Mina scalarer beter sig konstigt - Nybörjare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    #16
    Ursprungligen postat av dala
    Okej, får kolla på en lite mer varierande kost framöver och lite mer regelbundna mattider åt dom små figurerna.
    Men däremot undrar jag hur jag ska få pumparna lutade?
    De sitter ju fast emot vägen med suggproppar utblåsen är av hårdplast så det går inte vinkla enbart dessa?

    Först... Du hade för kallt i akvariet, 21 grader är för lågt för scalarer. Tropiska fiskars aktivitet går oftast ner rejält vid låga temperaturer.

    Vid låga temperaturer minskar dessutom deras ämnesomsättning vilket kan göra överdriven och ensidig matning med t.ex röda mygglarver till ngt negativt för fiskens hälsotillstånd. Just röda mygglarver tycks av många fiskar smaka extra gott men näringsupptaget står tyvärr inte i proportion till mängdintaget! Just scalarer tycks tycka extra mkt om just röda mygglarver.

    Sen var det detta med pumparna... Om du har utblåsen riktade horisontellt mitt i karet så kan det bli ganska strömt i akvariet - därmed inte sagt att ytrörelserna behöver vara speciellt stora. Scalarer är för att vara fiskar ganska dåliga simmare och vill inte ha det för strömt - då kan de söka skydd bakom ngt, t.ex en pump.

    Vet inte exakt vilka pumpar du har - men- du kan öka ytrörelserna om du har pumphuvudena så nära ytan som möjligt. Vill du dessutom minska rotationen i vattnet kan du rikta utblåsen uppåt. Om dina innerfilters pumphuvuden har ställbara utblås kan du sätta pumparna diagonalt på rutorna och rikta utblåsen uppåt (försiktigt, skall ej spruta ut ur akvariet...)

    Om du ej har ställbara utblås kan det i handeln finnas tillsatser som trycks in i utblåset, vilka kan rikta vattnet i en riktning uppåt. Om det inte finns det till dina modeller kan du skaffa ngn slang i lämplig dimension som du böjer till och trycker fast i utblåset.

    Mvh/Andreas.

    Kommentar

    • dala
      Användare
      • november 2007
      • 154

      #17
      Ursprungligen postat av malawijanne
      Nej det ska synas på nitrittestet om det finns nitrit, men det kan vara fel på nitrittestet. så då är det bra med nitricec.
      Men om det inte är syrebrist eller nitrit, så kan det vara någon annan typ av förgiftning, du har inte någon målarfärg på dina stenar eller om det ligger några koppargrejer i vattnet.Janne
      Jag gjorde testet 2ggr för att vara på säkra sidan och syre får de gott om då jag har en luftslang kopplad till pumpen så de trycks ut syre i samband med vattnet.
      Och någon målarfärg är det inte, bara vanlig rådasand och övriga tillbehör köpta på djurmagasinet i stan.

      Men jag har nu bytt 1/3 av vattnet, haft i både TetraAqua AquaSafe och TetraAqua Nitrateminus samt rört om pumpen lite så den nu pumpar uppåt istället.
      Återkommer efter helgen så får vi se hur det har gått

      Tack för all hjälp och trevlig helg på er, själv ska jag ut i det vilda och fånga lite större matfisk

      Kommentar

      • dala
        Användare
        • november 2007
        • 154

        #18
        Yees!!
        Nu verkar det lite bättre redan. (peppar peppar)
        2 av fiskarna har simmat runt en del och är nu i mitten av karet och sover i normal "ställning", dock är en kvar under pumpen med "nosen" rakt upp.

        Men kom på en ev. anledning till detta mystiska beteende, efter ha läst omkring här ikväll och hittade en bra tråd för nybörjare såg jag att man verkligen bör undvika att häla i de vattnet man får med i påsen med nyinköpt fisk.
        Detta gjorde vi då med malen vi köpte och det var dagen efter de började bete sig konstigt. Kanske var något illa i de vattnet, men hoppas vi lyckats åtgärda detta nu.
        Senast redigerad av dala; 09 november 2007, 23:31.

        Kommentar

        • Gäst

          #19

          (Det där med "påsvattnet" påpekade jag ju i din förra tråd...)
          Men men, skönt att vattenbytet, vattenpreparaten, ändringen av utblåsriktningen samt uppvärmning av karet fick fiskarna att återhämta sig lite. Du får väl avvakta och se hur de mår under helgen och skaffa ett ordentligt basfoder till dem ochså så löser det sig nog.

          Lycka till med fiskarna OCH "fisket"!!!
          Mvh/Andreas.

          Kommentar

          • pontus
            Användare
            • oktober 2003
            • 514

            #20
            Ursprungligen postat av A C-son

            (Det där med "påsvattnet" påpekade jag ju i din förra tråd...)
            Men men, skönt att vattenbytet, vattenpreparaten, ändringen av utblåsriktningen samt uppvärmning av karet fick fiskarna att återhämta sig lite. Du får väl avvakta och se hur de mår under helgen och skaffa ett ordentligt basfoder till dem ochså så löser det sig nog.

            Lycka till med fiskarna OCH "fisket"!!!
            Mvh/Andreas.
            ja så har det varit för mig oxå!!
            Passenger on Planet Earth:
            Pet.macro nsumbu
            Pet.moshi ikola
            Pet.Trewavasae
            Pet.Bulu-Point "Red"
            Pet.orthognathus tricolor mvuna
            Pet.Longola
            Tr.Ilangi
            Tr.Muzi
            Tr.Katonga
            Neo.Leleupi

            Kommentar

            • dala
              Användare
              • november 2007
              • 154

              #21
              Ursprungligen postat av A C-son

              (Det där med "påsvattnet" påpekade jag ju i din förra tråd...)
              Men men, skönt att vattenbytet, vattenpreparaten, ändringen av utblåsriktningen samt uppvärmning av karet fick fiskarna att återhämta sig lite. Du får väl avvakta och se hur de mår under helgen och skaffa ett ordentligt basfoder till dem ochså så löser det sig nog.

              Lycka till med fiskarna OCH "fisket"!!!
              Mvh/Andreas.
              Jo precis, man lär av sina misstag
              Skönt bara att man inser sådant i början med lite billigare fisk.

              Om ni går in på länken nedan kan ni se hur jag satt pumpen, bara för att få veta om det är bra. Och även följa hur det går under helgen då jag kommer lägga upp bilder allt eftersom.
              Där kan ni även se vad jag menar med att 1 av 3 fiskar står i lodrätt i princis hela tiden. Och har nu även börjat simma opp och ner längs med ytan.
              Förstår verkligen inte vad som händer.

              Senast redigerad av dala; 10 november 2007, 13:44.

              Kommentar

              • Gäst

                #22
                Pumpen sitter rätt ok så tycker jag, dessutom tycks du faktiskt ha en insättning i utblåset som är riktad uppåt. Men hade du inte två pumpar?
                Tycker märkligt nog ändå att vattenytan ser väldigt stillastående ut på en del bilder på den upp-och-nedvända fisken. (svårt att se på en stillbild dock!)
                Tycker även att vattnet ser lite "sådär" ut. (även det svårt att se på ett foto dock!)

                Eventuellt kan du upprepa proceduren med vattenbytet en gång till i helgen. (glöm då inte preparaten)

                Kan heller inte "låta bli" att envisas med att problemen tycks bero på Nitrit/syrebrist och/eller eventuellt felaktig utfodring!!!
                Kippande efter luft vid ytan kan även bero på infektionssjukdomar.

                När fiskar simmar väldigt konstigt kan det ochså i en del fall bero på kass simblåsa men då brukar det tyvärr vara kört för fisken...

                (tjatar!!!)
                Byt vatten regelbundet
                Se till att hålla en dräglig temperatur
                Ge fiskarna ett omväxlande och näringsrikt foder (mata regelbundet men sparsamt)

                Mvh/Andreas.

                Kommentar

                • dala
                  Användare
                  • november 2007
                  • 154

                  #23
                  Jo jag hade 2 pumpar, men tog bort den ena, då det ser ut att bli väldigt strömt i vattnet med den båda i, oavsett hur jag vinklade.

                  Att vattnet ser lite sådär ut kan dels bero på att de ena preparet vi hade i gjorde vattnet aningen grönt, sen har jag inte införskaffat några lysrör än, då jag avvaktar tills det börjar bli lite mer fiskar och växter i karet. Är ju en ganska dyr kostnad.
                  Så istället har jag en armatur med 2 glödlampor, där jag istället har 2 avlånda genomskinliga glödlampor i.
                  Men kan man ha ett rör kring 90cm eller bör det vara längre och fungerar det med ett rör kring 30w?

                  Kan ju vara såhär under dagen och sen byta vatten imorgon igen. Sen är det bara hålla tummarna på att det inte är någon sjukdom på fiskarna.
                  Undrar även om du har några rekommendationer på bra fodring man kan kombinera med mygglarver?
                  Men som sagt, den upp o ner vända kommer nog somna in när som helst.
                  Ser så tomt ut med bara 2 fiskar i karet
                  Senast redigerad av dala; 10 november 2007, 15:25.

                  Kommentar

                  • Gäst

                    #24
                    Ja, du kan göra vattenbytet imorgon.
                    Fördelen med två innerfilter i akvariet är att du kan göra rent dem växelvis, alltså ej rengör båda vid samma tillfälle. Fördel för bakteriefloran i karet.
                    Nu i början tycker jag dock inte att du skall "göra rent" ngt filter överhuvudtaget om de inte blir fullständigt igensatta, vilket de knappast kan ha blivit.!

                    Sen har du kanske bara två fiskar kvar efter helgen () och kan låta akvariet lugna ner sig lite. Få igång matningen och vänta med nyköp av fisk ett par veckor iaf.

                    Mat; räkmix, artemia, pellets, "flingfoder" (skall finnas speciellt Diskusgranulat som funkar perfekt till scalarer.) Ge dem flingfoder+räkmix som bas och resten som lite "gottigott" ibland. SPARSAMT!

                    Tänk på att de kan behöva lite tid på sig att vänja sig vid nytt foder. Flingfoder brukar tyvärr inte vara särskilt läskande när man matat mkt med mygglarver. När det gäller mygglarver så gör du som du vill men en del undviker det helt. (pga kontroversiella orsaker som jag inte orkar ta upp i din tråd, du får själv googla på det...ha,ha)

                    Lycka till!!!
                    Mvh/Andreas.

                    Kommentar

                    • Cattla
                      Användare
                      • augusti 2007
                      • 33

                      #25
                      Ursprungligen postat av dala
                      Där kan ni även se vad jag menar med att 1 av 3 fiskar står i lodrätt i princis hela tiden. Och har nu även börjat simma opp och ner längs med ytan.
                      Förstår verkligen inte vad som händer.
                      Jag förstår inte heller vad som händer...

                      Jag har oxå haft scalarer som betett sig så där. Och då inte bara enstaka fiskar som köpts vid enstaka tillfälle - utan ALLA scalarer som hamnar i mitt akvarium beter sig som dina... Efter x antal kronor ner i toan så har jag nu gett upp scalarerna.

                      Mitt akvarium är på drygt 700 liter, har inte låg temp, inte höga halter med nitrit/nitrat etc och samtliga andra fiskar (och växter) mår utmärkt (och leker).

                      Kommentar

                      • dala
                        Användare
                        • november 2007
                        • 154

                        #26
                        Ursprungligen postat av Cattla
                        Jag förstår inte heller vad som händer...

                        Jag har oxå haft scalarer som betett sig så där. Och då inte bara enstaka fiskar som köpts vid enstaka tillfälle - utan ALLA scalarer som hamnar i mitt akvarium beter sig som dina... Efter x antal kronor ner i toan så har jag nu gett upp scalarerna.

                        Mitt akvarium är på drygt 700 liter, har inte låg temp, inte höga halter med nitrit/nitrat etc och samtliga andra fiskar (och växter) mår utmärkt (och leker).
                        Okej, märkligt är det i allla fall.
                        Jag har nu bara 2 scalarer kvar, då den sistnämda inte klarade dagen.
                        Dessa 2 är stilla i en grotta tillsammans.
                        Men har köpt lite flingor och ny medel som jag tänkte lägga i imorgon efter vattenbytet.
                        Blir dom inte så får man köpa nya
                        Kan inte ge upp scalarerna, dom är så fina och ståtliga.

                        Kommentar

                        • dala
                          Användare
                          • november 2007
                          • 154

                          #27
                          Sådär, nu är söndags kvällen här och det ser bra ut.
                          Gjorde mitt vattenbyte idag och har gett dom lite flingor.
                          Verkade inte så jätte förtjusade över de, men det får de vänja sig vid.

                          De 2 som har överlevt hänger i princip bara i en uppbyggd grota tillsammans, men kan tänka mig att de gör de då de är känner sig ensamna.
                          Får se hur det blir när man köper nya.

                          Tack för all hjälp ochh tips av alla!
                          //Patrik

                          Kommentar

                          • dala
                            Användare
                            • november 2007
                            • 154

                            #28
                            Idag dog ytterligare en, jag undrar verkligen vad det är för fel.
                            Var inne med vatten hos djuraffären och de tog prov på vattnet, de tog prov för allt men visade inga fel.
                            Har en kvar nu, tänkte vänta tills på torsdag och se om den överlever i så fall blir det att köpa nya.
                            Skumt skumt. Men så är det kanske med fiskar...

                            Kommentar

                            Arbetssätt...