Btn modul karet är klart

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    #31
    Ursprungligen postat av deelay
    Ser skönt ut Micke, kul att du fått igång det.

    Pettap

    Att limma moduler på slimline brukar se illa ut... det är väldigt svårt att få det bra verkar det som.

    Ja, att bara limma ovanpå blir nog knas. Jag la en modul på slimline och litade av konturen med penna. Sen körde jag med sticksåg. Det gick rätt skapligt. På något ställe blev det ett par millimeter glapp eftersom modulen lutar och det är svårt att gissa lutningen. Men de millimetrarna ser faktiskt ut som en hel naturlig spricka så detta är en metod jag definitivt kan rekommendera. Nu har tyvärr bahnof fuckat till det lite med min hemsida så jag kan inte dra upp några bilder, men det kommer.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • maj 2005
      • 1554

      #32
      Eftersom jag inte har konto att infoga bilder här på forumet så får jag länka till bilderna.

      Bild på mitt akvarium med slimline plus en modul i mitten.


      Bild på själva modulen


      Närbild på skarv mellan modul och slimline



      Jag valde att inte fylla skarven med silikon utan att fästa en svart plast bakom akvariet i stället så blev skarven som en naturlig spricka.
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • oktober 2003
        • 3615

        #33
        Ursprungligen postat av Olorin
        Eftersom jag inte har konto att infoga bilder här på forumet så får jag länka till bilderna.

        Bild på mitt akvarium med slimline plus en modul i mitten.


        Bild på själva modulen


        Närbild på skarv mellan modul och slimline



        Jag valde att inte fylla skarven med silikon utan att fästa en svart plast bakom akvariet i stället så blev skarven som en naturlig spricka.
        Mycket smakfullt kar!
        Mvh Alex

        Kommentar

        • tjornpatrik
          Användare
          • augusti 2006
          • 830

          #34
          Ursprungligen postat av Olorin
          Eftersom jag inte har konto att infoga bilder här på forumet så får jag länka till bilderna.

          Bild på mitt akvarium med slimline plus en modul i mitten.


          Bild på själva modulen


          Närbild på skarv mellan modul och slimline



          Jag valde att inte fylla skarven med silikon utan att fästa en svart plast bakom akvariet i stället så blev skarven som en naturlig spricka.
          Otroligt fint kar du har!! Verkligen lyckat!

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #35
            Ursprungligen postat av Olorin
            Eftersom jag inte har konto att infoga bilder här på forumet så får jag länka till bilderna.

            Bild på mitt akvarium med slimline plus en modul i mitten.


            Bild på själva modulen


            Närbild på skarv mellan modul och slimline



            Jag valde att inte fylla skarven med silikon utan att fästa en svart plast bakom akvariet i stället så blev skarven som en naturlig spricka.
            Snyggt och enkelt! Verkligen kul att se hur man kan kombinera moduler med slimline.

            Kommentar

            • Malawi Micke
              Användare
              • oktober 2006
              • 167

              #36
              Ja det där så ju helt okej ut..
              malawi 4 life

              Kommentar

              • Pettap
                NCS Medlem
                • januari 2005
                • 1385

                #37
                Jag viste ju att det skulle gå, det blir ju kanon bra. Då ska jag planera vidare. Tack för bilderna.
                //Peter
                4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 1554

                  #38
                  Lycka till Pettap. En sak som är viktigt och som jag missat på är att man inte får underskatta hur mycket hål man måste borra i nederdelen av modulen för att ta in tillräckligt med vatten om man ska ha filter och pump i den. Jag körde ca 15 styck 2mm stora borrmaskinshål. Det var på tok för lite. Jag har fått ner med syl och försökt göra nya hål i ett fyllt kar, men det är supersvårt.

                  Just nu kör jag min pump på fullt blåst så sjunker vattennivån i modulen och pumpen suger bara luft tillslut. Helt hopplöst. Så jag funderar på att evakuera karet och ta fram borrmaskinen och göra rejält med nya hål nu. I dagsläget har jag strypt pumpen lite och får göra ganska rejäla vattenbyten, men det vill jag helst inte för det höjer PHt.

                  Men det var bara orutin och har inget med modulen eller fogandet i sig att göra.

                  Jo, alla moduler är inte tillräckligt stora för att rymma en pump så försök kolla upp måtten på modulerna innan du väljer.
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • Cichlidaholic
                    Användare
                    • juni 2005
                    • 1103

                    #39
                    Ursprungligen postat av Olorin
                    Lycka till Pettap. En sak som är viktigt och som jag missat på är att man inte får underskatta hur mycket hål man måste borra i nederdelen av modulen för att ta in tillräckligt med vatten om man ska ha filter och pump i den. Jag körde ca 15 styck 2mm stora borrmaskinshål. Det var på tok för lite. Jag har fått ner med syl och försökt göra nya hål i ett fyllt kar, men det är supersvårt.

                    Just nu kör jag min pump på fullt blåst så sjunker vattennivån i modulen och pumpen suger bara luft tillslut. Helt hopplöst. Så jag funderar på att evakuera karet och ta fram borrmaskinen och göra rejält med nya hål nu. I dagsläget har jag strypt pumpen lite och får göra ganska rejäla vattenbyten, men det vill jag helst inte för det höjer PHt.

                    Men det var bara orutin och har inget med modulen eller fogandet i sig att göra.

                    Jo, alla moduler är inte tillräckligt stora för att rymma en pump så försök kolla upp måtten på modulerna innan du väljer.

                    Ser riktigt bra ut det där!!
                    Har du inte plats för något raster i botten eller på sidan av modulen? Finns olika storlekar på dem, annars kan du ju göra ett eget av myggnät. Ser det inte konstigt ut med massa små hål då? Eller har du gömt dem väl?
                    En annan sak du kan tänka på är att göra ett urtag i modulen upptill i vattenlinjen precis då kan inte pumpen gå torrt och du får en ytavrinning också.

                    Det såg bra ut det där med utskärningen faktiskt, själv har jag ju kombinerat slimline och en delad H modul i mitt 240kar den högra delen av modulen ligger bara utanpå det var så plant o bra så det vart tätt och bra. Men den vänstra ligger inte mot slimline, utan där är det sedan frigolit som jag smetat svart silicon på för det inte vart tätt mellan modul och slimline. Hade inte gått o sågat ur där eftersom jag ville vinkla ut modulen mot framrutan så glipan skulle blivit i vilket fall.
                    Ska bli ett riktigt stenröse där mer sten o småsten ska släppas i bara snön försvinner.
                    4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                    Min Hemsida
                    Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                    På min Zoon
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                    Kommentar

                    • Olorin
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 1554

                      #40
                      Ursprungligen postat av Akvarieprofilen
                      Ser riktigt bra ut det där!!
                      Har du inte plats för något raster i botten eller på sidan av modulen? Finns olika storlekar på dem, annars kan du ju göra ett eget av myggnät. Ser det inte konstigt ut med massa små hål då? Eller har du gömt dem väl?
                      En annan sak du kan tänka på är att göra ett urtag i modulen upptill i vattenlinjen precis då kan inte pumpen gå torrt och du får en ytavrinning också.

                      Jag gjorde alla hålen på undersidor och skuggsidor av modulen som inte kan ses i någon vinkel när man tittar på akvariet. Hade jag gjort det från noll nu hade jag borrat 10mm stora hål och satt nåt lite grövre än myggnät bakom. Det får bli fixat när jag drar igång nästa kar(planeringen är igång, det är bara ekonomin som är lite tuff just nu). Jag gillar inte de köpta rastren, men jag inser nu att man kan vinkla så att det aldrig syns så då är det nog ett bra alternativ.

                      Jag gillar din vänstra klippa den lutar in naturligt tillsammans med stenarna. Vore jag dig skulle jag fullfälja den linjen med att lägga flata stenar från spetsen och inåt höger i akvariet.

                      Det finns mycket kul man kan ha med moduler, lite beroendeframkallande.

                      På tal om att fixa till sa killen i akvarieaffären att silikon är ofarligt även om det härdar under vatten i ett fyllt kar. Stämmer det skulle jag kunna pula ner en modul till på en sida och göra en ny filtermodul och låta den gamla vara som dekoration. Inte så sugen på att jag ut fisken ur karet nu, vildfångade och allt...
                      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                      Kommentar

                      • Cichlidaholic
                        Användare
                        • juni 2005
                        • 1103

                        #41
                        Ursprungligen postat av Olorin
                        Jag gjorde alla hålen på undersidor och skuggsidor av modulen som inte kan ses i någon vinkel när man tittar på akvariet. Hade jag gjort det från noll nu hade jag borrat 10mm stora hål och satt nåt lite grövre än myggnät bakom. Det får bli fixat när jag drar igång nästa kar(planeringen är igång, det är bara ekonomin som är lite tuff just nu). Jag gillar inte de köpta rastren, men jag inser nu att man kan vinkla så att det aldrig syns så då är det nog ett bra alternativ.

                        Jag gillar din vänstra klippa den lutar in naturligt tillsammans med stenarna. Vore jag dig skulle jag fullfälja den linjen med att lägga flata stenar från spetsen och inåt höger i akvariet.

                        Det finns mycket kul man kan ha med moduler, lite beroendeframkallande.

                        På tal om att fixa till sa killen i akvarieaffären att silikon är ofarligt även om det härdar under vatten i ett fyllt kar. Stämmer det skulle jag kunna pula ner en modul till på en sida och göra en ny filtermodul och låta den gamla vara som dekoration. Inte så sugen på att jag ut fisken ur karet nu, vildfångade och allt...

                        Killen i akvarieaffären kanske vill sälja mer fisk till dig? Skulle inte göra det även om det vore offarligt , För det första lär det ju ta hur lång tid som helst att härda och för det andra hur bra skulle det hålla? Vilka ämnen fäller ut under själva härningen?

                        Jag väntar alltid 24-48tim sen sköljer jag ur karet fyller upp o tömmer innan det blir någe fisk vatten där.
                        4104L Malawi , 80L Tanganyika , 240L L Malar

                        Min Hemsida
                        Här får man inte sätta ut sin egna hemsida

                        På min Zoon
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=463188

                        Kommentar

                        • Malawi Micke
                          Användare
                          • oktober 2006
                          • 167

                          #42
                          som sagt säg gärna vad ni tycker om MITT kar hehe..
                          malawi 4 life

                          Kommentar

                          • Olorin
                            Användare
                            • maj 2005
                            • 1554

                            #43
                            Det är ju en smakfråga Micke. Skulle vilja säga att ditt ser modernt och lite trendigt ut. Rena linjer och propert, men jag har som sagt svårt med svarta hål i akvarium. Men det är ju du som ska gilla det och inte jag

                            Sälja mer fisk... låter som en helt galen strategi. Om det är som du säger så har han just nu sjunkit väldigt lågt i cred på min lista profilen. Finspång är förresten ett intressant plejs, hade en kusin som bodde där ett par år. Mycket rallyvägar och små sjöar. Jobbar du på Alstom också profilen?

                            Själv så sköljde jag inte och grejjade med mitt kar utan fyllde med vatten och lät pumpen gå ett par dar. Sen drog jag faktiskt igång med sand, växter och ett par testneontetror och det har varit stabila vattenvärden, men det är klart att man testar ju inte alla spårämnen, men efter 3 månader med fisk borde det väl uppenbarat sig nu. Fast bättre safe than sorry
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                            Kommentar

                            • mar

                              #44
                              Kan kanske hända att det är ofarligt att silikona fast något under vatten under förutsättning att man använder akvariesilikon. Har dock själv alltid
                              sköljt ur mina akvarium en eller två gånger när jag använt silikon.Vore ju inte roligt ifall något skulle hända fiskarna på grund av silikonet.

                              Och som "Akvarieprofilen" skriver så borde det ju ta ett bra tag för silikonet att härda. Och kommer modulen att sitta kvar under tiden som det härdar eller lossnar den och flyger upp och slår sönder ev ramp,lysrör, täckglas mm

                              Men det vore ju intressant och bra om det gick då kanske man själv fick tummen ur och satte i lite moduler själv om man slapp att tömma ut allt vatten

                              Kommentar

                              • jonre723
                                Användare
                                • oktober 2004
                                • 439

                                #45
                                Även om det finns silikon som kan härda under vatten så omöjliggörs det i detta fall av modulernas flytkraft.
                                Och så är det.
                                /J

                                Kommentar

                                Arbetssätt...