lägga in en köpes-annons här på forumet med vad du söker. Det finns säkert några som funderar på att byta besättning i sina kar och att köpa av andra entusiaster är ypperligt, då får man i regel bra tips på hur dom gått tidigare, vattenvärden mat o likn. Skriv hur långt du är beredd att åka så får du säkert bra svar.
        Micke

        Kommentar

        • dala
          Användare
          • november 2007
          • 154

          #5
          Ursprungligen postat av Beast
          Har du vänt dig till dessa butiker och påpekat detta? Det hade jag gjort!
          Och är du säker på att fisken har varit sjuk redan när du köpt den?
          PS. Välkommen till forumet.
          Mvh Jocke
          Nej, jag ahr inte varit i kontakt med butiken efteråt och vet inte med sälerhet att de var sjuka när jag köpte de.
          Hade 4 scalarer som mådde bra och sen en mal på ett annat ställe. Den dog efter 2 dagar och scalarerna blev jätte konstiga och började visa symptom på sjukdomar.
          så vet inte om scalarerna bar på de och utlöstes av stress i samband med ny fisk eller om malen bar på det.

          Men kan be t.ex. djurmagasinet att ta hem en vildfångad fisk om man ber dom?
          Trodde de var speciella ställen som sysslade med sådant.

          //Patrik

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Djurmagazinet kanske inte kan ta hem vildfångad.

            Kolla med akvarievalvet istället.

            Men fixa ditt akvarium så att det är lämpligt vatten i det för vf scalarer, är mitt tips.
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Den här förbenade kedjan "Djurmagasinet" är ju livsfarlig för hobbyn. Dyrt och plastigt är vad de satsar på och hund/katt överöser butikerna. Nej för akvaristiken och särskilt ciklidhobbyn så är det rena rama skräpet.

              Så oerhört skönt att det finns Zoohandlare som gör bra ifrån sig för akvaristikhobbyn och ciklidhobbyn.

              Kommentar

              • dala
                Användare
                • november 2007
                • 154

                #8
                Ursprungligen postat av Wilhelm
                Djurmagazinet kanske inte kan ta hem vildfångad.

                Kolla med akvarievalvet istället.

                Men fixa ditt akvarium så att det är lämpligt vatten i det för vf scalarer, är mitt tips.
                Nae, det var som jag tänkte.
                Och valvet vet jag inte om jag kommer köpa någon mer fisk där. Det var där jag köpte de scalarer jag hade och har hört nu i efterhande att kvaliten har försämrats något enormt där.
                De jag har pratat med, 3-4 st som köpt fisk där har fått spola ner samtliga där.
                Men undrar om det kanske finns någon affär någon annanstans i Östergötland som har bra fiskar och som man vet tar hem VF.
                Är intresserad av VF scalarer och Ancitrusts.

                Vad är de för speciellt man bör tänka på med vattnet för att ha VF scalarer?
                Har haft mitt vatten inne på prov och testat 6-8 olika prov och alla värden ser bra ut.

                //Patrik

                Kommentar

                • dala
                  Användare
                  • november 2007
                  • 154

                  #9
                  Ursprungligen postat av Malawe
                  Den här förbenade kedjan "Djurmagasinet" är ju livsfarlig för hobbyn. Dyrt och plastigt är vad de satsar på och hund/katt överöser butikerna. Nej för akvaristiken och särskilt ciklidhobbyn så är det rena rama skräpet.

                  Så oerhört skönt att det finns Zoohandlare som gör bra ifrån sig för akvaristikhobbyn och ciklidhobbyn.
                  Jo, precis vad jag börjar få för uppfattning.
                  Men har du några tips på ställen, har sökt ch googlat. Men är svårt att hitta bra runtomkring i Östergötland.
                  Du kan får gärna maila eller något till mig om du har några bra tips

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • augusti 2002
                    • 10784

                    #10
                    Nej jag har inte varit däromkring så jag kan inte ge dig några tips. Ett tips som jag däremot kan ge är att det kan vara värt att åka en bit för att få det man önskar. Jag bor ju i Skövde och jag åker västerut för att köpa fiskar. Troligen till Kent i Nol Ciklidhobby som är en oerhört trevlig och duktig handlare med kanonfint utbud för ciklidälskare...främst Malawi/Tanganyika.

                    Mitt förslag är att du forskar lite om vilka butiker som finns inom den radie du kan tänka dig att åka. Du vinner en hel del på det...

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • april 2002
                      • 9122

                      #11
                      Ursprungligen postat av Malawe
                      Den här förbenade kedjan "Djurmagasinet" är ju livsfarlig för hobbyn. Dyrt och plastigt är vad de satsar på och hund/katt överöser butikerna. Nej för akvaristiken och särskilt ciklidhobbyn så är det rena rama skräpet.

                      Så oerhört skönt att det finns Zoohandlare som gör bra ifrån sig för akvaristikhobbyn och ciklidhobbyn.
                      Det var att ta i Malawe!

                      Det finns faktiskt Djurmagazin butiker som har bra akvarieavdelningar.
                      Den i Katrineholm t.ex är en "gammal akvarieräv" som äger butiken. Han har bra fiskar.
                      Sen har vi ju den i linköping "Fyra Tassar" som är en bra DjurmagaZin butik som inte liknar Djurmagazinet på nån kvadratmeter!

                      Där kan man få vildfångat om man kan vänta lite.
                      Senast redigerad av Wilhelm; 14 november 2007, 16:23.
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • jarinen
                        Användare
                        • april 2003
                        • 1888

                        #12
                        Djurmagasinet i Ingelsta/Norrköping är rätt så bra ändå tycker jag, de har ganska brett utbud, klart bättre än den i Linköping, det vill säga "fyra tassar".

                        Men att Akvarievalvet har dålig kvalitet på sina fisk känner jag inte till, tycker han har föredömlig kvalitet på fisken med tanke på vad man sett på annat håll.


                        Mvh Jari

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 10784

                          #13
                          Ursprungligen postat av Wilhelm
                          Det var att ta i Malawe!

                          Det finns faktiskt Djurmagazin butiker som har bra akvarieavdelningar.
                          Den i Katrineholm t.ex är en "gammal akvarieräv" som äger butiken. Han har bra fiskar.
                          Sen har vi ju den i linköping "Fyra Tassar" som är en bra DjurmagaZin butik som inte liknar Djurmagazinet på nån kvadratmeter!

                          Där kan man få vildfångat om man kan vänta lite.
                          Ja...men de som jag sett är rena "Djurmagasin" stöpta efter ett recept som genomgående är "plastigt" och fruktansvärt vinstinriktat. Dyra priser på det mesta och dåligt sortiment om du inte vill ha Guppy, Platy, Svärdbärare, Ancistrus osv...de säljer i stort sett enbart de fiskarter som går bäst att sälja och som har kort livstid. Det är hur tråkigt som helst att vandra in i en butik som är medlem i kedjan "Djurmagasinet". Det är profillöst och dött i min mening...en typ som knappast gynnar vår hobby.

                          Då är det skönt med butiker som verkligen gynnar akvaristiken genom att profilera sig och sticka ut ur den gråa mängden.

                          Jag tror säkert att det finns undantag, men just detta koncept med "Djurmagasinet" som kan liknas "McDonalds" i franchise hänseende är tråkigt och förstörande. Just dessa shoppar trycker in en massa hund/katt prylar i butikerna för att de produkterna säljer som smör och akvaristiken samt husdjur i övrigt är ofta undanskuffat i något hörn och plastigt.

                          Kommentar

                          • Wilhelm
                            Användare
                            • april 2002
                            • 9122

                            #14
                            Det finns vanliga djurbutiker som är värre än Djurmagazinet.
                            Tyvärr så finns inte så många riktiga akvarieaffärer kvar.

                            Att "valvet" har dåliga fiskar kan jag inte heller hålla med om. All fisk jag köpt där lever fortfarande. De äldsta jag köpt där har jag haft i 7 år.

                            "Djurmagazinet i Ingelsta/Norrköping" har jag inte besökt ännu, får väl glutta där nästa gång jag besöker Norrköping.
                            mvh Wilhelm

                            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                            www.linkopings-akvarieforening.net/
                            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                            Kommentar

                            • Markus_A
                              Användare
                              • december 2005
                              • 418

                              #15
                              Det är väl fel att säga att Djurmagasinet är tråkiga bara föra att dom inte riktar in sig specifikt på akvariefisk/ciklider. Är svårt att ligga på attraktiva platser med dyr hyra, ha öppet varje dag -tidigt till sent, ha ett utbud för alla djurslag och då också ha ovanliga fiskar som inte säljer i dussin. Kent i Nol är en jättebra affär som jag verkligen uppskattar, men kom ihåg vart den ligger och när den har öppet när man jämför!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...